WOL (Wake On Lan) probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-02 15:38
Hallo,

Ik ben nu al een paar dagen aan het uitvogelen hoe ik WOL aan de praat krijg. Mijn computer is gewoon aangesloten met een ethernet kabel op de router. WOL staat aan in de BIOS en heb alle vakjes aangevinkt die met WOL te maken hadden in mijn ethernet config. Ook staat 'alleen een magic packet mag de computer uit slaapstand halen' aan.

Nu is mijn probleem dat wanneer ik met de app (Wake On Lan) naar mijn computer zoek dat hij hem niet vind. Hij vind hem alleen wanneer ik ook mijn draadloze internet verbind samen met mijn bekabeld internet.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
...

Windows 10
Z390 aorus ultra gigabyte moederbord
Intel i9
Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-V

[ Voor 3% gewijzigd door Cis Donkers op 16-01-2020 22:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-10 11:17
Heb je een Mac adres in moeten vullen in de router?
Welke router heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Hey Reller.

Mijn router is er een van D-Link

DI-524

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:25
een router van 12 jaar oud

aha

[ Voor 160% gewijzigd door boyette op 17-01-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Is het daar niet mogelijk mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Cis Donkers schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 00:22:
Is het daar niet mogelijk mee dan?
je mag er wel op rekenen dat dit niet meer gaat werken..
toen bestond windows vista nog niet eens toen dat ding op de markt kwam..

nu zou je denken dat er misschien niet zoveel verandert is

maar dat die WOL app niet meer werkt.. daar mag je wel van uitgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Hoe krijg ik hem dan wel werkend via kabel + wifi. Dat werkt gewoon fijn

[ Voor 19% gewijzigd door Cis Donkers op 17-01-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Wat wil je precies bereiken?
wat is het doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Ik wil mijn PC aan kunnen zetten met mijn telefoon

[ Voor 5% gewijzigd door Cis Donkers op 17-01-2020 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Moet er wel bij vertellen dat we de zte h369a van KPN als Maine router beneden hebben staan. We hebben de d link router op zolder staan voor bekabeld internet op mijn pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Cis Donkers schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:54:
Nu is mijn probleem dat wanneer ik met de app (Wake On Lan) naar mijn computer zoek dat hij hem niet vind. Hij vind hem alleen wanneer ik ook mijn draadloze internet verbind samen met mijn bekabeld internet.
Dus je telefoon maakt via wifi verbinding en kan dan wel bij de pc. Als je via wifi zoekt en je pc is niet met wifi verbonden, wordt het niet gevonden? Dan is er dus een routeringsprobleem.

Werkt wol wel via wifi? Je hebt het namelijk alleen over vinden en niet wakker maken via wifi.

Ik vermoed een probleem als dit: Wikipedia: Wake-on-LAN en Wikipedia: Wake-on-LAN.

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 17-01-2020 02:09 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Ik krijg hem wel wakker via de wifi ja.

Ik ben net even gaan kijken op de pc die op zolder staat. Daar ben ik naar ipconfig gegaan en daar zag ik deze tekst

"Ethernet adapter voor LAN-verbindingen"

deze pc zit aangelosten op de router van ZTE

Als ik dan weer terug ga naar mijn eigen computer die zit aangesloten op de D-link dan krijg ik deze tekst

"Ethernet adapter Ethernet 7"

Hoe krijg ik deze ook naar LAN?

Bedankt alvast voor al jullie hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Welk ip krijgen de computers via wifi en via LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Ik had al een paar keer F5 gedaan voor de zekerheid haha.

Als ik mijn wifi aanzet tegelijkertijd met mijn bekabeld zegt ie bij ipconfig onder het tapje Wireless lan adapter:

192.168.2.19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:21

DataGhost

iPL dev

Doe gewoon eens ipconfig /all anders?
boyette schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 00:23:
[...]

je mag er wel op rekenen dat dit niet meer gaat werken..
toen bestond windows vista nog niet eens toen dat ding op de markt kwam..

nu zou je denken dat er misschien niet zoveel verandert is

maar dat die WOL app niet meer werkt.. daar mag je wel van uitgaan
Onzin, WOL bestond al lang voordat Vista of zelfs XP bestond. De leeftijd van de router heeft er niks mee te maken. Wel het gebrek aan kennis bij de meeste mensen die voor het eerst met WOL beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Kan ik alles van mijn ipconfig gewoon hier laten zien? Of zijn er dingen die ik beter kan blurren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:34
Zet Windows 10 'Snel opstarten' eens uit. Het is bekend dat deze functie WoL stukmaakt namelijk :)

https://www.windowscentra...e-windows-10-fast-startup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Je kan er supermoeilijk over doen maar in de praktijk is je externe IP-adres sowieso geen geheim en vaak wel dynamisch, en het risico op "iemand die je zou willen hacken" (naar aanleiding van je IP op een forum) is doorgaans minimaal. Als je alle poorten naar je PC hebt geforward, alle mogelijke remote access-dingen aan hebt gezet zonder beveiliging en je firewall uit, dan kan je dat misschien maar beter weglaten, neemt niet weg dat je IP waarschijnlijk dagelijks al volautomatisch meerdere keren gescand wordt.

Anyway, dikke kans dat je externe IP er niet eens in staat. Als je weet welke informatie relevant is, prima, anders gewoon lekker alles posten.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 17-01-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Deze staat al uit. Dit had ik inderdaad ook gevonden op internet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Hier is hij dan https://imgur.com/a/ZeEcEqo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Je vaste verbinding zit in 192.168.0.0/24 en je wireless in 192.168.2.0/24. Dat zijn verschillende netwerken, dus het is volkomen logisch dat je telefoon je computer niet kan zien als die niet op wireless zit. Je kan het magic packet dus ook niet (vanuit je telefoon) naar je computer sturen. Je zal je netwerk om moeten gooien zodat alles in hetzelfde subnet zit. Waarschijnlijk staat je accesspoint in een "router" mode, als je die in bridge zet (en de DHCP-server erop uit zet als dat niet vanzelf gebeurt) zou het al moeten werken, maar dat hangt van de precieze setup van je netwerk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Weet je toevallig waar ik deze bride functie kan vinden op een dlink =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
DHCP server staat uit en daaronder kan ik een static DHCP aanmaken. Is dit de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
waarom gebruik je de D-Link eigenlijk?
Kan je die er niet tussenuit halen?
Dan heb je dit hele probleem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
koesie schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:52:
waarom gebruik je de D-Link eigenlijk?
Kan je die er niet tussenuit halen?
Dan heb je dit hele probleem niet
Dit is helaas geen optie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 15:33
Let op dat je in Windows 10 tegenwoordig met een groot deel van de Intel netwerk adapters ook extra configuratie moet doen in de driver settings van de betreffende adapter, anders wordt de hele netwerk adapter gewoon uitgeschakeld als je Windows 10 afsluit. (Heb ik zelf meegemaakt terwijl ik wou zorgen dat WOL werkte via VPN).

Het gaat in de netwerk instelling om > Advanced > Enable PME, deze moet op Enabled staan anders gebeurd bovenstaand.

Afbeeldingslocatie: https://www.intel.com/content/dam/support/us/en/images/motherboards/server/sb/img/wolconfig1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Starke schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:01:
Let op dat je in Windows 10 tegenwoordig met een groot deel van de Intel netwerk adapters ook extra configuratie moet doen in de driver settings van de betreffende adapter, anders wordt de hele netwerk adapter gewoon uitgeschakeld als je Windows 10 afsluit. (Heb ik zelf meegemaakt terwijl ik wou zorgen dat WOL werkte via VPN).

Het gaat in de netwerk instelling om > Advanced > Enable PME, deze moet op Enabled staan anders gebeurd bovenstaand.

[Afbeelding]
Ja dit had ik ook gelezen. Deze staat dus al aan bij mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
Cis Donkers schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:25:
Ik had al een paar keer F5 gedaan voor de zekerheid haha.

Als ik mijn wifi aanzet tegelijkertijd met mijn bekabeld zegt ie bij ipconfig onder het tapje Wireless lan adapter:

192.168.2.19
Ik weet helaas niet precies hoe de instellingen van de ZTE en D-Link zijn maar ik zou (proberen) het op de volgende manier op te lossen:
- In de ZTE een statisch IP toewijzen voor de D-Link
- De D-Link zoals eerder beschreven statisch laten toewijzen met DHCP uit
Als IP dan: statisch IP ZTE
Subnet: 255.255.255.0 (hoogst waarschijnlijk)
Gateway: IP adres ZTE modem (vermoedelijk 192.168.2.1).
DNS: IP adres ZTE modem (vermoedelijk 192.168.2.1).
DNS2 (indien mogelijk): 9.9.9.9 (of een andere DNS server die je voorkeur heeft).
- Mogelijk daarna de ARP van de D-Link leeg laten gooien zodat er nieuwe IP adressen worden uitgedeeld
- Nadat bovenstaande is gedaan wordt er (als het goed is) door de D-Link (eigenlijk ZTE) ook IP adressen toegewezen in de 192.168.2.0/24 range waardoor de betreffende PC's elkaar als het goed is kunnen zien.

Met een beetje geluk lost bovenstaand het probleem dan op, tenzij de D-Link routed WOL blokkeert.

Let wel op dat je natuurlijk van je werkende configuratie van de routers vooraf een backup maakt zodat je deze kan terugzetten mocht iets mis gaan.

Edit:
Indien de D-Link alleen voor dingen bekabeld aansluiten gebruikt wordt zou je nog kunnen overwegen om deze te vervangen door een domme switch dan zou je niet hoeven rotzooien met configuratie van 2 routers.

De pricewatch filter voor domme switch heb ik ingesteld dat de prijs oplopend is, het een niet beheerde switch is, geen 100mbit poorten heeft en in de pricewatch toegevoegd moet zijn in ieder geval 1 juli 2018 en maar dat is meer mijn eigen voorkeur omdat ik dingen die een beetje recent uitgegeven zijn zou willen hebben. Verder zou ik aanraden om je (als je dit zou willen) te beperken tot de wat bekendere merken als TP-Link of Netgear maar dat is vrije keuze :).

[ Voor 29% gewijzigd door Starke op 18-01-2020 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Starke schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Ik weet helaas niet precies hoe de instellingen van de ZTE en D-Link zijn maar ik zou (proberen) het op de volgende manier op te lossen:
- In de ZTE een statisch IP toewijzen voor de D-Link
- De D-Link zoals eerder beschreven statisch laten toewijzen met DHCP uit
Als IP dan: statisch IP ZTE
Subnet: 255.255.255.0 (hoogst waarschijnlijk)
Gateway: IP adres ZET modem (vermoedelijk 192.168.2.1).
DNS: IP adres ZET modem (vermoedelijk 192.168.2.1).
DNS2 (indien mogelijk): 9.9.9.9 (of een andere DNS server die je voorkeur heeft).
- Mogelijk daarna de ARP van de D-Link leeg laten gooien zodat er nieuwe IP adressen worden uitgedeeld
- Nadat bovenstaande is gedaan wordt er (als het goed is) door de D-Link (eigenlijk ZTE) ook IP adressen toegewezen in de 192.168.2.0/24 range waardoor de betreffende PC's elkaar als het goed is kunnen zien.

Met een beetje geluk lost bovenstaand het probleem dan op, tenzij de D-Link routed WOL blokkeert.

Let wel op dat je natuurlijk van je werkende configuratie van de routers vooraf een backup maakt zodat je deze kan terugzetten mocht iets mis gaan.

Edit:
Indien de D-Link alleen voor dingen bekabeld aansluiten gebruikt wordt zou je nog kunnen overwegen om deze te vervangen door een domme switch dan zou je niet hoeven rotzooien met configuratie van 2 routers.
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Helaas gaat dit nogal boven mijn kennis en als ik hieraan zou beginnen heb ik straks geen internet meer 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Cis Donkers schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Helaas gaat dit nogal boven mijn kennis en als ik hieraan zou beginnen heb ik straks geen internet meer 😀.
Ik snap het hoor netwerken is helaas een tak apart en ik kan niet bevestigen of de informatie die ik heb gegeven juist is (gezien de imgur op een niet bestaande pagina uitkomt, was waarschijnlijk iets te laat met dat bekijken ;) ). Ik ga er naar informatie vanuit dat de d-link momenteel als ip range 192.168.0.0/24 (lees 192.168.0.1 t/m 192.168.0.254) uitgeeft (min 1 voor het ip adres van de betreffende router). De ZTE is volgens mij ip range 192.168.2.0/24 (lees 192.168.2.1 t/m 192.168.2.254) uitgeeft (min 1 voor het ip adres van de betreffende router) maar kan hier ook naast zitten als je speciaal een guest wifi gebruikt (die vaak in een andere range opgezet wordt).

Ik hoop dat je er uiteindelijk uitkomt maar zo niet dan is de edit die ik later heb toegevoegd mogelijk een optie (indien de d-link niet ook voor draadloos gebruikt wordt) gezien een switch gewoon de IP range gebruikt van het apparaat wat je gebruikt om de verbinding erop te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Cis Donkers schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Wellicht kan het simpeler.

Zet de DHCP uit op de dlink (dit was toch niet je primaire router toch?)
Doe de kabel die van de router (de hoofd router) komt, niet in het wan poortje van de dlink, maar in een lan poortje. Doe de pc ook in een lanpoortje.

Met een beetje geluk werkt dan je router alleen als switch en is het probleem opgelost.

Maar dit is puur op basis van wat ik hier zo snel lees, want je legt je netwerk niet erg simpel uit.

En ja, netwerk goed inregelen is wel beetje een vak.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis Donkers
Cyberpope schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:12:
[...]

Wellicht kan het simpeler.

Zet de DHCP uit op de dlink (dit was toch niet je primaire router toch?)
Doe de kabel die van de router (de hoofd router) komt, niet in het wan poortje van de dlink, maar in een lan poortje. Doe de pc ook in een lanpoortje.

Met een beetje geluk werkt dan je router alleen als switch en is het probleem opgelost.

Maar dit is puur op basis van wat ik hier zo snel lees, want je legt je netwerk niet erg simpel uit.

En ja, netwerk goed inregelen is wel beetje een vak.
Helaas zal dat niet gaan. Er zitten namelijk meerdere dingen vast aan de dlink. Niet alleen mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:31
DataGhost schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:45:
Je vaste verbinding zit in 192.168.0.0/24 en je wireless in 192.168.2.0/24. Dat zijn verschillende netwerken, dus het is volkomen logisch dat je telefoon je computer niet kan zien als die niet op wireless zit. Je kan het magic packet dus ook niet (vanuit je telefoon) naar je computer sturen. Je zal je netwerk om moeten gooien zodat alles in hetzelfde subnet zit. Waarschijnlijk staat je accesspoint in een "router" mode, als je die in bridge zet (en de DHCP-server erop uit zet als dat niet vanzelf gebeurt) zou het al moeten werken, maar dat hangt van de precieze setup van je netwerk af.
Als het niet fysiek gescheiden is en er niet met VLAN gewerkt wordt moet dit geen probleem vormen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

SgtElPotato schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:04:
[...]

Als het niet fysiek gescheiden is en er niet met VLAN gewerkt wordt moet dit geen probleem vormen.
Als je goede routes instelt in beide routers ja, maar dan wordt een WOL-packet alsnog niet doorgelaten omdat dat broadcast-verkeer is en de WAN-poorten op beide routers aparte interfaces zullen zijn. Let verder op de /24 en zie waarom het niet werkt. Als het 192.168.0.0/22 was, okee, maar dat is het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 18-01-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
Cis Donkers schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:56:
[...]

Helaas zal dat niet gaan. Er zitten namelijk meerdere dingen vast aan de dlink. Niet alleen mijn pc
Hoe bedoel je dit, zitten alle lan poorten vol op de Dlink vol?
zolang je Dlink als router gebruikt wordt, gaat dit niet lukken.

Poging om het simpel uit te leggen: een router is de schakel tussen de buitenwereld (internet) en jouw netwerk, internet komt binnen op de WAN poort, al je eigen apparatuur zit op de LAN poorten, en zitten op interne IP adressen (192.168.x.x in jouw geval).

Er is geen directe verbinding tussen binnen en buiten, je router vertaalt het verkeer op zo'n manier dat er dingen doorheen gestuurd kunnen worden.

Een Wake on Lan pakket kan echter onder normale omstandigheden niet door deze vertaling heen, die blijft binnen je netwerk.

Zover je Dlink router weet, is alles ervoor (wat dus op de WAN poort zit) de buitenwereld, je Wake on Lan magic packets kunnen niet van het ZTE modem naar je Dlink of andersom.

De meest voor de hand liggende manier, als het alleen om bekabelde apparaten gaat boven: plaats een goedkope unmanaged switch, die "verdeelt" het netwerk alleen naar meer poortjes, en levert deze genoemde problemen niet op.
Als je nou ook je draadloze functionaliteit van de Dlink gebruikt, zou je zoals gezegd, de Dlink anders kunnen instellen (dhcp server uit, lan ip adres veranderen zodat je erbij kan vanaf je bestaande netwerk), en deze via een LAN poort ipv WAN poort aansluiten.
Dan moet het gewoon werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dan even googlen op <type d-link> inzetten als accespoint. Wellicht vind je een duidelijke handleiding.

Of er openwrt op flashen (als dat kan) dan kun je de wan poort ook als lan poort inzetten.
maar dit is waarschijnlijk te hoog gegrepen voor je.

Andere meest makkelijke en goedkoopste optie. Switch aanschaffen. De ZTE-router verbinden met de switch en dan de switch weer met je PC en met de dlink. Dan wijzig je niets en hebt toch de pc direct op de ZTE aangesloten. Blijft alles zeker werken en kun jij het internet niet slopen.

Kost je alleen een extra switch en 2 kabels. Maar die kosten geen drol.

Wie heeft het overigens de eerste keer aangelegd?

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 18-01-2020 13:35 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1