Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Mijn vraag

Heeft hier iemand ervaring met het plaatsen van 4 memory dimms (Crosshair Vengange 3200 RGB) in een ROG Crosshair VIII Formula board.
Ik loop namelijk tegen het volgende probleem aan.

Als ik 2 dimms in slot 1a en 2 a plaats boot de PC zonder problemen, maar op moment ik alle dimm sloten vul met geheugen, komt het mianboard niet door de POST heen en word er op het OLED display code 0d aangegeven.

Op de forums staat dat ik het frequentie van het geheugen handmatig dan op 3200 Hz moet zetten, en de voltage aanpassen van 1.35v naar 1.2 volt, wat ik heb gedaan zonder enige verandering in de uitkomst.
Het geheugen staat wel in de lijst van ondersteund geheugen, en zou volgens specificaties moeten werken.

Specs zijn

AMD Ryzen 3900
ROG Crosshair VIII Formula mainboard
Crosshair Vengeance RBG 3200 4x8 GB memory
Termaltake liquid 4W CPU cooler + Waterpomp / 30cm Radiator
Gammix M.4 Extreme 2TB SSD
Termaltake Core P7 3 stage Showcase
2 x Asus 2080 RTX Aqua GX kaarten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Volgens ROG forums zit het in de timings van het Geheugen, maar alle tips en hints lijken voor voorgaande type ROG borden te betreffen, VI Hero borden lijken hetzelfde probleem te hebben, maar aangezien mijn bord net anders is als de voorgaande kan ik niet geheel die oplossingen volgen.

Voor ik het bord terug stuur en daar weken op moet wachten wil ik kijken of er wellicht ik iets over het hoofd zie.
...

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Doe eens een CMOS clear, dan draaien alle modules op 2133MHz op dat moment. Dan zou je in de BIOS moeten komen. Overigens is de geheugencompatibiliteit beter met 2 16GB DIMM's dan met 4 8GB's.

Probeer ook uit te vissen welke sloten wel en niet werken. Mix ook met verschillende modules en test ze individueel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Wat ik kan vinden over de specs (is weer eens lastig, fabrikant doet weer lekker vaag over de specs) zijn de modules dual-ranked (2Rx8). De geheugencontroller van Ryzen is niet zo happig op 4 modules die dual-rank zijn. Vaak word aangeraden, als je daadwerkelijk 4 modules wilt, om voor single rank te gaan (1Rx4 of 1Rx8, dat maakt niet veel uit).

Soms wil het wel werken op een lagere snelheid, maar ook heel vaak werkt het niet. Daarom word meestal ook aangeraden om voor 2 grote modules te gaan (2x 16GB) ip 4 'kleine' (4x 8GB) vanwege de mogelijke problemen.

Ranked (of ranks) niet verwarren met dual-channel of iets dergelijks, dat is compleet wat anders. Ranks heeft te maken met de opbouw van een geheugenmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat is de exacte naam v/h geheugen (compleet met versie nr)?

https://dlcdnets.asus.com...ies_Memory_QVL_190801.pdf

Als je die opzoekt staat er dan ook een rondje bij 4-dimm support, helemaal rechts ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ArranChace 2 modules druk je in bankje 2en4 vanaf cpu(B2-A2) en 1 module in A2. Corsair heeft nogal problemen met Ryzen 3000. omdat je bijna niet weet welke Chips er geleverd worden(typenummer heeft vaak verschillende versies) oa G-Skill RGB werk prima. en 2x16GB is fijner omdat je dat ook nog kunt uitbreiden.
(als je de geschikte modules koopt van QVL - 4 DIMM support op hogere snelheid)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArranChace
Ik weet de Modules in de verkeerde bank zit, dit is dus het probleem juist.

Pref Dimms bij dit bord is 1b en 2b, echter plaats ik dus de DIMMS in die banks krijg ik dus de 0d error.
Zodra er ook maar een DRAM in dimm slot 1a of 2a geplaatst worden komt de error 0d naar boven.
Plaats ik dus geheugen in 1b en 2b (verkeerde locatie voor 2 dimms, i know) boot het bord wel normaal op.

Dan heb ik in de Bios het XMP profiel 16-18-18-36-1.35 aangezet bij D.O.C.P en een 4x8 1.35v profiel aangezet in Extreme Tweaker settings bij memory timings.
het geheugen heeft een FCLK van 2133 en dit ook in het Bios zo ingesteld met Memory Freq van 3200.
Jr zit ook meteen dat dit de juiste instellingen zijn voor dit geheugen omdat ik dan ongeveer een 10% snelheids toename zie met 16GB ram in de benchmarks op het geheugen, t.o default Bios instellingen.

Maar ondanks deze tweaks in het Bios, zodra er dus DRAM in 1a en 2a dan word geplaatst 0d error.
Ik heb nog geprobeerd om VRAM Boot Voltage te verhogen, dit gedaan van 1.1 volt tot 1.5 volt waarbij bij de laaste instellinging de VRM's temp behoorlijk opliepen en hoger voltages dit geheugen kan beschadigen ben ik niet verder gegaan als dat, maar ook dit helpt niet.
bierschuit schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:57:
Wat is de exacte naam v/h geheugen (compleet met versie nr)?

https://dlcdnets.asus.com...ies_Memory_QVL_190801.pdf

Als je die opzoekt staat er dan ook een rondje bij 4-dimm support, helemaal rechts ervan?
Het gaat om Crossair Vengeance 3200 RGB geheugen
https://www.corsair.com/e...lack/p/CMW16GX4M2A2666C16

Dit word ondersteund door het bord, dit bord kan tot 4800 (OC) aan tot een maximum van 128 GB aan ram

3rd Gen AMD Ryzen™ Processors
4 x DIMM, Max. 128GB, DDR4 4800(O.C.)/4600(O.C)/4400(O.C)/4266(O.C.)/4133(O.C.)/4000(O.C.)/3866(O.C.)/3733(O.C.)/3600(O.C.)/3466(O.C.)/3200/3000/2933/2800/2666/2400/2133 MHz Memory
2nd Gen AMD Ryzen™ Processors
4 x DIMM, Max. 128GB, DDR4 3600(O.C.)/3466(O.C.)/3200(O.C.)/3000(O.C.)/2933/2800/2666/2400/2133 MHz Memory

https://www.asus.com/Moth...I-Formula/specifications/

ondertussen met de leverancier contact op genomen, en die geven aan het bord te retourneren, en dit een bekend issue is met ROG borden, die al langer speelt, maar vind toch wel voor een bord van bijna 600 euro, dat toch een slechte zaak dat blijkbaar een langer bestaand issue in zit bij een net gerelease top of the line borden, met gecertificeerd geheugen voor dat bord van hun eigen merk.

Word vervolgt in ieder geval.

[ Voor 24% gewijzigd door ArranChace op 17-01-2020 11:05 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Duidelijk. Moederbord is waarschijnlijk niet ok.

Dan weet ik nu nog steeds niet welk geheugen je hebt, je koopt 3200MT/s maar je linkt naar 2666 en nog er is maar beperkt 4 dimm support op datzelfde moederbord.

Meer geld dan wijsheid denk ik dan.

Succes met de afhandeling ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ArranChace B2-A2 is voor 2 modules het 1e aan te raden, geen 1b-2b.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
bierschuit schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:35:
Duidelijk. Moederbord is waarschijnlijk niet ok.

Dan weet ik nu nog steeds niet welk geheugen je hebt, je koopt 3200MT/s maar je linkt naar 2666 en nog er is maar beperkt 4 dimm support op datzelfde moederbord.

Meer geld dan wijsheid denk ik dan.

Succes met de afhandeling ervan!
Verkeerde link gepost, wel dat merk/type, alleen dus de 3200 versie ervan, aangezien ik poste op mijn werk, kon ik niet het goed nakijken allemaal, en schreef alles uit mijn eigen geheugen (wat niet al te best is zoals je merkt) maar het is de CMW32GX4M4C3200C16, welk op staan in de lijst van supported kits op toms hardware page.

https://www.tomshardware....00-x570-memory,39817.html

Verder op dit bord zitten banken B1 B2 A1 A2 genummerd, waarbij dus B1 B2 dus weigeren, alleen dus A1 en A2 werken dus, Preferred banks is B2/A2 maar B2 wil dus niet werken, en gebruik dus nu A1 en A2.

Wat ik daar uit opmaak is niet dat ik geen 4x8 aan zou kunnen, alleen dat ook 3200 geheugen eigenlijk te traag zou zijn voor deze PC, en er op dit moment maar zeer beperkt geheugen kits zijn die werken, waar dit geheugen toevallig een van is, en ik in tijd dus nog ruimte over heb om nog sneller geheugen te plaatsen wanneer deze beschikbaar zijn.

Nu geef ik toe ik altijd Intel heb gehad, dit is mijn eerste AMD PC mijn eerste PC was Intel (IBM XT 4.77 MhZ, dus speel wellicht iets langer met PC's als jij) en altijd intel gehad vanaf die tijd, voor mijn werk gebruiken we ook verdomt weinig AMD, dus ja heb weinig ervaring met AMD, en via ervaringen van anderen met AMD in het verleden, ook dat als B-keuze hardware gezien en liever voor Intel koos, maar de ryzens vs de i9's en zeker prijs verschil heeft me nu voor het eerst doen overtuigen eens AMD te proberen, en ook gelijk eerste keer ik tegen dit soort issues aan loop, vind daarom je sneer over wijsheid en geld daarom ook beetje sneu en jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
En is dat dan ook V5.32 (VERSIE 5.32) wat ook op de geheugensticks hoort te staan?

Je moet eens kijken in de QVL van je moederbord fabrikant ipv Toms Hardware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArranChace
Nou uiteindelijk de issue opgelost, hele mainboard en CPU met geheugen terug gestuurt voor testen, en bleek er inderdaad iets met de CPU aan de hand te zijn.

De CPU is ook meteen door de winkel omgeruild en alles werkte meteen zonder enige probleem, netjes 32GB ram in 4x8 op 3200 Mhz.

Dit was echt dus zo'n issue daar je helemaal gek op kan draaien, althans in alle jaren ik mijn eigen PC's bouw heb ik eigenlijk nog nooit een CPU met een defect gehad, waarbij de PC wel "werkte" en opstarte met geheugen in de verkeerde sloten :D

Ieder geval weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArranChace schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:20:
Nou uiteindelijk de issue opgelost, hele mainboard en CPU met geheugen terug gestuurt voor testen, en bleek er inderdaad iets met de CPU aan de hand te zijn.

De CPU is ook meteen door de winkel omgeruild en alles werkte meteen zonder enige probleem, netjes 32GB ram in 4x8 op 3200 Mhz.

Dit was echt dus zo'n issue daar je helemaal gek op kan draaien, althans in alle jaren ik mijn eigen PC's bouw heb ik eigenlijk nog nooit een CPU met een defect gehad, waarbij de PC wel "werkte" en opstarte met geheugen in de verkeerde sloten :D

Ieder geval weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen
Mooi man ;) (y)
Pagina: 1