Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-07 22:59
Beste Tweakers,

Ik heb momenteel een meningsverschil met mijn leidinggevende over wat er precies onder overuren verstaan moet worden. En of deze extra gemaakte uren uitbetaald dienen te worden of niet.

Hierbij is het goed om te weten:
- Ik in mijn huidige schaal volgens de CAO overuren mag declareren.
- Ik een van de weinige ben in deze schaal die “overuren” maakt, de rest zit allemaal een schaal hoger waarbij declareren sowieso niet mogelijk is. Ik heb het gevoel dat hierdoor ongelijkheid ontstaat.
- De discussiepunten ontstaan vooral om werkzaamheden die zowel zakelijk als sociaal karakter hebben, denk aan congressen.
- “Sociale” onderdelen zijn verplicht.
- extreme 9 tot 5 mentaliteit op hoofdkantoor, daarbuiten / buitenland juist helemaal niet

Voor een goede vervolg discussie lijkt het me interessant om jullie ervaringen en standpunten te weten. Zoals;
- Wat verstaan jullie / jullie werkgever als overuur?
- Wat is werk?
- congressen? Verplichte etentjes?
- reizen binnen Nederland?
- buitenland reizen?
- krijg je die uitbetaald of zit dit in de basissalaris?
- wettelijke bepalingen?

[ Voor 103% gewijzigd door Anatidae op 16-01-2020 21:14 ]

Nou dag he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 15:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

... wat er ...?
Wat is de situatie en wat wil je weten @Anatidae?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anatidae
unezra schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:32:
... wat er ...?
Wat is de situatie en wat wil je weten @Anatidae?
Topic aanmaken op een iPad was niet m’n beste ingeving :9 . Drukte per ongeluk op verzend. Hoop dat het nu wat duidelijker is

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

Zenix

BOE!

Wat voor organisatie gaat het over? Als het in de CAO staat, dan mag je die uren inderdaad schrijven. Als sociale onderdelen verplicht zijn, mogen ze je er ook verpicht voor betalen :)

Misschien niet netjes, maar je kan ook eens contact met HR opnemen over de CAO en regels omtrent overuren, want die zijn expert op dat gebied. Als je dan je gewenste reactie krijgt, dit doorsturen naar je leidinggevende. Dan is dat meningsverschil ook niet meer van toepassing.

Wat mag ik zoal schrijven?
- congressen/beurzen (in overleg met leidinggevende, kan gerust paar dagen per jaar zijn)
- teambuilding/verplicht uit eten (anders kom ik ook niet, geen zin in verplicht sociaal geneuzel)
- dienstreizen (dan ook nog maaltijdvergoedingen en 1e klas indien met OV)
- alles wat langer is dan een half uur na werktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

De korte samenvatting van mijn situatie:
Ik werk in de ICT als senior systeembeheerder / business IT consultant.
Wij zijn in principe de enigen in de organisatie die overuren kunnen en mogen maken.
(De rest heeft geen ICT functie.)

Bij ons worden overuren tot 21:00u niet betaald (flexibel werken, we mogen het informeel wel bijhouden maar niet officieel registreren), ná 21:00u is het standaard ook tijd voor tijd maar mogen we ze declareren.

Bij uitzondering, wanneer er bijvoorbeeld tot diep in de nacht of in het weekend gewerkt moet worden (gepland), kunnen daar op dat moment afspraken over gemaakt worden. Wanneer de situatie daarom vraagt (hoge prio verstoring), maken we de uren en praten we er achteraf over. (Maar de kans is zinvol aanwezig dat we ze wel uitbetaald kunnen krijgen als we dat willen.)

Deze regeling is een versobering van de regeling die we eerder hadden.
https://tweakers.net/ext/f/9oWLjqWXgTB4MC7tLMohyKPb/full.png

(Dat zijn de percentages die we aan tvt of uitbetaalde overuren kregen.)

Ná 21:00u is het nu 150% en ik meen op zaterdag en zondag (of feestdagen), 200%.

Eigenlijk in een notendop hoe het nu bij ons is geregeld. Wel hebben we, door werk deels anders in te richten maar ook omdat de systemen de laatste tijd behoorlijk stabiel draaien én we geen grote ingrijpende ICT projecten meer hebben, nu minder overwerk dan voorheen.

Laatste echt grote klus was een jaar of 3 geleden, toen hebben we in een maand tijd, 2 weekenden doorgewerkt en een paar weken van 13 dagen gehad met veel avond en nachtwerk. Die uren zijn allemaal betaald.

Inmiddels werk ik vooral flexibel. Vandaag 2 privé afspraken buiten de deur gehad, tussendoor wat gewerkt en as we speak, om 7 uur 's avonds, nog wat email aan het wegwerken. Niet omdat dat moet, maar omdat ik toch wat tijd moest overbruggen... (En ach, wat ik vandaag weg werk, hoeft morgen niet meer of levert morgen een vervolgactie op. Ook fijn.)

Even 1 kleine kanttekening:
Dit is hoe het nu is. Mijn werk stopt over niet al te lange tijd.
Hoe het bij een nieuwe werkgever gaat zijn weet ik nog niet, want die heb ik nog niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
unezra schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:54:
Bij ons worden overuren tot 21:00u niet betaald (flexibel werken, we mogen het informeel wel bijhouden maar niet officieel registreren), ná 21:00u is het standaard ook tijd voor tijd maar mogen we ze declareren.
Betekend dit dan dat je overuren (voor 21:00) compenseert met bijvoorbeeld later beginnen op andere dagen zodat je gemiddeld op je contacturen uitkomt? Of zijn ze echt extra? (Verhoogd het gemiddelde)

Nou dag he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dingen als etentjes en avondtrainingen zijn bij ons geen overuren, dat is gewoon eigen tijd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
Hier (waar ik op dit moment ingehuurd word):

uur eigen reistijd, 8 werkuren. Alles daarbuiten mag geschreven worden. Doordeweeks 150%, weekend 200%. Nu heb ik 3 kwartier ochtend en 3 kwartier middag reistijd, ga geen half uur schrijven elke dag, denk niet dat dat bij een kantoorfunctie geaccepteerd word, die afspraak is meer voor de buitendienst. Nu heb ik wel deels een buitenfunctie. Als ik in de overuren ga, dan reken ik wel alle reistijd voor de terugweg aangezien ik dan mijn vrije avond of weekend aan het opofferen ben, daar ga ik geen reistijd van aftrekken.

Een sociale activiteit, om daar uren voor te schrijven :? Daar heb ik werkelijk waar nog nooit aan gedacht, ookal zou het mogen. Het is ook een beetje geven en nemen. Als je overdag een half uur ouwehoert met iemand neem je ook niet een half uur vrij. Dit zal vaker voorkomen over het jaar gezien aan totale tijd dan een paar sociale dingetjes lijkt me :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anatidae
Zenix schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:49:
Wat voor organisatie gaat het over? Als het in de CAO staat, dan mag je die uren inderdaad schrijven. Als sociale onderdelen verplicht zijn, mogen ze je er ook verpicht voor betalen :)

Misschien niet netjes, maar je kan ook eens contact met HR opnemen over de CAO en regels omtrent overuren, want die zijn expert op dat gebied. Als je dan je gewenste reactie krijgt, dit doorsturen naar je leidinggevende. Dan is dat meningsverschil ook niet meer van toepassing.

Wat mag ik zoal schrijven?
- congressen/beurzen (in overleg met leidinggevende, kan gerust paar dagen per jaar zijn)
- teambuilding/verplicht uit eten (anders kom ik ook niet, geen zin in verplicht sociaal geneuzel)
- dienstreizen (dan ook nog maaltijdvergoedingen en 1e klas indien met OV)
- alles wat langer is dan een half uur na werktijd
Ik werk op R&D afdeling van commercieel bedrijf.
Ik mag overuren dus schijven. Maar de definitie van een overuur is dus niet duidelijk 8)7.
Naar mijn idee zijn het alle extra uren die ik langer van huis ben dan op een normale dag. En dan snap ik best dat een verplicht etentje misschien iets anders belast wordt dan een presentatie geven op een buitenlandse vestiging.
Maar mijn leidinggevende ziet etentjes bijvoorbeeld als 'leuk', 'eten is toch geen werk' en 'je krijgt toch al gratis eten' terwijl 5 avonden op een rij al etentje met collega's praten over werk voor mij voelt als werk. Je hebt 0 vrije tijd op zo'n dag. Bijvoorbeeld een dagje niet meegaan is geen optie.

Ik wil HR inderdaad ook gaan vragen, maar ben bang voor net zo'n vage uitleg als in het HR handboek

[ Voor 4% gewijzigd door Anatidae op 16-01-2020 19:11 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anatidae schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:01:
[...]

Betekend dit dan dat je overuren (voor 21:00) compenseert met bijvoorbeeld later beginnen op andere dagen zodat je gemiddeld op je contacturen uitkomt? Of zijn ze echt extra? (Verhoogd het gemiddelde)
Ik heb er voor gekozen het informeel bij te houden in een Excell sheet en daar ook uren af te boeken.
Formeel bestaat dat ding niet, in de praktijk wél en gebruik ik 'm ook om complete snipperdagen op te nemen. (Of zelfs clusters van snipperdagen, er is al eens een complete week vakantie vanaf gegaan.)

Het is informeel, maar voor mij wel leidend.

Los van dat heb ik flextijden, dus een uurtje meer de ene dag, uurtje minder de andere dag. In the end word ik beperkt betaald voor aanwezigheid en meer voor het domweg zorgen dat de organisatie haar werk kan blijven doen. Ook als dat eens een lange dag betekend. (Maar er kijkt ook niemand raar op als ik op vrijdagmiddag om 3 uur iedereen een goed weekend wens en maandag om 10 uur binnen kom sjouwen.)

Let wel, dit kan in mijn specifieke situatie en er is blind vertrouwen dat ik er geen misbruik van maak.

(Ook is het, met de afronding van outsourcing voor de boeg, nu allemaal nóg wat vrijer. Klus moet worden geklaard, project moet af, hoe en in welke uren is mijn pakkie-an.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Anatidae
ybos schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:07:
Een sociale activiteit, om daar uren voor te schrijven :? Daar heb ik werkelijk waar nog nooit aan gedacht, ookal zou het mogen. Het is ook een beetje geven en nemen. Als je overdag een half uur ouwehoert met iemand neem je ook niet een half uur vrij. Dit zal vaker voorkomen over het jaar gezien aan totale tijd dan een paar sociale dingetjes lijkt me :?
Haha, vandaar dat ik me ook bijvoorbeeld afvraag waar werk ophoudt en wanneer begint de sociale activiteit. Ik vind het een vage lijn.

Gevoelsmatig vind ik uren declareren voor etentjes ook bizar.
Maar aan de andere kant vind ik het ook raar om je werknemers een week lang vrije tijd te ontnemen door een vol programma van verplichte sociale activiteiten. Zonder enige compensatie. Ik heb gewoon tijd voor mezelf nodig

[ Voor 200% gewijzigd door Anatidae op 16-01-2020 19:21 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 00:38

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel aangepast, als hij anders moet, graag even een TR indienen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

Zenix

BOE!

Anatidae schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Maar mijn leidinggevende ziet etentjes bijvoorbeeld als 'leuk', 'eten is toch geen werk' en 'je krijgt toch al gratis eten' terwijl 5 avonden op een rij al etentje met collega's praten over werk voor mij voelt als werk. Je hebt 0 vrije tijd op zo'n dag. Bijvoorbeeld een dagje niet meegaan is geen optie.

Ik wil HR inderdaad ook gaan vragen, maar ben bang voor net zo'n vage uitleg als in het HR handboek
Het is geen gratis eten, want je moet er voor werken.

Het is gewoon werk. Als je nou een keer een diner hebt met je collega's (niks gedwongen) dan vind ik het ook geen probleem. Maar bij overwerk krijg ik de pauze vergoed en het eten (of een vergoeding) dat lijkt mij niet meer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 13:59

Basszje

Reisvaap!]

Als het structureel is en verplicht, dan zijn het overuren lijkt mij. Kerstdiner die ene keer per jaar zou ik niet moeilijk over doen ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:48
Hier werkzaam in het onderwijs. We werken gemiddeld iets van 40 uur per week. Als we in de ene week meer uren draaien door bijvoorbeeld een ouderavond/kerstdiner/vergadering/etc dan is het een kwestie van 'compenseren in de schoolweken tussen twee vakanties in'.

Dus als ik dinsdagavond oudergesprekken heb en ik die avond dus in totaal 11 uur werk, dan ga ik dus woensdag om half 2 i.p.v. half 5 naar huis.

Overuren (die betaald worden) doen we niet aan dus, al is een uur in de avond dus technisch evenveel waard als een uur in de middag.... Maar niemand die mijn uren/minuten bij houdt :)

PS. ook verplichte teamavonden of teamuitjes compenseer ik dus als deze vanuit school worden georganiseerd. Als een collega het team uitnodigt om op zondagavond te komen eten dan is dat dus een privé ding, die uren compenseer ik dus niet ;)

[ Voor 17% gewijzigd door President op 16-01-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48

Barrycade

Through the...

Overwerk kan bij ons alleen geschreven worden als de leidinggevende opdracht of toestemming geeft voor overwerk.

Dat is de praktijk voor de mensen in de CAO schalen.

Dus als jij naar een congres moet is dat meestal langer dan de 8 uur op een dag en zou je dus die uren ook kunnen schrijven.

Maar ik en mijn collega's vallen allemaal buiten die schalen, dus we werken flexibel. Dat komt er op neer dat na reisjes buitenland /binnenland (files is een crime) je wat later begint de dag er op, of afhankelijk hoeveel privé tijd de reis gekost heeft de hele dag erna.

Team uitjes + etentje daarna schrijft niemand tijd voor. Ook is het daarna ook gewoon weer de volgende dag normale tijd beginnen.

Maar is het niet gewoon makkelijker om je ook buiten de CAO te plaatsen, dan heb je geen discussie meer.

Maar ik proef aan je reactie dat je liever niet die "leuke" uitjes hoeft te doen. Dus dat je een stok zoekt om je baas mee te slaan.

Maar aangezien er een CAO geldt zal er ook wel een personeelshandboek rond slingeren. Waarin de spelregels rondom reizen en declaraties in staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
Anatidae schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:08:
[...]

Zoiets heb ik ook meegemaakt bij vorige werkgever.
Normale starttijd was 8 uur. Werd gevraagd of ik 1 keer in de week om 6.30 aanwezig wilde zijn zodat ik de monteurs kon opstarten, mocht er onverhoopt iets niet geregeld zijn.
Prima, maar dan wel die uren betaald. Reactie: Waarom :? je zit alleen maar te ouwehoeren en koffie te drinken.
Volgens mij verschillen we van mening :w Ik lig liever nog een uurtje in bed :Y
(kreeg ze wel betaald overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47

Yucon

*broem*

Compenseert die 'de rest' wel informeel? En heb je er zicht op hoelang je nog in deze schaal zit? Als dat ook eindig is dan is het de vraag of je dit soort stennis wel moet schoppen voor zolang als het duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
Barrycade schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:27:
Overwerk kan bij ons alleen geschreven worden als de leidinggevende opdracht of toestemming geeft voor overwerk.

Dat is de praktijk voor de mensen in de CAO schalen.

Dus als jij naar een congres moet is dat meestal langer dan de 8 uur op een dag en zou je dus die uren ook kunnen schrijven.

Maar ik en mijn collega's vallen allemaal buiten die schalen, dus we werken flexibel. Dat komt er op neer dat na reisjes buitenland /binnenland (files is een crime) je wat later begint de dag er op, of afhankelijk hoeveel privé tijd de reis gekost heeft de hele dag erna.

Team uitjes + etentje daarna schrijft niemand tijd voor. Ook is het daarna ook gewoon weer de volgende dag normale tijd beginnen.

Maar is het niet gewoon makkelijker om je ook buiten de CAO te plaatsen, dan heb je geen discussie meer.

Maar ik proef aan je reactie dat je liever niet die "leuke" uitjes hoeft te doen. Dus dat je een stok zoekt om je baas mee te slaan.

Maar aangezien er een CAO geldt zal er ook wel een personeelshandboek rond slingeren. Waarin de spelregels rondom reizen en declaraties in staan.
Het liefst zou ik flexibel werken en niet zeuren over geld. Bijvoorbeeld per keer een afweging mogen maken wel/niet gaan en wel/niet declareren en handelen op basis van vertrouwen. Maar hierop word ik steeds teruggefloten.

Vorig jaar 2x in buitenland op congres geweest en niks gedeclareerd. Was niet eens in me opgekomen. Ik vind het leuk en voelt als een soort halve cursus. (Cursussen zijn volgens handboek eigen tijd, prima)

Laatst kwam ik erachter dat collega's in mijn schaal reisuren naar buitenland in weekend tegen 200% kunnen declareren. (Hmm, honderden euro's potentieel "misgelopen", nouja zal wel)

Afgelopen buitenland reis: 5 avonden op rij uit eten met collegas, daardoor 0 vrije tijd. Sommigen Tweakers vinden al die uren declarabel als ik de reacties lees. Anderen vinden het compleet bizar. Ik zou het liefst inderdaad bv 2 etentjes skippen om wat vrije tijd te hebben.

Afgelopen binnenslands "congres". Op voorhand wist ik al dat het totaal nutteloos was. Aangegeven maar ik moest toch gaan. 4 uur in de file. Die reisuren heb ik gedeclareerd (soort compensatie voor m'n gevoel inderdaad) en daar is de duscussie om ontstaan. Vraag ik me af: Waarom binnenlandse reizen niet? En buitenlandse wel? Krijg je argumenten als 'het is leuk en voor je eigen ontwikkeling'. Het was niet leuk en nutteloos! "De directeur zou zeggen "als je het niet leuk vind kom je maar niet"" ik "graag, maar je verplichte me te gaan. 8)7 "
Ik heb heel erg het gevoel dat hen het als eer ziet dat je er überhaupt heen mag, terwijl het voor mijn gevoel werk is
Yucon schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:42:
Compenseert die 'de rest' wel informeel?
"De rest" die niet mogen declareren vallen een beetje in twee groepen.
1) maken veel reizen/ overuren, vallen (ver) buiten CAO en compenseren onofficieel (Komen later, doen APKs/ kapper onder kantooruren/brengen kinderen naar oma etc). Mijn leidinggevende heeft hier weinig/geen zicht op omdat hun functie niet kantoorgebonden is.
2) "kantoorpersoneel", maken relatief weinig overuren en compensen niet/nauwelijks. Denk aan: uur later beginnen als je vlucht midden in de nacht aankwam. Als je toestemming zou vragen mag dit niet.

Mijn functie lijkt het meest op die van 2. Voornamelijk kantoorgebonden, maar omdat ik precies tussen Research en Development inzit, "leuke" verplichtingen van beide kanten.
Yucon schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:42:
En heb je er zicht op hoelang je nog in deze schaal zit? Als dat ook eindig is dan is het de vraag of je dit soort stennis wel moet schoppen voor zolang als het duurt.
Goed punt. Leiddinggevende gaf wel aan dat ik daar ook ooit inkom, maar dat dit kwestie van tijd is. Ik verwacht 2-3 jaar nog.

[ Voor 22% gewijzigd door Anatidae op 16-01-2020 20:41 ]

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:34
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Lijkt me geweldig om op deze manier te werken.
Vrees alleen dat de aard van het werk het lastig maakt. Onderzoek is nooit "klaar". ;(

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:49
Bij mij op het werk worden overuren geacht binnen het salaris te zitten, maar ik houd voor mezelf wel in de gaten dat het niet doorschiet. Dus een keer een paar extra uren maken omdat er een probleem opgelost moet worden? Prima, maar dan stop ik een andere dag ook eerder. En daar wordt geen probleem van gemaakt, en zodra iemand er wel een probleem van maakt, dan ga ik wel op zoek naar een baan waar die flexibiliteit wel gewaardeerd wordt.

Nu zit ik gelukkig bij een werkgever waar trainingen gewoon overdag zijn en eten daarna vrijwillig is, mijn vorige werkgever deed trainingen en bijeenkomsten 's avonds na het eten en was ook een druk om te komen ondanks dat het "vrijwillig" was. Maar ook toen compenseerde ik die uren ook informeel door op andere dagen gewoon minder uren te maken (ondanks dat ik het idee had dat dat niet helemaal de bedoeling was, ik had het idee dat de bijeenkomsten vooral 's avonds waren omdat we overdag allemaal uren voor de klant moesten maken, maar ik had ook een intern project en daar ging dus regelmatig een uurtje vanaf als compensatie).
Anatidae schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:44:
[...]

Vrees alleen dat de aard van het werk het lastig maakt. Onderzoek is nooit "klaar". ;(
Werk binnen de IT is ook nooit "klaar", er is altijd wel een volgend project waar aan gewerkt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Anatidae schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:44:
[...]

Binnen het onderwijs ben ik ook nooit klaar, maar wat vandaag niet lukt komt morgen wel... Dan hadden ze mij maar extra moeten betalen of nog een mannetje in dienst moeten nemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:39
Transportman schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:49:
Bij mij op het werk worden overuren geacht binnen het salaris te zitten
In die situatie zit ik nu ook. Ik zit boven de standaard CAO schalen, het salaris is er goed genoeg voor :). Als er dus een storing optreed of er is een issue wat eerst gefixed moet worden gaat dat gewoon in mijn eigen tijd. Maar als ik op zaterdag 10+ uur maak om onderhoud te plegen aan de servers en/of hardware valt dat dus niet onder overwerk. Die uren kan ik dus op een ander moment compenseren.
Redenatie van mijn toenmalige teamlead (nu CIO) als het werk ingeplanned is kunnen het nooit overuren zijn.

Ook sociale events zijn in eigen tijd, maar dat zal geen vijf dagen op rij zijn en er is zelden een verplichting. Als ze verplicht zijn is het meestal ook tijdens de normale kantoor uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Dronium schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:13:
[...]

In die situatie zit ik nu ook. Ik zit boven de standaard CAO schalen, het salaris is er goed genoeg voor :). Als er dus een storing optreed of er is een issue wat eerst gefixed moet worden gaat dat gewoon in mijn eigen tijd. Maar als ik op zaterdag 10+ uur maak om onderhoud te plegen aan de servers en/of hardware valt dat dus niet onder overwerk. Die uren kan ik dus op een ander moment compenseren.
Redenatie van mijn toenmalige teamlead (nu CIO) als het werk ingeplanned is kunnen het nooit overuren zijn.

Ook sociale events zijn in eigen tijd, maar dat zal geen vijf dagen op rij zijn en er is zelden een verplichting. Als ze verplicht zijn is het meestal ook tijdens de normale kantoor uren.
Hoe bepalen jullie je je werkuren in een "boven CAO' functie dan? Ik vind mijn huidige inschaling niet fijn wat betreft de declaraties. Maar zonder uren-eis is het heel verleidelijk om maar door te blijven gaan ipv "morgen weer een dag".
President schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:02:
[...]

Binnen het onderwijs ben ik ook nooit klaar, maar wat vandaag niet lukt komt morgen wel... Dan hadden ze mij maar extra moeten betalen of nog een mannetje in dienst moeten nemen :-)
Ja en nee. Als ik ergens mee bezig ben maak ik het liever af dan morgen weer halverwege verder te gaan (of opnieuw moeten beginnen). Maar aangezien compenseren bij ons not-done is, heb je gelijk. En financieel gezien ook natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Anatidae op 16-01-2020 21:29 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
Ik heb een contract voor 36 uren per week (1x per 2 weken een vrije vrijdag). Tenzij er dus een storing of urgent issue is werk ik in principe ook niet meer uren. Maar als die nieuwe server vandaag nog af moet omdat morgen de externe consultant aan de slag moet gebeurt dat ook.

Dat gezegd hebbende: ik hoef niet te klokken of een tijdsregistratie bij te houden, kan mijn uren flexibel invullen, werk op verschillende locaties en heb de mogelijkheid tot thuis werken. Ik maak me zelf er niet zo druk over en mijn leidinggevende ook niet. Zo lang het werk binnen redelijke termijn afkomt, of vandaag nog als dat persé nodig is, is het allemaal wel OK.

Ik werk als system-engineer/beheerder bij een internationaal bedrijf met een team van 8 collega's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Anatidae schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:26:
[...]
Ja en nee. Als ik ergens mee bezig ben maak ik het liever af dan morgen weer halverwege verder te gaan (of opnieuw moeten beginnen). Maar aangezien compenseren bij ons not-done is, heb je gelijk. En financieel gezien ook natuurlijk.
Tja, als ik vrijwilligerswerk wil doen dan ga ik wel wat anders doen ;-). Neemt niet weg dat ik de eerste jaren in het onderwijs ook gemiddeld zeker 10 uur onbetaald meer werkte, maar daar koos ik toen voor... En als ik nu meer uren maak is dat ook mijn keuze, het is ook niet dat als ik in dit weekend mij aan het verdiepen ben in nieuwe robots om in school te gebruiken dat ik die uren compenseer door de week erop vroeg naar huis te gaan.

Mijn motto is: doen waar ik mij goed bij voel.

Het geit dat je dit topic aan maakt betekent dat jij je niet goed voelt bij je huidige situatie! En ja, een verplicht etentje is ook gewoon tijd dat je niet thuis zit (in mijn geval mijn gezin) en dus werktijd! Op de vrijdagmiddag gezellig borrelen na werktijd terwijl je naar huis kan is dan weer een eigen keus qua invulling privé tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-07 15:53
Werk in de (maritime) techniek, reistijd naar kantoor is voor jezelf. Naar klanten in binnen en buitenland geld, teller loopt zodra ik de deur uitstap en stopt zodra ik weer thuis ben ( of in hotel). Alles meer dan 8 uur is overwerk en word betaald a 150% in de avond, 200% na middernacht en zaterdag avond tot en met zondag. tvt kan ook, uur voor een uur +50% a100% uitbetaald. In het buitenland ook gewoon wachttijd schrijven als je moet wachten, al gebeurd dat niet al teveel.

Sporadisch uit eten zou ik niet schrijven, als dit echter verplicht word is het werk en dus betaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:42
Makkelijke vraag voor mij: formeel geen compensatie voor overuren - in geen enkele situatie. Informeel wordt er wel wat gecompenseerd (tijd), maar dat is off the record. Als ik bijv maandag tm donderdag reis ben ik vrijdagmiddag vroeg weg.

Ik ben Controller.

[ Voor 27% gewijzigd door VidaR-9 op 16-01-2020 22:26 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Overuren maken is meestal het gevolg van een onrealistische of slechte planning (geen rekening houden met risico’s, slack tijd, te veel willen, you name it). Overwerk heeft impact op m’n gezin, impact op privé/werk balans.
In plaats van over uren maken, al dan niet betaald, leer ik liever met m’n collega’s om beter te worden in tijds management - en verwachtingmanagment richting klanten. Daarmee is de vraag betaald of niet gelijk niet meer zo belangrijk.

Ik werk als consultant.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

kamerplant schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:32:
Overuren maken is meestal het gevolg van een onrealistische of slechte planning (geen rekening houden met risico’s, slack tijd, te veel willen, you name it). Overwerk heeft impact op m’n gezin, impact op privé/werk balans.
In plaats van over uren maken, al dan niet betaald, leer ik liever met m’n collega’s om beter te worden in tijds management - en verwachtingmanagment richting klanten. Daarmee is de vraag betaald of niet gelijk niet meer zo belangrijk.

Ik werk als consultant.
In uitvoerende functies ligt dat toch wel subtiel anders. :)

Als er, in mijn hoedanigheid van beheerder, om 5 uur 's avonds iets kritieks uit knalt mag ik toch echt de nacht door.

Verstoringen plan je niet.

Werkzaamheden die productieverstorend zijn plan je wél, maar dan is het nog steeds gepland overwerk, niet een gevolg van onrealistische of slechte planning. Je kunt systemen niet midden overdag down gooien als de business ze dan gebruikt.

Zal misschien in jouw vakgebied anders zijn, maar in mijn huidige vakgebied en functie, zijn geplande en ongeplande overuren iets dat er gewoon bij hoort en logisch is. Mogelijk in geval van TS ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-07 20:26
overuren dienen bij ons binnen 3 weken gecompenseerd te worden. gelukkig hebben wij alle vrijheid en flexibiliteit om dit in te plannen. Indien einde van het jaar wat uren over blijven, mogen deze deels worden uitbetaald. echter gezien de heffingen, niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

@Anatidae post eens de alinea over overwerk uit de cao...

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Reistijd boven een uur enkele reis mogen we schrijven, voor overuren is er sprake van tijd voor tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Passage uit mijn contract (werk in de bouw en val onder de CAO bouw & infra):
De vergoeding voor overuren wordt geacht in het salaris te zijn begrepen.

Nu heb ik als stafmedewerker redelijk de vrijheid om mijn eigen uren te bepalen. Men verwacht van mij (en ik van mijn collega's en teamleden) dat zij hun werk zo weten te plannen dat dit binnen de beschikbare uren lukt. Dat er zo nu en dan overgewerkt moet worden, dat hoort er nou eenmaal bij. Maar wordt het structureel overwerken, dan is dit een teken voor mij dat het team te veel werk heeft en dit niet binnen de gestelde tijd kan realiseren. Aan mij is het dan de taak om te achterhalen waar dit 'm in zit. Zijn ze bijvoorbeeld bezig druk met andere dingen (wat vaak genoeg gebeurd), of kost de opdracht toch (significant) meer tijd en moeten er mensen bij komen.

Voor de bouwmedewerkers zelf gelden overigens hele andere regels. Die krijgen reisuren vergoed, extra vergoeding als ze iemand ophalen en overuren worden uitbetaald of gecompenseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:56
@Anatidae om welke cao gaat het? Zolang we dat niet weten is het allemaal gelul in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 11:31
Hier (hotellerie) is er voor leidinggevende functies geen recht op overuren meer. Daarbij wordt geacht de werkzaamheden binnen de normale uren uit te voeren. Voor extra dagen mogen wel overuren geschreven worden. Operationeel personeel krijgt gewoon elk overuur betaald.

Echter hebben deze leidinggevende ook meer vrijheden en kunnen eigen planning maken. Er zijn dus ook dagen dat ik dit weer kan compenseren. Al is dit altijd minder dan de overuren die gemaakt worden. Al is het alleen maar omdat mijn treintijden zo zijn dat ik standaard een klein half uur overwerk per dag.

[ Voor 5% gewijzigd door Jwlb op 17-01-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Voor mij is moment dat ik thuis de deur dicht trek tot hij weer open gaat "werk tijd"

Enkele zaken zijn wel voor eigen rekening, zo krijg ik reistijd van & naar kantoor nooit vergoed en de lunchtijd. voor mij dagelijks 1,5 uur totaal (y)

Deze tijden gelden ook als ik bv bij de klant zit en of ik op reis ben .. (y)

Enige minpunt vind ik is hoewel we een vergoeding krijgen per dag voor eten/drinken (45,- bv) per dag + hotel en onbijt dit inclusief weekend. Krijg je geen vergoeding voor het feit dat je in het buitenland zit .. en het meest erge .. Weekend word als "vrij" gezien .. wtf ben niet thuis, en dus niet in staat om dingen te doen die ik wil ..

Nu moet ik eerlijk zijn, weekend wellicht af-en-toe.. en reizen naar buitenland is niet maandelijks .. maar relatief regelmatig ..

voor de TS zou ik aanhouden van voordeur tot voordeur .. en afspraken maken wat wel en niet vergoed word ..

Oerwerk inclusief bij je job is wel met het oog dat jij het op gemiddeld 40 uur houd, het is niet de bedoeling dat je daarom 50 uur per week werkt ongeacht de verloning .. teminste wij werken op basis van een aantal UUR en niet gedane prestatie(s) ..

Dus als jij constant 50 uur per week draait zou ik om de tafel gaan zitten dat de werkdruk te hoog is .. ofterwel jij en je manager zijn niet goed bezig met tijd-management ..dit is ongeacht het salaris ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Elk uur dat ik iets doe (voor werk van huis ben, studeer, thuiswerk, in de auto/trein zit, vergader, naar congress ga etc) is 1 uur werktijd. Kom ik boven mijn contract uren dan is het overwerk.

Mogelijkheid 1, ASAP tijd voor tijd opnemen
Mogelijkheid 2, uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik werk als consultant.
Dat is wel extreem overgesimplificeerd. Er zijn veel valide redenen waarom overwerk soms en/of voor sommige vakgebieden met (enige) regelmaat voor komt.

Overigens, consultant is een vrij vage term die geen houvast biedt aan je eerdere statement. Je kunt Big 4 bedoelen, hoewel ik dat ernstig betwijfel met bovenstaand statement, of een gedetacheerd al-dan-niet-IT'er zijn.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

vso schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:09:
Dus als jij constant 50 uur per week draait zou ik om de tafel gaan zitten dat de werkdruk te hoog is .. ofterwel jij en je manager zijn niet goed bezig met tijd-management ..dit is ongeacht het salaris ..
Dat mag niet structureel, iets met Arbeidstijdenwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-07 15:00
Ik werk als IT beheerder en val onder de afdeling technische service.
Contract van 40 uren. Werktijden 8:00 - 16:30
Om de 4 weken 1 week storingsdienst (dag en nacht bereikbaar zijn. Van vrijdag 16:30 tot de vrijdag erna 8:00. Dus 4 weken niet, 1 week wel.
Overwerk word niet gepromoot maar als het nodig is dan krijgen we tijd voor tijd.
Ik ben elke dag wel iets later naar huis, maar dan heb je het over 10, hooguit 20 minuten. Daar doe ik niks mee omdat we erg veel vrijheden hebben en er ook niet moeilijk word gedaan als je eens een keer iets eerder weg moet.
Als ik moet overwerken, dan krijg ik de uren van het overwerk terug als verlof en die mag ik dan opnemen wanneer ik wil.
Als ik een nacht door moet werken pak ik die meestal direct op om erna vrij te hebben. Als er een storing is en ik veel later thuis ben of extra moet gaan, dan pak ik de uren meestal op een vrijdag terug om wat eerder weekend te hebben.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
PcDealer schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:18:
[...]

Dat mag niet structureel, iets met Arbeidstijdenwet.
Je mag afwijken van de Arbeidstijdenwet als je meer dan 3x het minimumloon verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Knul schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:47:
[...]

Je mag afwijken van de Arbeidstijdenwet als je meer dan 3x het minimumloon verdiend.
Ik heb niet kunnen vinden in het bijzonder onder art. 5:7. Uitgezonderd zijn bijvoorbeeld militairen en scheepsbemanning. Ook in een cao kan afgeweken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
PcDealer schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:56:
[...]

Ik heb niet kunnen vinden in het bijzonder onder art. 5:7. Uitgezonderd zijn bijvoorbeeld militairen en scheepsbemanning. Ook in een cao kan afgeweken worden.
Klopt, die uitzondering staat ook in het arbeidstijdenbesluit, artikel 2.1:1 lid a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
To be honest, er zijn wel een hoop moraal- en toetsenbordridders hier...
Alle uren "schrijven" zodra je thuis de deur uit stapt en pas stoppen als je weer thuis bent.

Maar stop je dan ook met schrijven, als je even naar de koffie automaat loopt om een nieuw bakkie te halen, of als je even met je collega's over andere zaken dan werk praat, of als je even een kleine (of grote) boodschap doet tijdens werktijd?

Natuurlijk hangt het enorm af, wat voor werk dat je doet, hoeveel reistijd je hebt (met name opgelegd door werkgever als je veel moet reizen), etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-07 15:53
BastaRhymez schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:25:
Alle uren "schrijven" zodra je thuis de deur uit stapt en pas stoppen als je weer thuis bent.

Maar stop je dan ook met schrijven, als je even naar de koffie automaat loopt om een nieuw bakkie te halen, of als je even met je collega's over andere zaken dan werk praat, of als je even een kleine (of grote) boodschap doet tijdens werktijd?

Natuurlijk hangt het enorm af, wat voor werk dat je doet, hoeveel reistijd je hebt (met name opgelegd door werkgever als je veel moet reizen), etc.
Nee ik stop niet met schrijven als ik lunch of dineer etc op locatie. Is in mijn branche niet gebruikelijk, de werkgever rekent ook alles door aan de klant. Wat je zegt ligt erg aan de branche waarin je werkt.

Reistijd voor jezelf vind ik niet raar mits het niet te ver is. Alles daarbuiten wat verplicht is door de werkgever blijft voor mij werk en dus betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11-2024
BastaRhymez schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:25:

Dan kan jouw reactie onder de knop 'overdrijven'. Ik werk bij klanten en als ik moet overwerken dat langer dan een half uur is, schrijf ik deze gewoon op.

@TS; Ga in contact met personeelszaken. Laat je door hen adviseren, zij kennen de regelgeving en kunnen je het beste helpen. Ga met dat advies naar je manager en kom tot een overeenstemming. Als je er niet uitkomt met je manager dan wordt het misschien tijd om iets anders te zoeken.

Overwerk dat niet wordt uitbetaald of tijd voor tijd = winst voor je baas.

Interessant artikel over overwerken: Klik

[ Voor 6% gewijzigd door Frozenhands op 17-01-2020 16:00 ]

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
@Frozenhands HR/PZ gaat het zeer waarschijnlijk in het voordeel van de werkgever uitleggen. TS kan zijn vraag bij een rechtsbijstandverzekering/vakbond neerleggen, dan krijgt hij in ieder geval neutraal advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Anatidae schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:53:
[...]

Afgelopen buitenland reis: 5 avonden op rij uit eten met collegas, daardoor 0 vrije tijd. Sommigen Tweakers vinden al die uren declarabel als ik de reacties lees. Anderen vinden het compleet bizar. Ik zou het liefst inderdaad bv 2 etentjes skippen om wat vrije tijd te hebben.
Hoe werkt zoiets? Je geeft aan: "hey morgen ben ik ff op mezelf met het eten" en dan verbieden ze dat? Het komt mij nogal raar over... Als het de bedoeling is dat je gaat omdat je het leuk vindt, dan zijn de verwachtingen van 2 kanten af blijkbaar verkeerd.

Ook gezien de rest van je reactie(s) krijg ik een beetje het gevoel dat het minder om de overuren gaat, maar meer dat je gewoon niet lekker op je plek zit. Er worden dingen van je verwacht die je niet leuk vindt en dingen die je wel leuk vindt mag je niet doen... Dan maakt het echt niet uit of er een dikke financiële vergoeding tegenover staat, dat blijft gewoon vervelend.

En zo te horen hebben mensen in die hogere schalen geen moeite met deze mentaliteit, maar ik denk niet dat dat door de vergoeding komt. Stel dat jij over 2 jaar in zo'n hogere schaal terecht komt, ga je dan ineens wél met veel plezier 5 dagen op een rij met je collega's uit eten? Ik verwacht eerlijk gezegd van niet. Ik zou dus niet te veel hoop daarop vestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11-2024
Knul schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:14:
@Frozenhands HR/PZ gaat het zeer waarschijnlijk in het voordeel van de werkgever uitleggen. TS kan zijn vraag bij een rechtsbijstandverzekering/vakbond neerleggen, dan krijgt hij in ieder geval neutraal advies.
Dat is een aanname en dus niet relevant. Vakbond kan ook adviseren om eerst in contact te gaan met HR, ook een aanname ;-)

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Frozenhands schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:32:
[...]

Dat is een aanname en dus niet relevant. Vakbond kan ook adviseren om eerst in contact te gaan met HR, ook een aanname ;-)
Vakbond/rechtsbijstand controleert je cao/arbeidsovereenkomst en geven je op basis daarvan advies.

Source: ik heb er gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 10:45

megaleo

Special member

Knul schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Klopt, die uitzondering staat ook in het arbeidstijdenbesluit, artikel 2.1:1 lid a.
Hmm....interessant. Mijn vrouw werkt volgens contract 24 uur maar heeft ook weekenddienst en is regelmatig een hele zaterdag, extra, aan het werk. En dat wordt niet uitbetaald door de werkgever.
Net als extra uren maken doordeweeks worden niet door de werkgever uitbetaald. Ze werkt in de uitvaartzorg en zit in een schaal waar je zogezegd geen overuren uitbetaald krijgt. Volgens CAO zegt de werkgever.
Naar mijn idee hartstikke fout aangezien alles wat boven de 24 uur extra werk zit, tot aan 40 uur, is meerwerk. Na 40 uur is het overwerk naar mijn idee. En naar mijn idee is het ook niet redelijk om een werknemer een hele extra zaterdag en soms ook nog daarbij de zondag te laten werken en dan zeggen: "Wordt niet uitbetaald want zit in je salaris".
Ben benieuwd naar jou mening Batsgeit aangezien ik het idee heb dat je er verstand van hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
Ik heb geen werkgever want ik ben ZZPer, en de klant waar ik zit vindt overuren van ZZPers te duur. *O*

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:11:
Ik heb geen werkgever want ik ben ZZPer, en de klant waar ik zit vindt overuren van ZZPers te duur. *O*
Zet je komma even goed :+

Overwerk (Alles boven 8 per dag, exclusief lunch) en alles buiten werktijden (06:00-18:00) uit mijn contract is uitbetalen of tijd voor tijd. Dat kies ik zelf bij de time sheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
Vorkie schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:24:
Overwerk (Alles boven 8 per dag, exclusief lunch) en alles buiten werktijden (06:00-18:00) uit mijn contract is uitbetalen of tijd voor tijd. Dat kies ik zelf bij de time sheets.
Dat bedoel ik met te duur. Mij moeten ze ervoor betalen, de interne devs niet. Dat dat voor jou anders is; mooi :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Knul schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:57:
@Anatidae om welke cao gaat het? Zolang we dat niet weten is het allemaal gelul in de ruimte.
Artikel 13.2:
De werktijden zullen in een jaarrooster worden vastgelegd uitgaande van een gemiddelde
arbeidsduur van 38 uur per week.
Per week wordt volgens dienstrooster bij een voltijddienstverband maximaal 45 uur per week
gewerkt. (Bij overschrijding van dit maximum is sprake van overwerk conform artikel 28).
Artikel 28.1
Wanneer in opdracht van de werkgever arbeid is verricht waardoor de arbeidsduur volgens het
geldende dienstrooster op basis van het bepaalde in artikel 13 wordt overschreden, is er sprake
van overwerk.
Hmm. Klinkt als dat het eerste uur overwerk niet betaald wordt. Dat is overigens niet wat er in HR handboek staat en wat ik van collega's hoor over buitenland reizen.
Discussie tussen mijn werkgever is meer, wat ik declareer =/= arbeid
mcDavid schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:22:
[...]
Hoe werkt zoiets? Je geeft aan: "hey morgen ben ik ff op mezelf met het eten" en dan verbieden ze dat? Het komt mij nogal raar over...
Zo letterlijk heb ik de vraag nog niet gesteld. Maar dit ga ik volgende keer wel doen. Wat betreft etentjes is het niet letterlijk uitgesproken als verplichting, maar een (zeer sterke) verwachting. Meerdere collega's mopperen erover, maar niemand durft niet te komen. Toen ik vanmorgen met collega's besprak dat ik het toch eens expliciet wil vragen gaven meerdere ook aan dat ik dat niet moest doen omdat het veel scheve gezichten op zou leveren / ik me ellende op de hals zou halen.

Misschien wel goed om erbij te zeggen dat het om activiteit met (minder directe / buitenlandse) collega's gaat ter 'team building', geen externe partijen / klanten

Daarnaast is er praktisch gezien ook vaak geen alternatief. Heb op locatie vaak geen eigen vervoer en hotels in the middle of nowhere. Midden in een stad had ik het allang gevraagd. [/quote]
mcDavid schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:22:
[...]

Ook gezien de rest van je reactie(s) krijg ik een beetje het gevoel dat het minder om de overuren gaat, maar meer dat je gewoon niet lekker op je plek zit. Er worden dingen van je verwacht die je niet leuk vindt en dingen die je wel leuk vindt mag je niet doen... Dan maakt het echt niet uit of er een dikke financiële vergoeding tegenover staat, dat blijft gewoon vervelend.

En zo te horen hebben mensen in die hogere schalen geen moeite met deze mentaliteit, maar ik denk niet dat dat door de vergoeding komt. Stel dat jij over 2 jaar in zo'n hogere schaal terecht komt, ga je dan ineens wél met veel plezier 5 dagen op een rij met je collega's uit eten? Ik verwacht eerlijk gezegd van niet. Ik zou dus niet te veel hoop daarop vestigen.
Haha. Je prikt er redelijk doorheen :9
Inhoudelijk gezien kan ik me geen betere baan voorstellen. Het is een vrij unieke functie (vergelijkbare functie bestaat niet bij concurenten) met geweldige directe collega's en prettige samenwerking met andere afdelingen. Wat dit betreft zit ik echt op mijn plek.

Wat enorm schuurt met mijn persoonlijkheid is de starheid wat betreft rooster / werkuren die besteed worden aan inhoudelijk werk. Er wordt enorm gepleit voor work-life balance, overuren maken wordt afgeraden, voor sommigen zelfs onmogelijk gemaakt. (Terwijl ik een analyse bv. graag afmaak na 5 uur ipv dag erna opnieuw beginnen) Maar zodra de werkzaamheden buiten kantoor plaatsvinden slaat dit compleet om. In het buitenland ga je gewoon door. Dan is vrije tijd opeens niet meer belangrijk. Uren rijden voor een externe meeting? Dat is geen werk = geen vergoeding. In buitenland 4 x 12 uur maken? Geen probleem! Dit compenseren door vrijdag een dagje thuis te blijven? Not done.
Voelt voor mij hypocriet. En ik vind hypocrisy erg naar.
Geld zal dit gevoel inderdaad nooit oplossen. Maar het zou wel m'n onrechtvaardigheidsgevoel oplossen tegenover collega's die er wel dik betaald voor worden.

Zoals een andere tweaker al opmerkte probeer ik misschien inderdaad wel 'een stok om mee te slaan' te zoeken. In de ijdelen hoop dat dat de hypocisie blootlegt. Op de langere termijn zal ik wellicht mee moeten dealen of overstap naar andere afdeling overwegen. Er is een enorm verschil tussen afdelingen, zijn zelfs collega's die thuis- en flexwerken. Op tweakers heel normaal, maar bij ons een doodzonde.

[ Voor 63% gewijzigd door Anatidae op 17-01-2020 21:09 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-07 18:52
Ik werk bij een internationale corporate. Officieel bestaan er over uren, maar in de praktijk gewoon niet. Je moet gewoon zorgen dat je werk af is, of dat nu in 35 of 45 uur is.

Business trips worden wel alle onkosten vergoed, maar krijg je niets extra's voor. Dat hoort bij je job en daar krijg je een standaard salaris voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Kalua schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:06:
Ik werk bij een internationale corporate. Officieel bestaan er over uren, maar in de praktijk gewoon niet. Je moet gewoon zorgen dat je werk af is, of dat nu in 35 of 45 uur is.

Business trips worden wel alle onkosten vergoed, maar krijg je niets extra's voor. Dat hoort bij je job en daar krijg je een standaard salaris voor.
Blijf het toch gek vinden dat sommige werkgevers royaal zijn met dagvergoedingen, terwijl andere zeggen 'hoort er bij'. (klinkt als; heb je voor gekozen, niet zeuren)

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-07 18:52
Anatidae schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:10:
[...]

Blijf het toch gek vinden dat sommige werkgevers royaal zijn met dagvergoedingen, terwijl andere zeggen 'hoort er bij'. (klinkt als; heb je voor gekozen, niet zeuren)
Wat is een royale dagvergoeding?

Ik kan voor €50 uiteten en dan ook nog eens voor €50 aan de bar wegdrinken en dat wordt allemaal zonder blikken of blozen vergoed. Wil ik ergens tussen door ook nog een starbucks halen of een hamburge, no problem. Dus ja geef ook 0,0 uit op trips eigenlijk, want is ook niet nodig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Kalua schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:14:
[...]

Wat is een royale dagvergoeding?

Ik kan voor €50 uiteten en dan ook nog eens voor €50 aan de bar wegdrinken en dat wordt allemaal zonder blikken of blozen vergoed. Wil ik ergens tussen door ook nog een starbucks halen of een hamburge, no problem. Dus ja geef ook 0,0 uit op trips eigenlijk, want is ook niet nodig,
Kwam laatst lijst tegen van de Rijksoverheid. Dagvergoeding Warschau ~150 euro per dag. Dat is daar een klein vermogen. Ik schat onze kosten op ~50 euro per dag.

Vergoeding geeft je wel keuzevrijheid.
Eigenlijk bedoelde ik de 'niet thuis' vergoeding. Ben de officiele term vergeten

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Anatidae schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:32:
Haha. Je prikt er redelijk doorheen :9
Inhoudelijk gezien kan ik me geen betere baan voorstellen. Het is een vrij unieke functie (vergelijkbare functie bestaat niet bij concurenten) met geweldige directe collega's en prettige samenwerking met andere afdelingen. Wat dit betreft zit ik echt op mijn plek.

Wat enorm schuurt met mijn persoonlijkheid is de starheid wat betreft rooster / werkuren die besteed worden aan inhoudelijk werk. Er wordt enorm gepleit voor work-life balance, overuren maken wordt afgeraden, voor sommigen zelfs onmogelijk gemaakt. (Terwijl ik een analyse bv. graag afmaak na 5 uur ipv dag erna opnieuw beginnen) Maar zodra de werkzaamheden buiten kantoor plaatsvinden slaat dit compleet om. In het buitenland ga je gewoon door. Dan is vrije tijd opeens niet meer belangrijk. Uren rijden voor een externe meeting? Dat is geen werk = geen vergoeding. In buitenland 4 x 12 uur maken? Geen probleem! Dit compenseren door vrijdag een dagje thuis te blijven? Not done.
Voelt voor mij hypocriet. En ik vind hypocrisy erg naar.
Geld zal dit gevoel inderdaad nooit oplossen. Maar het zou wel m'n onrechtvaardigheidsgevoel oplossen tegenover collega's die er wel dik betaald voor worden.

Zoals een andere tweaker al opmerkte probeer ik misschien inderdaad wel 'een stok om mee te slaan' te zoeken. In de ijdelen hoop dat dat de hypocisie blootlegt. Op de langere termijn zal ik wellicht mee moeten dealen of overstap naar andere afdeling overwegen. Er is een enorm verschil tussen afdelingen, zijn zelfs collega's die thuis- en flexwerken. Op tweakers heel normaal, maar bij ons een doodzonde.
Kan je niet beter op zoek gaan naar vergelijkbaar werk bij een werkgever die die balans wel respecteert? Want alle geld in de wereld zal die hypocrisie die jij voelt niet oplossen, hooguit een tijdelijke pleister zijn. Dat dealen gaat niet lukken, omdat het steeds meer gaat schuren.

Ik zou toch eens goed kijken bij concurrenten of die echt niet een vergelijkbare functie hebben. Als ze dat echt niet hebben, dan doe je iets dat redelijk uniek is (en waar dus weinig mensen zijn die het kunnen doen) en kan je op basis daarvan al wat meer op je strepen gaan staan. En hebben je concurrenten dat toch wel, dan heb je daar weer wat mee om op je strepen te gaan staan. Daarnaast, dat concurrenten een vergelijkbare functie niet hebben, betekent ook niet automatisch dat ze geen behoefte hebben aan die functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Bij ons gelden twee regelingen. Één is voor incidenteel bovenop je normale werkweek, de ander is voor periodes waarin structureel wordt overgewerkt.

Betreft trouwens overheid.

Incidenteel overwerk
- Normale 40 urige werkweek met vaste tijden
- Uren daarbuiten: tijd voor tijd -30 min
- Eerste half uur per dag telt sowieso niet
- Na 1 jaar worden openstaande uren afgekocht tegen uurloon

Structureel overwerk
- Vooraf aangekondigd, waarbij je minimaal 24u niet thuis kan zijn (anders geldt de standaard regeling)
- ATW niet van toepassing
- Wisselende werkweek (standaard rond ~84u, minimaal rond ~56u, maximaal rond ~126u), werktijden onregelmatig
- Ma t/m vrij: je vaste loon + vergoeding van ongeveer ~€75 bruto per dag
- In weekenden: geen loondoorbetaling, maar 8u verlofopbouw + ongeveer ~€75 bruto per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021

Ik werk als consultant.
Je vergeet enkele belangrijke dingen: Klein vs groot internationaal bedrijf.
Geen protocollen vs wel protocollen.

Het is geen kwestie van onrealistische of slechte planning. Sure een goede planning helpt, maar wat het meest belangrijke is wel de business structure, financiën en degelijke protocollen om te volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

MoldyInko schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Je vergeet enkele belangrijke dingen: Klein vs groot internationaal bedrijf.
Geen protocollen vs wel protocollen.

Het is geen kwestie van onrealistische of slechte planning. Sure een goede planning helpt, maar wat het meest belangrijke is wel de business structure, financiën en degelijke protocollen om te volgen.
Sowieso:

Schiphol, Tweede Kamer en Amsterdam en Rotterdam zetten Citrix uit
https://nos.nl/artikel/23...am-zetten-citrix-uit.html

Reken maar dat daar wereldwijd heel wat overuren zijn, en de komende weken worden gemaakt die niet het gevolg zijn geweest van beroerde planning. :)

Een consultant die lekker van 9 tot 5 zijn ding doet heeft daar misschien niet zo veel mee te maken. Die gaat op vrijdagmiddag om 4 uur weekend vieren en kan idd stellen dat overwerk het gevolg is van slechte planning, maar genoeg mensen die een functie hebben waarbij overwerk inherent is aan het werk dat ze doen en de verantwoordelijkheden die ze hebben.

Ik vind het wel belangrijk dat daar regelingen voor zijn waar de werknemer ook tevreden mee is. Hoe die regelingen er uit moeten zien zal van werknemer tot werknemer verschillen en kan een van de redenen zijn waarom iemand bij het ene bedrijf wel en het andere bedrijf niet op zijn plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
megaleo schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:04:
[...]

Hmm....interessant. Mijn vrouw werkt volgens contract 24 uur maar heeft ook weekenddienst en is regelmatig een hele zaterdag, extra, aan het werk. En dat wordt niet uitbetaald door de werkgever.
Net als extra uren maken doordeweeks worden niet door de werkgever uitbetaald. Ze werkt in de uitvaartzorg en zit in een schaal waar je zogezegd geen overuren uitbetaald krijgt. Volgens CAO zegt de werkgever.
Naar mijn idee hartstikke fout aangezien alles wat boven de 24 uur extra werk zit, tot aan 40 uur, is meerwerk. Na 40 uur is het overwerk naar mijn idee. En naar mijn idee is het ook niet redelijk om een werknemer een hele extra zaterdag en soms ook nog daarbij de zondag te laten werken en dan zeggen: "Wordt niet uitbetaald want zit in je salaris".
Ben benieuwd naar jou mening Batsgeit aangezien ik het idee heb dat je er verstand van hebt. ;)
Stuur me even een DM met de precieze cao :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik houd het vrij simpel. 8 uur per dag, pauzes 1 uur in totaal, dus 9 uur. Alles daarboven is overwerk. Maandag tot en met vrijdag is de eerste 4 uur overwerk per dag 150%, op zaterdag is de eerste 8 uur (inclusief reistijd) 150%. Alles daar boven en buiten is 200%. Reistijd op zondag is ook overwerk. Lunch/dinner op zaterdag en zondag zijn ook overuren.

Bij projectmatig overwerken, zorgt klant/werkgever voor dinner, evenals zaterdag en zondag. Daarnaast gaat bij mij ieder uur boven de 2 uur reistijd van de werktijd af. Dus zit ik op een klus waar ik 2 uur heen moet en 2 uur terug, dan wordt er 6 uur gewerkt en 8 uur betaald.

Opleiding buiten werktijd. Is eigen tijd. Evenals bezoeken aan evenementen in de avond en weekenden, mits het niet verplicht is. Daarnaast is alles wat tijdens werktijd geschied, bijvoorbeeld dit jaar weer de Microsoft Ignite, gewoon werktijd. Maar mocht dat uitlopen, dan is dat eigen tijd.

Verplichte trainingen buiten werktijd, is gewoon betaald, maar dan tijd voor tijd.

En ik had ooit een schaal waarbij overwerk bij de functie hoort. Dat nooit meer. De financiele compensatie in een functie is namelijk nooit voldoende om de waarde van het genot van vrije tijd te compenseren. Mijn ervaring is dat deze bedrijven geen idee hebben hoeveel FTE er voor een bepaalde functie past. En ze dan maar een beetje gokken dat het goed komt.

Overigens, 150% voor overwerk vind ik ook zo iets, alsof avonduren en zaterdag minder waard zijn dan vrije tijd op zondag. Maar helaas krijg ik 200% voor ieder uur er niet door.

[ Voor 21% gewijzigd door Wim-Bart op 18-01-2020 18:43 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 19:24
Niet. Flexibele werktijden. Deel zelf in zoals ik wil, en dat is de ene week dan wat meer dan de ander. Hoewel het vaak meer is, vind ik het gewoon bij de functie horen. Collega’s in lagere schalen (lees; veelal de beheer collega’s) profiteren maar al te graag van de flexibele uren, maar ieder uur wat enigszins riekt naar werk buiten werktijd wordt bijgeschreven op de verlofkaart. Hierdoor groeit het verlof oneerlijk en ontstaan er ieder jaren gigantische stuwmeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 21:24
Sinds de nieuwe CAO word ik ook geacht betaald te worden voor overwerk en mag ik deze uren niet meer schrijven. Simpelweg een bezuiniging van mijn werkgever.

Zelf ben ik haast panisch als het op overuren aankomen. Ik doe er niet aan. Nooit niet.

Mijn werkgever zet structureel te weinig mensen in waardoor er altijd werk zal blijven liggen. Mijn werkgever erkent zelfs dat er voor 2x zoveel FTE aan arbeid ligt maar wil daar niets aan veranderen. Tsja....dan ga ik ook niet overwerken.

Sporadische acties als "server controle op zaterdag" worden bij mij direct in dezelfde week nog verrekend. Zaterdag uurtje werken? Prima....vrijdag uurtje eerder naar huis.

Daarnaast word ik verplicht om 50% vanuit huis te werken. Moet ik op een van mijn thuiswerkdagen alsnog naar kantoor komen dat is reistijd werktijd. Daarbuiten is alle reistijd boven de reguliere reistijd van 20 min enkele reis ook werktijd. Moet ik naar een ander filiaal is de eerste 20 min voor eigen rekening en de rest werktijd.

Dit alles nergens vastgelegd of met de baas besproken. Het is meer een soort van status-quo die het personeel met de werkgever heeft.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 26-07 18:17
Net boven de schalen voor overuren kan het wel eens lastig zijn, maar als het goed is dan is zo’n eerste schaal een start, dus ga je daar ook wel weer aan voorbij.

Ben zelf blij dat ik dit achter me gelaten heb. Pas zelf meer in de “work hard, play hard” mentaliteit. Soms 60 uur, soms 40 soms ook we eens wat minder. Aan de andere kant als ik om 13:00 wil gaan sporten doe ik dat.

Maar overuren schrijven voor een etentje na werktijd? Nee, echt not done. Blijf blue woon bij jezelf, als je er geen zin in hebt ga niet. Uiteindelijk wordt authenticiteit het meest gewaardeerd (op langere termijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:22
Overuren worden vergoed. Op kantoor alleen als er noodzaak is, gaat in overleg met leidinggevende. Een uurtje doorwerken wordt niet betaald.

Op zakenreis worden reisuren tegen 100% betaald (ook van hotel naar klant en klant naar hotel). Uren bij de klant worden betaald. Eten en socializen met collega’s is eigen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
Uniciteit schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:54:
Structureel overwerk
- Vooraf aangekondigd, waarbij je minimaal 24u niet thuis kan zijn (anders geldt de standaard regeling)
- ATW niet van toepassing
- Wisselende werkweek (standaard rond ~84u, minimaal rond ~56u, maximaal rond ~156u), werktijden onregelmatig
- Ma t/m vrij: je vaste loon + vergoeding van ongeveer ~€75 bruto per dag
- In weekenden: geen loondoorbetaling, maar 8u verlofopbouw + ongeveer ~€75 bruto per dag.
Met de standaard 84 uur zit je al op 7 werkdagen van 12 uur.
Die maximale werkweek is dus 7 werkdagen van net geen 22,5 werkuren per dag!

Geen idee hoe vaak jullie dat hebben maar met dat aantal uren kunnen ze mij nooit genoeg betalen
Bij dat maximaal aantal uren val ik echt ruim voor het einde van de week al om. Je hebt in zo'n week dus maar 10 uur en 30 minuten om te slapen. Wie dat volhoud 'gebruikt iets' of heeft een aandoening waardoor hij/zij niet hoeft te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dronium schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:37:
[...]

Met de standaard 84 uur zit je al op 7 werkdagen van 12 uur.
Die maximale werkweek is dus 7 werkdagen van net geen 22,5 werkuren per dag!
Woeps, moest 126u zijn!

Maar de standaard is dus 84u, inderdaad 12u per dag. Dat is op basis van een 7-5-5-7 schema. Dagelijks dus een blok van 5 uur en 7 uur 'vrij' waarin je jezelf kan opfrissen, eten en slapen. Waar mogelijk kan zo'n dag van 12 uur worden afgebouwd naar ruim 8 uur (door het blok van 7u te halveren), maar waar nodig dus opgebouwd richting 18 uur (doorgaan in je vrije blokken).
Geen idee hoe vaak jullie dat hebben maar met dat aantal uren kunnen ze mij nooit genoeg betalen
Het was dus 126u ipv 156u, maar ook dat is inderdaad meer dan zat. :9 Het wisselt heel erg hoe vaak je in zo'n periode zit, maar in 2019 was dit over het hele jaar gezien ongeveer 4 maanden in totaal. De rest van het jaar dus normale 40 urige werkweken. Ook worden er extra data vrijgemaakt, waarin iedereen extra verlof mag opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 26-07 18:17
Panzer_V schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:07:
Sinds de nieuwe CAO word ik ook geacht betaald te worden voor overwerk en mag ik deze uren niet meer schrijven. Simpelweg een bezuiniging van mijn werkgever.

Zelf ben ik haast panisch als het op overuren aankomen. Ik doe er niet aan. Nooit niet.
Zoiets kan toch niet eenzijdig aangepast worden? Voor de rest; blijft interessant hoe verschillende mensen hier in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Uniciteit schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:14:
[...]

Woeps, moest 126u zijn!

Maar de standaard is dus 84u, inderdaad 12u per dag. Dat is op basis van een 7-5-5-7 schema. Dagelijks dus een blok van 5 uur en 7 uur 'vrij' waarin je jezelf kan opfrissen, eten en slapen. Waar mogelijk kan zo'n dag van 12 uur worden afgebouwd naar ruim 8 uur (door het blok van 7u te halveren), maar waar nodig dus opgebouwd richting 18 uur (doorgaan in je vrije blokken).

[...]

Het was dus 126u ipv 156u, maar ook dat is inderdaad meer dan zat. :9 Het wisselt heel erg hoe vaak je in zo'n periode zit, maar in 2019 was dit over het hele jaar gezien ongeveer 4 maanden in totaal. De rest van het jaar dus normale 40 urige werkweken. Ook worden er extra data vrijgemaakt, waarin iedereen extra verlof mag opnemen.
Het blijven veel uren en ik vraag me af of dat de kwaliteit van het werk ten goede komt (al weet ik compleet niet wat je doet). Ook de vergoeding die er tegenover staat t.o.v. een normale week vind ik persoonlijk karig lijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 21:24
overhyped schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 23:01:
[...]

Zoiets kan toch niet eenzijdig aangepast worden? Voor de rest; blijft interessant hoe verschillende mensen hier in zitten.
Wel als "de bonden" er mee accoord gaan. Ze hebben simpelweg het punt waarop je geacht wordt gratis overuren te maken met 1 salarisschaal verlaagd.

"De bonden" vertegenwoordigen overigens maar <10% van het personeel bij ons en dan voornamelijk de geriatrische generatie die ook nog eens allemaal in de OR zitten. Kortom.....knijp de jongere generatie maximaal uit in de CAO om alle luxe pensioenregeltjes voor de geriaten in stand te houden.

==> is de zeer kort door de bocht zijnde gekleurde en gechargeerde samenvatting :+

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Panzer_V schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:11:
[...]

Wel als "de bonden" er mee accoord gaan. Ze hebben simpelweg het punt waarop je geacht wordt gratis overuren te maken met 1 salarisschaal verlaagd.

"De bonden" vertegenwoordigen overigens maar <10% van het personeel bij ons en dan voornamelijk de geriatrische generatie die ook nog eens allemaal in de OR zitten. Kortom.....knijp de jongere generatie maximaal uit in de CAO om alle luxe pensioenregeltjes voor de geriaten in stand te houden.

==> is de zeer kort door de bocht zijnde gekleurde en gechargeerde samenvatting :+
En dat kan gebeuren omdat de jongere generatie geen lid worden van "de bonden", nauwelijks interesse hebben voor de OR, en daardoor hebben ze ook minder inspraak omdat die twee organisaties wel mogen mee mogen praten als vertegenwoordiging van de werknemers. En hoe zouden ze anders de werknemersvertegenwoordiging op een efficiënte manier moeten regelen?

Dat is de andere kant van jouw samenvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Transportman schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:03:
[...]

En dat kan gebeuren omdat de jongere generatie geen lid worden van "de bonden", nauwelijks interesse hebben voor de OR, en daardoor hebben ze ook minder inspraak omdat die twee organisaties wel mogen mee mogen praten als vertegenwoordiging van de werknemers. En hoe zouden ze anders de werknemersvertegenwoordiging op een efficiënte manier moeten regelen?

Dat is de andere kant van jouw samenvatting.
Haha, ik heb dezelfde discussie met een 64 jarige collega.
Zelfs bij gelijke representatie geloof ik niet dat jongeren ooit aanzienlijk macht zullen krijgen in zulke organisaties vanwege de scheve demografie

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Panzer_V schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:07:

Mijn werkgever zet structureel te weinig mensen in waardoor er altijd werk zal blijven liggen. Mijn werkgever erkent zelfs dat er voor 2x zoveel FTE aan arbeid ligt maar wil daar niets aan veranderen. Tsja....dan ga ik ook niet overwerken.

Sporadische acties als "server controle op zaterdag" worden bij mij direct in dezelfde week nog verrekend. Zaterdag uurtje werken? Prima....vrijdag uurtje eerder naar huis.

Daarnaast word ik verplicht om 50% vanuit huis te werken. Moet ik op een van mijn thuiswerkdagen alsnog naar kantoor komen dat is reistijd werktijd. Daarbuiten is alle reistijd boven de reguliere reistijd van 20 min enkele reis ook werktijd. Moet ik naar een ander filiaal is de eerste 20 min voor eigen rekening en de rest werktijd.

Dit alles nergens vastgelegd of met de baas besproken. Het is meer een soort van status-quo die het personeel met de werkgever heeft.
Ik vind dit heel eerlijk gezegd een beetje een aparte houding.
Je doet, uit je tekst te lezen, operationeel beheer. Dan hoort gepland en ongepland overwerk gewoon bij je functie.

Natuurlijk is het in veel gevallen prettig als dat betaald word (of je iig de keuze hebt tussen tijd-voor-tijd en uitbetaling) en logisch dat er percentages aan hangen.

Overwerk mag nooit het gevolg zijn van een struktureel gebrek aan arbeidskrachten, in geval van calamiteiten of geplande werkzaamheden, zit je er nu eenmaal in een dergelijk beroep (en veel beroepen buiten de ICT), aan vast. Dat is inherent aan het werk en je weet dat het er bij hoort op het moment dat je besluit op een uitvoerende functie (maar veel ook cooordinerende) functie in de ICT werkzaam te zijn.

Afhankelijk van je loon en hoeveelheid te verwachten overuren, vind ik het ook niet onredelijk dat overuren niet worden uitbetaald en verdisconteerd zijn in je loon, of je zelf flexibel je uren mag inplannen maar ook niet moet zeuren als het een keer 9 uur 's avonds of later word.

Ik weet niet wat de bedrijfsuren zijn van de operatie bij jouw werkgever, maar onze collega's werken in de regel maandag t/m vrijdag van 06:30u tot 18:00u. Dat betekend dat productieverstorend onderhoud en spoedonderhoud dat kan wachten tot na kantoortijden, per definitie buiten kantoortijden plaats vind. Dus 's avonds na 18:30u en/of in het weekend en/of op feestdagen. Bij hoge uitzondering mogen we verstorend onderhoud overdag doen. Als spoedonderhoud dusdanig kritiek is dat ieder uur telt, doen we het overdag, anders niet.

Kanttekening is wel dat bij mijn huidige werkgever nog nooit iemand mij heeft opgedragen over te werken. Ik maak zelf die inschatting. (De regeling is inmiddels wel versoberd, het blijft een eigen inschatting en die maken we dusdanig goed, dat het nooit nodig is geweest dat iemand ook maar heeft gevraagd of we wilden overwerken.) Dat word wel eens laat. Of vroeg. Ik heb ook 24 uur en langer aan 1 stuk gewerkt, werkweken van 13 dagen gehad (dus het weekend doorgewerkt) en in zo'n periode werkdagen van gemiddeld 10, 12 uur gehad. (In die gevallen worden ze overigens gewoon uitbetaald. Niet erg. Heb d'r goed aan verdiend.)

Lang verhaal kort: In bepaalde functies hoort het er, vind ik, gewoon bij en wil je dat niet, heb je het verkeerde vak gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik krijg TVT en ik vind dit niets. bovenop 26 vakantie dagen, plus een handje vol publieke vakantie dagen. Ben ik liever van 08:30 tot 5 uur aan het werk.

Als ik TVT opneem blijft mijn werk zich gewoon opstapelen en niemand anders die het op pakt voor me. dus ik zet mijzelf alleen meer onder werkdruk dan...

Ik ga wel met mijn werkgever praten want die had beloofd dat ik overtijd betaald zou krijgen maar dat schijnt nu ik in dienst ben anders te liggen (moet mijn contract nakijken)

Maar zodra ik structureel aan de 3/4 uur overtijd per week ga zitten dan word het buigen of breken voor de werkgever, want TVT is geen structurele oplossing voor mij werk.

[ Voor 36% gewijzigd door Wowhead op 20-01-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wowhead schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:46:
Ik krijg TVT en ik vind dit niets. bovenop 26 vakantie dagen, plus een handje vol publieke vakantie dagen. Ben ik liever van 08:30 tot 5 uur aan het werk.

Als ik TVT opneem blijft mijn werk zich gewoon opstapelen en niemand anders die het op pakt voor me. dus ik zet mijzelf alleen meer onder werkdruk dan...

Ik ga wel met mijn werkgever praten want die had beloofd dat ik overtijd betaald zou krijgen maar dat schijnt nu ik in dienst ben anders te liggen (moet mijn contract nakijken)

Maar zodra ik structureel aan de 3/4 uur overtijd per week ga zitten dan word het buigen of breken voor de werkgever, want TVT is geen structurele oplossing voor mij werk.
Als overwerk het gevolg is van structureel te veel werk, is er sowieso iets mis.
Overwerk moet in mijn beleving het gevolg zijn van calamiteiten of werkzaamheden die domweg niet tijdens kantoortijden kunnen.

Dat is bij ons ook de harde afspraak.

Wij mogen NOOIT overwerken om werk af te krijgen, wel om productieverstorend werk te doen (migraties, onderhoud) of storingen op te lossen.

Qua werkuren heb ik lang mijn uren voor mezelf bij gehouden, doe ik nog steeds, zodat ik een beetje een idee heb van of ik nu gemiddeld zo'n beetje rond de 40 uur uit kom. Aan de andere kant word ik niet betaald voor aanwezigheid, maar voor het zorgen dat de organisatie kan blijven draaien. Inmiddels hou ik mijn uren daarom een stuk minder strak bij en ik sluit niet uit dat ik straks naar een baan en werkgever toe ga, waar ik het helemaal niet meer bij houd maar ook zonder pardon vrijdagmiddag om 15:00u weekend ga vieren, of 12:00u, als ik vind dat het mooi is geweest voor die week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik zit ook in zo'n functieschaal waarbij overwerk niet wordt uitbetaald en "onderdeel" is van de werkzaamheden. De laagste schaal waarbij dit gebeurt - en da's natuurlijk wel interessant voor de werkgever.

Uiteraard horen ze me niet als ik eens een uurtje of twee langer moet blijven. Maar ik moet ook weleens op pad. Daarbij sturen ze je bij voorkeur met een vliegtuig dat om 7 uur opstijgt weg, en land je in de avond om 23 uur weer op Schiphol. In de tussentijd heb je een europees land bezocht en een dagje gewerkt. Eten op eigen rekening betalen - dit kan naderhand gedeclareerd worden. In een ander scenario moest ik eens naar Kassel in Duitsland, dat is 5 uur filerijden op een doordeweekse dag. Dan vertrek ik de avond van tevoren naar een hotel in Kassel om in de ochtend de meeting te houden aldaar. En diezelfde dag terugrijden zodat je om 16:00 weer thuis bent.

De volgende dag wordt verwacht dat de werknemer weer om 8:30 aanwezig is, want overuren horen bij de functie. Daar ben ik het dan ook niet mee eens, en voor zo'n vliegtrip pak ik een dagdeel aan "tvt", met de Kasselreis deed ik twee uur. Dit mag allemaal niet, maar dat mogen ze tegen me zeggen - en dan gaan ze maar een collega vragen of die misschien wil. Scheelt me allemaal een hoop tijd onder aan de streep.
Anatidae schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:27:
Voor een goede vervolg discussie lijkt het me interessant om jullie ervaringen en standpunten te weten. Zoals;
Geen, overuren "bestaan" niet tenzij je in een loonschaal zit waar overuren bestaan. En dan mag je ze maken, enkel als het vooraf toegestaan is door de manager of als het tijd besteed is onder bereikbaarheidsdienst (uitval van systemen).
- Wat is werk?
Congressen zijn bij ons eigen tijd helaas :| Verplichte etentjes horen daar soms bij, maar als ik geen zin heb en toch moet gaan zou ik legaal of illegaal dit compenseren in tijd.
Niets, want reizen zijn geen werktijd volgens de werkgever.
- buitenland reizen?
Niets, want reizen zijn geen werktijd volgens de werkgever. Echter ben ik het daar niet mee eens.
Uitbetalen is bij mijn werkgever niet een ding, tenzij je toevallig uit dienst zou gaan :+
- wettelijke bepalingen?
Niet van toepassing

Mijn manager doet al zijn dienstreizen in werktijd. Hij moet regelmatig naar het Roergebied. Hij pakt een trein in de ochtend die kant op, werkt daar een aantal uur, en neemt om 3 uur weer een trein terug zodat hij op tijd voor het avondeten is. Dat kan natuurlijk ook.

Laatst had ik een interessant dilemma. Ik was op het werk en de verbinding naar het datacentrum lag eruit. Probleem veroorzaakt door KPN. We konden 4 uur niets doen. Is dit dan werktijd? - je zou zeggen ja.
Als dit dan thuis gebeurt, je bent aan het werk en je internet stopt er een paar uur mee. Je kunt meerdere uren niet werken. Mag dit dan als werktijd geschreven worden? Is dit dan werktijd? - mijn manager destijds vond van niet, dus mocht ze compenseren :/

[ Voor 12% gewijzigd door fonsoy op 20-01-2020 23:05 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:00

Thompson

Beeromaniac

Werk op kantoor bij een productiebedrijf met circa 70 FTE. Wij vallen niet onder een COA, in het handboek zijn wel wat dingen vastgelegd m.b.t. overuren maar verschillend per afdeling wordt daar niet echt streng naar gekeken. Voor mij persoonlijk;

Overuren vergoed en omdat wij met een kloksysteem werken telt elke minuut die ik langer dan 8,5 uur aanwezig ben. Ik kan zelf kiezen (volgens mij 1x per kwartaal) of ik de uren dat kwartaal wil laten uitbetalen of als TvT.
In principe geldt er een maximum van 80 uur per jaar die je ongevraagd kan maken maar ook daar wordt eigenlijk niet moeilijk over gedaan (vorig jaar 125 uur).

Cursus/afspraak buiten de deur etc. wordt gewoon de volledige dag + eventuele onkosten vergoed. Ik schrijf geen extra uren als de cursus een uurtje langer duurt maar ik ga ook niet voor nog een uurtje terug naar kantoor rijden als de cursus om 2u 's middags is afgelopen.

Voor werk naar het buitenland (slechts 1x gebeurd, 2,5 dag London) werden alle onkosten (incl bezoek aan Tower Bridge etc.) betaald. Daadwerkelijk aan het werk was ik daar ook gewoon 8 uur per dag.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-07 11:00
Anatidae schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:27:

Hierbij is het goed om te weten:
- Ik in mijn huidige schaal volgens de CAO overuren mag declareren.
- Ik een van de weinige ben in deze schaal die “overuren” maakt, de rest zit allemaal een schaal hoger waarbij declareren sowieso niet mogelijk is. Ik heb het gevoel dat hierdoor ongelijkheid ontstaat.
- De discussiepunten ontstaan vooral om werkzaamheden die zowel zakelijk als sociaal karakter hebben, denk aan congressen.
- “Sociale” onderdelen zijn verplicht.
- extreme 9 tot 5 mentaliteit op hoofdkantoor, daarbuiten / buitenland juist helemaal niet

- Wat is werk?
- buitenland reizen?
- wettelijke bepalingen?
Ik versta onder werk: Alles wat ik uit naam van en voor mijn werkgever doe.
Overuren: Alles wat ik buiten mijn 36 uur doe voor/tbv de werkgever. Waarbij ik niet op een uurtje kijk, omdat ik ook wel eens een weekje maar 34 of 35 uur pak. (ik werk in een cultuur waarbij je op resultaat afgerekend wordt, niet op aanwezigheid).
Congressen, zakelijke diners, bijeenkomsten op kantoor beschouw ik als werk. Bijeenkomsten sociaal (kerst, nieuwjaar, borrel) niet. Reistijd ook, niet voor sociaal.
De werkgever ziet dit ook zo. Mijn oude werkgever (detacheerder) niet, die beschouwde alleen werken bij de klant als werk. Dus alleen declarabele uren. Avond en unitbijeenkomsten werden als sociale vrije tijd beschouwd, maar hadden een verplicht karakter. Congressen alleen als dit voor de klant was.
Ik kan de overuren laten uitbetalen, ik kies echter voor tijd voor tijd. Erg makkelijk met kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:29
Een werkgever hier:

Overwerk wordt (actief) ontmoedigd. Na vijven nog even iets afmaken vind ik prima, langer dan +/- 20 / 30 minuten doorgaan vind ik niet oké. Wat vandaag niet afkomt kan (meestal) morgen nog... Als mensen na werktijd met hun vak bezig willen zijn heb ik liever dat men een boek over het vak leest (vakliteratuur kopen mag onbeperkt, wordt vergoed, mits het boek na lezing in de 'bedrijfsbibliotheek' belandt)

Trainingen, bij een voltijdsmedewerker wordt per jaar 5 dagen aan trainingstijd in tijd vergoed, daarna is het eigen tijd (dit mede omdat langere cursussen / opleidingen door mij ook gezien worden als investering door de medewerker in 'zichzelf'). De te volgen opleidingen worden gezamenlijk vastgesteld en dan door ons vergoed.

Wanneer er écht overgewerkt moet worden (dat gebeurt gemiddeld minder dan één keer per jaar) volgen wij de CAO waar ons bedrijf onder valt...

Bedrijfsuitjes, etentjes etc... zijn wél eigen tijd.

En o ja, niemand (behalve ik en mijn compagnon) hebben een bedrijfstelefoon of laptop, dus 's avonds mail checken of 'nog even thuis iets afmaken' is ook vrij lastig..

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:42
@bernard038 dus thuiswerken zit er bij jullie anno 2020 ook niet in?

Flexibele indeling van mijn uren, inclusief thuis werken/opstarten/afronden is echt een van de zaken die ik het meest waardeer bij mijn huidige werkgever.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
VidaR-9 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:08:
@bernard038 dus thuiswerken zit er bij jullie anno 2020 ook niet in?
Nee, maar dat is ook vrij lastig in onze sector (geestelijke gezondheidszorg), je zit dan met allerlei securitydingetjes, patiëntendossiers en aantekeningen die mee naar huis genomen moeten worden (en dus niet onderweg kwijt mogen raken. Stel je voor dat de tas van een medewerker, met daarin zijn / haar aantekeningen in de trein gejat wordt....) Dus, werken doe je op kantoor, thuis ben je thuis.... ;)

[ Voor 37% gewijzigd door bernard038 op 23-01-2020 12:18 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bernard038 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:10:
[...]
Nee, maar dat is ook vrij lastig in onze sector (geestelijke gezondheidszorg), je zit dan met allerlei securitydingetjes, patiëntendossiers en aantekeningen die mee naar huis genomen moeten worden (en dus niet onderweg kwijt mogen raken. Stel je voor dat de tas van een medewerker, met daarin zijn / haar aantekeningen in de trein gejat wordt....) Dus, werken doe je op kantoor, thuis ben je thuis.... ;)
Daar heb je toch een VPN voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
unezra schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:22:
[...]

Daar heb je toch een VPN voor?
Een schrijfblok door een VPN duwen is wat lastig... En om nu volledig papierloos te gaan werken (medewerkers een tablet waar ze op kunnen schrijven etc... etc...) vind ik wat 'overdone'. Daarnaast is thuiswerken ook op een ander vlak wat lastig, een medewerker kan dan alléén administratie doen, géén patiënten zien, wat de patiëntenplanning weer ingewikkelder maakt... (en tegen een suicidale patient zeggen "nee u kunt vandaag geen afspraak maken, uw psycholoog werkt thuis", lijkt me geen goed idee... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bernard038 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:35:
[...]

Een schrijfblok door een VPN duwen is wat lastig... En om nu volledig papierloos te gaan werken (medewerkers een tablet waar ze op kunnen schrijven etc... etc...) vind ik wat 'overdone'. Daarnaast is thuiswerken ook op een ander vlak wat lastig, een medewerker kan dan alléén administratie doen, géén patiënten zien, wat de patiëntenplanning weer ingewikkelder maakt... (en tegen een suicidale patient zeggen "nee u kunt vandaag geen afspraak maken, uw psycholoog werkt thuis", lijkt me geen goed idee... ;) )
Hmmm.
Ik kan me voorstellen dat in zo'n situatie juist volledig papierloos nuttig is. Papier heeft geen backup. :)

Patiënten zien is wat lastig vanuit huis, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er ook nawerk en uitwerking is waarvoor je prima onderweg mee bezig kunt zijn. Mits uiteraard wel dusdanig dat mensen niet mee kunnen kijken op je scherm. Da's denk ik het grootste gevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
unezra schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:38:
[...]

Hmmm.
Ik kan me voorstellen dat in zo'n situatie juist volledig papierloos nuttig is. Papier heeft geen backup. :)

Patiënten zien is wat lastig vanuit huis, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er ook nawerk en uitwerking is waarvoor je prima onderweg mee bezig kunt zijn. Mits uiteraard wel dusdanig dat mensen niet mee kunnen kijken op je scherm. Da's denk ik het grootste gevaar.
De schrijfblokken gaan 's avonds in een brandvertragende kast en de kast gaat op slot. Meetypen tijdens een therapie wordt als storend ervaren, meeschrijven wordt als minder vervelend ervaren. Een oplossing zou een tablet en iets als OneNote met handschriftherkenning kunnen zijn.. Máár.... afaik worden het handschrift 'in de cloud' naar tekst omgezet.. Lijkt me ook wel een privacy en/of security dingetje.

Het lastige met thuiswerken is dat het inplannen van patiënten (zeker bij gezamenlijke afspraken met een tweede behandelaar) ook weer lastiger wordt, intercollegiaal overleg (even bij een collega naar binnen lopen) is minder makkelijk. De meerwaarde van thuiswerken in onze specifieke situatie is, wat mij betreft, beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
fonsoy schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:59:
Mijn manager doet al zijn dienstreizen in werktijd. Hij moet regelmatig naar het Roergebied. Hij pakt een trein in de ochtend die kant op, werkt daar een aantal uur, en neemt om 3 uur weer een trein terug zodat hij op tijd voor het avondeten is. Dat kan natuurlijk ook.

Laatst had ik een interessant dilemma. Ik was op het werk en de verbinding naar het datacentrum lag eruit. Probleem veroorzaakt door KPN. We konden 4 uur niets doen. Is dit dan werktijd? - je zou zeggen ja.
Als dit dan thuis gebeurt, je bent aan het werk en je internet stopt er een paar uur mee. Je kunt meerdere uren niet werken. Mag dit dan als werktijd geschreven worden? Is dit dan werktijd? - mijn manager destijds vond van niet, dus mocht ze compenseren :/
Dat klinkt niet echt als een fijne werkgever. Is dat laatste wel legaal? Lijkt me dat een werkgever moet regelen dat je dan alternatief werk kunt doen of niet zeuren en gewoon betalen. Ondernemersrisico. Klaagt ie KPN maar aan voor misgelopen omzet oid.

Heb je je manager weleens aangesproken op het verschil in reisgedrag?
Bij ons zie je hetzelfde maar dan verschil tussen landen. Hier in Nederland wordt je geacht zoveel mogelijk in weekend en avond te reizen (zondag 21:00 vliegen), terwijl onze Zuid Europese collega’s lekker maandagochtend om 11 uur vliegen. Ik geef ze geen ongelijk, Nederlandse managers klagen erover maar kunnen niks :9~

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Anatidae schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:57:
[...]

Dat klinkt niet echt als een fijne werkgever. Is dat laatste wel legaal? Lijkt me dat een werkgever moet regelen dat je dan alternatief werk kunt doen of niet zeuren en gewoon betalen. Ondernemersrisico. Klaagt ie KPN maar aan voor misgelopen omzet oid.
Ik vind het anders geen gekke regeling dat als je thuis werkt en jouw internet ligt eruit, dat je die uren later moet compenseren. Want het is jouw internetverbinding, dus jouw verantwoordelijkheid. Risico van thuis werken.

En wat als je dan in de tijd dat het internet eruit ligt gaat stofzuigen/wassen/sporten of wat voor andere privédingen dan ook? Want dat is ook de andere kant, je kan in die tijd dingen doen die je anders buiten je normale werktijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Vandaag breekt m'n klomp helemaal.

Ben zojuist weer teruggefloten door mijn leidinggevende omdat ik reisuren had gedeclareerd bovenop mijn werkuren.

Onze standaard werkuren zijn 8 uur per dag.
Vorige week zijn we na de lunch vertrokken met de auto naar het buitenland.
4 uur werk + 7 uur reizen heb ik gedeclareerd.
HR handboek schrijft dat je max 8 uur per dag mag declareren aan reisuren. Maw, als je 12 uur onderweg bent, mag je maximaal 8 uur schijven.
Mijn leidinggevende draait dit nu zo dat 4 uur werken + 8 uur reizen ook max. 8 uur is.
Dan was ik 's morgens mooi thuisgebleven en alleen die 7 uur gedeclareerd. (Maar dat mocht niet)

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

@Anatidae is het een optie om dit rekenvoorbeeld voor te leggen bij HR aangezien het uit het HR handboek komt? Dan heb je een iets onafhankelijke partij die er tussen zit.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
Motrax schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:16:
@Anatidae is het een optie om dit rekenvoorbeeld voor te leggen bij HR aangezien het uit het HR handboek komt? Dan heb je een iets onafhankelijke partij die er tussen zit.
Heb HR het voorbeeld voorgelegd. Die kwamen op dezelfde urenregistratie uit als ik. Ze legde het zelfs ruimer uit dan het HR handboek. Die maximalisatie voor reisuren tot 8 uur geldt ook pas vanaf schaal H. Maakte in dit rekenvoorbeeld trouwens niet uit. Reis was maar 7 uur. Kortom, leidinggevende gaat echt tegen bedrijfsbeleid in. Ik weet wel waarom, de afdeling staat er financieel slecht voor. Collega gaat het meenemen in OR overleg.

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-07 12:25
@Anatidae
Volgens mij heb ik in het salaris topic gezien dat we in dezelfde branche zitten.
Bij ons hebben we een klok systeem waarbij iedere minuut overwerk valt onder TVT.
opzich heeft dit het nadelige effect dat de teamleiders je geen overuren gaan uitbetalen, want het is compensatieverlof (TVT). in dit geval moet je aan het einde van het jaar al je compensatieverlof hebben opgemaakt en anders is het verdwenen.
De collega's die wel in de schaal zitten waarbij overuren niet worden uitbetaald krijgen bij ons wel gewoon TVT.
TVT geld voor ons ook in het geval van reisuren, laatst richting limburg geweest voor asperge veredeling, super interessant maar wel 6 uur reistijd in totaal. dit geld dan wel als TVT.
Congressen geloof ik tot 8 uur op een dag, en reistijd binnen nederland wordt dan geacht binnen die 8 uur te vallen dat dan weer wel.
Hoe het zit met de collega's die de wereld overvliegen om veredelingsprogramma's bij te wonen weet ik echter niet. al ik heb ik daar dan wel nare verhalen over gehoord dat de vlieguren niet worden gecompenseerd, maarja dat is achterklap en weet ik niet zeker.

Al met al is een kloksysteem wel erg handig en doen ze niet zo moeilijk over overuren compenseren in TVT dus ik ben redelijk gelukkig! al krijg je wel dat iedereen iedere dag wel een 15min tot 30min TVT opbouwd en dat dus wel leid tot vakanties van 4 weken achter elkaar... want zomervakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
Aurum schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:22:
@Anatidae
Volgens mij heb ik in het salaris topic gezien dat we in dezelfde branche zitten.
Bij ons hebben we een klok systeem waarbij iedere minuut overwerk valt onder TVT.
opzich heeft dit het nadelige effect dat de teamleiders je geen overuren gaan uitbetalen, want het is compensatieverlof (TVT). in dit geval moet je aan het einde van het jaar al je compensatieverlof hebben opgemaakt en anders is het verdwenen.
De collega's die wel in de schaal zitten waarbij overuren niet worden uitbetaald krijgen bij ons wel gewoon TVT.
TVT geld voor ons ook in het geval van reisuren, laatst richting limburg geweest voor asperge veredeling, super interessant maar wel 6 uur reistijd in totaal. dit geld dan wel als TVT.
Congressen geloof ik tot 8 uur op een dag, en reistijd binnen nederland wordt dan geacht binnen die 8 uur te vallen dat dan weer wel.
Hoe het zit met de collega's die de wereld overvliegen om veredelingsprogramma's bij te wonen weet ik echter niet. al ik heb ik daar dan wel nare verhalen over gehoord dat de vlieguren niet worden gecompenseerd, maarja dat is achterklap en weet ik niet zeker.

Al met al is een kloksysteem wel erg handig en doen ze niet zo moeilijk over overuren compenseren in TVT dus ik ben redelijk gelukkig! al krijg je wel dat iedereen iedere dag wel een 15min tot 30min TVT opbouwd en dat dus wel leid tot vakanties van 4 weken achter elkaar... want zomervakantie.
Ja klopt! :)
Klokken klinkt wel het meest eerlijk. In ieder geval minder reden tot discussie. Hoe doet men dat praktisch dan? Veel mensen werken niet op kantoor, kun je dan klokken via een app oid? Zou inderdaad wel bang zijn dat het halve kantoor dan vanaf eind November kerstvakantie viert omdat de uren op moeten :P Terwijl het werk wel doorgaat.
(En veredelaars kunnen in Juni stoppen 😛)

Hoe doe je dit met tripje Limburg dan? 6 van de 8 uur reizen, blijft er weinig over om te werken :9 dus snap wel dat wapperen met CAO niet handig is. Maar geen compensatie is ook schandalig.

Mijn "Limburg scenario" is meestal regio Duitsland/regio Hamburg. Verwacht er binnenkort weer heen te moeten.

Normaal doen we dan
Dag 1: 5-13 reizen. 13-? Werken
Dag 2: 7-12 werken 12- ~20 Reizen

Nu ik zie dat dat net zoveel opleverd als 8 uur op kantoor zitten. Stel ik volgende keer dit wel voor :

Dag 1: 9-17 reizen
Dag 2: 8-17 werken
Dag 3 9-17 reizen
Fuck efficiëntie

Ik heb vrij intensief contact met de veredelaars die over de wereld vliegen. De jonkies die nog binnen CAO vallen mogen dus max. 8 uur per dag rekenen daarvoor. De ouderen verdienen aanzienlijk meer dat het "erbij" hoort. Al denk ik dat het salaris wel meevalt als je het deelt door het aantal uren 😋 maarja ze leven voor hun werk

[ Voor 6% gewijzigd door Anatidae op 04-02-2020 20:14 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-07 12:25
Anatidae schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:06:
[...]

Ik heb vrij intensief contact met de veredelaars die over de wereld vliegen. De jonkies die nog binnen CAO vallen mogen dus max. 8 uur per dag rekenen daarvoor. De ouderen verdienen aanzienlijk meer dat het "erbij" hoort. Al denk ik dat het salaris wel meevalt als je het deelt door het aantal uren 😋 maarja ze leven voor hun werk
Geniaal, je ziet dat bij ons ook wel, de ouderen veredelaars leven echt voor hun werk en volgens mij wordt daar best wel "mis"bruik van gemaakt.

In het limburg scenario is het dan voor ons:
Ma: 8:00 - 16:30 'werk op kantoor'
Ma: 19:00 - 22:00 reistijd limburg en overnachting hotel
Di 7:00 - 16:00 werken in de kassen
Di 19:00 - 22:00 reistijd naar huis.

Al deze uren mogen dan geklokt worden. we hebben helaas geen mooie app maar wel erg vriendelijke receptionisten die dat voor ons invullen als we ze eventjes mailen ;)

De uren op dinsdagavond tussen het werk en naar huis rijden was eigentijd vanwege het diner, dat dan wel weer betaald werd door de baas.

al met al heb je die 2 dagen dan 2x 8 uur gewerkt en krijg je 6 uur reistijd erbij.

Als ze je uren echt niet willen uitbetalen/TVT zou ik ze ook spreiden.. dan maar 3 dagen weg ipv 2 :(
dat is evengoed echt kiezen tussen 2 kwaden.
Pagina: 1