Wanneer bezwaar/info en hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Mijn vraag

Naast onze tuin is een tijdje geleden een grote boerderij gesloopt, het betreft hier een dorpsstraat waar een klein zijstraatje aan is, vanuit de dorpsstraat gezien ligt ons huis achter het stuk grond van de gesloopte boerderij.
We hoorden al wat verhalen her en der en nu lezen we in de krant dat de eigenaar de grond in 3en heeft verdeeld of wil verdelen en dat daar 3 huizen op moeten gaan komen in plaats van 1 boerderij. Relevant in het artikel is dat er expliciet genoemd wordt dat er voor het ladelijke karakter van de straat de bebouwing verder naar achter geplaatst wordt. Meer richting ons/onze tuin dus

Ik hou altijd trouw de vergunningmeldingen in de gaten en hier is nooit wat van langs gekomen. ook is er bij ons niets in de bus gedaan. We waren dus nogal verbaast het zo uit de krant te vernemen.

Via via heb ik contactgegevens van de eigenaar weten te bemachtigen en hem gevraagd wat er precies de plannen zijn. Ik heb daarop een tekening ontvangen. Het was nog niet bekend wat er gebouwd gaat worden, blijkbaar verkopen zij de grond en zal de koper zelf gaan bouwen.

We zijn ongerust dat hier straks erg hoge huizen gaan komen. in het bestemmingsplan las ik zelfs iets va 7-11mtr hoogte toegestaan hier in de omgeving
We hebben op zich geen moeite met 3 normale huizen van bijvoorbeeld 2 woonlagen (bovenste onder de kap) lijkt me maar hoger zouden ze direct de tuin in kijken terwijl het nu heel prive is.

----
Ik heb al een en ander opgezocht maar kom als ik zoek op verkaveling vooral belgische zaken tegen.
Wat ik me concreet afvraag:
-We zijn directe "achterburen", hadden we niet veel eerder bericht moeten krijgen van een bestemmingsplan wijziging? Ik snap dat als je plannen hebt en deze wilt uitvoeren dat je niet 100 man mee laat beslissen maar je zou als directe buren toch iets van inspraak moeten hebben lijkt me, klopt dat?
Degene die de tekening had doorgestuurd vertelde dat ze bij de buren en overburen blijkbaar wel contact hadden gehad en dat dat voldoende zou zijn geweest.
-Op welke manier zou dit alsnog kunnen?
-Wat zou de beste manier zijn om te voorkomen dat het hoge huizen worden: nu al bezwaar tegen opdeling of straks als kopers willen bouwen? We willen niet mensen dwars zitten met hun pensioenopbrengst van de grond maar ook niet ons woongenot laten verminderen.

Ik heb hier totaal geen ervaring mee en vraag me af of ik naar de gemeente zou moeten, meteen een advocaat in de hand moet nemen (ook al willen we niet meteen lastig zijn) of anders zou moeten doen. Omdat we de inspraakbrief nooit gekregen hebben heb ik er een slecht gevoel over en het gevoel dat er express zaken stil worden gehouden als besef ik me ook dat dat niet zo hoeft te zijn

Beste antwoord (via MantaMaartuh op 16-01-2020 21:59)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15
Als het bestemmingsplan gewijzigd is (om bijv bouw mogelijk te maken) is dat als het goed is door de gemeente aangekondigd. Bijv in een huis aan huis krant of de website van de gemeente. Een brief aan de omwonende is voor zover ik weer niet verplicht. Je kon bezwaar maken in de bezwaarperiode (of zienswijze indienen, weet de exacte details niet). Denk niet dat je daar achteraf nog wat aan kan doen. Normaal gesproken is de bezwaartermijn een fatale termijn.

Dat is anders wat betreft de bouwvergunningen. Die zijn als ik je verhaal zo lees nog niet afgegeven. Dat moet je in de gaten houden.

Of je wat tegen de splitsing van het perceel kan of had kunnen doen weet ik niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Een "normaal" huis is 3 lagen, geen 2. Inkijk vanaf de bovenste laag kun je tegengaan door een zijgevel of dakvlak wat op de 2e verdieping geen raam heeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Als het bestemmingsplan gewijzigd is (om bijv bouw mogelijk te maken) is dat als het goed is door de gemeente aangekondigd. Bijv in een huis aan huis krant of de website van de gemeente. Een brief aan de omwonende is voor zover ik weer niet verplicht. Je kon bezwaar maken in de bezwaarperiode (of zienswijze indienen, weet de exacte details niet). Denk niet dat je daar achteraf nog wat aan kan doen. Normaal gesproken is de bezwaartermijn een fatale termijn.

Dat is anders wat betreft de bouwvergunningen. Die zijn als ik je verhaal zo lees nog niet afgegeven. Dat moet je in de gaten houden.

Of je wat tegen de splitsing van het perceel kan of had kunnen doen weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:20

Roozzz

Plus ultra

Je kan de stand van zaken qua bestemmingsplannen hier vinden: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/

Ook kan de gemeente je verdere duidelijkheid over de plannen en status geven. Kan je meteen even je zorgen delen en de verdere procedurele stappen checken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MantaMaartuh
cryptapix schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:51:

Bedankt, door je bericht ben ik nogmaals gaan kijken, ik zie nu dat er vandaag een 3tal bestemmingsplanwijzigingen ter inzage zijn gekomen waar eventueel bezwaar op kan worden gemaakt.
Zouden ze hier het topic hebben gezien :+
De mailtjes komen altijd pas een dag later dus morgen de notificatie.

Raar, in de krant stond het alsof het al zeker was en dat er niets meer mogelijk was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MantaMaartuh
Roozzz schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:58:
Je kan de stand van zaken qua bestemmingsplannen hier vinden: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/

Ook kan de gemeente je verdere duidelijkheid over de plannen en status geven. Kan je meteen even je zorgen delen en de verdere procedurele stappen checken.
Jij ook bedankt, daar houd ik het in de gaten en eerder stond daar niets op,
nu sinds net ineens wel (sinds vandaag)
Voortaan eerst nog eens checken voordat ik een topic start....

[ Voor 9% gewijzigd door MantaMaartuh op 16-01-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:20

Roozzz

Plus ultra

MantaMaartuh schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:00:
[...]

Jij ook bedankt, eerder stond daar niets op, nu sinds net ineens wel (sinds vandaag)
Dat zegt dus dat de officiële aanvraag net binnen is gekomen en nu in behandeling genomen wordt. Dan publiceert de gemeente namelijk. Maar zo te horen ben je nog precies op tijd om actie te ondernemen dus.
Potentieel wel interessant om daar ook even te informeren naar het voortraject. In hoeverre de gemeente ed daarin al meegenomen zijn.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
MantaMaartuh schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:58:
[...]

Bedankt, door je bericht ben ik nogmaals gaan kijken, ik zie nu dat er vandaag een 3tal bestemmingsplanwijzigingen ter inzage zijn gekomen waar eventueel bezwaar op kan worden gemaakt.
Zouden ze hier het topic hebben gezien :+
De mailtjes komen altijd pas een dag later dus morgen de notificatie.

Raar, in de krant stond het alsof het al zeker was en dat er niets meer mogelijk was
Een gemiddelde journalist snapt niets van juridische procedures :) Maar goed te horen dat je er nog op tijd bij lijkt te zijn. Het kan wel goed zijn om ook een jurist te raadplegen en hem/haar eventueel te laten meekijken. Ik heb geen ervaring met dit soort bezwaarprocedures, maar volgens mij is er in het bestuursrecht zoiets dat je al je bezwaren direct moet inbrengen en je later geen nieuwe bezwaren kan inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 06:57

Mach

[END]Avengers

Don’t get your hopes up too high.

Volgens vaste rechtspraak heeft een gemeente een zeer ruime regelingsbevoegdheid wat betreft de ruimtelijke ordening van het gemeentelijk grondgebied. Bezwaren tegen bestemmingswijzigingen worden zelden gehonoreerd. Zeker als het gaat om de transformatie van een agrarische bestemming naar een reguliere woonbestemming (niet gestapelde woonbebouwing) binnen de bebouwde kom.

Goothoogten van 6 meter (2 bouwlagen) en een bouwhoogte van 9 of 10 meter (voor de schuine kap) zijn vervolgens tamelijk gebruikelijk.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Let goed op je termijnen. Deze zijn zeer hard.

Zoals hierboven al is aangegeven. Ruimtelijkeplannen.nl is je vriend om informatie over het huidige bestemmingsplan te krijgen en over de voorgenomen wijzigingen.

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier ga je weinig kans maken. De gemeente realiseert hier extra woningen mee en dat belang weegt erg sterk mee. Ze moeten wel heel dicht op jouw tuin geplaatst worden wil bezwaar echt kans maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Als het gaat om een bestemmingsplanwijziging, zou je eens kunnen kijken of je recht hebt op planschade.
Dat is een vergoeding omdat je huis minder waard wordt.
Maar, als het vorige bestemmingsplan die hogere hoogte al toestond terwijl er lager was gebouwd, is de kans op succes wel een stukje kleiner.

Neem vooral contact op met de gemeente over deze bouwplannen en de procedure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als er iets ter inzage ligt, kun je een zienswijze indienen. Doe je dat niet, dan kun je niet in beroep (tenzij onverwijtbaar).

Als de planprocedure erdoor komt, kun je een verzoek om vergoeding van planschade indienen als je meent dat je huis in waarde is gedaald. Als er vroeger een huis mocht worden gebouwd, en nu drie, ligt zulke schade wel voor de hand. Maar het is ook van belang of de schadeoorzaak een normale maatschappelijke ontwikkeling is. Hier zou wel eens sprake kunnen zijn van de NMO "inbreiding".

Je zou de buurman en de gemeente er natuurlijk wel op kunnen wijzen dat je je planschade vergoed wil zien als dit doorgaat. Zie artikel 6.1 e.v. van de Wet ruimtelijke ordening

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
Tsurany schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:39:
Hier ga je weinig kans maken. De gemeente realiseert hier extra woningen mee en dat belang weegt erg sterk mee. Ze moeten wel heel dicht op jouw tuin geplaatst worden wil bezwaar echt kans maken.
Het zal je verbazen. ;) Extra woningen toevoegen betekent dat de gemeente de eigenaar zomaar 100k/kavel geeft. Dat gebeurt echt niet zomaar.

In principe kan je alleen bezwaar maken tegen wijzigingen op het voorgaande bestemmingsplan. Zonder het plan te kennen.
De huidige bestemming zal Wonen, Gemengd of Centrumdoeleinden zijn (aangezien het een 'Dorpsstraat' is wat meestal een centrum van een dorp is) met in de regel een bouwvlak ter grootte van het bestaande bouwwerk en voorgeschreven goot/bouwhoogtes, oppervlaktes, eventueel nog met voorschriften hellend dak en bijgebouwen. Je moet de bestemming wijzigingen om bv het bouwvlak te veranderen, in de regel kan binnen een bestaande bestemming al heel wat. De extra kavels dichter op je tuin zijn afhankelijk van het vigerende plan. Als het al toegestaan was om daar bouwwerken op te richten, maak je weinig kans.

In een bestemmingsprocedure wordt gekeken naar wat er mogelijk was in het vigerende plan, niet wat er nu staat en er ruimte onbenut is gebleven.
-We zijn directe "achterburen", hadden we niet veel eerder bericht moeten krijgen van een bestemmingsplan wijziging? Ik snap dat als je plannen hebt en deze wilt uitvoeren dat je niet 100 man mee laat beslissen maar je zou als directe buren toch iets van inspraak moeten hebben lijkt me, klopt dat?
Je hebt als belanghebbende inspraak. Maar briefjes rondsturen hoeft niet. Je kan je abonneren op de staatscourant voor je postcode en je hebt de gemeentepagina in het lokale sufferdje. Er wordt van de burger enig pro-activiteit verwacht.
Degene die de tekening had doorgestuurd vertelde dat ze bij de buren en overburen blijkbaar wel contact hadden gehad en dat dat voldoende zou zijn geweest.
-Op welke manier zou dit alsnog kunnen?
Bellen naar de eigenaar? Wellicht komt er helemaal niks bij jou in de buurt?
-Wat zou de beste manier zijn om te voorkomen dat het hoge huizen worden: nu al bezwaar tegen opdeling of straks als kopers willen bouwen? We willen niet mensen dwars zitten met hun pensioenopbrengst van de grond maar ook niet ons woongenot laten verminderen.
Elke stap bezwaar maken. Tot slot kan je nog planschade indienen bij de gemeente.

@cryptapix Splitsing kan je niks tegen doen. Als je je perceel op wil delen in vakjes van 1x1 meter mag dat gewoon. Je wordt alleen niet zo blij van de kadastrale kosten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 17-01-2020 10:49 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvalk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 08:10
Mijn ervaring mbt bezwaar maken tegen (ver)bouwingen is dat je het proces kunt vertragen, maar niet tegenhouden. De gemeente zei letterlijk 'Overal waar ge/verbouwd wordt, hebben mensen bezwaar tegen. Als je naar al deze mensen zou luisteren, wordt er nooit wat ge/verbouwd.' Het hoogste haalbare is dat je compensatie kunt krijgen voor eventuele aantoonbare waardedaling van je woning. Plus de verhouding met de (toekomstige) eigenaren begint al niet lekker en zullen zeker niet hun best gaan doen het voor jou zo plezierig mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Bij ons aan het begin van de straat wordt een laag appartementencomplex gebouwd. De grond wordt nu bouwrijp gemaakt. Twee jaar geleden is de buurt uitgenodigd door de aannemer en gemeente oviir een informatiesessie. Hetzelfde voor nieuwe huizen aan het einde van de straat. De door ons aangedragen punten zijn meegenomen in de plannen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:48

LankHoar

Langharig tuig

Planschade claimen, mocht het zo ver komen, is een bijzonder iets. Het bedrijf naast mijn ouders huis besloten om 4 huizen naast hun (dus aan de andere kant van het bedrijf waar mijn ouders naast wonsn) op te kopen, te slopen en er een relatief gigantisch industrie gebied van te maken. Zoiets doet de waarde van je eigendom niet goed. Dus mijn ouders met een advocaat planschade proberen te claimen. Hoorzitting gehad, en dat werd gewoon van tafel geveegd onder het mom "jullie zaten al naast een bedrijf, dat is nu niet veranderd".

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

LankHoar schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:14:
Planschade claimen, mocht het zo ver komen, is een bijzonder iets. Het bedrijf naast mijn ouders huis besloten om 4 huizen naast hun (dus aan de andere kant van het bedrijf waar mijn ouders naast wonsn) op te kopen, te slopen en er een relatief gigantisch industrie gebied van te maken. Zoiets doet de waarde van je eigendom niet goed. Dus mijn ouders met een advocaat planschade proberen te claimen. Hoorzitting gehad, en dat werd gewoon van tafel geveegd onder het mom "jullie zaten al naast een bedrijf, dat is nu niet veranderd".
Nou ben ik benieuwd hoeveel meer je huis in waarde daalt als een bedrijf wat er al zit het perceel (4 huizen groot, nogal vaag) vergroot. Zoveel verandert er dan niet ten opzicht van je woning zou ik ook beredeneren als jurist van de gemeente.

Datzelfde geldt voor dit verhaal. Zonder concrete feiten, tekeningen en meer details is planschade claimen een leuk advies, maar planschade krijgen is heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51
Planschade komt op het eind en kan je claimen tot vijf jaar na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan. Let wel dat de datum van onherroepelijk worden ook de peildatum is voor waardedaling. Je hoeft je dus niet rijk te rekenen met de prijzen van nu als je gelijk krijgt. Een deel van de planschade is sowieso al aanvaard maatschappelijk risico van een paar procent die je nooit vergoed krijgt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 10:04

Gosse_W

Brims

We hebben hier nu bijna exact dezelfde situatie bij de kop. Buren achter willen van bedrijfsbestemming een woonbestemming maken, perceel in 3en splitsen en 2 best enorme huizen bijbouwen, natuurlijk met inkijk direct ons huis&tuin in. Ik ben wel benieuwd @MantaMaartuh wat je vervolgstappen zijn (geweest) om hier wat van op te steken in onze situatie. Elke week blijft het sufferdje stil over deze wijziging van het bestemmingsplan maar de gemeente lijkt er wel al van te weten. De achterbuurman is nogal slinks en heeft overal connecties, prijst de boel via Insta al aan zonder bouwvergunning, om zo veel mogelijk medestanders te krijgen zo lijkt het. Morgen weer met 'm om tafel.. kijken wat 'ie onze eisen tegemoet komt.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Je kan ook de gemeente bellen @Gosse_W.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:11
Gosse_W schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:28:
We hebben hier nu bijna exact dezelfde situatie bij de kop. Buren achter willen van bedrijfsbestemming een woonbestemming maken, perceel in 3en splitsen en 2 best enorme huizen bijbouwen, natuurlijk met inkijk direct ons huis&tuin in. Ik ben wel benieuwd @MantaMaartuh wat je vervolgstappen zijn (geweest) om hier wat van op te steken in onze situatie. Elke week blijft het sufferdje stil over deze wijziging van het bestemmingsplan maar de gemeente lijkt er wel al van te weten. De achterbuurman is nogal slinks en heeft overal connecties, prijst de boel via Insta al aan zonder bouwvergunning, om zo veel mogelijk medestanders te krijgen zo lijkt het. Morgen weer met 'm om tafel.. kijken wat 'ie onze eisen tegemoet komt.
Pick your battles.
Bedenk van tevoren wat je wil bereiken, en waar je wil geven. Zorg ook dat je dat zo brengt. Bouwen gaat er toch wel gebeuren, en voor jou perceptie hoog en groot ook. Maar wat zit er nu. Wat kan er allemaal binnen de bedrijfsbestemming? Is wonen een verbetering?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 10:04

Gosse_W

Brims

Het mooie is, er zit nu een klein bosje, echt heel mooi met allerlei vogels. Het perceel is 1/2 hectare met woon/werk bestemming (er zat ooit een boerenbedrijf, later camping). Dus we gaan er sowieso op achteruit tov. wat er nu staat, anderzijds kan hij ook een enorme loods op het terrein zetten (caravanstalling of noem maar op) wat nog veel erger / lelijker is.

Punt is, wij wonen hier nog maar net, wisten van niks over die plannen en gaan er dus op achteruit. We zijn realistisch genoeg om te weten dat hun plannen uiteindelijk kans maken; het vervelende is alleen dat de buren in kwestie er een schimmig spel van maken. Gelukkig zijn de buren opzij nog feller en strijdlustiger dan wij, dus vertragen is het minste wat we kunnen doen. En daarnaast zien of er iets van schade aan woongenot / waardedaling gecompenseerd kan worden.

In elk geval bedankt voor de tips! (En @PcDealer zijn we mee bezig, maar steeds niet de juiste persoon, we kunnen niet op gesprek komen; ze bellen / mailen terug, enz.)

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan veel beter inzetten op afspraken over een groene erfafscheiding met wat bomen tussen de percelen. Het gaat heel lastig worden om de bouw tegen te houden enkel omdat jij niet naar nadere huizen wilt kijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1