Elektrische haard met opti mist effect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Naar aanleiding van mijn topic “gashaard te warm in nieuwbouw" is toch gebleken dat een echt vuur het al snel te warm maakt.

In een paar winkels heb ik zelf al elektrische haarden gezien waarvan de waterdamp haarden mij het meest aanspreken. (bv opti mist van Dimplex /Faber)

Echter lees ik 2 heel belangrijke nadelen
- het zou vrij snel kapot gaan. Je lees hier en daar duidelijk dezelfde commentaren dat het mankeert of na 3j moet vervangen worden. De kost kan oplopen tot 4000 euro voor zo'n toestel dus mag mijn inziens lang meegaan

-waterdamp die niet weg raakt. Ofwel in de versie met glas krijg je direct waterdruppels op je glas en zie je door de condens het vuur amper. Ofwel zijn de ruiten in je huis nat

Heeft iemand hier soortgelijke haard (merk en type specifiëren) en wat zijn de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jep, hier ook een Optimyst, maar de verdamper gaat vrij snel (binnen 1-2 jaar) defect. Maar goed, voor 50 euro heb je een nieuwe en kan je weer even door. T zijn wel mooie haarden en het effect is ook erg nice

Hier verder geen last van natte ramen trouwens :)

[ Voor 11% gewijzigd door DennusB op 17-01-2020 09:20 ]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:20:

Hier verder geen last van natte ramen trouwens :)
Heb je een open module? Of met de ramen errond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

https://www.haardenexpert...05MOjm55D8bAaApnLEALw_wcB

Ik heb dit ding nu een jaar of 2 en hij bevalt echt top. Natuurlijk mis ik wel de geur en de warmte, maar in een nieuwbouwhuis is dat laatste niet te doen ivm het tropische klimaar wat je introduceert :P
Hier is nog niets kapot gegaan en deze versie heeft geen glas, dus van waterdruppels geen last.
Zorg wel voor een goede trek! Anders blijft de waterdamp hangen en lijkt het niet zo mooi.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:55
Zo'n cassette hebben wij ook gehad in het vorige huis. Leuk ding maar inderdaad de verdamper gaat redelijk vlot stuk. Ik denk dat het met verkalken te maken heeft. Ik vermoed dan ook dat de levensduur langer zou zijn als je gedemineraliseerd water gebruikt.

Denk er ook om dat er 'speciale' halogeen lampen inzitten dus zorg dat je daar ook een reserve van hebt :). In de 600 cassette zaten er 4 van in. Volgens mij waren die ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
waarom wil je per se een haard? Is dat voor warmte of sfeer?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Atlas schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:28:
https://www.haardenexpert...05MOjm55D8bAaApnLEALw_wcB

Ik heb dit ding nu een jaar of 2 en hij bevalt echt top. Natuurlijk mis ik wel de geur en de warmte, maar in een nieuwbouwhuis is dat laatste niet te doen ivm het tropische klimaar wat je introduceert :P
Hier is nog niets kapot gegaan en deze versie heeft geen glas, dus van waterdruppels geen last.
Zorg wel voor een goede trek! Anders blijft de waterdamp hangen en lijkt het niet zo mooi.
Beetje domme vraag mss maar hoe zorg jij voor die trek bij die haard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
No Hands schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:47:
Sfeer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
No Hands schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:47:
Sfeer!
amadeus123 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Maar de warmte is ook leuk 😁 de vrouw beide en ik sfeer

Sfeer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:44
ik heb nu een aantal maal zoiets gezien, maar het viel mij toch behoorlijk tegen. Ik vond dat het absoluut niet kon tippen aan hout/gas. Ik kreeg de indruk dat het bij mij de sfeer eerder zou bederven, omdat ik mij zou blijven storen aan het onrealistisch/nep vuurbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

amadeus123 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Beetje domme vraag mss maar hoe zorg jij voor die trek bij die haard?
Wij hebben onze haard ingebouwd, dus zorg voor luchtroosters aan de onderkant.
De lampen produceren de warmte voor de trek, dus dan moet het geed gaan als de warmte ergens van ondervandaan kan komen :)

Ow en er wordt ten zeerste afgeraden om demi-water te gebruiken, ontkalkt water gebruiken mag dan weer wel :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Wij hebben een water ontharder en na 1,5 jaar nog geen issues met onze Faber Dimplex. Veel mensen hangen waterbakjes aan verwarmingen, door de haard heb je geen last van droge lucht binnen. Denk dat er max een liter wordt verdampt in 10 uur. Wij hebben geen glas. De buren wel en die hoor ik wel klagen over schoonmaakwerk (gebruiken geen ontkalkt water).

Wat ik jammer vind aan de Faber is dat het geen LED is (halogeen) en dat het niet makkelijk integreert met domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Fazer013 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:21:
Wij hebben een water ontharder en na 1,5 jaar nog geen issues met onze Faber Dimplex. Veel mensen hangen waterbakjes aan verwarmingen, door de haard heb je geen last van droge lucht binnen. Denk dat er max een liter wordt verdampt in 10 uur. Wij hebben geen glas. De buren wel en die hoor ik wel klagen over schoonmaakwerk (gebruiken geen ontkalkt water).

Wat ik jammer vind aan de Faber is dat het geen LED is (halogeen) en dat het niet makkelijk integreert met domotica.
Ik weet bijvoorbeeld dat Dimplex 500 en 1000 wel led hebben en kan je rechtstreeks aansluiten op waterleiding. 2 voordelen in mijn ogen (toch als je ontharder hebt). Maar ik wacht nog wat ervaringen af van mensen naar kwaliteit toe. Het valt wel mee de reacties hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
Wij gebruiken deze altijd met Kerst, YouTube: Fireplace 10 hours full HD ik weet niet of je dat als alternatief kunt zien, verwarming graadje hoger voor de vrouw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
No Hands schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Wij gebruiken deze altijd met Kerst, YouTube: Fireplace 10 hours full HD ik weet niet of je dat als alternatief kunt zien, verwarming graadje hoger voor de vrouw.
Persoonlijk wil ik iets die het vuur zo goed mogelijk gaat benaderen. Ik heb nu al een paar haarden gezien met LCD LED projectie maar moet zeggen dit is gewoon overduidelijk. Bij de waterdamp versies moet je soms al goed kijken en vanop afstand is het zeker gezellig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-06 09:49
Ik zou het ipv Opti Mist eerder Pessi Mist noemen. Oogt in de verste verte niet als vuur. Je kunt beter een LED scherm in een ombouw hangen en een vuurprogramma/DVD afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Wij hebben sinds 2010 een optimyst cassette L. We hebben hem te weinig aan eerlijk gezegd. Misschien 10 avondjes per jaar. Nog nooit een onderdeel hoeven te vervangen. We zijn er erg tevreden mee. We hebben wel altijd kraanwater gebruikt. Ik wil hem vaker aandoen vanwege de lage luchtvochtigheid in huis en wil vanwege de gezondheid vanaf nu kalkvrij water gaan gebruiken. Weet iemand waarom je geen demiwater mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:15
Wat is het effect van de haard (Dimpex 400) als ik deze inbouw in een houten meubel? Komt er dermate veel vocht vrij dat het in het hout van de kast trekt? Interstat bouwt ook dergelijke haarden maar weet niet of het hout speciaal is bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-06 18:00
Wij hebben een Cassette 1000 in een houten ombouw. Gewoon geverfd hout, niets bijzonders. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-06 18:00
Om nog op TS terug te komen:

- Geen last van natte ramen. Wel merk ik dat als we 'm lang aan hebben (enkele uren) dat het een beetje mistig in de woonkamer is. Je ziet dan bv. bij lampen zo'n "lichtstraal". Is vast op te lossen door de afzuiging in de woning wat harder te zetten.

- Wij hebben sinds 2015 zo'n ding, nooit wat mee aan de hand. Doet het altijd. We hebben wel een ontharder. Misschien maakt dat uit.

(Faber/Dimplex Cassette 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Wie heeft er ervaring en is erg tevreden over merk en type, wij zijn ook op zoek maar hebben geen zin in 4.000 euro hier vooruit te geven, maar rond de 1.500, 2.000, we hebben de Faber gezien maar die is erg duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1969
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-08-2021
Ik wil er zelf 1 gaan knutselen. Ben even benieuwd hoe dat gaat met de cassettes die LED licht gebruiken. Halogeen licht geeft veel warmte die ervoor zorgt dat de waterdamp lekker naar boven gaat. Ben benieuwd hoe ze dat bij LED hebben opgelost. Ik zie bij tekeningen van Dimplex wel dat er iets in zit dat ze extruded element noemen. Zou kunnen dat dat een elektrische verwarmingsunit is. Wanneer je die koude waterdamp met een fan naar boven blaast dan stort het namelijk weer met dezelfde snelheid naar beneden en dat wil je niet. Kan iemand met zon unit met LED bevestigen dat er wel iets van warme lucht naar boven wordt geblazen of is het net zo koud als het water wat in de tank zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1969
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-08-2021
De vraag stellen is hem beantwoorden ;) Dimplex heeft de service manuals online staan en daar staat in dat er een heating element wordt gebruikt. Nu is de vraag: Hoeveel warmte komt daaruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janusss
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 17:34
Behoorlijk teleur gesteld.... Je kan beter een mooi Led TV kopen en die inbouwen.... Ik heb trouwens een Faber als ik een filmpje maak op me mobiel is het beeld gewoon serieus echt maar in het echt is het voor het geld wat ik heb betaald Niet Waard! Hier koop je een prachtige 70inch led tv voor die je ook in de muur kan bouwen en meer functies heeft behalve geen verwarming....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:47

Niwla

dat dus....

Wij hebben gister een Faber e-matrix en een kalfire in levende lijve gezien:

Hieronder een filmpje van de faber. Deze heeft een vaste wateraansluiting nodig.

YouTube: Faber e-Matrix Mood 800/650 III

Wel heeeel tof maar ook erg duur!

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wij zijn bezig met de aanschaf, of in ieder geval pogingen tot, van een Dimplex Verdi.
Gezien het om een losstaand model gaat vind je deze nauwelijks in showrooms en is de voorraad om te huilen.

Er schijnt nu een beperkte oplage te worden geleverd ergens eind November...dus alle alerts die ik uit had staan stonden de rinkelen met "Bestel nu!!!!1111oneone want anders ben je te laat".

Wat een drama met die voorraden van tegenwoordig.

Dan ook nog eens de gigantische prijsverschillen...de ene aanbieder stunt met "Nu van 1.600 voor slechts 1.400" tot aan bedragen net even tegen de 1.100 aan...

Met zulke levertijden ben ik toch wel huiverig om een dergelijk bedrag eventjes over te schrijven aan de eerste de beste haardenleverancier....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Ik heb eigenlijk nooit naar een vrijstaande haard gekeken, maar jeeeeemig wat een prijsverschil ten opzichte van bijvoorbeeld een faber e-matrix 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Niwla schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:39:
Ik heb eigenlijk nooit naar een vrijstaande haard gekeken, maar jeeeeemig wat een prijsverschil ten opzichte van bijvoorbeeld een faber e-matrix 8)7
Klopt, wij hebben ook naar de Faber gekeken, maar die bieden niet wat wij zoeken. De Dimplex cassettes zijn een stukje handzamer en passen daarom ook beter in een relatief kleine oplossing.

Als we een inbouwhaard hadden genomen dan was het trouwens wel de e-Matrix geworden, erg realistisch vlammenspel...

Als eerste stonden wij bij een hologramoptie te kijken, maar deze zou uiteindelijk oplopen tot een kleine 10k...vonden we iets teveel van het goede

Wabbawabbawabbawabba

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 04:24

d0s

sssst

Hier een Faber/Dimplex 500L (met grote houtset van 72cm) in onze woning sinds december '18 (3 jaar nu dus). Ingebouwd in een TV meubel. Geen last van vocht of hitte. Warm wordt het ding sowieso niet echt.

Een keer de verdamper moeten vervangen vorige maand (die krijg je er vaak een reserve bij) maar verder tevreden over. Enige nadeel: water reservoir vullen. Dat begint toch wel te frustreren. Als het even kan dus aansluiten op een vaste waterleiding :)

[ Voor 17% gewijzigd door d0s op 18-11-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

d0s schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:54:
Enige nadeel: water reservoir vullen. Dat begint toch wel te frustreren. Als het even kan dus aansluiten op een vaste waterleiding :)
Faber e-matrix heeft idd ook een vaste aansluiting. Ik weet van mezelf dat ik hem een stuk minder zou gebruiken als hij een reservoir zou hebben. Dus die vaste aansluiting is voor mij zeker een dikke plus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesw1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik bezit een prachtige moderne opti-myst Bergamo Venus van Muenkel uit Duitsland.
Onder garantie heb ik een nieuwe vernevelaar gekregen (er zit 2 jaar garantie op)
Gebruik 'm erg veel en ben zeer tevreden! Realistische 3D vlammen zijn veel echter dan alle platte projecties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 18:34
Ik heb laatst de E-matrix opti-myst bekeken in een showroom omdat ik op zoek ben naar een elektrische haard. En ik moet zeggen dat ze mij best tegenviel. Ik vond het mist-effect niet echt mooi, en de haard viel in de tien minuten dat we ervoor stonden 2x uit, waardoor de verkoper ze moest resetten. Daarnaast gaf de verkoper aan dat de glasplaat gemakkelijk beslaat, en je met jaarlijks onderhoud zit à zo'n 175€. Dat laatste had ik nog niet eerder gehoord, wel dat je pakweg jaarlijks de transducers moet vervangen.

We zijn uiteindelijk voor een Kalfire E-One gegaan: alsof je naar echte vlammen aan het kijken bent, en geen onderhoud.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

• Niwla

Niwla

dat dus....

marvel27 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:59:
Ik heb laatst de E-matrix opti-myst bekeken in een showroom omdat ik op zoek ben naar een elektrische haard. En ik moet zeggen dat ze mij best tegenviel. Ik vond het mist-effect niet echt mooi, en de haard viel in de tien minuten dat we ervoor stonden 2x uit, waardoor de verkoper ze moest resetten. Daarnaast gaf de verkoper aan dat de glasplaat gemakkelijk beslaat, en je met jaarlijks onderhoud zit à zo'n 175€. Dat laatste had ik nog niet eerder gehoord, wel dat je pakweg jaarlijks de transducers moet vervangen.

We zijn uiteindelijk voor een Kalfire E-One gegaan: alsof je naar echte vlammen aan het kijken bent, en geen onderhoud.
Dat van die onderhoudskosten heb ik elders op het forum ook gelezen. Maar kan je aangeven waar die kosten in zitten?

Hoe bevalt de Kalfire nu? Wat blijft er bij daglicht over van het effect? Of werkt het het beste in de avond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 18:34
Die comment elders was inderdaad ook van mij :) de verkoper gaf aan dat het o.a. met kalkafzetting te maken had, maar geen idee of dat klopt hoor. Ik geef enkel aan wat de verkoper mij vertelde, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een verkoper iets beweert wat helemaal niet klopt ;) Ik ben benieuwd of eigenaren van opti-myst haarden dit herkennen.

Wat de Kalfire betreft: ik reageer even op die vraag in het elektrische projectiehaarden topic waar het meer on-topic is.

[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 16-12-2021 11:22 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinVDP82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-01-2023
*knip, spam*

[ Voor 98% gewijzigd door F_J_K op 06-01-2023 14:20 ]

Pagina: 1