Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Ik zit met de vraag of dit een goeie zaak zou zijn dat wij onze kinderen een stukje wet en regelgeving geven op school als vak, of iig een toegevoegde waarde in het onderwijs laten zijn.

kheb een voorbeeld die vandaag speelt op pepper.nl
is er een storing iod bij de(of een lokale) AH die een artikel niet afrekende voor de prijs van 5eu en er 0.00 van maakt, zet die gast het op internet,(pepper) en dan zeggen heel veel dat het geen stelen is, als ze nu heen gaan en kopen.

Maar in feite wat ze nu doen is stelen met voorbedachte rade, of aanzetten tot het stelen van.
Dat kan het worden iig, is erger dan stelen, want je hebt er kennis van genomen en je doet de foute actie toch, heel apart dat ze het niet weten wat op hun veroordeling komt te staan hoor, waar zijn die ouders en leraren nou dan, moet dit niet een stukje verplichte kost worden op school.

Alles wordt maar ingeperkt(zie vuurwerk wet bijvoorbeeld) omdat hele meutes het niet snappen dat ze alles verpesten, en dingen toch echt verkeerd zien. Is dan een vak op school of een boekje met wat wetten en regel inzichten uitgeven, niet gewoon veel beter,

Het lijkt mij zo erg nodig te zijn, als je deze ontwikkelingen van alles maar inperken ziet voortgaan.

wat vinden jullie er van?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:58

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Normen & waarden krijg je vanuit huis en je privé omgeving mee, niet vanuit onderwijs.
Dus prima om het toe te voegen, maar effect gaat nagenoeg 0 zijn.

Zeker als pappa van de AH thuis komt met een pak ijs waar hij niets voor betaald heeft.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
In deze situatie zie ik geen toegevoegde waarde aan deze toevoeging aan het onderwijs. Of je de wet nu kent of niet, de pakkans is te klein, de schade te klein voor de rechtsgang, en de kassiers doen er ook niets mee. Zo is dat mij bij een supermarkt ook weleens gebeurd, het was het enige product wat ik kocht en het werd dus voor €0,- aangeslagen, en dan vraag ik "klopt dat wel?" is het antwoord "Ja, de kassa geeft het aan dus het klopt." Dan is er als klant ook niets meer aan te doen.

Waar zoiets wel nuttig voor zou zijn, is mensen beter hun rechten en plichten laten kennen. Veel mensen kennen bijvoorbeeld niet hun rechten en plichten bij onlineverkoop, of opdringerig huis-aan-huis verkopen, huurdersgeschillen, en dergelijke. Een stukje basiskennis is helemaal niet slecht en w.m.b. onderdeel van de algemene kennis.

• 7Sins
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 24-01 10:50
Jouw specifieke voorbeeld valt eerder te wijten aan de vermoedelijk jonge leeftijd van de personen. Dat geeft dus gelijk al meerdere redenen waarom hun gedachtegang zo loopt. Dit heeft verder niet veel te maken met wet&regelgeving.

Waar ik eerder voor zou pleiten is Financiele intelligentie.
Ik denk dat ik nieteens hoef uit te leggen waarom dat op een jonge leeftijd al slim is. Maar het zal je ook een stuk welvarender maken op latere leeftijd (mocht je financiele intelligentie op een hoger niveau leren)

• JanW
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:21
Lijkt me geen goed idee. Dit valt wat mij betreft gewoon onder je kinderen opvoeden. Met de huidige druk in het onderwijs lijkt het me geen goed idee om ook nog eens basis opvoedingstaken over te gaan nemen van ouders.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Er is toch een vak als burgerschap of maatschappijleer? Daar past dit prima onder.

Wat mij betreft moeten leerlingen en studenten eens heel goed nadenken over rechten en plichten in z'n algemeen. Ze kennen allemaal hun rechten maar hun plichten vergeten ze vaak even voor het gemak. Ik hoor zo vaak in mijn klassen dat studenten ergens recht op menen te hebben...

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Is ethiek überhaupt nog onderdeel van curricula ergens? Situational ethics e.d.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Mel33 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:43:
Ik zit met de vraag of dit een goeie zaak zou zijn dat wij onze kinderen een stukje wet en regelgeving geven op school als vak, of iig een toegevoegde waarde in het onderwijs laten zijn.

kheb een voorbeeld die vandaag speelt op pepper.nl
is er een storing iod bij de(of een lokale) AH die een artikel niet afrekende voor de prijs van 5eu en er 0.00 van maakt, zet die gast het op internet,(pepper) en dan zeggen heel veel dat het geen stelen is, als ze nu heen gaan en kopen.

Maar in feite wat ze nu doen is stelen met voorbedachte rade, of aanzetten tot het stelen van.
Dat kan het worden iig, is erger dan stelen, want je hebt er kennis van genomen en je doet de foute actie toch, heel apart dat ze het niet weten wat op hun veroordeling komt te staan hoor, waar zijn die ouders en leraren nou dan, moet dit niet een stukje verplichte kost worden op school.

Alles wordt maar ingeperkt(zie vuurwerk wet bijvoorbeeld) omdat hele meutes het niet snappen dat ze alles verpesten, en dingen toch echt verkeerd zien. Is dan een vak op school of een boekje met wat wetten en regel inzichten uitgeven, niet gewoon veel beter,

Het lijkt mij zo erg nodig te zijn, als je deze ontwikkelingen van alles maar inperken ziet voortgaan.

wat vinden jullie er van?
Wat ik ervan denk ? Je maakt je te druk om iets wat ergens online speelt. Je kunt beter je tijd besteden aan je kids fatsoenlijk opvoeden, en normen en waarden bijbrengen. Het hoeft niet allemaal via school, Eigen initiatief is ook gewenst.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:23
Eergisteren op radio 1 (standpunt nl) ging het over de opgelegde bemoienis van de overheid met burgerschapsonderwijs. Eén van de gasten vergeleek het met vitamine: Je kunt heel blij doen dat het zo goed werkt maar je kunt beter voorkomen dat je het nodig hebt (door gezond te eten). Met andere woorden: als kinderen niet als prinsjes en prinsesjes opgevoed worden maar van jongsaf aan rekening leren houding met de wereld om zich heen is dat burgerschapsonderwijs helemaal niet zo hard nodig.

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:03
Virtuozzo schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:04:
Is ethiek überhaupt nog onderdeel van curricula ergens? Situational ethics e.d.
Ethiek komt op de HAVO aan bod bij de vakken "Levensbeschouwing" en "Maatschappijleer".
Iedereen weet dat dit gedrag fout is, maar met de kans op een bak gratis ijs zal niet geschoten is altijd mis het toch winnen van het gevoel dat dit niet juist is.
bszz schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:18:
Eergisteren op radio 1 (standpunt nl) ging het over de opgeldgde bemoienis van de overheid met burgerschapsonderwijs. Eén van de gasten vergeleek het met vitamine: Je kunt heel blij doen dat het zo goed werkt maar je kunt beter voorkomen dat je het nodig hebt (door gezond te eten). Met andere woorden: als kinderen niet als prinsjes en prinsesjes opgevoed worden maar van jongsaf aan reken leren houding met de wereld om hen heen is dat burgerschapsonderwijs helemaal niet zo hard nodig.
Ben ik het niet mee eens. Er zijn een heleboel factoren die onderdeel zijn van burgerschapsonderwijs welke niks te maken hebben met een dergelijke opvoeding. Ethiek, geloofsstromingen, het leren vormen van meningen over maatschappelijke kwesties, hoe het politieke systeem werkt, basis van het juridische systeem, etc, zijn allemaal aspecten waarvan ik in schat dat een hoop mensen deze niet of onvoldoende meekrijgen in de opvoeding.

Pyramiden wijzigde deze reactie 15-01-2020 13:41 (46%)

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:13
Pyramiden schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:33:
[...]

Ethiek komt op de HAVO aan bod bij de vakken "Levensbeschouwing" en "Maatschappijleer".
"In mijn tijd" (20-15 jaar geleden) was de invulling daarvan zo goed als aan de docent. Volgens mij was er bij mij (dat was dan wel VWO) enkel een schoolexamen. We hadden wel een aardige docent, maar veel ethiek zat daar niet bij. Hij was veel meer filosofisch geïnteresseerd.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:03
Brent schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:32:
[...]

"In mijn tijd" (20-15 jaar geleden) was de invulling daarvan zo goed als aan de docent. Volgens mij was er bij mij (dat was dan wel VWO) enkel een schoolexamen. We hadden wel een aardige docent, maar veel ethiek zat daar niet bij. Hij was veel meer filosofisch geïnteresseerd.
Volgens mij werkt dat nog steeds zou. Op mijn school bepaalde de sectie het lesmateriaal voor die vakken (5-10 jaar terug). Vanuit de overheid zijn er geen harde eisen, al staat op Wikipedia dat men in 2018 het blijkbaar wilde herzien. Het vak Levensbeschouwing werd volgens mij ook niet gegeven op andere scholen in de regio.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:13
Heel lastig. Persoonlijk ben ik al vaak gebeten door bedrijven en ook overheid zelf, die precies op een dergelijke manier boetes of rekeningen me door de strot proberen te duwen, waartegen protest maar al te vaak hoogdrempelig is, dat het heel erg voelt alsof ik in mijn volste recht sta vergissingen en fouten van bedrijven/overheid ook eens te mogen (mis)bruiken als de gelegenheid daar is.

Meestal doe ik het dan toch niet, maar meer en meer voel ik me daardoor eerder een sukkel dan een fatsoenlijk burger. Ik vind dat de overheid hier dus zelf debet aan is, zie ook de ombudsman in Trouw een tijdje terug. Je gaat je gedragen naar de vorm die het systeem opdringt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:28

TerraGuy

The weirdo with the beard

bszz schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:18:
Eergisteren op radio 1 (standpunt nl) ging het over de opgelegde bemoienis van de overheid met burgerschapsonderwijs. Eén van de gasten vergeleek het met vitamine: Je kunt heel blij doen dat het zo goed werkt maar je kunt beter voorkomen dat je het nodig hebt (door gezond te eten). Met andere woorden: als kinderen niet als prinsjes en prinsesjes opgevoed worden maar van jongsaf aan reken leren houding met de wereld om hen heen is dat burgerschapsonderwijs helemaal niet zo hard nodig.
Alleen, hoe voorkom je dat het nodig is? Hoe voorkom je dat er steeds meer prinsjes en prinsesjes komen?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:23
TerraGuy schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Alleen, hoe voorkom je dat het nodig is? Hoe voorkom je dat er steeds meer prinsjes en prinsesjes komen?
De ouders opvoeden.... :+

Dat is best lastig maar ergens in ons maatschappelijk systeem is er een te dens naar individualisme. Hoe je dat kunt keren? Geen idee..... Maar een maatschappelijke discussie kan iig geen kwaad!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True