upgrade laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesje48
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-08-2022
Mijn vraag
...
Kan ik een laptop asus A72f upgrade met andere processor bv van i3 naar i5
En kan ik de HD 500 gig vervangen voor een 1tb ssd
Relevante software en hardware die ik gebruik
...Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
De HDD kun je zeker vervangen. Je zal dan wel Windows moeten klonen of opnieuw installeren. Installeren is aangeraden, omdat je dan meteen met een schone lei kan beginnen en automatisch de juiste instellingen voor een SSD verkregen worden. Anders zal je op internet moeten zoeken welke instellingen je moet veranderen om de levensduur en performance van je SSD te optimaliseren.

goede SSD's zijn:
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
pricewatch: Kingston A400 2,5" 960GB

De mx500 komt met een spacer. Omdat je z'n oude laptop hebt, is de HDD waarschijnlijk 9.5mm hoog. Je hebt dus een spacer nodig, omdat de SSD er anders niet goed in past (aansluitingen zitten dan te hoog). De Kingston is echter ook een prima SSD, alleen komt deze voor zover ik weet zonder spacer. De performance zal niet veel schelen. Het is een oude laptop, de SSD zal eerder belemmerd worden door de verouderde aansluiting (waarschijnlijk SATA2) i.p.v. andersom.

Allereerst wat denk je te bereiken met een CPU-upgrade? Waarvoor gebruik je de laptop waardoor een i3 niet meer voldoet? Ik kan je verklappen dat je wat meer moet doen dan eens een briefje tikken en eventjes koekeloeren op facebook om meer dan een i3 nodig te hebben.

Een i3 is in theorie wel te vervangen voor een i5. Het is allereerst dus de vraag of het nuttig is en daarnaast blijft het ook nog eens de vraag of de laptop de extra hitte kan afvoeren en de CPU überhaupt gaat werken. Leuk om eens te proberen als je goedkoop een i5'je kan vinden en er laptops uit deze serie standaard met een i5 zijn geleverd en het leuk vindt om eens te proberen. Anders zou ik het laten zitten.

Mijn mening: HDD vervangen voor een SSD. Meestal kom je dan al een heel eind. Uit je topicstart blijkt niet dat je echt voldoende kennis en ervaring hebt om een CPU te vervangen. Laten doen is sowieso veel te duur.

Dit topic is gesloten.