Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[ryzen 3 2200g] Willekeurige BSODs op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Buur75
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 02-02 10:49
Ik heb een PC in elkaar gezet, voor andere mensen. Dit is de volledige configuratie.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 86,-€ 86,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-M2 MAX€ 67,55€ 67,55
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 48,90€ 48,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 64,90€ 64,90
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 14,90€ 14,90
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 60,95€ 60,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,10

Ik heb Windows 10 er op gezet, maar ik krijg nu op compleet willekeurige momenten compleet willekeurige BSODs. De verzameling meldingen die ik al heb gehad is ondertussen:

IRQL NOT LESS OR EQUAL
CRITICAL PROCESS DIED
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - win32kfull.sys
KERNEL MODE HEAP CORRUPTION
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - fltmgr.sys
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - eamonm.sys
SYSTEM SERVICE EXCEPTION - win32kbase.sys

Let op, dit gebeurt gewoon uit het niets. De computer staat aan, je loopt weg om even wat koffie te drinken of even te poepen, en dan kom je terug, en is er weer eens een BSOD. Ik kan geen enkele aanleiding verzinnen. De computer loopt vast terwijl hij niets aan het doen is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Drivers updaten. Als je googlet, zeggen de meesten dat het om drivers gaat. Ik heb al een hoop handmatig geüpdatet, en heb zelfs zo'n overbodig ad-pakket als Driver Booster 7 er op los gelaten, maar het mag nog geen baat hebben. Nog steeds BSODS, soms 1, soms 2 per dag.

Ik heb de memory check van Windows zelf gedaan. Vond geen problemen. Nog geen memtest86 gedaan.

Enig idee hoe ik er achter kom wat hier aan de hand is? Ik denk zelf in 1 van deze richtingen:
  • 1 van de geheugen bankjes is niet goed
  • de timings van mijn geheugen staan misschien niet goed ingesteld (niets veranderd in BIOS, alles staat standaard). volgens mij staat de boel op 2133MHz en niet op 3000, terwijl ik volgens mij toch echt 3000MHz geheugen er in heb gestopt.
  • Norton ESET veroorzaakt misschien dit probleem
  • Toch nog een of andere driver, ergens, die ik over het hoofd heb gezien. Welke zou het kunnen zijn?
Als iemand mij een stukje op weg kan helpen, dan graag, want ben er al een maand mee bezig. Onhandig is dat de computer bij iemand anders staat. Ik ga er zaterdag weer heen, maar kan er bij met Teamviewer of zoiets...

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:10
ik neem aan dat je wel een 64 bits windows versie heb draaien..

het e.a. geeft de indruk dat het gerelateerd is aan videodrivers of videogeheugen

niet gaan lopen rommelen met dingen als driver booster.

ik zou eens terug gaan naar de basis
windows opnieuw installeren

en in eerste instantie niets aan doen
geeft het nog problemen
handmatig amd drivers installeren

verder staat je RAM niet in de QVL van MSI voor dit moederbord
en ik zie ook dat men dit ram idd op 2133 wenst te ondersteunen dus daar ook op zetten

check voor de zekerheid ook of de bios overeenkomt
https://www.msi.com/Mothe...0M-PRO-M2-MAX#support-cpu

boyette wijzigde deze reactie 15-01-2020 23:42 (28%)

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ik ben geen voorstander van opnieuw te installeren zonder dat je weet wat er aan de hand is.

Om je goed te kunnen helpen moet je precies opschrijven wat de complete foutmeldingen zijn, inclusief die lange hexadecimale codes en teksten. Minidumps zijn nodig om na te gaan waar het probleem precies in zit. Als je die ergens online beschikbaar kan maken kunnen we die bekijken.

Welke versie van Windows gebruik je en welke drivers heb je geinstalleerd en waar heb je die vandaan gehaald? Je kunt een overzicht oproepen van de geïnstalleerde drivers op de command line met deze opdracht driverquery /V.

Draai fsc /scannow om Windowsbestanden te controleren en te repareren. Hiervoor moet je eerst een opdrachtregel openen met beheerdersrechten (rechtermuisklik op Command Prompt).

Welke AMD software heb je geïnstalleerd? Wat zijn de instellingen die je gebruikt?

Welke MSI software heb je geïnstalleerd?

Gebruik je de door MSI aanbevolen BIOS versie? Heb je de BIOS al gereset naar default/standaard?

Verwijder "Driver Booster 7" en andere software die je hebt geprobeerd. Minder is vaak beter.

Heb je zowel Norton als Eset draaien? Als die tegelijk on access scans laat draaien kun je beter een daarvan uitschakelen. Antivirus software dat tegelijkertijd draait kan stabiliteitsproblemen veroorzaken.

Wat betreft die 2133 MHz, dat is waarschijnlijk de fallback van het geheugen als XMP (met hogere frequenties) faalt.

Als het mogelijk is, test dan met andere geheugenmodules op een standaard DDR4 snelheid (SPD/JEDEC), zonder XMP. Het moederbord ondersteunt JEDEC DDR4 1866 / 2133 / 2400 / 2667 Mhz. Of test met geheugen dat op de lijst staat van moederbordfabrikant MSI.

• Buur75
Ok bedankt, het is zaterdag, ik zit weer achter de bewuste computer. Eerst de resultaten van alle scans, die hebben niets opgeleverd:

C:\Windows\system32>sfc /scannow

Beginning system scan. This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

Zo ook:
chkdsk /f C:
Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Geeft allemaal geen soelaas. Of eigenlijk juist wel, wat ze vonden geen problemen.

Ik heb Driver Booster meteen er af gegooid.

De Bios is inmiddels gerest naar default/standaard.

Ik weet niet wat de aanbevolen Bios-versie zou moeten?

Ik dacht dat Eset door Norton was overgenomen, ik weet niet waarom, en daarom noemde ik het programma per abuis Norton Eset, maar het is eigenlijk Eset Security. Als ik dit google in combinatie met BSODs, vind ik geen noemenwaardige berichten, dus deze optie acht ik als minder mogelijke oorzaak van deze problemen.

Van AMD heb ik "AMD Radeon Software" geïnstalleerd... Van MSI heb ik de drivers geïnstalleerd die op de CD stonden die met het moederbord was meegeleverd.

Hierbij een link naar de laatste vijf minidumps (er staan er niet meer? :? ), en naar het resultaat van driverquery! Het is een WeTransfer-link (beschikbaar t/m 25 januari 2020):
https://we.tl/t-zEzZHtAKK7

Ik vermoed toch dat alles door het type geheugen wordt veroorzaakt. Bij het uitzoeken heb ik inderdaad naar de verkeerde lijst gekeken. Het type dat ik heb gekocht wordt wel ondersteund met een RX-2x00 configuratie, maar niet met een RX-2X00G/GE config en het gaat hier om een 2200G, dus dat zou het kunnen verklaren. Ik heb inmiddels 1 bankje eruit gehaald, zo blijft er nog 8GB nodig wat meer dan voldoende is. Eens kijken of de problemen minder zijn, en dan maar een wel ondersteund ram-bankje kopen.

Ik moet nu wachten en kijken of de problemen er nog steeds zijn. Helaas kan ik de problemen niet handmatig oproepen.

Kan iemand misschien iets met mijn driverquery-uitdraai en de minidumps?

• VECTOR ®
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online

VECTOR ®

RYZEN 9 3900X + 64GB

Ik zou de chipsetdrivers nooit van de meegeleverde CD installeren ( Van AMD heb ik "AMD Radeon Software" geïnstalleerd... Van MSI heb ik de drivers geïnstalleerd die op de CD stonden die met het moederbord was meegeleverd)

Dus gewoon deze doen ( screenshot )

https://tweakers.net/ext/f/nrAc8VxJT3xOHMS2zOYBWFRb/thumb.png

Ryzen 9 3900X | ASUS Rog Strix X570-F GAMING | ASUS Radeon RX580 8GB OC | Corsair Crystal 570X RGB | AOC Q3279VWF | Logitech Z623 | Corsair CMK64GX4M43000C15 | Corsair RM 750i | Corsair Force MP600 1 TB | Corsair Strafe RGB | W10 Pro |

• Buur75
Ja dat waren dezelfde versies...

• VECTOR ®
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online

VECTOR ®

RYZEN 9 3900X + 64GB

Buur75 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:09:
Ja dat waren dezelfde versies...
Hmmm en deze bios ?

Versie
7B84vA5
Release datum
2019-12-06
Bestandsgrootte
13,85 MB

Ryzen 9 3900X | ASUS Rog Strix X570-F GAMING | ASUS Radeon RX580 8GB OC | Corsair Crystal 570X RGB | AOC Q3279VWF | Logitech Z623 | Corsair CMK64GX4M43000C15 | Corsair RM 750i | Corsair Force MP600 1 TB | Corsair Strafe RGB | W10 Pro |

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-02 22:36
Hoewel ram officieel een 'fallback' ondersteunt (en dus ook doet - naar 2166), ik heb toch het vermoeden dat het RAM geen goede match is.

1) Staat het setje op de lijst bij MSI als "qualified hardware" ?
2) Probeer de RAM-kit eventueel om te ruilen voor een DDR4-2400/2600

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Cens
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-02 20:31
Welke versie van windows 10 heb je geïnstalleerd? De meest recente van Microsoft of eentje die je nog had liggen. Oudere versies van windows 10 geven de meest willekeurige BSODs in combinatie met Ryzen.

Ik had dit ook, en bij mij verdwenen de BSODs als sneeuw voor de zon toen ik een clean install van de meest recente windows versie deed.

• Buur75
D_Jeff schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:16:
[..]
1) Staat het setje op de lijst bij MSI als "qualified hardware" ?
[..]
Het antwoord op deze vraag is dus helaas "nee". Ik heb in de verkeerde lijst zitten kijken. Dit type ram werd wel ondersteund in de lijst onder "RX-2x00" maar niet in de lijst "RX-2x00G/GE", en het gaar hier om een 2200G... Ik vermoed dus ook een compatibiliteitsprobleem. Overigens is de PC sinds mijn handelingen gisteren niet meer vastgelopen (er zit nog maar 1 bankje in van 8GB). We wachten af...
Cens schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:50:
Welke versie van windows 10 heb je geïnstalleerd? De meest recente van Microsoft of eentje die je nog had liggen. Oudere versies van windows 10 geven de meest willekeurige BSODs in combinatie met Ryzen.
[..]
Bedankt voor het meedenken, maar dit lijkt me erg sterk. Kun je dit onderbouwen met berichten van andere mensen of van fabrikanten? Heb je misschien een bron?

Ik heb overigens een versie van Windows 10 van september 2019 gebruikt; van de MS-site gedownload met behulp van de Media Creation Tool. We hadden een code om deze te activeren.

• Cens
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-02 20:31
Het internet staat vol posts van mensen met Ryzen, oude windows versies en bsods. Hier is er bijvoorbeeld eentje als je een bron wil: https://forums.tomshardwa...s-10-freeze-bsod.3498825/

Zoals gezegd ik had ook de meest idiote bsods toen ik een clean install van een oude Windows 10 versie deed icm een 2700x. De laatste versie loste alle problemen meteen op.

Maar als je inderdaad de media Creation tool hebt gebruikt, dan zal dit je probleem niet zijn.

• Buur75
Update: Sinds er nog maar 1 van de 2 geheugenbankjes in de computer zit, zijn er geen blue screens meer verschenen! Als ik genoeg tijd heb, ga ik beide bankjes individueel uitgebreid testen, het kan een verrot reepje zijn, maar het kan natuurlijk ook nog altijd een compatibiliteitsprobleem zijn, dat het moederbord niet tegen dual memory van dit type kan, of zoiets...

Even iets heel anders: ik heb tegelijkertijd ook naar de processor gekeken, en daarbij o.a. aan de schroefjes van de koeler gedraaid. Deze leken mijns inziens wel heel erg vast te zitten. Is het mogelijk om de koeler TE strak op de processor te schroeven, en dat de computer daardoor al deze errors heeft gegeven, of is dat onzin?

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-02 22:36
Welke koeler is dat? (kan ik zo snel niet terug vinden in dit draadje)
De meeste koelers zijn tegenwoordig uitgevoerd met een kliksysteem of een veertje.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14:45
D_Jeff schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:52:
Welke koeler is dat? (kan ik zo snel niet terug vinden in dit draadje)
De meeste koelers zijn tegenwoordig uitgevoerd met een kliksysteem of een veertje.
Stock cooler moet je schroeven. Inderdaad met een veersysteem.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True