Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-04 09:17
Hi mijn mede-Tweakers,

Een tijdje geleden begon het weer te kriebelen, en ik wou dus graag weer een nieuwe PC bouwen (mijn 3e). Ik heb dus niet heel veel ervaring met bouwen, maar genoeg basiskennis zou ik zelf zeggen.

Nu had ik de volgende onderdelen besteld:
-B450 Steel Legend moederbord
-Ryzen 5 3600
-5700XT XFX Raw
-16GB Corsair RAM @ 3200 MHz.

Nu had ik de PC in elkaar gezet, maar toen ik hem wou opstarten, toen wou de PC niet posten. Dus ik heb eerst alle "standaard" fixes geprobeerd: RAM in andere slots, alle bekabeling checken, standoffs checken, CPU cooler checken enzovoorts.

Toen las ik online dat er wellicht een probleem met de combinatie van het B450 moederbord en de Ryzen 5 3600 was; namelijk dat de BIOS de nieuwe CPU niet ondersteunde zonder BIOS update. Dit leek mijn beste gok te zijn, aangezien alle andere oplossingen niet werkte.

Dus ik snel nog eventjes bij Megekkko een Ryzen 3 2200G besteld, die volgens de fabrikant direct zou moeten werken, en maar wachten op de volgende dag.

Nu kom ik net thuis, pakketje opgehaald, en besloot ik gelijk aan de slag te gaan. Echter bleek dit helemaal niets uit te maken. De situatie is hetzelfde als voorheen. Hierna besloot ik stuk voor stuk het systeem weer uit te bouwen: GPU er uit, SSD en HDD er uit, en als laatste het moederbord uit de case.

Vervolgens heb ik geprobeerd het systeem uit de kast te laten draaien, met alleen het moederbord, CPU en het ram er op geplaatst. De enige twee noodzakelijke stekkers aangesloten, de headers er op gezet zodat ik de Power Switch van de kast kan gebruiken, maar helaas zonder resultaat.

Nu mijn vraag aan jullie: Welke stappen zou ik nog kunnen ondernemen? Het enige wat ik nog kan proberen is een ander soort RAM er in te plaatsen, maar die heb ik niet hier liggen. Mocht er een onderdeel defect zijn, hoe kan ik dat vaststellen?

Ik dank jullie alvast voor de hulp! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenXFX Radeon RX 5700 XT RAW II 8GB GDDR6€ 421,05€ 421,05
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 55,90€ 55,90
1BehuizingenCorsair Carbide 275R Wit€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 71,80€ 71,80
1VoedingenCooler Master V550 Gold€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,70

Hierbij de specs in een overzichtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-04 18:15
Je hebt echt al heel veel geprobeerd, maar ik zou toch ook de RAM proberen. De reden is dat het setje dat jij hebt gekocht niet bij de ondersteunde RAM van dit moederbord staat

(https://www.asrock.com/mb...Legend/index.asp#MemoryPR)

Tenminste, volgens mij niet; het is is best een lijst :-)

Edit: en nog even voor de zekerheid. De fans gaan wel even draaien als je de computer aanzet?

[ Voor 13% gewijzigd door Cens op 16-01-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Dank Cens voor je reactie!
Ja, de fans gaan wel aan, zowel de CPU fan als de case fans. Daarnaast zitten er RGB lichtjes op het moederbord die het ook gewoon doen. Ik verwacht ook inderdaad dat het aan het RAM geheugen ligt.
Thanks voor het vinden van de lijst met ondersteund geheugen, deze had ik totaal over het hoofd gezien! Ik denk dat ik een beetje ga schikken in de snelheid van het geheugen en de CMK16GX4M2A2666C16 ga kopen (weliswaar 2667 MHz, maarja, beter een werkende PC dan helemaal niet).

Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
Ja, dan is het hoogstwaarschijnlijk RAM inderdaad. Of je moederbord is DOA, maar die kans is veel kleiner. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:32
Als geheugen kan je beter pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK nemen. Ben nog geen bord tegen gekomen waar het niet op werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Update tijd:
Ik heb zojuist het nieuwe RAM (welke dus op de website van het moederbord staat aangegeven als compatible) geïnstalleerd. Helaas bleek dit ook niets uit te halen, en zit ik nog steeds vast in dezelfde loop: Alle lampjes gaan aan, alle ventilatoren draaien, maar geen beeld en na een seconde of 15 herstart hij weer. Jullie verwachten dan toch echt dat het aan het moederbord ligt? Dan zou ik toch maar ook een nieuw moederbord bestellen. Mochten jullie nog andere opties weten dan zou ik het graag horen!
In ieder geval nogmaals dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-05 22:57
Geheugen in slots A2 en B2 geplaatst?
Hoe lang heb je het al laten doen? Nieuw geheugen moet soms getrained worden voor de juiste instellingen en kan wel enkele minuten duren met meerdere reboots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Yes ze zitten allebei in A2 en B2, en ik heb ruim tien minuten laten aanstaan, dus dat leek me voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56

AzzKickah

06-CENSORED

100% zeker die 8-pin stekker aangesloten links bovenin?

Afbeeldingslocatie: https://c1.neweggimages.com/NeweggImage/ProductImageCompressAll1280/13-157-869-V80.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Yes, alle stekkers meer dan 5 keer nagelopen, en ook meerdere keren opnieuw gebouwd, zowel in de kast als buiten de kast. Ik ben er vrij zeker van dat ik alle gangbare oplossingen al heb geprobeerd op het moment. Zoals hierboven gezegd dus ook al een andere processor en geschiktere RAM gekocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cens
Dus je hebt alle (twee) de stekkers goed aangesloten. En je draait je moederbord buiten de kast, met alleen RAM erin? Je zou sowieso nog even kunnen proberen om met 1 reepje RAM te starten, maar zo langzamerhand begin ik inderdaad te twijfelen aan dat moederbord.

Dat zou wel ultiem lullig zijn overigens, dan heb je bijna alles opnieuw moeten kopen....kan je niet ergens een moederbord lenen om te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshifter
Tja, heb nu dus ook weer een nieuw moederbord besteld, de Asrock B450 PRO4. Als het nu nog niet werkt dan weet ik het ook niet meer. Gelukkig alles besteld bij Megekko, en die hebben een zeer redelijk retour beleid. En anders zal ik waarschijnlijk binnenkort wat nieuwe Vraag&Aanbod posts maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Het zou kunnen maar alle 4 de ram sticks in 1 keer kapot lijkt mij erg sterk.
Koop anders een 1gb ddr3 stick hier op tweakers.
kost je een paar euro maar dan kan je hem testen.
Geeft ook die fouten dan lijkt mij het probleem ergens anders te liggen.
Als je in de buurt van Haarlem woont kan je bij mij zo een paar ram sticks ophalen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Je gaat het haast niet geloven, maar ook het nieuwe moederbord geeft precies dezelfde kuren. Ik begin haast de kabels van de voeding in twijfel te trekken.. Dus ik ga dat nu doorlopen. Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Dat wordt wel heel curieus zo..
Maak 's ff een goed aantal duidelijke overzichts- en close-up foto's. Dus ook van labels en markeringen op kabels/stekkertjes/etc.

Nou ben ik wel heel benieuwd waar dit aan ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door AzzKickah op 19-01-2020 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshifter
Allerlaatste update: het lag toch aan het RAM, een combinatie van een kapot bankje en de ander die ik net niet goed er in had geklikt. Een erg lullige fout die me veel tijd en kopzorgen had kunnen besparen. Jullie nogmaals dank voor het meedenken. Het is een zeer leerzame les voor mij geweest (helaas haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-05 18:17
Headshifter schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:15:
Allerlaatste update: het lag toch aan het RAM, een combinatie van een kapot bankje en de ander die ik net niet goed er in had geklikt. Een erg lullige fout die me veel tijd en kopzorgen had kunnen besparen. Jullie nogmaals dank voor het meedenken. Het is een zeer leerzame les voor mij geweest (helaas haha)
maar genoeg basiskennis zou ik zelf zeggen.
Je basiskennis heeft dan ook gelijk een upgrade gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Haha ja ik heb ook mezelf een paar keer voor het hoofd geslagen. Het ding was dat dit moederbord maar een clipje had, en ik in de stomme veronderstelling was dat ik hem goed had aangedrukt omdat het clipje naar beneden was gesprongen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:48
Headshifter schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:38:
Haha ja ik heb ook mezelf een paar keer voor het hoofd geslagen. Het ding was dat dit moederbord maar een clipje had, en ik in de stomme veronderstelling was dat ik hem goed had aangedrukt omdat het clipje naar beneden was gesprongen 😅
Had ik laatst ook last van. Ik had een setje dimmetjes van 16GB gekocht om bij te plaatsen in mijn Workstation PC.

Gewoon vastgeklikt zoals ik dat altijd deed: clipjes open klappen, dimmetjes erin tot de clipjes omhoog klappen en je een duidelijke "klik" hoort. PC aangezet, geen beeld, piepjes uit de PC speaker.

Ik wist zeker dat het geheugen compatibel was. Clipjes weer open geklapt, dimmetjes er weer stevig ingedrukt en toen werkte het direct.

Blijkbaar is het tegenwoordig normaal dat je het geheugen bijna door je moederbord moet drukken.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cens
Ja, je moet vaak best wat kracht zetten :-) Fijn dat je erachter bent! Maar wel heel zuur dat je kapot bankje had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrut1987
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 07:55
Ik heb dus het zelfde probleem alleen heb ik er een ryzen 7 5800x op zitten met 2x 32gb s-skill bankjes (staat in het overzicht van het mono)
Ook opstarten geen beeld en geen bliepjes. En na 29sec start het systeem weer op. Vreemde bij mij is dat de cpu fan niet draait. Kan te maken hebben dat het een blok van een koeler is is dat de fan daarom niet gelijk aanslaat?
Alle tips welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrut1987
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 07:55
Ik heb dus het zelfde probleem alleen heb ik er een ryzen 7 5800x op zitten met 2x 32gb s
G-skill bankjes (staat in het overzicht van het mono)
Ook opstarten geen beeld en geen bliepjes. En na 29sec start het systeem weer op. Vreemde bij mij is dat de cpu fan niet draait. Kan te maken hebben dat het een blok van een koeler is is dat de fan daarom niet gelijk aanslaat?
Het bord is nieuw en 2 jaar oud dus ga er vanuit dat er een bios versie vanuit fabriek opstaat die de ryzen 7 ondersteund en ook het grotere ram geheugen.
Alle tips welkom
Pagina: 1