Verkorte versie:
Kan ik met bookshelf speakers gelijkwaardig of beter geluid krijgen dan met mijn huidige setup, binnen budget?
Lange versie:
Momenteel heb ik een 3.0 setup staan met 2 floorstanders en een center speaker. Door herindeling van de woonkamer wil ik eigenlijk van de floorstanders af en in plaats 2 bookshelf speakers op mijn tv meubel plaatsen. Ik was vóór deze beslissing al wel aan het kijken voor nieuwe vloerstaanders, want ik ben niet 100% tevreden over mijn huidige setup. Zo heb ik de Dali Oberon 7 beluisterd (mooi, maar wel een beetje schel).
Momenteel ben ik dus in de markt voor 2 bookshelf speakers en misschien een center speaker en/of subwoofer.
Concrete vragen:
Momenteel heb ik een 3.0 setup staan met de volgende apparatuur:Kamer inhoud (LxBxH): 9mx5,5mx2,5m
Wat doen we met speakers?
Verder:
Kan ik met bookshelf speakers gelijkwaardig of beter geluid krijgen dan met mijn huidige setup, binnen budget?
Lange versie:
Momenteel heb ik een 3.0 setup staan met 2 floorstanders en een center speaker. Door herindeling van de woonkamer wil ik eigenlijk van de floorstanders af en in plaats 2 bookshelf speakers op mijn tv meubel plaatsen. Ik was vóór deze beslissing al wel aan het kijken voor nieuwe vloerstaanders, want ik ben niet 100% tevreden over mijn huidige setup. Zo heb ik de Dali Oberon 7 beluisterd (mooi, maar wel een beetje schel).
Momenteel ben ik dus in de markt voor 2 bookshelf speakers en misschien een center speaker en/of subwoofer.
Concrete vragen:
- Kan ik met bookshelf speakers beter geluid krijgen dan mijn huidige setup, binnen budget?
- Is het het waard om een dergelijk bedrag (€2500) uit te geven als de speakers niet op staanders komen te staan maar op het TV meubel?
- Met het gebruik (zie onder), raden jullie een 2.0, 2.1, 3.0 of 3.1 opstelling aan? (ik besef dat mijn huidige center speaker heel veel werk verricht, dus ik ben huiverig om zonder center speaker verder te gaan)
- Uiteraard: Welke speakers zouden jullie aanraden?
- Passen de gevonden speakers bij mijn versterker?
- Ik ga zeker nog wel langs een hi-fi winkel om zelf te luisteren. Ik ben vooral benieuwd of deze missie een kans van slagen heeft of dat het bij voorbaat kansloos is. Ook wil ik graag een beetje beslagen ten ijs komen in de winkel, zodat me niet een setje Special Forty's wordt aangesmeerd
Momenteel heb ik een 3.0 setup staan met de volgende apparatuur:Kamer inhoud (LxBxH): 9mx5,5mx2,5m
Wat doen we met speakers?
- Achtergrond muziek (40%) (er staat eigenlijk altijd muziek aan als we thuis zijn
- TV/Series kijken (30%)
- Muziek luisteren (20%)
- Films kijken (10%)
- Digitale radio (via Squeezebox Touch)
- Spotify
- Lokale bestanden (MP3 en FLAC)
- UPC Mediabox Next
- Netflix
- Pop als achtergrond muziek
- Soul (Mayor Hawethorne, D'Angelo), hiphop (Anderson Paak, Mac Miller), dubstep en fijne gitaarmuziek als luistermuziek (op een redelijk volume)
Verder:
- Films kijken we wel, maar echt harde, bank-trillende dreunen zijn niet nodig (kleine kinderen enzo
)
- Een subwoofer is prima (in het verleden ook gehad), maar dan wel een kleine form factor
- De versterker heb ik ruim een jaar geleden aangeschaft en ben daar erg tevreden over. Liever behoud ik deze
- Misschien komt het niet goed uit dit verhaal, maar ik houd zeker wel van goede geluidskwaliteit
- 5.1, Atmos etc. zijn niet aan mij besteed. Wel gehad, maar biedt voor mij niet de meerwaarde.
- KEF R3
- Dynaudio Evoke 10
- Dynaudio Evoke 20
- Monitor Audio Silver 100
- Verder heb ik nog niet naar center speakers en subwoofers gekeken, in afwachting van de antwoorden in dit topic