Ik heb een PC in elkaar gezet, voor andere mensen. Dit is de volledige configuratie.
Ik heb Windows 10 er op gezet, maar ik krijg nu op compleet willekeurige momenten compleet willekeurige BSODs. De verzameling meldingen die ik al heb gehad is ondertussen:
IRQL NOT LESS OR EQUAL
CRITICAL PROCESS DIED
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - win32kfull.sys
KERNEL MODE HEAP CORRUPTION
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - fltmgr.sys
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - eamonm.sys
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - win32kbase.sys
Let op, dit gebeurt gewoon uit het niets. De computer staat aan, je loopt weg om even wat koffie te drinken of even te poepen, en dan kom je terug, en is er weer eens een BSOD. Ik kan geen enkele aanleiding verzinnen. De computer loopt vast terwijl hij niets aan het doen is.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Drivers updaten. Als je googlet, zeggen de meesten dat het om drivers gaat. Ik heb al een hoop handmatig geüpdatet, en heb zelfs zo'n overbodig ad-pakket als Driver Booster 7 er op los gelaten, maar het mag nog geen baat hebben. Nog steeds BSODS, soms 1, soms 2 per dag.
Ik heb de memory check van Windows zelf gedaan. Vond geen problemen. Nog geen memtest86 gedaan.
Enig idee hoe ik er achter kom wat hier aan de hand is? Ik denk zelf in 1 van deze richtingen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 3 2200G Boxed | € 86,- | € 86,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M PRO-M2 MAX | € 67,55 | € 67,55 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Focus G Mini | € 48,90 | € 48,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Optische drives | LG GH24NSD1 | € 14,90 | € 14,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus Gold 450W | € 60,95 | € 60,95 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 64,90 | € 64,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 408,10 | ||
Ik heb Windows 10 er op gezet, maar ik krijg nu op compleet willekeurige momenten compleet willekeurige BSODs. De verzameling meldingen die ik al heb gehad is ondertussen:
IRQL NOT LESS OR EQUAL
CRITICAL PROCESS DIED
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - win32kfull.sys
KERNEL MODE HEAP CORRUPTION
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - fltmgr.sys
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - eamonm.sys
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - win32kbase.sys
Let op, dit gebeurt gewoon uit het niets. De computer staat aan, je loopt weg om even wat koffie te drinken of even te poepen, en dan kom je terug, en is er weer eens een BSOD. Ik kan geen enkele aanleiding verzinnen. De computer loopt vast terwijl hij niets aan het doen is.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Drivers updaten. Als je googlet, zeggen de meesten dat het om drivers gaat. Ik heb al een hoop handmatig geüpdatet, en heb zelfs zo'n overbodig ad-pakket als Driver Booster 7 er op los gelaten, maar het mag nog geen baat hebben. Nog steeds BSODS, soms 1, soms 2 per dag.
Ik heb de memory check van Windows zelf gedaan. Vond geen problemen. Nog geen memtest86 gedaan.
Enig idee hoe ik er achter kom wat hier aan de hand is? Ik denk zelf in 1 van deze richtingen:
- 1 van de geheugen bankjes is niet goed
- de timings van mijn geheugen staan misschien niet goed ingesteld (niets veranderd in BIOS, alles staat standaard). volgens mij staat de boel op 2133MHz en niet op 3000, terwijl ik volgens mij toch echt 3000MHz geheugen er in heb gestopt.
- Norton ESET veroorzaakt misschien dit probleem
- Toch nog een of andere driver, ergens, die ik over het hoofd heb gezien. Welke zou het kunnen zijn?