intel ethernet connection (2) i219-v --> sneller dan 100Mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo,

ik heb sinds kort een 500MBPS verbinding maar krijg met mijn netwerkkaart niks hoger dan 100mbps.
Nu heb ik even gegoogled maar ik kom niet helamaal uit alles wat ik lees. Voor wat ik lees moet de kaart:

intel(r) ethernet connection (2) i219-v

1 gigabit kunnen halen bekabeld....maar dit lukt mij dus niet. Wat ik heb gedaan is een CAT6 kabel getrokken rechtstreeks van mijn modem dus in principe werkt alles. Probleem is echter dat er ergens een instelling staat (waarschijnlijk) die 100mbps locked.

Wat ik heb gelezen is dat je in de BIOS moet gaan zitten hannessen e.d. nu wil ik dit best doen als dit nodig is, maar ik weet dat dit gevoelig is en ik ben niet zo kundig dat ik gebrekkige engelse forums kan ontleden in hoe ik de BIOS moet pimpen.

Vraag dus: is er iemand die mij in relatief eenvoudige taal (ben echt geen totale kneus hoor : 8)7 ) kan helpen mijn intel(r) ethernet connection (2) i219-v naar meer dan 100mbps in te stellen?

Thanks !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 23:10

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Wat voor modem heb je?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:51
In de adapterinstellingen in Windows kun je dit aanpassen bij speed&duplex. Hier staat het vermoedelijk op 100Mbps full duplex.

Ik heb dezelfde NIC op mijn Asrock bord en haal de 500Mb met gemak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinZon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 09:26
Standaard staan netwerkkaarten bijna altijd op automatisch de snelheid bepalen en zou hij dus van zelf op gigabit moeten springen.

Het kan zijn dat je modem of router alleen maar 100mbit poorten heeft, dan zal je computer ook alleen maar op 100mbit kunnen verbinden.

Het kan ook zijn dat je kabel niet helemaal goed is, 100mbit gebruik 4 aders in de kabel en voor gigabit heb je ze alle 8 nodig, als er dus één ader niet goed is kan hij naar 100 mbit terug gaan.

En de volgorde van de ader in de kabel is belangrijk, als je zelf de stekkertje aan de kabel hebt gezet kan het zijn dat je je vergist hebt in de kleurtjes, en dan gaat het ook niet goed.

Dit is de correcte volgorde:
Afbeeldingslocatie: https://www.incentre.net/wp-content/uploads/2015/02/ethcable568b.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:56
hansheem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:12:
Wat ik heb gedaan is een CAT6 kabel getrokken rechtstreeks van mijn modem dus in principe werkt alles.
Kant en klare goede koperen kabel of zelf geknepen? Verkeerde kleurvolgorde of slechte (staal/aluminium) kabel kunnen dit soort problemen ook verklaren.

En idd, welke modem/router? Sommige modems hebben niet op alle poorten 1Gbit, of staan default op ECO/Green mode (=100Mbit, bv bij sommige Fritzboxen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
mad-dog schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:33:
In de adapterinstellingen in Windows kun je dit aanpassen bij speed&duplex. Hier staat het vermoedelijk op 100Mbps full duplex.

Ik heb dezelfde NIC op mijn Asrock bord en haal de 500Mb met gemak
klopt, als ik hem naar negotiation zet of naar 1gbps dan verbreekt hij de verbinding helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
standaard modem van de KPN (glasvezel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
hansheem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:48:
[...]

klopt, als ik hem naar negotiation zet of naar 1gbps dan verbreekt hij de verbinding helaas :(
Dan is er iets goed mis met de kabel of LAN poort op je Experiabox(of de NIC zelf is niet in orde)

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 16-01-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
DJSmiley schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:40:
[...]

Kant en klare goede koperen kabel of zelf geknepen? Verkeerde kleurvolgorde of slechte (staal/aluminium) kabel kunnen dit soort problemen ook verklaren.

En idd, welke modem/router? Sommige modems hebben niet op alle poorten 1Gbit, of staan default op ECO/Green mode (=100Mbit, bv bij sommige Fritzboxen)
Ik heb ze zelf geknepen, dit kan dus een verklaring zijn. echter staat de speed en duplex ook echt op 100mbps en zie ik ook in mijn instellingen dat hij max 100mbps ingesteld heeft, ik vermoed dat ik het eerder hier moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
hansheem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:51:
[...]

Ik heb ze zelf geknepen, dit kan dus een verklaring zijn. echter staat de speed en duplex ook echt op 100mbps en zie ik ook in mijn instellingen dat hij max 100mbps ingesteld heeft, ik vermoed dat ik het eerder hier moet zoeken.
Zoek niet verder.. Dit zit echt in de kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
mad-dog schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:51:
[...]

Dan is er iets goed mis met de kabel of LAN poort op je Experiabox(of de NIC zelf is niet in orde)
Ik heb even een gekochte cat5 kabel rechtstreeks van de modem naar de PC getrokken, om uit te sluiten dat er niks mis is met de kabel, en ik krijg nog altijd 100mbps

EDIT:

Potverdomme :o het zit inderdaad in de kabel, de speed en duplex aangepast naar 1 gbt en TADAAAAAAA

nu ga ik wel twijfelen over mijn andere kabels :(

[ Voor 17% gewijzigd door hansheem op 16-01-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 23:10

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

hansheem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:48:
[...]

standaard modem van de KPN (glasvezel)
Welk merk en rugnummer? d:)b

Edit:
Oh het ligt aan de kabel :)

[ Voor 8% gewijzigd door webfreakz.nl op 16-01-2020 13:10 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
hansheem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:00:
[...]

Ik heb even een gekochte cat5 kabel rechtstreeks van de modem naar de PC getrokken, om uit te sluiten dat er niks mis is met de kabel, en ik krijg nog altijd 100mbps

EDIT:

Potverdomme :o het zit inderdaad in de kabel, de speed en duplex aangepast naar 1 gbt en TADAAAAAAA

nu ga ik wel twijfelen over mijn andere kabels :(
Heb je geen kabeltester? Ik zou zelf nooit kabels nijpen zonder hem daarna met een tester te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:02
Ik heb toevallig dezelfde kaart, het betreft een driver/instelling probleem., autosense zet hem op 100 mbit inderdaad.

(Heb sindskort een nieuwe PC daarvoor nooit issues met deze kabel en nu ineens wel waardoor de link snel kon leggen naar een netwerkkaart specifiek probleem).

In apparaatbeheer ultra low powermode uitgeschakeld welke default aan staat en probleem opgelost.
Vroeger had je ook nog green ethernet, schijnbaar is dit weer een extra instelling specifiek vanuit Intel als extra in gebouwd.

Hier ligt ook niet de meest geweldige kabel (wel Cat5e) maar dunner dan normaal, zal er vast ook mee te maken hebben(een standaard 10m provider kabel wat je er altijd bij kreeg).

[ Voor 98% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2022 12:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1