Hallo allemaal,
Een tijdje terug heb ik mijn oude systeem geüpgraded, alles behalve de videokaart. Er zijn weer centjes binnen dus wil nu het laatste onderdeel upgraden.
Ik zoek een?
Nieuwe videokaart om mijn aftakelende R9 290 RoyalAce te vervangen.
Wat is je budget?
300eu. Goedkoper is altijd goed naturulijk, maar als het een paar tientjes duurder wordt is het ook geen probleem
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk absoluut niet. Ik heb verder natuurlijk liever een stille en zuinige kaart (wil er niet TE veel performance voor inleveren). Het zal sowieso al een upgrade zijn over mijn huidige beest.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie onderstaande voor mijn systeem. Hij wordt enkel gebruikt voor gaming en algemeen thuisgebruik. Op het moment gebruik ik twee 1920x1200 schermen, maar dit wil ik op den duur vervangen door twee 4k schermen of één widescreen monitor. Qua games heb ik een maar paar wensen: Minimaal 60 fps (meer is gewenst) en settings op high/ultra. Het zou leuk zijn als VR mogelijk is als het een beetje verder doorontwikkeld, maar dit is puur als bonus (heb hier echt 0,0 verstand van). Verder heb ik graag een systeem waar ik, als het eenmaal compleet is, niet naar om hoef te kijken de komende jaren.
Nou is dit laatste een beetje lastig in te schatten natuurlijk, maar ik geef liever nu een paar centen meer uit voor een dikke machine nu die over een paar jaar prima games op high kan draaien, dan dat ik over een paar jaar net high settings aankan met 30fps
.
Spellen die ik o.a. (wil) speel:
Nou heb ik bij de pricewatch gekeken naar verschillende populaire kaarten, maar vind het maar lastig, ook i.v.m. eventuele bottleneck van de andere hardware.
Ik heb twee lijstjes met gemaakt. Eén voor kaarten met een prijsklasse +/- 350eu en eentje met +/- 250eu (zie onderstaande tabellen).
~350eu kaarten
~250eu kaarten
Van de ~350eu kaarten neig ik naar de ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC. Mijn kennis van videokaarten is niet denderend, maar ik dacht dat deze de beste papier heeft m.b.t. geheugen en de videochip. Ook de prijs is relatief laag.
Wat betreft de ~250eu kaarten neig ik naar de Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G vanwege dezelfde reden als eerder aangegeven. De ASRock Phantom Gaming X Radeon RX VEGA 56 8G laat ik even buiten beschouwing, omdat deze blijkbaar over een geheugen type beschikt die ik niet ken (iemand ervaring hiermee?). Hij zou wel lekker stil moeten zijn.
Nou heb ik de volgende vragen:
Bij voorbaat dank!
Een tijdje terug heb ik mijn oude systeem geüpgraded, alles behalve de videokaart. Er zijn weer centjes binnen dus wil nu het laatste onderdeel upgraden.
Ik zoek een?
Nieuwe videokaart om mijn aftakelende R9 290 RoyalAce te vervangen.
Wat is je budget?
300eu. Goedkoper is altijd goed naturulijk, maar als het een paar tientjes duurder wordt is het ook geen probleem
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk absoluut niet. Ik heb verder natuurlijk liever een stille en zuinige kaart (wil er niet TE veel performance voor inleveren). Het zal sowieso al een upgrade zijn over mijn huidige beest.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie onderstaande voor mijn systeem. Hij wordt enkel gebruikt voor gaming en algemeen thuisgebruik. Op het moment gebruik ik twee 1920x1200 schermen, maar dit wil ik op den duur vervangen door twee 4k schermen of één widescreen monitor. Qua games heb ik een maar paar wensen: Minimaal 60 fps (meer is gewenst) en settings op high/ultra. Het zou leuk zijn als VR mogelijk is als het een beetje verder doorontwikkeld, maar dit is puur als bonus (heb hier echt 0,0 verstand van). Verder heb ik graag een systeem waar ik, als het eenmaal compleet is, niet naar om hoef te kijken de komende jaren.
Nou is dit laatste een beetje lastig in te schatten natuurlijk, maar ik geef liever nu een paar centen meer uit voor een dikke machine nu die over een paar jaar prima games op high kan draaien, dan dat ik over een paar jaar net high settings aankan met 30fps
Spellen die ik o.a. (wil) speel:
- Battlefield V en toekomstige versies
- Cyperpunk 2077
- The Witcher 3
- Total War: Three Kingdoms / Warhammer 2
- Iron Harvest
- Doom Infinite
- Insurgency 2
- Half-Life: Alyx (VR I know, maar half life baby!)
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 195,05 | € 195,05 |
| 1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | € 87,50 | € 87,50 |
| 1 | Videokaarten | Club 3D Radeon R9 290 royalAce | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 71,80 | € 71,80 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 92,65 | € 92,65 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 447,- | ||
Nou heb ik bij de pricewatch gekeken naar verschillende populaire kaarten, maar vind het maar lastig, ook i.v.m. eventuele bottleneck van de andere hardware.
Ik heb twee lijstjes met gemaakt. Eén voor kaarten met een prijsklasse +/- 350eu en eentje met +/- 250eu (zie onderstaande tabellen).
~350eu kaarten
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC | € 325,- | € 325,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G | € 355,22 | € 355,22 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X 6G | € 329,90 | € 329,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2060 GAMING Z 6G | € 381,- | € 381,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.391,12 | ||
~250eu kaarten
| 1 | Videokaarten | ASRock Phantom Gaming X Radeon RX VEGA 56 8G | € 263,35 | € 263,35 |
| 1 | Videokaarten | Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC | € 225,05 | € 225,05 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G | € 244,50 | € 244,50 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X | € 273,46 | € 273,46 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.006,36 | ||
Van de ~350eu kaarten neig ik naar de ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC. Mijn kennis van videokaarten is niet denderend, maar ik dacht dat deze de beste papier heeft m.b.t. geheugen en de videochip. Ook de prijs is relatief laag.
Wat betreft de ~250eu kaarten neig ik naar de Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G vanwege dezelfde reden als eerder aangegeven. De ASRock Phantom Gaming X Radeon RX VEGA 56 8G laat ik even buiten beschouwing, omdat deze blijkbaar over een geheugen type beschikt die ik niet ken (iemand ervaring hiermee?). Hij zou wel lekker stil moeten zijn.
Nou heb ik de volgende vragen:
- Voldoen de genoemde kaarten aan mijn wensen?
- Klopt mijn logica dat de gekozen kaarten "de beste" zijn uit hun respectievelijke lijsten?
- Zal ik veel verschil merken tussen de "goedkope" en de "dure" kaart (vooral op langere termijn)?
Bij voorbaat dank!