Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyonvg
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-08 12:00
Beste mede Tweakers,

Ik heb even een vraagje! Ik heb dus een i5 4690K op een asus z97-pro gamer bordje met 16gb ram op 1600mhz. Ik draaide deze voorheen op een wat mij een stable overclock leek op 4,6ghz. In Apex Legends nooit problemen mee gehad, mijn cinebench r15 score was hoger dan zonder overclock en mijn prime95 stress test leek na ongeveer 5 uur ook stable.

Nu speel ik dus tegenwoordig COD: MW, met eigenlijk prima framerates gecapt op 100fps, maar ervaarde dus met overclock enorm veel stutters en CPU-usage op constant 100% evenals mijn r9 290 die ook wel veel tegen de 100% aanschommeld.

Nu ik zonder overclock speel heb ik dus helemaal geen last meer van die stutters, maar zou toch graag meer performance uit mn pc willen halen. Kan iemand mij vertellen waar dit probleem aan ligt en vooral wat ik er aan zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appieh4ck
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 18:48
Ik had exact hetzelfde probleem en toen ik mijn framerate had gecapt op 70 fps draaide dit beter. Ik moest wel altijd zoveel mogelijk achtergrondprogramma's afsluiten, maar dat kon ook liggen aan dat ik maar 8GB RAM had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het zou kunnen dat door je overclock de temperaturen (te hoog) oplopen waardoor er een thermische beveiliging wordt ingeschakeld. Deze zet op zijn beurt de kloksnelheden omlaag om de temperatuur te controleren, dit resulteert dan natuurlijk in minder performance.

Dus wellicht je koeling uitbreiden/temperatuur monitoren bij je overclock - of gewoon alles stock draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyonvg
appieh4ck schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:32:
Ik had exact hetzelfde probleem en toen ik mijn framerate had gecapt op 70 fps draaide dit beter. Ik moest wel altijd zoveel mogelijk achtergrondprogramma's afsluiten, maar dat kon ook liggen aan dat ik maar 8GB RAM had
Dat is dus ook de reden waarom ik ben geupgrade naar 16gb, had dus altijd 8gb. Het probleem lijkt alleen niet minder geworden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
temps in orde verse drivers?
vaag verhaal normaal klapt je game of je hele pc gewoon uit als je oc niet stabiel is? :/ (herriner me wel iets van gamernexus en stutters die alleen plaatsvonden als de cpu x aantal cores had en snel genoeg was... geen idee welke game dat was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyonvg
maks11223344 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:22:
temps in orde verse drivers?
vaag verhaal normaal klapt je game of je hele pc gewoon uit als je oc niet stabiel is? :/ (herriner me wel iets van gamernexus en stutters die alleen plaatsvonden als de cpu x aantal cores had en snel genoeg was... geen idee welke game dat was)
Temps waren met overclock altijd stabiel laag met benchmarks en stresstests. Nooit de temps gecheckt tijdens het gamen, maar ging er eigenlijk al vanuit dat het daar niet meer aan zou liggen. Drivers zijn de meest recente drivers. M'n pc is nooit uitgevallen tijdens het gamen of anders gebruiken met de overclock actief. Er was niks dat wees op een onstabiele overclock. Toch ervaar ik nu zonder overclock veel minder stutters. Prioriteit instellen van COD:MW op normaal bij taakbeheer lijkt ook al een hoop stutters te verminderen.

Ook merk ik bij ground war, dat ik veel meer stutters en lagere fps drops heb dan normaal, lijkt me niet helemaal vreemd overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door dyonvg op 22-01-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
meer stutters met oc is wel een beetje vreemd..
als je nu op 60hz scherm speeld zou het me ook niks verbazen als je je daaraan stoord (been there)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyonvg
maks11223344 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:28:
meer stutters met oc is wel een beetje vreemd..
als je nu op 60hz scherm speeld zou het me ook niks verbazen als je je daaraan stoord (been there)
Haha nee heb een heel mooi 144hz scherm van Samsung c24fg73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
je moet latencymon eens laten draaien tijdens het gamen voor de grap als er drivers of programma's zijn die roet in het eten gooien ga je dat wel terug zien.

waarom cap je je framerates trouwens op 100 omdat je 144 niet haalt, stabielere frametimes idee?
als dat t niet is dan breekt mijn klomp :p

[ Voor 31% gewijzigd door maks11223344 op 24-01-2020 12:30 ]

Pagina: 1