Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Goedemorgen allemaal,

zoals sommigen vanuit AWM weten ben ik in privé tijd sinds een aantal maanden betrokken bij een casus van een oud werknemer die na remigratie en mantelzorg voor ouders dakloos geworden is. Om een lang verhaal kort te maken, er zijn veel stappen gezet met resultaten, zo is hij inmiddels weer gedocumenteerd en heeft periodiek toegang tot opvang, maar er blijven uitdagingen staan.

Een daarvan is zijn PayPal rekening.

In theorie is het zo dat je met een rijbewijs een bankrekening mag openen. In de praktijk, nu ja, dat blijkt ietsje anders te zijn. Hij heeft dus een PayPal account gemaakt voor het kunnen ontvangen van loon voor klussen en het doen van betalingen. Nu hij weer gedocumenteerd is was een van de eerste stappen dan ook een bankrekening, maar zijn opgebouwde reserve staat nog op PayPal.

En die PayPal rekening is, zoals dat heet, beperkt geworden. Er zijn twee problemen :
  1. Hij heeft, uit onwetendheid en angst voor stigma / bekendheid na herstel het account geopend met een een alias.

Hij moet nu zijn echte identiteit bevestigen. Helaas lijkt het onderzoeksteam van PayPal zijn berichten niet te lezen, ik kom er (GDPR/Privacy) telefonisch / schriftelijk ook niet doorheen, elke keer wordt een document opgestuurd waarin gevraagd wordt om een kopie van paspoort toe te laten komen waar zijn alias op staat
    ....
  2. Omdat hij geen toegang had tot opvang / briefadres e.d. heeft hij gebruik gemaakt van een oude postfunctie voor Poste Restante. Hij had toestemming van de winkel waar het postpunt was om het adres te gebruiken, een wisseling van manager heeft dat een halt toegeroepen.

Het onderzoeksteam van PayPal vraagt om een adresregistratie én bevestiging daarvan, wat dus niet lukt. Een briefadres wordt niet geaccepteerd, hij heeft geen elektriciteitsrekening, ga zo door.

Het is bijzonder zuur omdat ik er in geslaagd ben hem vacature en onderdak te bezorgen, zolang hij er in slaagt om op tijd te voldoen aan de vereisten om dat ook te kunnen dragen. Met wat hij vanuit klussen en werkzaamheden heeft opgebouwd is dat mogelijk. Als hij de beperking van de rekening krijgt opgeheven.

Dit is geen discussie of vraag over dakloosheid of de stand van zaken in de mythologie van het Nederlandse sociale vangnet, ook niet over de begrijpelijke fout van gebruik van pseudoniem (heel serieus, gezien de reacties die hij en mensen zoals hij krijgen zowel tijdens weg naar herstel als erna kan ik héél goed begrijpen dat hij probeert het risico van stigma of label te vermijden).

Communicatie met de Klantenservice van PayPal is vriendelijk, behulpzaam, maar beperkt. Men kan geen mutaties doen, men heeft geen functie van uitzondering / interventie, men kan enkel informatie doorzetten naar onderzoeksteams.

Communicatie met de afdelingen (onderzoeksteams) waar deze controles en mutaties gedaan worden is enkel in een richting. Hij kan bijvoorbeeld geen correspondentie opstarten, dat is niet toegestaan. Zij zijn enkel bereikbaar voor de Klantenservice. Hij kan ook niet reageren op hun correspondentie, dat is technisch niet mogelijk (no-reply).

Telefonisch, schriftelijk (regulier, aangetekend), email, de methode van communicatie lijkt weinig uit te maken. Ik heb zelf overwogen om er middels netwerk een media zaak van te maken, hijzelf heeft daar echter angst voor, en ik moet toegeven dat dit soort gestoei heel anders is dan het kortsluiten wat ik in werkzaamheden gewend ben. Ik begrijp zijn perspectief in deze ook, hij heeft de regie, ik ondersteun.

Misschien is het een situatie van bomen / bos of wat te diep in de doos zitten om out of the box te kunnen denken, dat kan. Daarom dus ook dit topic.

Wie weet heeft iemand eerder met dit of een vergelijkbaar bijltje gehakt, wie weet heeft iemand er ervaring mee. Wie weet heeft iemand wat meer inzicht in ingangen bij PayPal voor wanneer de standaard procedures enkel voor complicaties zorgen omdat het een relatieve uitzonder betreft.

Ik zit te zoeken naar mogelijke ingangen die we nog niet geprobeerd hebben. Mocht iemand daar dus een idee bij hebben, ik hoor het graag, hij nog liever.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:28

St@m

@ Your Service

Dus samengevat, meneer heeft een PayPal rekening geopend met een valse naam en een adres waarop hij niet woonachtig is, en nu zoek je manieren om PayPal te overtuigen dat deze rekening toch echt van meneer is.

Tja..

Wellicht een optie om de financiën voor het onderdak voor te schieten? Dan kan het adres aangepast worden en vervolgens bevestigd worden. De valsheid in geschrifte lijkt me wat lastiger op te lossen.

Eenzelfde soort situatie met Unibet ooit gehad, ik was mijn geld gewoon kwijt (toen vond ik dat stom, nu gewoon terecht).
Overigens is PayPal geen bank.Tegenwoordig wel zie ik.

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 16-01-2020 15:37 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:08

Basszje

Reisvaap!]

Gaat wel moeilijk worden. De klant moet kunnen bewijzen dat hij/zij het echt is en voor zover is er geen enkele grond om dat te verifieren.

Je kan kijken of je ergens het directe juridische nummer te pakken kan krijgen en eventueel via fax oid om coulance kan vragen. De meeste van de conglomeraten hebben wel een zachte onderbodem voor de brutalen, bv via de banklicentie of vestigingsadres.

Je kan ook eens kijken hoe andere banken normaal omgaan met (voormalig) daklozen en/of mensen met problemen. Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt.

[ Voor 16% gewijzigd door Basszje op 16-01-2020 16:04 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Basszje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:00:
Gaat wel moeilijk worden. De klant moet kunnen bewijzen dat hij/zij het echt is en voor zover is er geen enkele grond om dat te verifieren.
Dat bewijzen is mogelijk. Ook de relatie tussen identiteit en pseudoniem (merknaam, registratie). Met medewerking van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens is er voor validatie van identiteit e.d. al een dossier gemaakt.
Je kan kijken of je ergens het directe juridische nummer te pakken kan krijgen en eventueel via fax oid om coulance kan vragen. De meeste van de conglomeraten hebben wel een zachte onderbodem voor de brutalen, bv via de banklicentie of vestigingsadres.
Ah, dat is inderdaad een idee.
Je kan ook eens kijken hoe andere banken normaal omgaan met (voormalig) daklozen en/of mensen met problemen. Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt.
Eenvoudig gezegd, niet. Nu is PayPal geen bank, al vallen ze onder specifiek toezicht. Er is ook geen beperking voor gebruik van alias of dergelijke, het is echter wel zo dat bij specifieke situaties een omzetting dient plaats te vinden naar een reguliere registratie. Dat nieuws kreeg ik later op de middag. En daar blijkt het dus om te gaan.

Dat gezegd, beleid van banken is eenvoudig. Men wil geen daklozen, ongeacht wettelijke bepalingen. Vrij typisch Nederlands in veel opzichten. Voormalig daklozen, dat zijn reguliere klanten. Zolang aan vereisten voldaan wordt, en die zijn bij banken vrij specifiek.

PayPal staat alles en iedereen toe, het is ook geen bank, men werkt met vorderingen. Maar, komt er meer geld binnen dan een bepaalde limiet, of is er sprake van economische activiteit, dan volgt een proces van validatie identiteit.

Waar het blijkt te breken is in de procedure van omzetten op naam en vrijgeven van account. Men heeft daar een afdeling voor, men heeft die procedure er voor, echter er lijkt niemand thuis.

Saillant voorbeeld, hij krijgt dus geautomatiseerde emails waar dit soort zaken in staan:
De naam op uw verzonden document komt niet overeen met de naam die voor uw PayPal-rekening geregistreerd staat. Op het ontvangen document staat <echte naam>, terwijl voor uw PayPal-rekening <echte naam> geregistreerd staat. Stuur ons een nieuw identiteitsbewijs met daarop de naam die op dit moment voor uw PayPal-rekening geregistreerd staat.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.