Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gashaard te warm in nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

• amadeus123
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17-02 14:38
Kunnen mensen met een recente nieuwbouw en gashaard mij zeggen als dit effectief nog gebruikt wordt? Warmt de ruimte niet te snel op om dan niet meer te kunnen afkoelen door de goede isolatie?
Aanschaffen van een gashaard om hem na 5 minuten uit te zetten lijkt me niet logisch.

Graag dus puur ervaringen over de warmte

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je hebt ook decoratie haarden waar warmte van ondergeschikt belang is.
Heb zelf een open haard gehad, na 10 jaar vrijwel ongebruikt omdat de warmte té decentraal is deze weggehaald. Tot de dag van vandaag nog geen dag gemist ondanks dat het wel zo zijn charme had.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:32
amadeus123 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:07:
Kunnen mensen met een recente nieuwbouw en gashaard mij zeggen als dit effectief nog gebruikt wordt? Warmt de ruimte niet te snel op om dan niet meer te kunnen afkoelen door de goede isolatie?
Aanschaffen van een gashaard om hem na 5 minuten uit te zetten lijkt me niet logisch.

Het is sterk afhankelijk van het vermogen van de gashaard en de isolatie van de ruimte.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:02

Erasmo

Laadpaaljager

Het is een nieuwbouwwoning, dus goed geïsoleerd. Niet doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:09

Japie.G

Colour Classic

heb t ook. zelfs laagste stand is snel te warm...

De hartelijke groeten van mij!

• Besmar
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 17-02 21:21
Heb een 7 kw houtkachel in een nieuwbouwwoning. Heeft mischien 3 keer aan gestaan. Het word al na een half uur zo warm dat je er beter uit kan gaan. Terwijl het een grote woonkamer (40m2) met daaraan een open keuken van 50 m2.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17:44
DukeBox schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:10:
Je hebt ook decoratie haarden waar warmte van ondergeschikt belang is.
dat betekent niet dat zo'n haard niet warm wordt, maar enkel dat het rendement bagger is.

Heb vroeger een studentenkamer met zo'n ding gehad. Die haard was véél te groot voor de kamer (als het niet snoeikoud was buiten werd het met alleen de waakvlam al te warm), en moest dus echt op een zo laag mogelijke stand. Met de 'sfeerfunctie' aan werden de vlammen wel wat geler maar werd het ding ook tig keer warmer dan de normale laagste stand.

zcflevo.nl

• mjl
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 25-01 16:08

mjl

Ugh

Hou er ook rekening mee dat je goed moet ventileren, iets wat in een nieuwer huis nogal eens anders geregeld is dan vroeger. Het vuur heeft zuurstof nodig, als daar te weinig van is kan makkelijk koolmonoxide vrijkomen.

-------

• burnedhardware
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:38
Tja, wij overwegen ook een gashaard (huis in aanbouw) en zitten met hetzelfde dilemma. We hebben geen gasaansluiting, dus het zal met flessen moeten. Reden om een haard te willen is dat bij lage temperatuur de warmtepomp het moeilijk warm zou kunnen krijgen en natuurlijk vanwege de sfeer van het ding. Zo’n electrisch waterdamp-lampjes-haard vinden we niks, ethanol vinden we te gevaarlijk.

Benedenverdieping is bij ons ca 80m2, vloerverwarming.
De vlammen van oa https://www.drufire.com/n...tro/maestro-60-3-eco-wave vinden we erg mooi, maar op vol vermogen is dat 7-8 kW...

@mjl Overigens haalt deze de lucht van buiten.

• Denman
  • Laatst online: 17:47
Hier een nieuwbouwwoning van 3 jaar oud, dan wel met een houtkachel, maar ik zou 'm voor geen goud meer willen missen. Woonkamer/keuken van circa 62m2 en een kachel met een max vermogen van 9kW.
Heeft hier deze winter, ondanks dat ie zacht is, toch ook al een paar keer aan gestaan. En dan een uurtje of 3-4, blijft het daarna ook lekker behaaglijk.

Alles valt of staat denk ik met het vermogen van de kachel i.c.m. grootte van de kamer.
Ik durf niet exact te zeggen of het verschil met een gashaard heel groot is qua warmte, maar mij is verteld dat een houtkachel iets warmer aanvoelt dan een gaskachel. 2 Huizen verder overigens een buurman met een gashaard, en ook hij gebruikt 'm in de winter zeer regelmatig.

Voor besparing van kosten hoef je het niet te doen, zeker niet in een goed geïsoleerd huis, maar voor de gezelligheid wel :P
mjl schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:51:
Hou er ook rekening mee dat je goed moet ventileren, iets wat in een nieuwer huis nogal eens anders geregeld is dan vroeger. Het vuur heeft zuurstof nodig, als daar te weinig van is kan makkelijk koolmonoxide vrijkomen.
Is het niet zo dat veel nieuwe woningen zijn uitgerust met ventilatieroosters aan de buitenzijde van de woning, circa 10cm van de grond af, aangesloten op de kruipruimte?
Bij ons is dit wel zo. Er is dan ook een gat naar de kruipruimte geboord waar de haard uiteindelijk z'n zuurstof vandaan haalt. Hierdoor heeft ie nooit tekort aan zuurstof en gaat de haard dus ook niet smoren.

Join het GoT Pulse-Team!

• mjl
  • Laatst online: 25-01 16:08

mjl

Ugh

Denman schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:06:

[...]

Is het niet zo dat veel nieuwe woningen zijn uitgerust met ventilatieroosters aan de buitenzijde van de woning, circa 10cm van de grond af, aangesloten op de kruipruimte?
Bij ons is dit wel zo. Er is dan ook een gat naar de kruipruimte geboord waar de haard uiteindelijk z'n zuurstof vandaan haalt. Hierdoor heeft ie nooit tekort aan zuurstof en gaat de haard dus ook niet smoren.
Klopt, maar zeker niet vergeten dit te doen ;)
burnedhardware schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:52:
Tja, wij overwegen ook een gashaard (huis in aanbouw) en zitten met hetzelfde dilemma. We hebben geen gasaansluiting, dus het zal met flessen moeten. Reden om een haard te willen is dat bij lage temperatuur de warmtepomp het moeilijk warm zou kunnen krijgen en natuurlijk vanwege de sfeer van het ding. Zo’n electrisch waterdamp-lampjes-haard vinden we niks, ethanol vinden we te gevaarlijk.

Benedenverdieping is bij ons ca 80m2, vloerverwarming.
De vlammen van oa https://www.drufire.com/n...tro/maestro-60-3-eco-wave vinden we erg mooi, maar op vol vermogen is dat 7-8 kW...

@mjl Overigens haalt deze de lucht van buiten.
Als er maar lucht geregeld wordt, als je een oude Jaren 30 gashaard op de kop tikt en die klakeloos gaat zitten aansluiten heb je wel een risico ;)

mjl wijzigde deze reactie 16-01-2020 22:12 (45%)

-------

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
amadeus123 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:07:

Mijn ouders hebben een huis uit 96' en zetten inderdaad de achterdeur soms op een kier als ze de haard lekker aan hebben. Anders wordt het te warm.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:07
Niet doen. En krijg je uberhaupt nog wel een gasaansluiting? Lijkt mij vreemd namelijk.

De mensen hier in de buurt met een houtkachel in hun woning moeten de binnendeuren open zetten, zodat de warmte ook weg kan naar boven.

Ter referentie, de ondergrens van de CV ketel was 5KW. Zachter kon de ketel niet stoken, dat was dus al te veel voor onze woning. Werkt nu veel beter met warmtepomp, daarbij is het nooit nodig geweest om de 5KW te halen.

!null wijzigde deze reactie 16-01-2020 22:19 (9%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:47

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Huis uit 2009 hier, maar met 6 mensen in een woonkamer van 70 M2 is al voldoende om de CV niet meer aan te laten slaan.

Dus zeg 750 watt vermogen is genoeg om de boel warm te houden.

Als je het om de sfeer gaat wellicht zijn er exemplaren met <2 kW Dan kan je wellicht wat stoken, maar ik denk dat je anders al snel in je t-shirt zit.

Of je stookt op zijn Russisch met het raam open.

• Shocked
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:43
Mijn huis is nu goed geisoleerd en er zat een brede gashaard in van 120 cm. Deze kon je wel lager zetten maar dan hield je nog circa 5 kW over (maximaal 11 kW). Dat was veel te veel en kon je maximaal een half uur de haard aan hebben.

Na een grondige verbouwing is deze vervangen door een Bellfire Vieuw Bell Vertical met 2 lineaire branders.
Dit is de kleinste gashaard wb vermogen in het programma. Ik zet 1 brander uit en dim daarna de overgebleven brander waardoor het vermogen naar circa 1,5 kW gaat, wat overeenkomt met een redelijke gewone radiator.
Het vlammenbeeld is nog acceptabel en je ziet wat vlammetjes branden.
Dit vermogen gebruik ik op wat kille nazomer-avonden of in de winter wel eens om de kou eruit te krijgen etc. Voordeel van het lage vermogen is dat het aangenaam warm wordt en je lang kan “stoken” zonder dat je de hut uitploft.

Volgens mij kan een gashaard in een goed geïsoleerde woning mits je hem terug kan moduleren tot 2 kW of minder. Zoek dus het kleinste model wb vermogen.

Gasverbruik: circa 0,5 m3 gas per uur op de kleinste stand. Ik verwarm op een avond heel de woonkamer ermee in een uur of 2-3 s’avonds met een totale oppervlakte van 60 m2 ( open keuken meegerekend).

Sony55AF9 - Dynaudio M10 - Dali || 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost en 7 zuid-west

• amadeus123
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17-02 14:38
Ik ben uit België 'en de verkaveling is al van 6j terug dus gas aansluiting (leiding) zou geen probleem mogen zijn. Maar al de reacties doen mij vermoeden dat het niet veel zin heeft. Jammer voor in de winter als je het even gezellig wil maken

• joozzt
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
Wij hebben deze in ons nieuwbouwhuis:
http://www.hwam.com/hwam-7150c-with-soapstone.html
Weliswaar hout, maar de techniek is voortgeschreden!
Zo warm als je wil en luchtaanvoer van buiten van achter, door de muur via eigen pijp, totaal probleemloos.

joozzt wijzigde deze reactie 17-01-2020 01:16 (18%)

PVOutput , Gibson S-1 , Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14:07
amadeus123 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:25:
Ik ben uit België 'en de verkaveling is al van 6j terug dus gas aansluiting (leiding) zou geen probleem mogen zijn. Maar al de reacties doen mij vermoeden dat het niet veel zin heeft. Jammer voor in de winter als je het even gezellig wil maken

:*)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kijk eens naar een waterdamp haard :)
Wij zaten ook te twijfelen maar toen we hoorden dat vrienden in de winter de schuifpui open moesten doen in hun nieuwbouwhuis met openhaard zijn we toch hiervoor gegaan. Geen wartme maar toch de gezelligheid! :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:57
Heb in een oudere woning een efficiente houthaard/kachel (niet hier gekocht maar eerste zoekresultaat: https://www.vanmanenkachels.nl/kalfire-w85-40f met glas ervoor dus) en bij aankoop kwamen ze thuis even kijken en kreeg advies om een kleiner model te nemen ivm capaciteit van de haard tov ruimte in de woning. Dat model was rechthoekig zoals hierboven ipv vierkant dus vond ik persoonlijk minder mooi, maar toch gedaan... En dat hebben we geweten, in onze woning van midden jaren 80 met alles dubbel glas etc moet ik wel altijd rustig stoken om te voorkomen dat het 24 graden is in de woonkamer. Met name in het voor en na-seizoen is dat echt ff opletten.

Dus laat je vooral goed adviseren voor de capaciteit van de haard.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

mcDavid schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:47:
dat betekent niet dat zo'n haard niet warm wordt, maar enkel dat het rendement bagger is.
Dat is toch letterlijk wat ik schrijf ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• SinergyX
  • Laatst online: 17:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mjl schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:51:
Volgens mij mogen semi-open gashaarden al jaren niet meer, gesloten systemen (aan en afvoer naar buiten) hebben daar geen last van.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• R20141016
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 15:40
Gewoon er een elektrische haard er in knallen.
Gas in nieuwbouw moet je sowieso niet willen.

Wij hebben deze en bevalt uitstekend!
Heel veel mensen denken dat het gas is terwijl het gewoon elektrisch is.

https://www.stovax.nl/kac...tset-electrische-haarden/

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:02
Als je de warmte lang kan bufferen en de warmte primair naar de buffer gaat kan je oververhitting voorkomen. Heb je bijvoorbeeld (de plaats voor) een groot opslagvat voor sanitair warm water, dan kan je een kachel met CV warmtewisselaar gebruiken om je opslagvat op te warmen, er bestaan allesinds houtkachels die vooral warmte naar dit circuit steken en (veel) minder in de ruimte.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fazer013
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17-02 23:03
Hier ook nieuwbouw en hebben een elektrische (Faber dimplex waterdamp) haard. Nu in de winter staat soms de vloerverwarming een avond aan op 21 graden, daarna blijft het een aantal dagen boven de 20 graden zonder verwarming aan. Dus snap niet waarom je extra wil verwarmen en ook nog een gas aansluiting wil houden in de toekomst.

Buren hebben overigens wel een gashaard, maar niet zo vaak aan gezien de warmte. Wij hebben het haardje soms ook aan op een zomeravond (warmte kan uit / aan).

• Len020
  • Laatst online: 17:20
@amadeus123 Zie veel reacties van 'moet je niet willen' maar spreken deze personen uit eigen ervaring?
Hier een gashaard in nieuwbouw 2onder1kap; woonkamer is 62m2 en de haard is 8,7kw (Kalfire)

haard brand met name in het weekend en dan soms vele uren. Er zit een thermostaat in en daardoor regelt de haard zelf de grote van de vlammen. Hierdoor in de te bereiken temperatuur goed te regelen.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
relevante gedachte, maar niet voor dit topic

teacher wijzigde deze reactie 18-01-2020 17:04 (91%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Len020
  • Laatst online: 17:20
Ramen kunnen prima dicht blijven hoor :+

• tradax
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 22-01 15:44
Haarden zijn inderdaad niet meer van deze tijd bij moderne woningen. Zowel naar warmtevraag als naar milieu-effecten.
Ik heb met een lucht/water warmtepomp van 8kw vermogen voldoende om een moderne, goed geïsoleerde woning van 450m2 op 22 graden te verwarmen. (8kw is zelfs te veel maar je wil wat marge)
Deze warmtepomp voorziet ook een 400liter boiler van water.

• Mr.Nonflex
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17-01 18:53
Je kunt de gashaard op een lage stand zetten, zodat hij af slaat bij de juiste temperatuur. Ik vind het een prettiger warmte dan van een cv. Als hij afgeslagen is heb je evenwel geen gezellige vlammen. En ook een goed geisoleerde woning dient geventileerd te worden.

What is impossibility but a challenge

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True