Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis pc / ps4 streaming

Pagina: 1
Acties:

• fifanoob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:27
Hallo allemaal,

Ik wil in mijn "man cave " een desktop pc neerzetten. Heb wel de basiskennis van computers, maar daar houdt het ook wel bij op. Vandaar dat ik graag mijn bevindingen hier met jullie wil delen en ik graag jullie mening daarover hoor. Uiteraard zijn jullie vrij om eventuele andere suggesties voor te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc wordt voornamelijk gebruikt voor simpel gebruik, daarmee bedoel ik dingen zoals Youtube, office gebruik, beetje surfen op het web. Ook zou ik hem willen gebruiken als bron om films vanaf te streamen naar me tv toe voor 4kfilms. Hoe en wat ben ik nog niet helemaal over uit. Kodi/ plex/ Raspberry Pi.

Ook wil ik wellicht in de toekomst mijn ps4 beeld kunnen opnemen op mijn pc, dit gebeurd bij mijn weten met een elgato game capture card.
Echt gamen ga ik er niet op doen, wellicht misschien een footballmanager game of een city skilines, maar gamen gebeurd voornamelijk op de ps4.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget in mijn hoofd. Maar rond de 800 vind ik wel een mooi uitgangspunt. Inclusief monitor. Toetsenbord en muis wordt gewoon heel simpel, zo klein mogelijk zodat het zo min mogelijk ruimte in beslag neemt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee..

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij hoeft het allemaal niet zo zwaar te zijn en kan alles redelijk budget. Ik heb dan ook mijn input gehaald uit de Best buy Guide van tweakers van deze maand.
reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2020

Omdat ik hem ook wil gebruiken voor data opslag zoals films en eventueel gameplay beelden van mijn ps4.
Heb ik wel gekozen voor 2 harddisks. Dit kan dus overkill zijn.
Hieronder naar mijn inzicht de verschillende onderdelen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 122,95€ 122,95
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 46,-€ 46,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 55,90€ 55,90
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 57,-€ 57,-
1MonitorenPhilips 243V7QDAB/00 Zwart€ 107,50€ 107,50
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 66,75€ 66,75
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 116,04€ 116,04
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,94

Er komen 3 hdd voor in het lijstje, echter zit ik dus in twijfel om 1x 1TB te nemen van een snel merk.
Of zoals je ziet een wat kleiner ( snelle ) en een wat grotere langzamere..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees vele goede reviews over AMD op moment en het lijkt mij daarom een goede keus om voor hun te gaan. Aangezien een desktop uit vele onderdelen bestaat heb ik gekeken naar merken die graag samen gaan wat in mijn beleving voor een optimale prestaties gaat in verhouding tot prijs. Echter is mijn kennis hierin beperkt en zijn mijn bronnen reviews, deze zijn natuurlijk lang niet altijd objectief. En voor mij lastig te controleren / begrijpen. Ik sta absoluut open voor andere merken en suggesties, echter kwam ik op dit uit omdat dit goed aangeprezen wordt door vele "gebruikers" ?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben niet echt de moeilijkste, het is niet zo dat deze desktop 24/7 aan moet staan om bereikbaar te zijn voor eventuele streaming gebeuren. Ook hoeft hij niet muisstil te zijn, maar hoe stiller hoe beter. Formaat, ook daarin maakt mij niet zo heel veel uit. Een huge van een kast hoeft nou ook weer niet. Klein compacte kast is prima, maar als een maatje groter beter is voor de airflow dan liever dat. Kleurtjes enzo hoeft ook niet. Ik ben simpel van zwart en wit kleurtjes. Strak en clean.

Ga je overklokken?
Lijkt mij niet nodig, aangezien de desktop voornamelijk lichtgebruik zal doen, mocht ie wat zware dingen moeten gaan doen in de toekomst zoals wellicht videobewerking van me gameplay beelden dan mag het ook prima wat langer duren en dus op standaard performance.

Wat verwacht je van ons?
De videokaart.. Daar zit ik een beetje mee. Hoe sterk moet die zijn voor mijn gebruik? Streamen naar mijn tv in 4k is in het begin het zwaarste werk wat de pc moet gaan doen. Echter weet ik nog niet precies hoe ik dat ga doen. Wellicht via Kodi, of een raspberry Pi.. Of toch voor een nvidia shield gaan?

Het opnemen van mijn gameplay beelden van de ps4, dit is nog geen must, ik zit er soms aan te denken en weet ook nog niet helemaal zeker of dit van toepassing gaat zijn.
Mocht ik dit gaan doen ben ik naar mijn weten een Elgato game capture nodig.
Die geeft aan bij minimale systeem eisen:

Windows 10 (64-bit) of OSX
• 4e generatie quad-core Intel Core i5 CPU (i5-4xxx of vergelijkbaar)
• Intel HD of NVIDIA GeForce® GTX 600 series videokaart
• 4 GB RAM geheugen
• USB 3.0 port

De videokaart die ik nodig ben voor streaming van 4k films naar mijn TV zou dat een beetje dezelfde eisen hebben als wat de Elgato ook nodig heeft? Zo ja dan kan ik dus meteen een videokaart nemen die daar aan voldoet. Mocht het zo zijn dat ik voor het streamen het ook makkelijk met een lichtere kaart kan doen dan is wellicht dat ook een optie. Dan kan ik later alsnog een videokaart nemen die aan de eisen van de Elgato voldoet?
Mochten deze eisen zo minimaal van elkaar verschillen dan kan naar mijn beleving beter gewoon een videokaart nemen die beide aan kan.
Komt het overigens wel aan op mijn videokaart mocht ik een 4k film willen streamen over het netwerk? Of is bv de CPU veel bepalender daarin? Ook daar zou ik graag jullie meningen over horen.

Echter heb ik mij nog niet helemaal verdiept in videobewerking en eventueel video's encoderen. De vraag is ook echt voor mijzelf nog ga ik dat doen. Heb ik zin om mij daarin te gaan verdiepen, heb ik daar de tijd voor etc etc.
En mijn vraag aan jullie is ook, wat zouden jullie doen. Bij mijn weten kan video bewerking ook wel met een wat "langzamere " videokaart? Met videobewerking bedoel ik het bewerken van mijn gameplay beelden van de ps4.

De harddisk ben ook nog niet helemaal zeker van. Is dit overkill? Zou ik net zo goed 1 snelle kunnen nemen van 1TB? Mocht deze vol raken kan ik er alsnog een extra schijf bij in doen? Voor simpele opslag voldoet een oldscool 3,5 sata hdd ook? Dat ik dan daar later nog een van aanschaf?

Monitor, zou het erg lelijk staan als ik er een scherm van 24 inch vlak naast de 28 inch heb staan? Ik ga ze niet naast elkaar plaatsen. Deze komt schuin op mijn Bureau te staan met wel 10 a 15 cm afstand tussen de 28inch die in het midden staat.
Hoeveel Hz scherm raden jullie mij aan? Gewoon 60hz is voldoende?

Mochten ik dingen over het hoofd hebben gezien of mocht dit topic niet voldoen aan de voorwaarden, dan staat een ieder vrij omdat aan te geven.
Bij voorbaat dank voor eventuele research die sommige mensen hiervoor hebben gedaan en voor hun gedeelde kennis daarin.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik mis nog een videokaart..
Ik snap ook de nood voor 3 schijven niet, waarom 2 ssds en een hdd als je met een ebkele 2tb ssd ook klaar bent?

De voeding kun je beter vervangen voor een Bitfenix Formula Gold of een Corsair RM550x ofzo :)

Edit: oke ik heb het hele verhaal nog eens doorgelezen en een aantal dingen kun je zelf opzoeken, zoals of de cpu of gpu belangrijker is bij videoberwerken.

Voor zover ik weet is 4k streamen een cpu taak en kan elke gangbare cpu dat wel aan. De Ryzen 3400G is dan wellicht een optie, betere prestaties per core dan de 2600 (wel minder cores maar soit) en een ingebakken gpu, ben je gelijk van dat dilemma af :)

[ Voor 46% gewijzigd door Wintervacht op 15-01-2020 19:53 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• fifanoob
Wintervacht schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:46:
Ik mis nog een videokaart..
Ik snap ook de nood voor 3 schijven niet, waarom 2 ssds en een hdd als je met een ebkele 2tb ssd ook klaar bent?

De voeding kun je beter vervangen voor een Bitfenix Formula Gold of een Corsair RM550x ofzo :)
De videokaart is de reden dat ik dit voornamelijk post..Ik weet dus niet welke ik moet nemen.

Ik heb idd 2 ssd's erin staan. Dit omdat ik nog niet weet wat ik wil.
De ssd met 1TB.
Of de ssd met 500gb en een langzamere normale hdd van 2TB er.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

fifanoob schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:51:
[...]

De videokaart is de reden dat ik dit voornamelijk post..Ik weet dus niet welke ik moet nemen.

Ik heb idd 2 ssd's erin staan. Dit omdat ik nog niet weet wat ik wil.
De ssd met 1TB.
Of de ssd met 500gb en een langzamere normale hdd van 2TB er.
Ik was mijn vorige post even aan het editen, kun je die gelijk lezen :p

Ik begrijp de keuze voor 2 schijven gewoon niet zo, waarom een slome hdd als je voor een paar tientjes meer alles op een 2tb ssd kwijt kan? De dagen van aparte schijven voor OS en data zijn wel voorbij, hdds zijn eigenlijk alleen nog interessant voor heel veel opslag of raid setups.
Niet dat ssds nu zo spotgoedkoop zijn maar het werkt met alles wel veel prettiger, ze hebben geen last van fragmentatie en met een m.2 disk hoef je ook nog eens geen voeding en sata kabels te gebruiken.

En wat je zegt, mocht het nou de spuigaten uit lopen met data kun je er altijd nog een bij prikken. Erger nog, als het zo ver komt met een 2tb ssd kun je zelfs overwegen om een NAS te nemen voor snelle of veeel opslag die gewoon altijd draait, waarmee je van overal bij je data kan en met een beetje mazzel kun je ook nog je films vanaf de NAS streamen :)

• fifanoob
Wintervacht schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Ik was mijn vorige post even aan het editen, kun je die gelijk lezen :p

Ik begrijp de keuze voor 2 schijven gewoon niet zo, waarom een slome hdd als je voor een paar tientjes meer alles op een 2tb ssd kwijt kan? De dagen van aparte schijven voor OS en data zijn wel voorbij, hdds zijn eigenlijk alleen nog interessant voor heel veel opslag of raid setups.
Niet dat ssds nu zo spotgoedkoop zijn maar het werkt met alles wel veel prettiger, ze hebben geen last van fragmentatie en met een m.2 disk hoef je ook nog eens geen voeding en sata kabels te gebruiken.

En wat je zegt, mocht het nou de spuigaten uit lopen met data kun je er altijd nog een bij prikken. Erger nog, als het zo ver komt met een 2tb ssd kun je zelfs overwegen om een NAS te nemen voor snelle of veeel opslag die gewoon altijd draait, waarmee je van overal bij je data kan en met een beetje mazzel kun je ook nog je films vanaf de NAS streamen :)
Tnx voor je reacties. Dat met die schijven komt omdat ik nog een beetje uit dat tijdperk kom :+
Je nam een snelle voor je Os en dergelijke en een wat langzamere voor data.
Vandaar dat ik wel graag een m.2 disk wil, maar dan neem ik er 1 met 1TB.

En ik heb totaal geen ervaring met een cpu waar een videochip bij in zit. Is die GPU sterk genoeg? Hoe gaat dat straks als ik eventueel wel er een Elgato caputer card op wil aansluiten? Gaat dat ook werken?

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

fifanoob schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:23:
[...]

Tnx voor je reacties. Dat met die schijven komt omdat ik nog een beetje uit dat tijdperk kom :+
Je nam een snelle voor je Os en dergelijke en een wat langzamere voor data.
Vandaar dat ik wel graag een m.2 disk wil, maar dan neem ik er 1 met 1TB.
Dan is alles lekker snel :) Ook je videobestanden zijn dan een stuk sneller ingeladen!
En ik heb totaal geen ervaring met een cpu waar een videochip bij in zit. Is die GPU sterk genoeg? Hoe gaat dat straks als ik eventueel wel er een Elgato caputer card op wil aansluiten? Gaat dat ook werken?
Sterk genoeg waarvoor? De Vega 11 staat zijn mannetje wat betreft igpu's, maar kan zich uiteraard niet meten met dedicated (gaming) gpu's, waar zou die voor gebruikt worden?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of videotjes knippen en plakken meer op de cpu of gpu leunt en ik heb al helemaal geen ervaring met streamen :p Maar als je twijfelt en je budget is nog enigzins rekbaar (vooral als je 2 van de 3 schijven uit het lijstje haalt :+) kun je nog kiezen voor een Ryzen 3600, die allround koning is, en een kleine/simpele dedicated gpu als een GTX1650 (Super) ofzo, dan heb je hoedanook het beste van beide werelden. Als je voor een cpu en gpu los gaat kun je eens oriënteren wat betreft de beste gpu keuze is, als het puur om weergave/streamen/video gaat heb je denk ik genoeg aan een cheap, simpel kaartje.
Maar wederom: heb er persoonlijk geen ervaring mee!

Oh en over SSDs gesproken, ga je voor één grote neem dan eentje met TLC memory i.p.v. QLC, dat gaat wat langer mee ;) De Kingston heeft TLC flash, de Intel werkt met QLC.

• fifanoob
Wintervacht schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:54:
[...]

Dan is alles lekker snel :) Ook je videobestanden zijn dan een stuk sneller ingeladen!

[...]

Sterk genoeg waarvoor? De Vega 11 staat zijn mannetje wat betreft igpu's, maar kan zich uiteraard niet meten met dedicated (gaming) gpu's, waar zou die voor gebruikt worden?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of videotjes knippen en plakken meer op de cpu of gpu leunt en ik heb al helemaal geen ervaring met streamen :p Maar als je twijfelt en je budget is nog enigzins rekbaar (vooral als je 2 van de 3 schijven uit het lijstje haalt :+) kun je nog kiezen voor een Ryzen 3600, die allround koning is, en een kleine/simpele dedicated gpu als een GTX1650 (Super) ofzo, dan heb je hoedanook het beste van beide werelden. Als je voor een cpu en gpu los gaat kun je eens oriënteren wat betreft de beste gpu keuze is, als het puur om weergave/streamen/video gaat heb je denk ik genoeg aan een cheap, simpel kaartje.
Maar wederom: heb er persoonlijk geen ervaring mee!

Oh en over SSDs gesproken, ga je voor één grote neem dan eentje met TLC memory i.p.v. QLC, dat gaat wat langer mee ;) De Kingston heeft TLC flash, de Intel werkt met QLC.
Snap je punten en inderdaad wordt ie wel lekker snel van. Maar ook weer beetje overkill denk ik. Het wordt voornamelijk een desktop die ik gebruik naast me ps4 tijdens het gamen. Beetje youtube op achtergrond aan beetje surfen je kent het wel.
Daar is deze pc in eerste instantie voor bedoeld. Maar ik heb ook een mooie 4k tv en wil daar toch ook wel wat 4 films op kijken.
Ik dacht dat kan deze desktop dan ook mooi doen. Het streamen naar me tv. Maar wellicht is een simpele nas dan makkelijker. Lastig lastig..
Ook zit ik nog met het idee om mijn gameplay beelden van me ps4 op te nemen met de desktop.
Ik ga mijzelf nog wat meer in verdiepen op dat gebied. Geen idee wat de eisen daarvoor een beetje zijn.
Voor eventuele simpele videobewerking hoeft het van mij niet super snel te gaan. het encoderen etc mag best wel een tijdje duren, dat kan prima op de achtergrond.
Keuzes..

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

fifanoob schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:01:
[...]
Snap je punten en inderdaad wordt ie wel lekker snel van. Maar ook weer beetje overkill denk ik. Het wordt voornamelijk een desktop die ik gebruik naast me ps4 tijdens het gamen. Beetje youtube op achtergrond aan beetje surfen je kent het wel.
Daar is deze pc in eerste instantie voor bedoeld. Maar ik heb ook een mooie 4k tv en wil daar toch ook wel wat 4 films op kijken.
Ik dacht dat kan deze desktop dan ook mooi doen. Het streamen naar me tv. Maar wellicht is een simpele nas dan makkelijker. Lastig lastig..
Ook zit ik nog met het idee om mijn gameplay beelden van me ps4 op te nemen met de desktop.
Ik ga mijzelf nog wat meer in verdiepen op dat gebied. Geen idee wat de eisen daarvoor een beetje zijn.
Voor eventuele simpele videobewerking hoeft het van mij niet super snel te gaan. het encoderen etc mag best wel een tijdje duren, dat kan prima op de achtergrond.
Keuzes..
Voor Elgato gaf je de specs al in de openingspost, die werkt dus met zo goed als alles, misschien kun je nog wel ergens een koelkast met een Intel Graphics chip vinden, dat werkt ook :)
Geen idee hoe het werkt, maar voor capture heb je natuurlijk geen render-monster nodig, ik denk derhalve dat je goed af kunt met een Ryzen 3400G en geen dedicated gpu.
Als de pc in basis alleen voor basale taken zoals youtube en dergelijke is komt het dan wel goed :)
Totdat je je beseft dat gamen op de PC ook kan :p

4K video afspelen is heden ten dage geen probleem meer, daar hoef je niet echt speciale hardware voor te hebben, zolang het niet antiek is of gruwelijk sloom (Denk low-end AMD Athlon of Intel Celeron meuk) moet dat wel goed gaan toch?

• fifanoob
Wintervacht schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:46:
[...]

Voor Elgato gaf je de specs al in de openingspost, die werkt dus met zo goed als alles, misschien kun je nog wel ergens een koelkast met een Intel Graphics chip vinden, dat werkt ook :)
Geen idee hoe het werkt, maar voor capture heb je natuurlijk geen render-monster nodig, ik denk derhalve dat je goed af kunt met een Ryzen 3400G en geen dedicated gpu.
Als de pc in basis alleen voor basale taken zoals youtube en dergelijke is komt het dan wel goed :)
Totdat je je beseft dat gamen op de PC ook kan :p

4K video afspelen is heden ten dage geen probleem meer, daar hoef je niet echt speciale hardware voor te hebben, zolang het niet antiek is of gruwelijk sloom (Denk low-end AMD Athlon of Intel Celeron meuk) moet dat wel goed gaan toch?
https://cpu.userbenchmark...zen-5-2600X/m825156vs3956

Hier komt de 2600x toch iets beter uit de testen? Zou dit komen doordat hij 2 cores meer heeft? Dat lijkt me opzich ook wel een voordeel voor Videobewerking?
Dan gooi ik er nog een simpele GPU al weet ik nog steeds niet welke ik daarvoor zou nemen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 122,95€ 122,95
1MonitorenPhilips 243V7QDAB/00 Zwart€ 107,41€ 107,41
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 61,-€ 61,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 116,04€ 116,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,30

Hier kom ik dan op uit exclusief de videokaart dus nog..

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Ik weet niet helemaal zeker wat je wilt hoor, maar is het misschien niet beter om het geld wat je in de elgato stopt in je zak te houden en daarvan een betere pc te kopen, dan is het namelijk mogelijk om vanaf je pc te streamen.

• fifanoob
Thehope schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:19:
Ik weet niet helemaal zeker wat je wilt hoor, maar is het misschien niet beter om het geld wat je in de elgato stopt in je zak te houden en daarvan een betere pc te kopen, dan is het namelijk mogelijk om vanaf je pc te streamen.
Ik speel geen games op de pc. Ik wil ook niet echt streamen maar af en toe de gameplay beelden opnemen van me ps4. Daarvoor is die elgato. En ook die komt pas later dan de pc. Maar wil me pc er al wel vast op samenstellen.

Ik zou dus niet inzien waarom ik een sterkere pc zou moeten. Het werk wat ik er op ga doen is tegenwoordig niet meer zo zwaar voor de computers.

Toch bedankt voor je reactie

• fifanoob
klein schopje, maar is er iemand die mij nog advies kan geven in welke range videokaarten ik moet zoeken?

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-11 16:57
M.i. is de vraag die je stelt mbt videokaart vrij breed, en daarmee vaag. Zoals tweaker Wintervacht zegt ben je w.b. kosten beter uit om een Ryzen 3400G te nemen van een 2600.

Als je wel voor de 2600 wilt gaan, volstaan voor wat jij tot nu toe omschrijft ook oudere videokaarten (5+ jaar oud). Een oude build van mij (2010) heeft een Radeon HD 5770 kaart en zelfs die voldoet aan de eisen die je stelt.

Een andere tip; werk wat je wilt even uit in een schema. Je hebt het ook over 4k-streaming, met behulp van iets wat je aan je monitor bevestigt. Dit kan ook op veel manieren: 1) HDMI-kabel naar je TV, 2) Plex-server draaien i.c.m. een Android box, 3) Raspberry Pi met LibreELEC/OSMC. en de 4k-films toegankelijk maken via SMB. Denk goed na over hoe je dat wilt, welke apparaten dan aan staan, en hoe je het geheel aansluit (bijv. bekabeld/wifi).

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ken je exacte case niet, maar je weet dat een PS4 van zichzelf al video capture mogelijkheden bezit ? Je moet ze dan wel op een externe HHD zetten, en deze weer inlezen op de PC. Wellicht is dat te omslachtig voor je, maar als het om enkele opnames gaat, kan het een alternatief voor je zijn.

Qua GPU, kan een GTX1660 interessant voor je zijn. Deze Turing based GPU bied hardware acceleratie voor x265/HEVC encoding en decoding. Mits de software NVENC ondersteund, kun je de Elgato beelden direct als HEVC wegschrijven, wat aardig kan besparen in je schijfruimte zonder in te boeten op kwaliteit.
En mocht je naderhand ermee willen gaan streamen, dan kun je dus op HEVC formaat gaan werken. (wat een betere kwaliteit geeft tegen een lagere bitrate)

• fifanoob
@Kesasar
Via Hdmi kabel is geen optie, te lange afstand en te veel geklooi met kabels.
Ik zit aan jouw optie 2 of 3 te denken. Ik heb een 4k tv in de woonkamer, daar heb ik al een PI zitten die bekabeld is aangesloten. Ook heb ik nog een fullhd tv in de slaapkamer met ook een Pi, deze maakt gebruik van wifi.

Ik zelf ben niet zo bekend met gpu die bij de cpu geleverd worden. Dacht dat zoiets altijd beetje als een onboard videokaart op een moederbord was. Zit nu wat meer te googlen naar prestaties van deze gpu.
Maar als ik het een beetje goed begrijp zijn deze gpu's die bij de cpu horen dus al in prima staat met wat ik dus wil?
In dat geval dan volg ik de tip van Wintervacht en jou op en neem ik de Rhyzen 3400g.

@Madshark ja klopt daar ben ik bekend mee. Maar net als wat je zegt, het lijkt mij erg omslachtig en volgens mij zitten er limieten aan. Echter ga ik het wel op deze manier in begin een een paar test runs mee doen om het toch te ervaren hoe het is.

De GTX1660 die je noemde is wel een kaart die redelijk wat euro's kost. Maar die kaart kan eventueel dingen wat versnellen als ik het begrijp. Echter begint mijn onderbuik mij meteen weer te doen laten twijfelen. Zo'n kaart is neem ik aan behoorlijk wat anders dan de gpu die bij de Rhyzen 3400g zit?
Heeft zo'n kaart als enige voordeel dan dat deze hardware acceleratie heeft voor encoding en decoding x265/HVEVC?
En zou voor de rest de gpu overkill zijn voor mijn werkzaamheden?
Ook zie ik dat de kaart niet overdreven groot is en lijkt mij dat deze sowieso nog wel op mijn moederboard pas die ik nu gekozen heb?

Dan denk ik dat ik voor dit lijstje ga en mocht deze gpu die bij de cpu geleverd wordt toch niet helemaal voldoen aan mijn wensen dan kan ik altijd nog bv de GTX1660 later aanschaffen en deze in het systeem plaatsen.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 145,-€ 145,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 61,-€ 61,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 501,90

Dan denk ik dat dit het zo gaat worden. Monitor eruit gehaald deze fix ik 2e hands.
Mooi budget systeem, maar op het kleine beetje "videobewerking " na hoeft deze pc verder ook geen zware dingen te doen.
Ik ben tevreden, mijn dank voor jullie input is groot :)

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-11 16:57
Mocht je nog twijfels hebben over het grafische vermogen, kijk dan ook even in dit artikel bij de buren:
https://nl.hardware.info/...n-3000-geen-3rd-gen-ryzen

Ik denk dat het huidige lijstje goed past bij je initiële vraag. Als je meer performance wilt, kan je altijd meer geld investeren; meer werkgeheugen, een snellere videokaart of meer opslag. Let wel dat bij het upgraden van bepaalde hardware, je rekening moet houden met de compatibiliteit van andere hardware.

Verder heb je twee Raspberry's staan bij de TV's waarop je wilt streamen. Ik heb geen ervaring met het streamen van 4K content via een Raspberry Pi, maar het zou kunnen dat 4K transcoding niet mogelijk is op (oudere) Raspberry's. - zelfs op de nieuwste Raspberry kan 4K playback niet betrouwbaar zijn.

Een Nvidia Shield, die je in je openingspost al vermeldde, is dan een beter idee. Alternatieven op die box, zoals de Mi Box S (zelf wisselende ervaringen mee, de devs zijn prutsers), of een oudere Chinese Mini M8S (minimale ondersteuning bij problemen, veel tijd kwijt om aan te passen naar smaak), werken dan beter omdat deze native al 4K ondersteunen.

• fifanoob
Kesasar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:13:
Mocht je nog twijfels hebben over het grafische vermogen, kijk dan ook even in dit artikel bij de buren:
https://nl.hardware.info/...n-3000-geen-3rd-gen-ryzen

Ik denk dat het huidige lijstje goed past bij je initiële vraag. Als je meer performance wilt, kan je altijd meer geld investeren; meer werkgeheugen, een snellere videokaart of meer opslag. Let wel dat bij het upgraden van bepaalde hardware, je rekening moet houden met de compatibiliteit van andere hardware.

Verder heb je twee Raspberry's staan bij de TV's waarop je wilt streamen. Ik heb geen ervaring met het streamen van 4K content via een Raspberry Pi, maar het zou kunnen dat 4K transcoding niet mogelijk is op (oudere) Raspberry's. - zelfs op de nieuwste Raspberry kan 4K playback niet betrouwbaar zijn.

Een Nvidia Shield, die je in je openingspost al vermeldde, is dan een beter idee. Alternatieven op die box, zoals de Mi Box S (zelf wisselende ervaringen mee, de devs zijn prutsers), of een oudere Chinese Mini M8S (minimale ondersteuning bij problemen, veel tijd kwijt om aan te passen naar smaak), werken dan beter omdat deze native al 4K ondersteunen.
De 2 Pi's gaan het vermoedelijk niet trekken. Diegene in me slaapkamer wel want dat is een fullhd tv in de woonkamer op de 4k tv wordt het een lastig verhaal. En zit ik ook steeds meer te denken aan een Nvidia Shield om het probleem daarmee op te gaan lossen.

En net wat je zegt ik kan nog eventueel wat dingen upgraden mocht het nodig zijn.
Tnx voor je input! ga alles vanavond bestellen :)
Pagina: 1