Juiste aansluiting versterker, subwoofer en speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:45
Hallo!

Ik heb thuis een opstelling staan voor mijn muziek, alleen ik twijfel op ik deze compleet juist heb aangesloten. De situatie is als volgt:
Ik heb een versterker staan (een Marantz PM7001) waaraan ik via de uitgangen van speakers A een Canton Plus C passieve subwoofer heb aangesloten (hier zitten ingangen voor rechts en links op). Aan deze subwoofer heb ik mijn speakers (Dali Suite 1.7) aangesloten, aan de uitgangen die op de subwoofer zitten. Als ik echter op internet kijk, zie ik staan dat het eigenlijk niet de bedoeling is om een subwoofer zonder filter of iets dergelijks op de versterker aan te sluiten.. Wat mij wel opvalt is dat ik de bas op de versterker een stuk omlaag moet zetten, omdat anders die te overheersend wordt, maar dat heb ik tot nu toe toegewezen aan een slechte plaatsing van de subwoofer (hier moet ik nog verandering in brengen).

Kan iemand mij vertellen of dit de juiste opstelling is, en zo nee, wat ik dan beter kan aanpassen?

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kunt het volume van de subwoofer nu niet los regelen. Dus als die sub veel gevoeliger is dan je dali speakers, kan dit zeer veel onbalans geven. Zo'n sub is bedoeld voor de bijbehorende speakers OF je moet het volume (met een losse versterker) kunnen regelen onafhankelijk van je Dali's

Het is zonder de complete set bijbehorende speakers in theorie niet de meest handig gekozen setup.
Als ik echter op internet kijk, zie ik staan dat het eigenlijk niet de bedoeling is om een subwoofer zonder filter of iets dergelijks op de versterker aan te sluiten.
Ongeveer iedereen heeft een actieve subwoofer. Jij hebt een passieve. Die is gewoon bedoeld voor speakeraansluitingen. Dus die is goed aangesloten.

Het enige wat je anders zou kunnen doen is je dali speakers op speakers B aansluiten je je sub op speakers A (of andersom, maakt niet uit), dan krijgen je dali's het volledige signaal en is je sub aanvulling.

Nu krijgen je dali's via de sub hun signaal en er is een (zeer) grote kans dat de sub alle lage frequenties eruit filtert (omdat het eigenlijk bedoeld is om daar kleine sattelietjes op aan te sluiten).
Kan iemand mij vertellen of dit de juiste opstelling is, en zo nee, wat ik dan beter kan aanpassen?
Als je het volume goed kan krijgen, is het ok. Maar ik denk dat dat (zeer) moeilijk wordt. Ik zou zelf liever een actieve sub (met high-level ingang) gebruiken en die op speakers B aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 16-01-2020 07:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In de Canton sub zit een passief scheidings filter.
https://www.avforums.com/...lus-s-satellites.1475246/
De Dali's krijgen niet het volledige audiosignaal aangeboden en zullen zelfs wat zachter klinken door de weerstand van 1 Ohm.
Als je de Dali's rechtstreeks op de versterker aansluit krijgen ze het volle signaal (parallel aan sub) zijn ze wat luider, speler lager en zal de sub minder overheersen.
Minimum impedantie van de Dali's is 3,4 Ohm, dus zonder de extra 1 Ohm van het filter wordt de versterker wat meer belast. Zijn die oudere Marantz meestal niet zo kinderachtig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Ah kijk, bedankt voor het antwoord! Ik heb de subwoofer een halfjaar geleden tweedehands aangeschaft, maar ik heb duidelijk iets te weinig onderzoek gedaan. Nou heb ik de Marantz aangeschaft ter vervanging van een oudere versterker (een Pioneer A-447), dus ik denk dat de meest nette oplossing nu is om de Pioneer aan te sluiten aan de pre out van de Marantz, en aan de Pioneer de subwoofer te sluiten, om deze als sub amp in te zetten. Ik heb geen goed gevoel bij het aansluiten van de subwoofer aan kanaal B, omdat de impedantie dan erg laag wordt, dat wil ik de Marantz niet aan doen. Daarnaast blijft het probleem dat de subwoofer en de speakers niet op elkaar afgesteld zijn, dus als ze aan dezelfde versterker zitten, is daar niet zoveel aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Das een prima oplossing, want dan kan je het ook goed afstellen qua volume.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Top, dan ga ik dat voorlopig doen! Mocht ik de tweede versterker willen vervangen door een dedicated subwoofer versterker (liefst eentje die ook niet al te groot is), wat zijn dan aanraders?
Pagina: 1