Hier een nieuwbouwwoning van 3 jaar oud, dan wel met een houtkachel, maar ik zou 'm voor geen goud meer willen missen. Woonkamer/keuken van circa 62m2 en een kachel met een max vermogen van 9kW.
Heeft hier deze winter, ondanks dat ie zacht is, toch ook al een paar keer aan gestaan. En dan een uurtje of 3-4, blijft het daarna ook lekker behaaglijk.
Alles valt of staat denk ik met het vermogen van de kachel i.c.m. grootte van de kamer.
Ik durf niet exact te zeggen of het verschil met een gashaard heel groot is qua warmte, maar mij is verteld dat een houtkachel iets warmer aanvoelt dan een gaskachel. 2 Huizen verder overigens een buurman met een gashaard, en ook hij gebruikt 'm in de winter zeer regelmatig.
Voor besparing van kosten hoef je het niet te doen, zeker niet in een goed geïsoleerd huis, maar voor de gezelligheid wel

mjl schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:51:
Hou er ook rekening mee dat je goed moet ventileren, iets wat in een nieuwer huis nogal eens anders geregeld is dan vroeger. Het vuur heeft zuurstof nodig, als daar te weinig van is kan makkelijk koolmonoxide vrijkomen.
Is het niet zo dat veel nieuwe woningen zijn uitgerust met ventilatieroosters aan de buitenzijde van de woning, circa 10cm van de grond af, aangesloten op de kruipruimte?
Bij ons is dit wel zo. Er is dan ook een gat naar de kruipruimte geboord waar de haard uiteindelijk z'n zuurstof vandaan haalt. Hierdoor heeft ie nooit tekort aan zuurstof en gaat de haard dus ook niet smoren.