Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:27

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Misschien een wat saaie voor jullie, want het zijn kant en klare systemen ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik was op zoek naar een mini-itx systeem, voor max 1500 euro. Komt op een bureau in de hoek van de kamer te staan. Wilde eerst een witte kast, maar dat zorgde voor een niet te vinden combinatie.

Mede omdat ik een kleine kast wil, leek zelfbouw voor mij niet geschikt deze keer. Na lang zoeken kwam ik op de HP Pavilion Gaming serie uit. Wat mij hierbij aanspreek is de, in mijn ogen, sterke videokaart (2060s) die nog wel een tijdje mee kan. Drie varianten heb ik nu op het oog, met soms grotere, soms minieme verschillen.

https://tweakers.net/pric...n-gaming-tg01-0450nd.html
>> AMD Ryzen 5 3600 / 256GB SSS+1TB HDD >> € 1200
https://tweakers.net/pric...n-gaming-tg01-0500nd.html
>> Intel Core i7-9700F / 512GB SSS+1TB HDD >> € 1380 (na korting in januari bij HP)
https://tweakers.net/pric...n-gaming-tg01-0960nd.html
>> Intel Core i7-9700F / 512GB SSS+2TB HDD >> € 1500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope. Zit wel al te denken om het standaard setje van 1x 16GB te vervangen voor 2x 8GB.

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag wat jullie denken van deze drie versies. Gaan voor de AMD? Of toch de Intel, en dan voor die met de meeste schijfruimte? Heb de processoren langs diverse vergelijkingssites gehaald, en ook de 2060s al eens vergeleken met de 5600TX (puur ter referentie).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik denk om eerlijk te zijn dat het vrij weinig uit maakt, als je ze naast elkaar zet heb je drie ongeveer gelijk presterende systemen. Zelf zou ik voor het model gaan met meer schrijfruimte, simpelweg omdat je met een beetje gamen een HDD van 1TB al heel snel vol hebt. De twee extra CPU cores die je daarbij extra krijgt zijn mooi meegenomen. Afhankelijk wat je allemaal met het systeem wilt doen naast gamen heb je daar profijt van of niet.

Voor de rest ziet het er, zonder kennis te hebben van bijv. de voeding en het exact geheugen, uit als een prima configuratie. Enige wat ik opvallend vindt is het relatief laag geklokte geheugen op 2,6GHz. Mocht je meer RAM willen bij prikken later kijk dan even of het moederbord ook iets als 3,2GHz ondersteund.

[ Voor 26% gewijzigd door n9iels op 16-01-2020 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Pre-build zou ik afraden... Tegenwoordig kun je als je een beetje zoekt systemen bouwen die echt klein zijn. Z'n pre-build zit wel vol met onbekende hardware en is vaak slecht te upgraden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:27

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
n9iels schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:52:
Ik denk om eerlijk te zijn dat het vrij weinig uit maakt, als je ze naast elkaar zet heb je drie ongeveer gelijk presterende systemen. Zelf zou ik voor het model gaan met meer schrijfruimte, simpelweg omdat je met een beetje gamen een HDD van 1TB al heel snel vol hebt. De twee extra CPU cores die je daarbij extra krijgt zijn mooi meegenomen. Afhankelijk wat je allemaal met het systeem wilt doen naast gamen heb je daar profijt van of niet.

Voor de rest ziet het er, zonder kennis te hebben van bijv. de voeding en het exact geheugen, uit als een prima configuratie. Enige wat ik opvallend vindt is het relatief laag geklokte geheugen op 2,6GHz. Mocht je meer RAM willen bij prikken later kijk dan even of het moederbord ook iets als 3,2GHz ondersteund.
Daar kan ik al iets mee :) In de moederbord specs zie ik dat DDR4-3200 ondersteund wordt, dus dan kan ik meteen daar voor gaan ter vervanging.

Qua processoren dacht ik dat juist de AMD in het voordeel zou zijn? Vanwege het aantal threads? (Intel 8 vs. 12 AMD?)
hoi1234 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:16:
Pre-build zou ik afraden... Tegenwoordig kun je als je een beetje zoekt systemen bouwen die echt klein zijn. Z'n pre-build zit wel vol met onbekende hardware en is vaak slecht te upgraden in de toekomst.
Ben niet meer de fanatieke gamer van vroeger, maar wil actuele games vloeiend kunnen spelen, in de luttele beschikbare uurtjes daarvoor. Daarbij zal het deels ook afstoffen van oude verslavingen afstoffen zijn. Huidige 'systeem' is een Dell Venue Pro 11, daarop is gaming non-existent. Vergeleken bij dat is alles mooi 8)7.. als ik daar weer een jaartje of 7 mee kan doen, dan zitten we misschien wel helemaal in het gamestreaming tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Fioravanti schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:21:
Qua processoren dacht ik dat juist de AMD in het voordeel zou zijn? Vanwege het aantal threads? (Intel 8 vs. 12 AMD?)
Cores VS Threads is altijd een beetje lastig. In dit geval betreft het ook nog eens een AMD en Intel processor. Heel kort door de bocht zijn threads belangrijk voor programma's die veel taken tegelijk uitvoeren, en cores voor programma's zware berekeningen uitvoeren.
In praktijk betekend dat doorgaans voor gamen meer cores en voor productivity zoals video editing meer threads.