Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x3rius
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-06 15:45
Ik heb laatst een nieuwe receiver aangeschaft, de Sony STR-DN1080 voor 2 redelijk oude speakers die ik nog had staan (JBL Ti5000). Meer info over de speakers heb ik nog via dit forum kunnen vinden (2e post heeft een PDF met info) http://www.audioheritage....I-5000-high-pass-problems
Veel meer info is er buiten wat 2e hands websites niet over te vinden.

Het probleem is nu dat bij een bepaald volume (rond de 20+) de receiver in Protector-stand springt. Volgens de manual zijn hier 3 mogelijke redenen voor:
  • Er kan overspanning of een stroomstoring zijn opgetreden.
Geen idee of dit het geval is, ze raden aan de stekker uit de netstroom te halen en na 30m weer in te steken, dit lost het probleem niet op.
  • Er ligt iets op de receiver en de ventilatiegaten zijn geblokkeerd.
Dit is niet het geval.
  • De impedantie van de aangesloten luidsprekers ligt onder de nominale impedantie die op de achterkant van de receiver is aangegeven.
Op de achterkant staat 6-16 Ohm. Deze 2 speakers zijn volgens de info PDF 6 Ohm. Dit zou dus moeten werken?

Ik heb zelf erg weinig verstand ervan, vandaar dat ik er vanuit ging dat deze 2 apparaten prima met elkaar zouden moeten werken. Doe ik wat verkeerd, of is dit apparaat niet geschikt voor deze oude speakers?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remo1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-06 19:46
Ik denk dat de Sony wat moeite heeft met de speakers.
De speakers vragen een hoop vermogen.
Volgens de specificaties geeft de Sony 165 watt maar dit wordt gemeten met de wind in de rug bij de berg naar beneden.
Er blijft dus weinig over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je doet niks verkeerd, deze luidsprekers zouden met deze receiver moeten werken.

Wellicht zitten niet alle losse draadjes van de luidsprekerkabel in de luidspreker of receiver, waardoor die gedeeltelijk kortsluiting maken en de overbelastingsbeveiliging van de receiver inschakelt. Als luidsprekers op een bepaalde manier gedeeltelijk zijn opgeblazen kan dat ook als kortsluiting worden gezien, maar je zou dan duidelijk moeten horen dat ze niet goed klinken: geen hoge tonen, geen middentonen, geen lage tonen of gekraak bij bassen.

Schakelt de receiver direct uit als je hem hard zet of pas na enkele minuten? Direct kan duiden een te grote stroomsterkte (kortsluiting), na enkele minuten kan duiden op oververhitting. Hoe hard is 'volume 20+'? Kan je nog praten met iemand in de kamer?

Zijn er verder geen luidsprekers aangesloten?

[ Voor 65% gewijzigd door TBTL op 17-01-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x3rius
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-06 15:45
Bedankt voor de reacties!
Schakelt de receiver direct uit als je hem hard zet of pas na enkele minuten? Direct kan duiden een te grote stroomsterkte (kortsluiting), na enkele minuten kan duiden op oververhitting. Hoe hard is 'volume 20+'? Kan je nog praten met iemand in de kamer?
Zojuist nog eens getest, hij schakelt meteen uit zodra het volume te hoog wordt. Soms gaat ie op volume 18 al in protector, maar als ik voorzichtig het volume omhoog schroef haal ik 22. Dit is nog steeds niet heel hard en je kunt elkaar nog prima verstaan.
Zijn er verder geen luidsprekers aangesloten?
Nee, het enige wat is aangesloten aan de receiver zijn de 2 Ti5000 speakers.

Wat me nog opgevallen is, zodra de receiver in protector modus gaat, gaat ook een computerscherm dat in de kamer aanwezig is heel even aan en uit. Dit scherm zit niet in dezelfde stekkerdoos, en het is ook maar 1 scherm (van de ca. 8 die we hebben staan).

Ik ga eens kijken naar de bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:41
Gebeurd dit ook als je maar een van de twee speakers aangesloten heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Misschien zit er in een stroom groep iets niet helemaal lekker en krijgt de versterker te weinig stroom .
Pak eens een verlengkabel vanuit de keuken of desnoods boven en probeer het dan eens

[ Voor 0% gewijzigd door Fantasma7988 op 21-01-2020 12:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 23:57
Ik heb dit ook weleens gehad, bij mij was het probleem dat ik beide speakers op hetzelfde channel op de receiver had aangesloten. Toen ik de ene speaker op channel A en de andere op channel B aansloot werkte alles prima. Check de achterkant van je receiver even zou ik zeggen, best kans dat dit het is!
Pagina: 1