MacBook met privé en zakelijk account: iCloud problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik kan niet de enige zijn die deze manier van werken gebruikt, maar toch kan ik er bar weinig informatie over vinden.

Waar het om gaat is dat ik inmiddels al een aantal jaren op mijn MacBook (inmiddels de 2e) een tweetal accounts gebruik: privé en zakelijk. Ik installeer de MacBook altijd eerst met mijn privé account en koppel mijn privé iCloud account eraan om vervolgens voor werk een gescheiden account aan te maken.

Omdat ik tijdens het werk ook graag naar mijn eigen Apple Music playlists luister, podcasts en ook een paar apps heb gekocht die ik af en toe op beide accounts nodig heb (Pixelmator Pro bijv.), ben ik met hetzelfde iCloud account ingelogd op het zakelijke (lokale macOS) account.

Dit ging altijd goed, tot Catalina. Ik heb nu dat bepaalde features niet op het ene account werken en bepaalde features weer niet op de andere. Als ik bijv. gebeld wordt gaat mijn MacBook wel over wanneer ik op mijn privé account zit, maar niet op het werk account. Als ik een screenshot op de MacBook maak en deze open om de annoteren, dan werkt dit weer alleen op mijn werkaccount. Ook word ik continu gevraagd om mijn Apple ID gegevens opnieuw in te voeren. Hier ben ik nu op mijn werkaccount mee gestopt, dan vraagt het privé account er niet meer om, maar werken bepaalde iCloud features gewoon niet. Om het erger te maken: ondanks dat ik het uit had gezet, heb ik nu een 40 GB Photos library op mijn werkaccount, terwijl deze slechts 9 GB op mijn privé account is. App Store updates werken zichzelf ook niet bij en moeten letterlijk nogmaals op het andere account geïnstalleerd worden voordat hij het doorheeft.

Kortom: ik word er gek van en zoek naar een oplossing. Ik heb weliswaar een Windows 10 VM via VMware Fusion die ik voor werk gebruik en met beide accounts kan benaderen, maar alsnog zijn er genoeg lokale dingen die ik dus op macOS gescheiden wil houden.

Ik zat eraan te denken om een nieuw account aan te maken en een nieuw Apple ID welke aan mijn werkaccount gekoppeld wordt, dan kan ik via Family Sharing weliswaar de apps gebruiken, maar krijg ik een andere Apple Music en ook documenten in iCloud zijn dan natuurlijk gescheiden. Verre van ideaal, temeer iCloud i.t.t. bijv. OneDrive nog geen folder sharing kent.

Enkel mijn privé account op mijn mac gebruiken vind ik ook verre van ideaal, ik heb op werk juist notifications allemaal uitstaan om niet gestoord te worden. Voor privé wil ik dit juist aan hebben staan, om maar een voorbeeld te geven.

Is dit nu een bug sinds Catalina of hoort dit gewoon te werken? Ik heb voor mijn gevoel sinds Catalina uit is al elke uithoek van het internet bezocht en ik kom een enkele keer een vergelijkbaar scenario tegen, maar 99/100x gaat het om 2 Apple IDs op 1 account of juist 2 compleet gescheiden accounts, maar nooit met hetzelfde Apple ID.

Wie werkt ook op deze manier of heeft een andere manier van werken dit mijn doel bereikt?