Gegevens flitsactie opvragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53
Beste Tweakers,

De laatste dagen wordt er bij ons in de buurt actief gecontroleerd door de politie op snelheidsovertredingen. Dit gebeurd na veel vragen en verzoeken door ons als bewoners. De gemeente heeft hierop actie ondernomen richting de politie en, warempel, de laatste dagen heeft de politie gehandhaafd met lasercontroles.

Nu zijn wij als bewoners benieuwd wat het resultaat was van de controles door de politie. Ik ben dus op zoek naar een instantie die ik kan contacteren om te kijken of deze resultaten openbaar gemaakt kunnen en mogen worden.

LET OP: ik ben dus uitdrukkelijk NIET op zoek naar de namen van de overtreders, maar ik ben gewoon benieuwd welke snelheden er gemeten én bekeurd zijn (we hebben een aantal bestuurders aan de kant zien staan met een norse blik).

Weet iemand van jullie toevallig welke instantie ik hiervoor kan benaderen ? Zou dat het CJIB zijn ? Of zou ik het beste het lokale politieteam eens kunnen benaderen ?

Alle reacties

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Probeer eens naar 0900-8844 te bellen en te vragen om wat statistieken. Waarschijnlijk zijn ze bij het lokale politiebureau wel bereid om je wat meer informatie te geven.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Elk jaar geeft de politie een overzicht van hoeveel geld er aan bekeuringen is uitgeschreven op bepaalde locaties (flitsers, wegen, etc). Als je deze even opzoekt kan je kijken welke instantie er achter zit.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
nextware schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:53:
Beste Tweakers,

De laatste dagen wordt er bij ons in de buurt actief gecontroleerd door de politie op snelheidsovertredingen. Dit gebeurd na veel vragen en verzoeken door ons als bewoners. De gemeente heeft hierop actie ondernomen richting de politie en, warempel, de laatste dagen heeft de politie gehandhaafd met lasercontroles.

Nu zijn wij als bewoners benieuwd wat het resultaat was van de controles door de politie. Ik ben dus op zoek naar een instantie die ik kan contacteren om te kijken of deze resultaten openbaar gemaakt kunnen en mogen worden.

LET OP: ik ben dus uitdrukkelijk NIET op zoek naar de namen van de overtreders, maar ik ben gewoon benieuwd welke snelheden er gemeten én bekeurd zijn (we hebben een aantal bestuurders aan de kant zien staan met een norse blik).

Weet iemand van jullie toevallig welke instantie ik hiervoor kan benaderen ? Zou dat het CJIB zijn ? Of zou ik het beste het lokale politieteam eens kunnen benaderen ?
Volgens mij heeft RTL ooit een overzicht van dit soort data gemaakt door middel van een WOB verzoek , wellicht kun je daar iets mee

Try SCE to Aux

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
https://www.rtlnieuws.nl/...wordt-er-bij-jou-de-buurt Deze bedoelde ik inderdaad, en ik denk lmnoa ook.
Is gemaakt met data van https://jbunskoek.carto.c..._v1&utm_content=jbunskoek

• nextware
Imnoa schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:56:
[...]

Volgens mij heeft RTL ooit een overzicht van dit soort data gemaakt door middel van een WOB verzoek , wellicht kun je daar iets mee
Het RTL onderzoek lijkt meer te maken te hebben met flitspalen. Dit waren lasercontroles gedaan vanuit politiewagens.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
nextware schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:00:
[...]

Het RTL onderzoek lijkt meer te maken te hebben met flitspalen. Dit waren lasercontroles gedaan vanuit politiewagens.
Ook daar zal het e.e.a over bijgehouden worden, probeer het eerst via de infolijn van de p'liesie of het cjib (oid). Daarna kun je nog een WOB verzoek doen

Try SCE to Aux

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nextware schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:53:
Beste Tweakers,

Dan vraag je het bij de betreffende gemeente ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• nextware
Imnoa schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:04:
[...]

Ook daar zal het e.e.a over bijgehouden worden, probeer het eerst via de infolijn van de p'liesie of het cjib (oid). Daarna kun je nog een WOB verzoek doen
Ik heb net 0900-8844 gebeld. De dame van de meldkamer heeft de vraag doorgezet naar het basisteam van de lokale politie. Ze kon me echter niet beloven dat ik hierover gebeld zou worden.. Ik zal straks eens kijken of ik wat bij het CJIB kan achterhalen.
Hackus schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:04:
[...]

Dan vraag je het bij de betreffende gemeente ;)
Ik heb al een mail gestuurd naar mijn contactpersonen binnen de gemeente. Dus nu zijn er meerdere lijntjes uitgezet.

CJIB is helaas niet mogelijk. Die ontvangen alleen maar de gegevens van de politie nav de uitgeschreven bekeuringen. Zij hebben geen overzicht van de snelheden volgens de mevrouw die ik heb gesproken. De gegevens worden automatisch verwerkt waarna de fan-brieven automatisch worden verstuurd naar de overtreders :+

[ Voor 36% gewijzigd door nextware op 15-01-2020 14:14 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:50
Wellicht dat je dit ook zou kunnen navragen bij de Wijkagent? Bij ons wordt er weleens getweet over dit soort resultaten.

Computer says no

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nextware Bellen met wethouder/woordvoerder verkeer en vervoer kan niet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• nextware
Hackus schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:17:
@nextware Bellen met wethouder/woordvoerder verkeer en vervoer kan niet ?
Helaas niet.. onze gemeente verbindt geen telefoontjes door naar wethouders / gemeente medewerkers. Er wordt altijd gevraagd een mail te sturen (don't ask...). Deze actie heb ik al uitgezet.

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:47

djiwie

Wie?

Stuur gewoon een WOB verzoek. Als er een document over is opgesteld (en die kans is redelijk groot) dan moeten ze die, al dan niet geanonimiseerd, doorsturen.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:57
Ik zou het bij de wijkagent eens navragen, dat lijkt me de beste ingang.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Ik zou even de Facebook pagina van de lokale politie opzoeken en ze daar een berichtje sturen. Politie hier in de regio gooit dit soort statistieken vaak online, dus neem aan dat die media teams wel toegang hebben.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Goof2000 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:23:
Ik zou het bij de wijkagent eens navragen, dat lijkt me de beste ingang.
Precies dit, even vragen of hij er een tweetje over wil maken. Kan hij meteen aan de wijk laten zien dat ze dit soort klachten wel degelijk serieus nemen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:17
Als er bij ons in de buurt zo'n controle is geweest worden die cijfers meestal daarna op Facebook gezet en soms in het lokale nieuws.

• nextware
Kleine update:

Gisteravond heb ik een mail ontvangen van het lokale politieteam waarin is aangegeven dat de vraag naar onze wijkagent is doorgezet.

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:51

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Een constatering: dat je je hierover verbaasd heeft mede te maken door de administratieve last waarmee ambtenaren worden opgezadeld. Een administratieve last die onder meer wordt veroorzaakt door, zoals hier wel heel eenvoudig wordt gesuggereerd, "gewoon even een WOB" gedaan moet worden puur uit interesse. Je stelt met het weten van de resultaten van een flitsactie niet bepaald een misstand aan de kaak, is het dan noodzakelijk om hier (omdat het kan) uren bureauwerk voor te moeten vragen?

• nextware
SandaX schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:05:
[...]

Een constatering: dat je je hierover verbaasd heeft mede te maken door de administratieve last waarmee ambtenaren worden opgezadeld. Een administratieve last die onder meer wordt veroorzaakt door, zoals hier wel heel eenvoudig wordt gesuggereerd, "gewoon even een WOB" gedaan moet worden puur uit interesse. Je stelt met het weten van de resultaten van een flitsactie niet bepaald een misstand aan de kaak, is het dan noodzakelijk om hier (omdat het kan) uren bureauwerk voor te moeten vragen?
Ik stel nergens dat ik "even een WOB verzoek" heb ingediend. Als ik een WOB verzoek hiervoor in zou willen dienen zou ik het proces al op een andere manier gestart zijn.

De reden dat ik het woord "warempel" heb gebruikt is omdat wij als inwoners van onze straat al ruim 2 jaar bezig zijn met de gemeente om de overlast van snelheid én vrachtverkeer door onze straat te bespreken. In die periode zijn er door diverse medewerkers van de gemeente én wethouders beloftes gedaan die niet zijn waargemaakt.

Uiteindelijk hebben we in juni 2019 een gesprek gehad met twee wethouders, verkeersdeskundigen van de gemeente en wat andere medewerkers van de gemeente. Hierin is toen de belofte gedaan dat de gemeente in contact zou treden met de politie / justitie om controles bij ons in de straat te gaan houden. Gezien het feit dat eerder gemaakte afspraken niet na zijn gekomen waren wij sceptisch over de gedane belofte. Daarom waren ook best blij verrast dat er deze week ineens lasercontroles waren in de straat. En het door mij gebruikte "warempel" is daarom ook cynisch bedoeld.

Ik heb ook al met de gemeente afgesproken dat ik de cijfers krijg van de DSP (Digitale Snelheid Displays). Deze cijfers krijg ik inderdaad ook gewoon periodiek toegestuurd. Hierin is een verontrustende trend te zien van de gemeten snelheden. Daarom zou ik de cijfers van deze lasercontrole naast de cijfers van de DSP willen houden om te zien of deze overeenkomsten vertonen.

Krijg ik als antwoord terug vanuit onze wijkagent: "mag niet ivm privacy / andere redenen", so be it. Dan heb ik gewoon pech gehad en zal ik het ook laten rusten.

Enne.. als inwoners van Nederland heb je gewoon het recht om een WOB verzoek in te dienen. Dat het dan een administratieve overlast is voor de medewerkers van een gemeente is dan maar zo... Ik heb het ook druk op mijn werk. Het is echter niet zo dat ik iedere maand 10 WOB verzoeken indien. In de gehele periode dat dit speelt heb ik welgeteld één WOB verzoek ingediend om een gedane belofte te forceren bij de gemeente, welke binnen 3 dagen werd uitgevoerd.
Pagina: 1