Persé een door adobe geteste grafische processor nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1325384

Topicstarter
Heb ik persé een van door Adobe geteste grafische processor nodig om met adobe te kunnen werken?

Ik kom niet verder zo en de Adobe helpdesk chat is echt ontzettend onbehulpzaam:(

Alvast bedankt!:)

Wat ga je met je laptop doen?
Adobe Photoshop,InDesign,Illustrator,Adobe premiere Pro

Wat is je budget?
onder de 1000euro

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:52
Nee, en gezien het aantal bugs in software van Adobe lijkt me dit ook niet nodig en Ja, die helpdesk is vreselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:11

g0tanks

Moderator CSA
Anoniem: 1325384 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:28:
Heb ik persé een van door Adobe geteste grafische processor nodig om met adobe te kunnen werken?
Nee, in de FAQ staat bijvoorbeeld:
Don't see your card in the list?

The list of graphics processor cards above is updated as newly released cards are tested. However, Adobe cannot test all cards in a timely manner. If your cards is not listed above, but meets the following requirements, you can assume that it works with the latest version of Photoshop:

The card was released in the year 2014 or afterwards
It has the minimum amount of graphics processor VRAM required for Photoshop (512 MB). The recommended amount of VRAM is 2 GB or more, though.
PS: de correcte spelling is 'per se'

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een 'ondersteunde' grafische processor kan je hardware versnelling bieden bij wat specifieke situaties, waarvan de lijst bij Adobe pakketten vaak enorm beperkt is. Tenzij je een professional bent die regelmatig grote hoeveelheden geautomatiseerde taken uitvoert zou ik er geen rekening mee houden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:00
Ook niet geteste videokaarten zullen werken. Het is echter afhankelijk van de videokaart of je ook daadwerkelijk versnelling gaat merken, of juist vertraging omdat je processor het sneller kan.

Welke videokaart had je op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Wat ik allemaal lees is dat de versnelling extreem minimaal is. Je hebt meer aan een snellere CPU.

Tools als Capture One hebben wat voordeel van een vette GPU, maar ook daar geldt: een snelle CPU heb je meer aan, ook voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
MadMarky schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:38:
Een 'ondersteunde' grafische processor kan je hardware versnelling bieden bij wat specifieke situaties, waarvan de lijst bij Adobe pakketten vaak enorm beperkt is. Tenzij je een professional bent die regelmatig grote hoeveelheden geautomatiseerde taken uitvoert zou ik er geen rekening mee houden.
Ik heb jaren terug eens iets lopen 'hacken' om mijn niet-gesupporte cuda cores gebruikt te krijgen in adobe premiere pro (versies CS5 en CS6). Dat scheelde enorm veel in redering tijd, zeker de moeite waard.

Maar dat cuda gebeuren is heel erg afhankelijk van exact welke versie van premiere pro je draait en welke grafische kaart je hebt. Leesvoer en leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:18

JME

zeg maar Jamie

PageFault schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:36:
een snelle CPU heb je meer aan, ook voor andere zaken.
Wat is sneller en wat heb je voor bijv. Lightroom nodig? Ik zit al een poosje met een schuin oog naar de Lenovo Yoga C940 te kijken. De 14” heeft een 10th gen. i7-1065G7 met interne GPU. De 15” heeft een 9th gen. i7-9750H met GTX1650. Dat laatste lijkt een veel brutere combinatie, maar ga je dat merken? Bovendien heeft de 15” langzamer geheugen. Wat gaat in de praktijk vlotter werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
JME schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:38:
[...]

Wat is sneller en wat heb je voor bijv. Lightroom nodig? Ik zit al een poosje met een schuin oog naar de Lenovo Yoga C940 te kijken. De 14” heeft een 10th gen. i7-1065G7 met interne GPU. De 15” heeft een 9th gen. i7-9750H met GTX1650. Dat laatste lijkt een veel brutere combinatie, maar ga je dat merken? Bovendien heeft de 15” langzamer geheugen. Wat gaat in de praktijk vlotter werken?
De 10th gen is sneller voor lightroom, wil je echter nog andere zaken, zoals gaming, dan zou ik de ander pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Serieus, ook met z’n lagere klokfrequentie? In combinatie met z’n 25 watt is het dan een nobrainer! Heb je een bron voor je uitspraak? Niet uit ongeloof, maar om me verder in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:00
PageFault schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:08:
[...]

De 10th gen is sneller voor lightroom, wil je echter nog andere zaken, zoals gaming, dan zou ik de ander pakken.
Mwa, de single core frequentie is hoger en de single core benchmarks zijn sneller, maar lightroom en zeker Photoshop maakt steeds meer gebruik van 4 cores en dan is de i7-9750h echt wel sneller. Zeker als meer gevraagd wordt of langduriger wordt belast. Bovendien kan je met de hexacore beter zaken naast elkaar draaien (waarbij verschillende programma’s verschillende codes benutten).

Draai je puur en alleen lightroom en bewerk je steeds 1 foto (en geen batches) dan heb je misschien gelijk.
Tenminste, dat was mijn conclusie. Ik ben voor een 9750h + 1660ti gegaan.

Overigens ook met het oog op de toekomst. Programma’s weten steeds beter gebruik te maken van meerdere cores en de videokaart. Momenteel merk je misschien weinig verschil, maar over 2-3 jaar is de lightroom grafische kaart versnelling geoptimaliseerd en gebruikt lightroom gewoon alle 6 cores, verwacht ik.

Ps: weinig technische kennis, informatie opgedaan na recente laptop zoektocht, dus correct me if I’m wrong.

[ Voor 4% gewijzigd door Pepper92 op 16-01-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Bij batchverwerking ga ik sowieso iets anders doen dus dat boeit me minder. En tijdens actief werken in LR heb ik meer aan een snellere single core en sneller RAM. Ben eruit, dank!
Pagina: 1