Opel Astra H koelslangetje los - Pijpje afgebroken

Pagina: 1
Acties:

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:37
Van mijn Astra H 1.4 station (ketting motor) zit een slang van de koeling los, het pijpje wat de slang verbind met de motor is afgebroken.
Weten jullie of je zo een pijpje kan bestellen en met een beetje handigheid zelf kan repareren.
Weet niet hoe het pijpje wat is afgebroken heet. Heb wel op winparts/autoonderdelen24 gezocht.

Zie foto:
Foto 1
Foto 2

[ Voor 12% gewijzigd door Fugitive2008 op 16-01-2020 12:07 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Fotos doet het niet

Oveirgens kun je bijna alle onderdelen van elke auto wel vinden op:
https://www.winparts.nl/
https://www.autopartsonline.nl/nl/index.php?show=startpagina
of
http://autodoc.nl/

[ Voor 82% gewijzigd door DonJunior op 16-01-2020 12:08 ]

*sowieso

• Fugitive2008

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Zo te zien van een waterpomp. Even langs de sloop gaan?

• DonJunior
Overigens ligt er wel veel olie(?) op je uitlaatspruitstuk ?? Lijkt me dat daar iets lekt (of je hebt wellicht heel lomp olie gecontroleerd) maar let daar even op.. da's niet iets wat je wilt hebben daar.. (iets met warmte en olie enzo)

*sowieso

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:48
Met een pijltje of cirkel op de foto zou het wel duidelijker geweest zijn.
Ik ben geen automonteur en moeilijk te beoordelen op foto, maar als het een onderdeel is van een gietstalen stuk is het niet zo gemakkelijk te repareren. Bestek laten opmaken bij je garage of dealer?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• DonJunior
Malantur schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:12:
Met een pijltje of cirkel op de foto zou het wel duidelijker geweest zijn.
Ik ben geen automonteur en moeilijk te beoordelen op foto, maar als het een onderdeel is van een gietstalen stuk is het niet zo gemakkelijk te repareren. Bestek laten opmaken bij je garage of dealer?
Op Foto 1 zie je een wit ringetje zitten. Daarin zit een afgebroken zwart stukje plastic (men noeme dat in de volksmond 'een friepeltje') waaraan het slangetje hoort te zitten dat nu los over de riem hangt. (wat wellicht ook niet handig is want als daar koelvloeistof uit lekt op de riem gaat deze gegarandeerd slippen, met alle gevolgen van dien)

*sowieso

• Fugitive2008
DonJunior schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:26:
[...]

Op Foto 1 zie je een wit ringetje zitten. Daarin zit een afgebroken zwart stukje plastic (men noeme dat in de volksmond 'een friepeltje') waaraan het slangetje hoort te zitten dat nu los over de riem hangt. (wat wellicht ook niet handig is want als daar koelvloeistof uit lekt op de riem gaat deze gegarandeerd slippen, met alle gevolgen van dien)
Ik rij niet meer met de auto uiteraard, 500m heb ik er nog max mee gereden.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bij de dealer moet dit wel te krijgen zijn en anders even op de sloop.

Heb je al geprobeerd die zwarte afgebroken schroefdraad uit het blok te krijgen ?

• Fugitive2008
Racer89 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:34:
Bij de dealer moet dit wel te krijgen zijn en anders even op de sloop.

Heb je al geprobeerd die zwarte afgebroken schroefdraad uit het blok te krijgen ?
Nee nog niet tnx voor je tip. Nee nog niet geprobeerd. Beetje bang dat er vuil ofzo in valt.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik zou eerst proberen of je deze er uit krijgt, anders heeft het weinig zin om een nieuwe te kopen? Dan zul je als nog bij de garage moeten zijn. Je moet idd wel voorzichtig zijn dat er niet veel rotzooi in valt.

Aangezien de kop is afgebroken staat er meestal niet meer zo veel spanning op de schroefdraad, echter kan deze wel door de jaren zijn gaan vast zitten. Ik zou het eens met een grote platte schroevendraaier proberen of je deze er uit krijgt gedraaid.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Aapje @MK_ is dat de waterpomp die daar zit, of hoort het ergens anders bij?

Even er van uit gaande dat het de waterpomp is: wanneer is dat ding voor het laatst vervangen? Vaak breken die slangpijpjes door ouderdom en een waterpomp is gewoon een slijtagedeel met een bepaalde levensduur. Mede daarom zou ik deze laten vervangen door een nieuwe en zeker géén gebruikte van de sloop halen.

[ Voor 66% gewijzigd door MadMarky op 16-01-2020 13:04 ]

🖥️ | 🚗

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:31

E-Vix

Nu met sneeuw!

Plastic nippel met een hele dunne doorgang (als ik schat een millimeter or 3 á 4)… Dat is geen waterpomp (te weinig doorvoer, en dan zou deze niet van plastic zijn), maar hoogstwaarschijnlijk de aansluiting van je vacuümpomp. Is het niet je vacuümpomp, dan is het waarschijnlijk een carterontluchting.

Met een afgebroken nippel van je waterpomp had je ook geen 500km meer kunnen rijden. Dan was de motor na een aantal km al oververhit geraakt en na 500km zonder koeling was deze echt wel in elkaar gedraaid.

Hoe dan ook, deze nippel zou je gewoon bij je dealer moeten kunnen bestellen, en ik verwacht dat deze maximaal €10 zal kosten. Bij autodoc of winparts zal het lasiger zijn om deze te vinden, en bij de dealer heb je hem waarschijnlijk de zelfde middag of de dag er op al liggen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Fugitive2008
E-Vix schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:12:
Plastic nippel met een hele dunne doorgang (als ik schat een millimeter or 3 á 4)… Dat is geen waterpomp (te weinig doorvoer, en dan zou deze niet van plastic zijn), maar hoogstwaarschijnlijk de aansluiting van je vacuümpomp. Is het niet je vacuümpomp, dan is het waarschijnlijk een carterontluchting.

Met een afgebroken nippel van je waterpomp had je ook geen 500km meer kunnen rijden. Dan was de motor na een aantal km al oververhit geraakt en na 500km zonder koeling was deze echt wel in elkaar gedraaid.

Hoe dan ook, deze nippel zou je gewoon bij je dealer moeten kunnen bestellen, en ik verwacht dat deze maximaal €10 zal kosten. Bij autodoc of winparts zal het lasiger zijn om deze te vinden, en bij de dealer heb je hem waarschijnlijk de zelfde middag of de dag er op al liggen.
Ik ga even langs de opel dealer en probeer deze daar te krijgen, dank voor je antwoord. En ik heb max 500m er mee gereden ;).

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:31

E-Vix

Nu met sneeuw!

Fugitive2008 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:14:
[...]

Ik ga even langs de opel dealer en probeer deze daar te krijgen, dank voor je antwoord. En ik heb max 500m er mee gereden ;).
Oops… My bad. Ik las 500Km :D

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
DonJunior schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:11:
Overigens ligt er wel veel olie(?) op je uitlaatspruitstuk ?? Lijkt me dat daar iets lekt (of je hebt wellicht heel lomp olie gecontroleerd) maar let daar even op.. da's niet iets wat je wilt hebben daar.. (iets met warmte en olie enzo)
Dat zal wel loslopen, motorolie is niet echt heel licht ontvlambaar en het hitteschild van het spruitstuk wordt minder heet dan het spruitstuk zelf. Lijkt wel aardig vloeibaar, dus wellicht eens naar de kleppendekselpakking laten kijken (of zelf even bestellen en vervangen, klusje van niets en het kleppendeksel zit meestal slechts handvast. Het loopt nu richting lambdasonde, die vindt dat meestal iets minder leuk.

• DonJunior
@Pizza_Boom Helemaal mee eens.. maar het blifjt natuurlijk niet stil liggen op het hitteschild tijdens het rijden.. mocht het verder door druppen en alsnog op de uitlaat terecht komen (het hitteschild loopt meestal niet helemaal door) dan ben je echt verder van huis. Zo' uitlaat wordt makkelijk tegen de 800 graden. Dat moet je niet willen.
Ik zou inderdaad de kleppendekselpakking eens nalopen..;)

*sowieso

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:57

Aapje

Opel-beun
MadMarky schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:50:
@Aapje @MK_ is dat de waterpomp die daar zit, of hoort het ergens anders bij?

Even er van uit gaande dat het de waterpomp is: wanneer is dat ding voor het laatst vervangen? Vaak breken die slangpijpjes door ouderdom en een waterpomp is gewoon een slijtagedeel met een bepaalde levensduur. Mede daarom zou ik deze laten vervangen door een nieuwe en zeker géén gebruikte van de sloop halen.
Pijpje zit los erin volgens mij, schroefdraadje. Was bij oudere modellen een koper pijpje.

• Fugitive2008
Tnx en idd ga ook kijken naar de olie die op het spruitstuk ligt. Rij weinig km per jaar en vind het een fijne auto wanneer ik een keer ga mountainbike (fiets past int geheeld achterin) of ik wat grotere spullen moet vervoeren. (vriend van me heeft een bmw 3 ltr en is wel jaloers op de auto die ik heb wanneer je kijkt naar verbruik en wat er in kan)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Zou me nket verbazen als dit inderdaad een los koperen pijpje nog is, als ik even de waterpomp van een Z14XEP (jouw motor) opzoek is dat er in ieder geval nog :p

Afbeeldingslocatie: https://www.gm-tuningparts.nl/wp-content/uploads/2014/08/wpomp44_01.jpg

Als je Googlet op GM 55564351 schijnt het nieuwe onderdeel je tegemoet. O-ring GM 55564569 hoort er ook bij.

Voor meer info, zie https://opel.7zap.com/en/car/a04/f/0/25-1/

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Fugitive2008
MK_ schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:13:
Zou me nket verbazen als dit inderdaad een los koperen pijpje nog is, als ik even de waterpomp van een Z14XEP (jouw motor) opzoek is dat er in ieder geval nog :p

[Afbeelding]

Als je Googlet op GM 55564351 schijnt het nieuwe onderdeel je tegemoet. O-ring GM 55564569 hoort er ook bij.

Voor meer info, zie https://opel.7zap.com/en/car/a04/f/0/25-1/
Bedankt heerschap @MK_ goede site geniaal dat deze sites worden gemaakt. Erg gedetailleerd dat je componenten kan aanwijzen etc.
Pagina: 1