Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 20:44
Mijn vraag:
Een kennis van mij heeft een pc waarvan de cpu iedere keer temperaturen heeft van boven de 70c. Dit gebeurt vrij direct bij het opstarten. Enig idee waar dit aan ligt.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Stock cooler
Speedfan voor metingen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Coolpasta vervangen
Mobo terug naar fabrieksinstellingen in bios
Ik las in een oud topic hier dat de afstand tussen de cooler en cpu misschien te groot was, heb alleen nog geen kans gehad om dit te testen.

Alle ideeën zijn welkom.

Beste antwoord (via Emir55555 op 17-01-2020 17:03)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Niet meten met speedfan maar iets anders proberen (HWMonitor bijvoorbeeld, of Realtemp). Speedfan heeft het heel erg vaak fout, en vaak ook 'spooksensors' (sensors die niet eens zijn aangesloten maar wel worden uitgelezen met allerlei vage waardes, van extreem hoog tot sub zero).

Wat vaak mis gaat bij Intel stock coolers, is dat men de koeler niet goed installeert.
Vaak worden de push-pins na het indrukken weer in de unlock stand gezet, of pas na het indrukken gelocked (beide werken niet, dan zit de koeler nog steeds niet goed vast).

Soms is ook een van de push pins niet goed door gedrukt (vaak de laatste van de 4) en dat heeft meteen veel invloed op de temperatuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Niet meten met speedfan maar iets anders proberen (HWMonitor bijvoorbeeld, of Realtemp). Speedfan heeft het heel erg vaak fout, en vaak ook 'spooksensors' (sensors die niet eens zijn aangesloten maar wel worden uitgelezen met allerlei vage waardes, van extreem hoog tot sub zero).

Wat vaak mis gaat bij Intel stock coolers, is dat men de koeler niet goed installeert.
Vaak worden de push-pins na het indrukken weer in de unlock stand gezet, of pas na het indrukken gelocked (beide werken niet, dan zit de koeler nog steeds niet goed vast).

Soms is ook een van de push pins niet goed door gedrukt (vaak de laatste van de 4) en dat heeft meteen veel invloed op de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emir55555
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 20:44
Lag aan de pushpins idd. Een er van was omgebogen. Nadat ze rechtgezet waren werkte alles zoals het hoort. Bedankt voor het meedenken.