Led / wattage / lumen

Pagina: 1
Acties:

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:57
Ik ben opzoek naar een led bouwlamp.
Daarbij kijk ik niet alleen naar de wattage en kleur (kelvin), maar ook naar het stralingbereik/lichtsterkte, het aantal lumen.

Het valt mij op dat ik verschillend aantal lumen tegenkom bij een zelfde wattage.
50watt -> 2400lumen https://nl.aliexpress.com...f3-4266-aead-4a3214d140fa
50 watt -> 3750lumen https://www.123led.nl/123...d-huismerk-i2189-t14.html
50watt -> 4000lumen https://www.123led.nl/123...d-huismerk-i2576-t14.html
50watt -> 4500lumen https://www.123led.nl/123...-huismerk-i5356-t615.html
50watt -> 5000lumen https://nl.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_53

Daar zit nogal wat verschil in!
Wat is nu waarheid?
Ik zal automatisch voor de 5000Lumen gaan ipv de 2500lumen. Maar is die 5000lumen wel daadwerkelijk dat aantal lumen.
Controleren gaat alleen als je ze allemaal aanschaft?

Ook valt me op. Dat als je 1 bouwlamp hebt van 10watt en 20watt. Dat het aantal lumen ook wordt verdubbeld.
Maar als er 2 bouwlampen van 2x 10watt naast elkaar worden gezet het aantal lummen niet gelijk is aan het aantal lumen van 1 lamp met 20watt. Altans, wat de verkoper opgeeft.
Als je verkoper dit vraagt, weet hij het ook niet. Die moet terugkoppelen naar de fabriek. En dat is te veel gedoe

[ Voor 11% gewijzigd door barry86 op 17-01-2020 10:35 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-12 11:09
Dat zal wel met de reflector e.d. in het armatuur zelf te maken hebben. Je hebt meer dan alleen de lichtbron.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je de lumen waardes van ali geloofd dan geloof je ook nog in de sint?

Probeer eens uit te zoeken welke LED ze erop hebben zitten (incl exacte bin) en welke stroomsterkte ze er doorheen duwen, dan kun je uit de datasheet van de fabrikant wel eea afleiden.
Cree heeft bvb een tool die thermische en optische efficientie meenemen in de berekening naar IRL lumens.
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:39:
Dat zal wel met de reflector e.d. in het armatuur zelf te maken hebben. Je hebt meer dan alleen de lichtbron.
Mwa lumen is sowieso eenheid voor totalw opbrengst, dus of het er onder 10 of 90gr uitkomt maakt in principe niet uit.
De optics zijn ook maar een klein component in het geheel.
Belangrijkste is de exact gebruikte LED, vervolgens koeling en dan electronica (driver).

Edit3: zie trouwens dat de waardes opzich nog wel geloofwaardig zijn, de beste doet 100lm/W.

Met goede LED en koeling kun je al lampen bouwen die 150-200lm/W doen. Heb zelf een 200W bouwlamp gebouwd die ruim 30k lumen doet. Wel een prijzig ledje.... :+

[ Voor 53% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-01-2020 10:46 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@barry86 waarom moeilijk doen, er zijn genoeg locaties waar je in NL (action,bouwmarkten, cranenbroek oid ..) waar je die dingen voor nog geen 10,- ophaalt en vaak daar werkend ziet.

Broeger waren het hallogeen lampen waarbij je binnen seconden een hele kip gaar kon krijgen, inclusief een opstijgende elektra meter erbij ...

haal der 2 of 3 monteer ze op iets wat je makkelijk kan "klemmen" tussen muur & plafond en de lichtstraal kan richten .. doe je zelf een lol en naast een verlengsnoer eventueel nog wat extra stopcontacten :)

Tja vanalles

• Señor Sjon
Die waren wel ideaal als je in de winter ergens bezig was. Lekker snel de ruimte op temperatuur met een 500W halogeen lamp. :P

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:57
vso schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:44:
@barry86 waarom moeilijk doen, er zijn genoeg locaties waar je in NL (action,bouwmarkten, cranenbroek oid ..) waar je die dingen voor nog geen 10,- ophaalt en vaak daar werkend ziet.

Broeger waren het hallogeen lampen waarbij je binnen seconden een hele kip gaar kon krijgen, inclusief een opstijgende elektra meter erbij ...

haal der 2 of 3 monteer ze op iets wat je makkelijk kan "klemmen" tussen muur & plafond en de lichtstraal kan richten .. doe je zelf een lol en naast een verlengsnoer eventueel nog wat extra stopcontacten :)
Het gaat niet om het geld, maar het is natuurlijke interesse waarom daar verschil inzit.
Ik ben niet elektrisch onderlegd en volgens mij is een dit soort forum er voor om elkaar daarin te helpen en onderwijzen? Soms denk je gewoon niet breed genoeg na en wordt je hierin getipt.
Wat ik overigens geweldig vind (y)

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 17-01-2020 10:47 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Het gaat niet om het geld, maar het is natuurlijke interesse waarom daar verschil inzit.
Ik ben niet elektrisch onderlegd en volgens mij is een dit soort forum er voor om elkaar daarin te helpen en onderwijzen?
Wat ik overigens geweldig vind (y)
YouTube: Lux and Lumens Explained: How They Can Help and Hurt When Buying Lights lijkt me dan beter betreft je vraag..

Sommige vragen kan je google(n) als je dan iets niet begrijpt legt het ook wat makkelijker uit. .
Als je niet weet wat je moet zoeken kunnen we natuurlijk wel helpen je een richting in te duwen :)

Tja vanalles

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:49

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

vso schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:44:

Dat dus. Ik heb er net eentje van vancraenenbroek gekocht. 100watt 8000lumen, 27€ en 12€ voor een statief.

De Nederbelg !

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:45:
Die waren wel ideaal als je in de winter ergens bezig was. Lekker snel de ruimte op temperatuur met een 500W halogeen lamp. :P
En altijd gewoon fatsoenlijk licht. Veel van die LED dingen verblinden je als je er toevallig een 1/10e second in kijkt, laten allerlei kleuren weg, hebben een of ander vies witpunt, etc.

Probleem is wel dat je ze niet even snel direct na gebruik op een stapeltje kunststof koffers kunt leggen :+

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-01-2020 15:29 ]

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:54
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:45:
Ideaal, totdat je perongeluk het snoer ervoor legt ;) . Ik denk niet dat ik ooit zo'n 1000w bouwlamp heb gezien zonder een deel van het snoer gesmolten

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• Señor Sjon
kabeltjekabel schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:29:
[...]

En altijd gewoon fatsoenlijk licht. Veel van die LED dingen verblinden je als je er toevallig een 1/10e second in kijkt, laten allerlei kleuren weg, hebben een of ander vies witpunt, etc.

Probleem is wel dat je ze niet even snel direct na gebruik op een stapeltje kunststof koffers kunt leggen :+
Kleurechtheid was wel fijn met schilderen. Anders zag je niet waar je geweest was. Vooral de eerste spaar/ledlampen hadden echt een ruk kleurweergave.

Pagina: 1