Aansluiting 230V op apparaat, enkel of dubbel zekeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Ik ben bezig een nogal omvangrijke 3d printer te bouwen en wil dit uiteraard zo goed mogelijk doen, zeker het deel waar het om netspanning gaat. Bij het uitzoeken van een gedegen aansluiting van de voedingskabel ( 'power socket', geen idee wat het juiste nederlandse woord is) loop ik echter tegen de keuze aan voor een enkel of dubbel gezekerd exemplaar. Dat wil zeggen, alleen op de fasedraad of ook op de nuldraad.

Voor de duidelijkheid, ik heb het over bijvoorbeeld dit soort module.

Na wat zoeken kwam ik eigenlijk alleen richtlijnen tegen voor de meterkast, waarbij in Nederland blijkbaar alleen de fasedraad gezekerd dient te worden. Echter bij een apparaat met een omkeerbare stekker, weet ik toch nooit (zonder te meten elke keer) welke draad de fase is en welke de nul? Dit zou in het gebruik ook niet moeten uitmaken, maar voor het afzekeren wel lijkt mij.

Kan iemand met meer verstand van zaken mij advies geven hierin? Mijn gevoel zegt "meer is beter", maar indien er richtlijnen zijn hiervoor, houd ik mij hier graag aan.

Beste antwoord (via Blamm op 16-01-2020 14:16)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:59
Schakelaar, dubbel. Zekering, enkel.

De zekering is om brand te voorkomen en zal tijdens normaal gebruik nooit nodig zijn. Pas bij een catastrofale fout zal deze in werking treden. En dan is 1 stroomleiding onderbreken voldoende om brand te voorkomen.
Is er sluiting naar aarde dan zal de zekering hogerop aanspreken.
Brand is voorkomen.

Is er geen aarde of aardlek dan is de installatie niet in orde, verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Er is dan risico op elektrische schok. Maar daar zijn zekeringen toch te langzaam voor.

Zo'n beetje elke apparaat in je huis heeft maar één zekering. Pas bij speciale industriële toepassingen zie je dubbele (voornamelijk scheidingstransformatoren).

De schakelaar maak je dubbel zodat je niet een behuizing capacitief (door het netfilter) onder spanning zet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:13
De stroom zou hetzelfde moeten zijn dus maakt niet uit. Enkel indien de stroom naar de grond zou gaan is de stroom verschillend, maar daarvoor heb je een aarding en een differentieel schakelaar die op dat moment de stroom moet afschakelen. Heb je aarding en een diff?

Het enige wat ik kan bedenken (ik spreek vanuit België) is dat in vochtige ruimtes zowel fase als nul onderbroken moeten worden in lichtkringen. Maar vochtige ruimtes lijkt me hier niet van toepassing.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Hartelijk dank voor het snelle antwoord!
Aarding is inderdaad aanwezig, evenals een aardlekschakelaar. Vochtige ruimte is inderdaad niet van toepassing hier.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Schakelaar, dubbel. Zekering, enkel.

De zekering is om brand te voorkomen en zal tijdens normaal gebruik nooit nodig zijn. Pas bij een catastrofale fout zal deze in werking treden. En dan is 1 stroomleiding onderbreken voldoende om brand te voorkomen.
Brand is voorkomen.

Is er geen aarde of aardlek dan is de installatie niet in orde, verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Er is dan risico op elektrische schok. Maar daar zijn zekeringen toch te langzaam voor.

Zo'n beetje elke apparaat in je huis heeft maar één zekering. Pas bij speciale industriële toepassingen zie je dubbele (voornamelijk scheidingstransformatoren).

De schakelaar maak je dubbel zodat je niet een behuizing capacitief (door het netfilter) onder spanning zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Duidelijk, dank! Schakelaar op beide draden had ik wel begrepen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:17
Blamm schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:16:
Duidelijk, dank! Schakelaar op beide draden had ik wel begrepen inderdaad.
Dat is omdat je nooit precies weet welke draad de fase en welke draad de nul zal zijn. Dit omdat je de stekker ook 180 graden gedraaid in het stopcontact kan steken waardoor het omwisselt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
En je gaat waarschijnlijk ook alleen dubbel geïsoleerde apparaten intern gebruiken.
Als je draadverwarming op 230V gaat leggen dan is dubbel afzekeren wellicht wel verstandig. Maar dat is een heel ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Vervolgvraag, kan het kwaad om dubbel te zekeren ook al is het niet noodzakelijk? Buiten die paar kwartjes voor een extra zekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Kwaad kan het niet. Ik zie het zelfs als een extra beveiliging. In Nederland weet je nooit op welke pin de fase komt. De stekker kan immers op twee manieren in een wandcontactdoos. In Belgie zit er een extra aardpin zodat de stekker maar op één manier past en je altijd weet wat de fase en nul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:13
TheBorg schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:23:
Kwaad kan het niet. Ik zie het zelfs als een extra beveiliging. In Nederland weet je nooit op welke pin de fase komt. De stekker kan immers op twee manieren in een wandcontactdoos. In Belgie zit er een extra aardpin zodat de stekker maar op één manier past en je altijd weet wat de fase en nul is.
Behalve dat er in België wettelijk niet bepaald is hoe je je stopcontact moet aansluiten. Intern op de stopcontacten staat het ook niet aangegeven hoe je ze moet aansluiten dus hier kan je niet op voort gaan.
Maar bij overbelasting gaat er gewoon even veel stroom door je fase als door je nul dus maakt verder niet uit.
jeroen3 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:15:
Zekering dient ervoor om je apparaat te beschermen tegen overbelasting en de daaruit voorkomende schade, waaronder mogelijk brand. Maar als je weet dat component X kapot gaat bij stroom Y en een glaszekering is goedkoper dan component X vervangen, dan kan je daarvoor een glaszekering voorzien.

Zekeringen van je zekeringkast zijn daarintegen voorzien om je kabel te beschermen. Vooral voor brand, maar stel dat 1 van de 2 mantels smelt. Zo ontstaat er geen kortsluiting, maar als je dan de kabel zonder mantel aanraakt krijg je een elektrische schok. Niet per se voor catastrofaal falen en brand dus :)
Brand is voorkomen.

Sluiting naar aarde zal je zekering niet aanspreken, wel je differentieel / verliesstroomschakelaar.
Wettelijk in België moet je aardweerstand minder dan 30 Ohm bedragen. Als ik dan 230V op mijn aarding zet gaat er 7,67A stromen. Mijn zekering van 16 of 20A is niet te langzaam maar gaat gewoon nooit uitvallen, ook niet hogerop. Pas op 10x norminale stroom kan je ervan uit gaan dat je zekering iets of wat snel afschakelt, maar tegen 200A schiet er van je hand niet meer veel over ;w Enkel een verliesstroomschakelaar kan beveiligen bij lekken naar de aarde.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1