Excel bestand loopt op snellere PC's vast.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc193
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04-2024
Beste,

In een excel-bestand wat ik opgebouwd heb loop ik tegen verwerkingsproblemen aan. Een aanpassing doorvoeren in een tabel die gevuld wordt door een andere tabel met formules loopt irritant lang vast. Excel zegt dan: berekenen van 4 treads, dat wel tot een minuut kan duren. Met name de brondata (zo'n 4000 regels) filteren of alfabetiseren is killing tot de max, Dit is op mijn PC, mijn laptop en ook op iemand anders zijn PC, die iemand anders werkt met veel grotere bestanden die niet deze problemen veroorzaken.

- De formules die gebruikt worden zijn voornamelijk "aantallen.als".
- Alles staat in één bestand, er worden geen externe links gebruikt.
- De bestanden zijn niet bijzonder groot (800KB)
- de opmaak van de cellen is niet bijzonder te noemen
- volle 8 core's worden gebruikt
- 8gb RAM
- virusscan van windows

Er is al van alles geprobeerd om het CPU-gebruik van mijn van die 100%af te halen (want dat doet het op het moment dat je in het excel-bestand iets wijzigt.

Wat heb ik dan al gedaan?
- .XLXS naar .xlxb
- 32-bits naar 64 bits MO
- Brondata helemaal opnieuw opzetten (nieuwtabblad)
- Brondata strippen (levert wel wat tijdwinst op)

Echter wanneer ik het bestand op een pc van het werk plaats (veel oudere pc zwakkere hardware) gaan de berekeningen wel 5x sneller.

Voorzichtige conclusie:
ik zal vast en zeker het bestand niet optimaal opgebouwd hebben, maar waarom werkt het bestand op een netwerk PC best soepel terwijl alles wat deze pc heeft van mindere snelheid is? Als ik in Tabblad formules > berekenen > handmatig zet is er geen enkel probleem.

Kan het zo zijn dat er ergens een instelling in mijn windows dit veroorzaakt? Dus dat ondanks de opbouw van het bestand mss niet optimaal is de oplossing gezocht moet worden buiten excel?

Thanks
...