Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oorzaak incorrecte EPC berekening achterhalen.

Pagina: 1
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hi All,

Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn wij verhuisd naar onze nieuwe woning. Betreft een vrijstaande woning uit 2007. Veel verbouwd, al dan niet gedwongen, onder andere ook met het oog op het beperken van het energieverbruik.

We hebben bijvoorbeeld door het hele huis vloerverwarming aangelegd, in voorbereiding op lage temperatuur verwarming en tevens 5700wP aan panelen op het dak laten leggen.
Nu de grootste verbouwing achter de rug is, wil ik wat verder gaan kijken naar het terugdringen van het verbruik. Een van de zaken die speelt is dat ik mijn twijfels heb over de isolatie.

Nu zou je verwachten dat dit bij een huis uit 2007 wel redelijk voor elkaar is. De zaken die ik optisch kan controleren zijn dat ook:
- Extra dik HR++ glas in de niet-draaiende delen
- >25cm isolatie onder de vloer
- Dikke muren

Wat ik niet op het oog kan controleren zijn de staat van de spouwmuur en eventuele lekken. Hier gaan we nog mee aan de slag. Wat ik wel zeker weet is dat de (houtbouw) zolder veel kouder is dan de rest van het huis. Dus daar gaan we sowieso extra isolatie plaatsen.

Ik heb inmiddels ook de documenten bij de gemeente ingezien m.b.t. de bouw van dit huis. Wist al dat er e.e.a. niet goed gegaan is. Bouwer ging failliet tijdens de bouw, dus dit heeft voor een hoop problemen gezorgd. Denk dan aan leidingwerk vergeten mee te nemen tijdens de bouw en dat soort zaken.

Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat er een fout is geweest bij de EPC berekening.
Deze viel uit op >1,2 ipv de vereiste <0,8. Dit is 'gecompenseerd' met de montage van een warm water boiler op het dak. Maargoed, het onderliggende probleem is daarmee natuurlijk niet opgelost. 8)7
Deze afwijking is fors te noemen, dus daar wil ik wel zo goed en zo kwaad als het gaat iets mee.

Ik heb de EPC berekening teruggevonden in de documenten, maar ik word hier niet direct wijs uit. Het lijkt op het oog een volledig 'papieren exercitie' geweest te zijn. Waar is het mis gegaan? Is er iets niet voldoende geisoleerd? Dan kan ik dat natuurlijk nog aanpakken.

Was benieuwd of hier wat kennis en ervaring aanwezig is om me hiermee op weg te helpen.

De berekening die ik kan terugvinden:
Qpres;
totaal / ((330 * Ag; verw + 65 * Averlies) * Cepc) = EPC
105176 / 237,8 * 570,6 * 1,17 = 0,78
Rekenmodel EPW Windows V1.2

Verwarming - 52596 MJ
Hulpenergie - 5575 MJ
Warmtapwater - 24372 MJ
Ventilatoren - 9219 MJ
Verlichting - 13414 MJ

Verhouding tussen warmwater en verwarming lijkt me al een beetje raar, en licht zal intussen met LED overal ook wat lager uit vallen.

Uramen = 1,6 W/(m2*K)
Uglas = 1,0 W/(m2*K) (HR++ Glas)
Uramen is de warmtedoorgangsco:efficient inclusief randeffecten van kozijnen etc. Uglas volgens opgave leverancier

Rc Gevels = 4,00 W/(m2*K)
Rc Glas panelen = 2,50 W/(m2*K)
Rc Plat Dak = 4,00 W/(m2*K)
Rc Begane Grondvloer = 4,00 W/(m2*K)

De documenten zien er als volgt uit:

edit: documenten toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xjgpPLL3sLOO8nTS6LNFgHZq/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q4JbSMMrtEY8B1lSjLPo1QCi/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z6sqRCsM5Oalg6yuiBMkz9gS/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2gURuPjuHmCDpi1U1unnWLvV/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TB4ymuZ4WOwaJDRoLsr0FIbP/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/py4w82JZNgGJNLfdGiohupv8/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ziq1gGqBkxthOBPPnh8aew5w/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZOM2uuzb5HacEjvdEblVQSFz/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/duDyEt2wOi7Upyh4HhQoSwVq/thumb.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 16-01-2020 16:02 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Anyone? Moet toch wel wat expertise rond zwerven hier? :)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rc 4-4-4 is niks mis mee imo.
Wat is precies je vraag?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ernemmer schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:39:
Rc 4-4-4 is niks mis mee imo.
Wat is precies je vraag?
In short: wat heeft er initieel voor gezorgd dat de EPC van 0,78 niet gehaald is, maar op 1,21 uit kwam.

Wellicht is dat iets waar ik nog wat mee kan of moet? Die zonneboiler is toegevoegd om die waarde wel te halen, maar de achterliggende oorzaak van die hoge EPC is daarmee niet opgelost.

• Ernemmer
  • Niet online
Epc is inderdaad een papieren tijger. Wat heeft je huis verbruikt in de afgelopen jaren? Aan de hand daarvan kan je goed kijken of het loont om extra te isoleren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ernemmer schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:49:
Epc is inderdaad een papieren tijger. Wat heeft je huis verbruikt in de afgelopen jaren? Aan de hand daarvan kan je goed kijken of het loont om extra te isoleren.
Weet sowieso dat er nog winst te behalen is met de tweede verdieping. Dus die ga ik sowieso aanpakken. Maar dat is praktijk vs papier. In dit traject ging je het op papier al niet lekker :D

Gasverbruik vanaf 8 juni is 735m3 overigens. In januari al 154m3.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

MikeyMan schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:56:
[...]

Weet sowieso dat er nog winst te behalen is met de tweede verdieping. Dus die ga ik sowieso aanpakken. Maar dat is praktijk vs papier. In dit traject ging je het op papier al niet lekker :D

Gasverbruik vanaf 8 juni is 735m3 overigens. In januari al 154m3.
Ik heb een spreadsheet met gegevens van vorig jaar.
Toen was het kouder !

gasmeter 1 januari 2019 = 1235 m3
gasmeter 16 januari 2019 = 1308 m3

Verbruik was dus 73 m3
En dat voor een 2-onder-1 kap, uit 1995, in Apeldoorn, de hele dag iemand thuis.

Ik vind jouw gasverbruik, 154 m3, idioot hoog.

Inmiddels stook ik met een airco, dus mijn huidige gasverbruik, 11 m3 voor de periode 1 jan - 15 jan, is niet maatgevend.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
FD2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:57:
[...]

Ik heb een spreadsheet met gegevens van vorig jaar.
Toen was het kouder !

gasmeter 1 januari 2019 = 1235 m3
gasmeter 16 januari 2019 = 1308 m3

Verbruik was dus 73 m3
En dat voor een 2-onder-1 kap, uit 1995, in Apeldoorn, de hele dag iemand thuis.

Ik vind jouw gasverbruik, 154 m3, idioot hoog.

Inmiddels stook ik met een airco, dus mijn huidige gasverbruik, 11 m3 voor de periode 1 jan - 15 jan, is niet maatgevend.
Ik heb domoticz met een P1 kabel ;)

Afgelopen week tussen de 7 en 7,5 M3. En dan staat de verwarming overdag nog uit. Douchen wel elke dag ivm sporten.
Zal best hoog zijn.

We hebben vrij veel glasoppervlak, dus dat helpt sowieso niet. Ook relatief veel dak oppervlak.

Edit: bedenk me net, in de kerstvakantie zijn we twee weken weg geweest. Verwarming heeft toen uit gestaan. Bij terugkomst moest er van 15 naar 20 graden gestookt worden. Heeft op één dag een hoop gas gekost.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2020 09:17 ]

• Ernemmer
  • Niet online
Als je in verhouding veel glas hebt is het niet nuttig om je wanden van rc 4 maar rc8 te verbouwen. Triple glas gaat dan een stuk meer doen en is vaak veel minder werk.

Hieronder staan mooie grafieken waar je een beetje het verschil kan zien bij een rijwoning. Bij vrijstaand is het verschil natuurlijk groter maar de verhouding blijft zo.
Laurences in "Broodjesvloer plaatsen + elektra"

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:30:
Als je in verhouding veel glas hebt is het niet nuttig om je wanden van rc 4 maar rc8 te verbouwen. Triple glas gaat dan een stuk meer doen en is vaak veel minder werk.

Hieronder staan mooie grafieken waar je een beetje het verschil kan zien bij een rijwoning. Bij vrijstaand is het verschil natuurlijk groter maar de verhouding blijft zo.
Laurences in "Broodjesvloer plaatsen + elektra"
Mee eens. Een energiewonder zal het nooit worden vrees ik. Business case van triple glas valt denk ik ook wat rottig uit.

Heb in m'n woonkamer al >40 m2 glas. Hele huis waarschijnlijk rond de 200 m2.

Zal eens gaan meten hoeveel glas het is.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2020 09:57 ]

• Ernemmer
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Mee eens. Een energiewonder zal het nooit worden vrees ik. Business case van triple glas valt denk ik ook wat rottig uit.

Heb in m'n woonkamer al >40 m2 glas. Hele huis waarschijnlijk rond de 200 m2.

Zal eens gaan meten hoeveel glas het is.
Als het met isolatieglas te duur wordt kan je ook kijken naar heel veel extra zonnepanelen icm een warmtepomp.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:58:
[...]

Als het met isolatieglas te duur wordt kan je ook kijken naar heel veel extra zonnepanelen icm een warmtepomp.
Meer zonnepanelen kan ik niet kwijt. Heb er 19 liggen, het dak is vol. Als ik meer ruimte had gehad, had ik dit zeker gedaan. Wellicht dat ik er nog een paar op mijn -nog te bouwen- tuinhuis kan leggen.

Warmtepomp is een van de redenen dat ik nu nog uit wil zoeken waar de eventuele problemen zitten. Dat is de sluitpost van de begroting. Denk trouwens dat ik eerst voor een hybride oplossing ga, voordat ik volledig overstap.

• Ernemmer
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Meer zonnepanelen kan ik niet kwijt. Heb er 19 liggen, het dak is vol. Als ik meer ruimte had gehad, had ik dit zeker gedaan. Wellicht dat ik er nog een paar op mijn -nog te bouwen- tuinhuis kan leggen.

Warmtepomp is een van de redenen dat ik nu nog uit wil zoeken waar de eventuele problemen zitten. Dat is de sluitpost van de begroting. Denk trouwens dat ik eerst voor een hybride oplossing ga, voordat ik volledig overstap.
Persoonlijk zou ik nooit voor een hybride gaan, dan blijft je de kosten van een gasaansluiting hebben.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ernemmer schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:21:
[...]

Persoonlijk zou ik nooit voor een hybride gaan, dan blijft je de kosten van een gasaansluiting hebben.
Tsjah, die afweging heb ik al gemaakt. Ik wil geen gigantisch boilervat neer gaan zetten. En all-electric heeft wat mij betreft nog wat jaren nodig. Zeker als ik het verbruik niet verder omlaag krijg.
Trouwens, met dit verbruik vallen de vaste kosten een beetje in het niet.

Maargoed, das iets voor een ander topic wellicht ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Zit me in te lezen in dubbel glas... Als de documenten kloppen zou de U van mijn glas 1,6 zijn.
Dat is zo te zien vrij belabberd voor dubbel glas. Het is sowieso HR++ volgens de opdruk in het glas.
Vanavond maar eens in levende lijve bekijken welk type het precies is.

edit:
Uglas is eerder gespecificeerd als 1,00.
Uramen; wat de combinatie van randeffect en kozijnen etc zou moeten zijn is 1,6.
Beetje vreemd.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2020 12:37 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Even nagekeken zojuist.
Het betreft 'SGG Climaplus Ultra n g hr++'.

Moet nog even nameten, maar met spouw van 12mm is de u 1.3 en met een spouw van 15mm is de u 1.1...

Op het oog zijn de vaste delen 15 en de draaiende delen 12.

Das alvast niet conform opgave...

edit: inderdaad. De vaste ramen hebben een 15mm spouw, en daarmee een u van 1,1.
De draaiende delen hebben een spouw van 12mm en daarmee een u van 1.3.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2020 08:40 ]

Pagina: 1