Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waardoor slijt een harddisk

Pagina: 1
Acties:

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:26
Ik heb een circa 10 jaar oude W7 pc, met twee Western Digital 1TB schijven.
De PC is, met uitzondering van de eerste 2 jaar, hooguit een paar uur per week gebruikt.
De eerste twee jaar bijna dagelijks.

Ik wil er W10 opzetten, waarschijnlijk met een clean install.
Wat zou op dit moment de kwaliteit van de schijven zijn? Aan de ene kant 10 jaar oud.
Aan de andere kant niet dagelijks gebruikt.

Maar wat is nu de belangrijkste oorzaak van slijtage van een schijf?
Is er tool om dat te controleren?

Voor wat het waard is: Het wordt een reserve PC, en backups zijn OK.
Onwillige schijven is meer irritatie dan een echt probleem.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het ronddraaien van de schijf. Als je "goedkoop" wil upgraden zou ik er een SSD uit steken. Wereld van verschil!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:52

Agent47

I always close my contracts.

Je kunt je schijf controleren met HDTune, trial versie. Kan je ook je schijfuren zien.
SSD upgrade is niet zo duur meer en wereld van verschil want deze "draait" niet dus gaat ook minder snel kapot.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:34
Je kunt ook wat tooltjes (CheckDisk) van Windows of het BIOS naar de schijven laten kijken.

Wat bedoel je met 'Backups zijn OK'? Je hebt een goede backup van die PC of ga je die PC gebruiken voor Backups?

Hattrick: Thorgal Eagles

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:08
Als je slim bent lees je even de smart status uit van de schijven. Desnoods gooi je die status in het SMART status topic hier op dit forum.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Variatie in temperatuur is naar mijn ervaring de ergste slijtage factor. Af en toe dus aan staan met slechte koeling voor de schijven is naar mijn ervaring een stuk beroerder dan zelfs 24 uur per dag draaiend houden.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:59
wjvh schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:28:
De PC is, met uitzondering van de eerste 2 jaar, hooguit een paar uur per week gebruikt.

Wat zou op dit moment de kwaliteit van de schijven zijn? Aan de ene kant 10 jaar oud.

Los van kwaliteit schijven:
Beste oplossing lijkt mij de 2 schijven van 1 tb elkaar te laten back-uppen, of een 2tb erbij te zetten als back-up. (tenzij data echt niet belangrijk is). Er is namelijk nooit te zeggen hoeveel tijd een schijf mee gaat. Er is een mtbf van elke schijf, maar je hebt er niets aan als een schijf dat niet haalt...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:21
De fail rates van harde schijven zien er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Suayb_Arslan/publication/259105770/figure/download/fig1/AS:480469163745280@1491564183664/Hazard-rate-pattern-for-hard-disk-drives-as-a-function-of-operation-time.png
In het begin heb je kans op vroegtijdig overlijden omdat je misschien een maandag morgend model hebt of iets dat slecht gemonteerd is. Die periode zijn we normaal al door.
Pas na 5 jaar in werking begint de kans op falen opnieuw te vergroten.
5 jaar is 43800 uur. Je kan de SMART uitlezen hoeveel uren hij gedraaid heeft.
Ik heb er hier draaien met 30000 uur op de teller, die draaien nog als een zonnetje. Maar ik weet dat ik ze niet moet gebruiken voor belangrijke data, hoogstens als backup.

Met dergelijk licht gebruik zal er waarschijnlijk eerder enkele 1000'en uren op staan dus is absoluut geen probleem. Ze zijn alleen niet van de snelste en zoals hierboven aangegeven is een upgrade naar ssd geen overbodige luxe. Dan kan deze schijf dienen als data schijf.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:31:
Het ronddraaien van de schijf. Als je "goedkoop" wil upgraden zou ik er een SSD uit steken. Wereld van verschil!
Natuurlijk slijten harde schijven niet als zij uit blijven staan, maar het draaien van de platters levert niet de grootste slijtage op. Een harde schijf slijt het meest van spin-up en downs. Een harde schijf die continue draait kan Jaren blijven draaien, maar één die elke dag in en uit schakelt loopt een veel grotere kans op een defect.

Daarnaast geldt practisch voor alle electronica een zo stabiel mogelijk temperatuur het beste is.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 17-01-2020 11:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• wjvh
bregweb schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:33:
Wat bedoel je met 'Backups zijn OK'? Je hebt een goede backup van die PC of ga je die PC gebruiken voor Backups?
Ik bedoel dat ik een goede backup heb. Cloud, Nas, backups op losse schijven die extern bewaard worden.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Als ik je TS zo lees, heb je nog geen probleem met deze computer.
Als de SMART-tabel goede waarden geeft, gebruikte ik de harddisks lekker verder.
Als je erover twijfelt, kan je elke harddisk een full format geven (dus een "lange" format) om slijtage te compenseren en elke sector te testen voordat je ze weer in gebruik neemt. Let op: al je data gaat verloren, dus die moet je vooraf weg kopiëren.

En wat te doen met die PC?
- maak eerst een backup van alles wat je niet kwijt wil/kunt.
- Ik zou de harddisks ongemoeid laten en de legale Windows 7 upgraden naar Windows 10. Dat is op dit moment nog steeds gratis.
- na die upgrade van W7 naar W10 op de huidige harddisk, kocht ik een SSD (bv. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB, wel eerst in apparaatbeheer checken of je PC SATA heeft).
- dan sloot ik de SSD aan op de plek van de harddisk waarop W7/W10 staat (dus met alleen de SSD aangesloten, geen harddisks!) en ik installeerde daarop een verse Windows 10. Tijdens de installatie kan je het venstertje waarin wordt gevraagd om de licentiecode in te voeren, skippen. Dat gaat later vanzelf goed.
- daarna sluit je de harddisks óók weer aan en installeer je alle programmatuur op de SSD.
Je hebt dan de oude Windows 7 PC goedkoop omgebouwd naar een snelle Windows 10 PC met behoud van beide harddisks.

• wjvh
Dank voor alle reacties. Smart waarden kende ik wel, maar had er totaal niet aangedacht om die te bekijken.
Ga ik doen. De PC is sata, dus een ssd toevoegen in een goed idee. Ik ga hem eens op z’n buik leggen om te kijken of er plaats is voor een SSD.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:05
wjvh schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 14:10:
Dank voor alle reacties. Smart waarden kende ik wel, maar had er totaal niet aangedacht om die te bekijken.
Ga ik doen. De PC is sata, dus een ssd toevoegen in een goed idee. Ik ga hem eens op z’n buik leggen om te kijken of er plaats is voor een SSD.
Belangrijkste is dat er een vrije sata poort op mobo en aansluiting voor voeding is. Als het toch een desktop (die je niet dagelijks verplaatst) is kan je de ssd desnoods ergens weg proppen/met tie wraps vast zetten.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 21:50
Rondraaien is niet zo belangrijk (telt zeker wel mee). Een schijf bevat ook magnetische deeltjes die de bits beschrijven. Het magnetisch veld van deze deeltjes neemt ook langzaam af.
Het ligt eraan hoeveel waarde je aan de werking van je systeem geeft. Als hij binnen een jaar stuk mag en je simpelweg alles opnieuw kunt installeren lekker blijven gebruiken. Als je betrouwbaarheid belangrijker vind dan schijf vervangen (een ssd is dan nog beter)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wjvh schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:28:

oa hier kun je software uitkiezen voor wat je wilt uitlezen
https://support.wdc.com/downloads.aspx?DL

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als een schijf aan het eind van zijn levensduur is, merk je dat als eerste aan de "reallocated sector count". Dit zijn de sectoren op de disk die niet meer betrouwbaar te lezen of schrijven zijn (bad sectors). Reallocated wil dan zeggen dat deze bad sectors op de schijf gemarkeerd zijn als niet bruikbaar en dat de data verplaatst is naar een spare sector.
Een paar reallocated sectors hoeft geen probleem te zijn, maar als het aantal oploopt is het echt tijd voor een nieuwe disk (of SSD natuurlijk).

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• wjvh
Ik heb de software van westen digital, zoals boven genoemd door Hackus, geinstalleerd.

Resultaat:
1) De smart getallen zijn allemaal voorzien van een groen vinkje (op beide schijven).
2j De quick test faalt op de tweede schijf. Paar keer geprobeerd, en steeds falend. Read error.
3) Op de eerste schijf gaat de quick test goed, en de extended test loopt nu.

Ik kan, omdat test 3 nu draait, niet bij de Smart getallen van disk 1 en 2 noemen.
Maar disk 2 is kennelijk niet goed meer; hetgeen ook bevestigd wordt door HDTune.
Ik ga de smart resultaten die ik daarmee krijg in het SMART topic zetten

[ Voor 11% gewijzigd door wjvh op 17-01-2020 20:31 ]

Pagina: 1