Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• bac0tje
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 29-03 18:17
Help!

Na dat mijn oude voeding wel heel erg lawaaierig werd heb ik maar besloten om hem te vervangen. Build draaide goed en kon prima zijn warmte kwijt voordat deze voeding vervangen werd. Uiteindelijk besloten om voor de Corsair CX550M te gaan. Oude voeding er uit gehaald en de nieuwe ingebouwd en alle kabels netjes weggewerkt.

Tijd om de PC weer op te starten en te genieten van een game zonder dat irritante geluid van de oude voeding.... Fout! Na het indrukken van de power on knop springt de PC +- 1 seconde aan en gaat de powerknop eventjes rood branden. Shit, shit shit. Wat krijgen we nu. Afin, kan gebeuren. Pc geïnspecteerd en niets te zien. Besloten om alles zorgvuldig uit te bouwen en op de static bag te leggen met het minimale aan hardware en vanuit daar verder te gaan:

Moederbord met daarop: CPU, cooler, 24P MB stekker, 8P CPU stekker en het kabeltje van de frontpanel. Tijdens het indrukken van de knop hoor ik ergens tussen het gebied van de CPU socket en de bovenkant van het moederbord iets twee keer tikken. Toch maar weer naar de lokale computer winkel en een identiek moederbord gehaald. Fast forward: zelfde probleem. Het enige merkwaardige is dat de voeding wel aanspringt met alleen de 24P aangesloten. Sluit ik de 8P ook aan hoor ik weer twee keer die tikjes (wellicht een soft start van de voeding?)

Dingen die uitgesloten zijn:

RAM
GPU
M2
Voeding (heb de oude ook nog kunnen proberen)
Moederbord (twee dezelfde mogelijk defect door dit probleem)
Case: risers gecontroleerd in kast, zitten op de juiste plek en heb dit probleem zowel in als uit de kast
Power on knop maakt geen sluiting, ook met het door verbinden van de power on contacten op het mb speelt dit probleem.

Ik hoop maar dat het iets knulligs is en dat er niets teveel/duur kapot is. In de loop der jaren/maanden is er nogal wat geld in deze build gegaan en het zou mooi kaas zijn als er iets is geweest wat voor een short/surge gezorgd heeft waardoor onderdelen het loodje hebben gelegd.

Momenteel staat de PC bij de reparateur en jammer genoeg duurde het even voordat ze er aan konden beginnen dus dat wordt vervelen de komende dagen...

Wat zie ik hier over het hoofd, of wat is er allemaal wel en niet kapot of aan de hand?

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:24

br00ky

Moderator Harde Waren
bac0tje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:13:
Help!

Na dat mijn oude voeding wel heel erg lawaaierig werd heb ik maar besloten om hem te vervangen. Build draaide goed en kon prima zijn warmte kwijt voordat deze voeding vervangen werd. Uiteindelijk besloten om voor de Corsair CX550M te gaan.
Op basis van wat? Want die voeding is nou niet bepaald een heel goede keus.
op de static bag te leggen
Volgende keer niet doen, want de buitenkant is gewoon geleidend.
Momenteel staat de PC bij de reparateur
En dat geval heb je weinig aan troubleshooting tips omdat je er blijkbaar niet bij kunt. Even wachten wat de reparateur zeg dus?

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 29-03 13:16

Malantur

BBG'er
Alleen de processor schiet op het eerste zicht nog over.. Heeft de reparateur geen reserve liggen om te testen?

En trouwens:
Je mag de statische zak niet gebruiken voor je moederbord op te bouwen. De lading verwijnt namelijk niet magisch, maar moet begeleid worden naar de grond (bv de tafel). De buitenkant van de zak is dus geleidend (via de tafel naar de grond). Wat je dus doet tegen de statische lading bevordert zo net de statische lading ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• bac0tje
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 29-03 18:17
br00ky schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:25:
[...]

Op basis van wat? Want die voeding is nou niet bepaald een heel goede keus.

[...]

Volgende keer niet doen, want de buitenkant is gewoon geleidend.

[...]

En dat geval heb je weinig aan troubleshooting tips omdat je er blijkbaar niet bij kunt. Even wachten wat de reparateur zeg dus?
Oops. Dat wist ik niet. Ik heb me laten adviseren in de winkel mbt de voeding. Bedankt voor de tips over de antistatische zak. En wat betreft dit topic, ik zit me gewoon heel erg af te vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn en me misschien mentaal wel voor te bereiden op het ergste ;(
Malantur schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:26:
Alleen de processor schiet op het eerste zicht nog over.. Heeft de reparateur geen reserve liggen om te testen?

En trouwens:
Je mag de statische zak niet gebruiken voor je moederbord op te bouwen. De lading verwijnt namelijk niet magisch, maar moet begeleid worden naar de grond (bv de tafel). De buitenkant van de zak is dus geleidend (via de tafel naar de grond). Wat je dus doet tegen de statische lading bevordert zo net de statische lading ;)
Dat is even afwachten aangezien hij daar nu staat en het te druk was om dit per direct te testen. Fingers crossed!

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True