Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keira
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-05 16:09
Hallo Tweakers!

Na lang wachten en jaren gamen op een broodrooster ben ik eindelijk bereid om een game-pc te kopen. Ik zoek wat mensen die voor mij inzicht kunnen geven of mijn huidige set-up juist is, of niet en wat ik dan kan doen om het te verbeteren.

Mijn huidge wishlist ziet er als volgt uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 593,-€ 593,-
1BehuizingenNZXT H510 Elite Zwart/Wit€ 154,05€ 154,05
1MonitorenAcer Nitro VG270U Zwart€ 279,-€ 279,-
1ProcessorkoelingThermalright Le Grand Macho RT€ 61,14€ 61,14
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 174,49€ 174,49
1VoedingenGigabyte G750H€ 68,95€ 68,95
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 130,68€ 130,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.955,36

(Extra SSD (niet M.2) heb ik al voor overige files. Op de nieuwe SSD zal het OS komen)
(tweede monitor heb ik al. Overigens weet ik niet of het verschil tussen 2 en 4k nou dusdanig waard is. Qua prijsverhouding kwam deze goed uit de bus.)
Muis en toetsenbord moet ik nog uitzoeken, maar dat vind ik erg lastig. Ik heb vrij kleine vrouwenhanden en de meeste muizen zijn voor mij niet fijn. Als je toevallig iets weet, mag je het sowieso ook laten weten. :)

Wat is je budget?

Max 2100 E

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen merkvoorkeuren. Wellicht alleen de CPU van AMD omdat die qua prijs/kwaliteit nu echt flink goed zijn. Ik ben iemand die niet veel voorkeur geeft aan LED-verlichting in de kast. De huidge case heeft nu wel wat LED, zodat ik het roze kan instellen, maar ook eruit kan halen wanneer ik het te aanwezig vind.

Wat ik wel belangrijk vind is dat mijn nieuwe kast niet klinkt als een windmolen op sterioids. Ik hoop dat het allemaal ietswat stiller is en koeler. Is dit genoeg? Raden jullie iets anders aan? Waterkoeling heb ik zelf 0 ervaring mee, dus heb ik dat ook niet op de lijst gezet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Met mijn pc's die ik bouw wil ik minstens 7 jaar mee kunnen gaan voor de huidige en nieuwe generatie games. Ik mod veel, het liefst zodat ik de wat oudere games (Skyrim b.v.) kan upgraden alsof het uit 2019 komt. Natuurlijk komt het ook wel eens voor dat ik zo'n oldschool game erbij pak en mijzelf uren zie genieten van achtbanen crashen in RTC, maar over het algemeen speel ik ook RDR2, Witcher3, FarCry5, Planet Zoo. Ik overclock niet (daar ben ik dan weer te noob voor). Verder wil ik mijn pc ook kunnen gebruiken voor enig tekenprogramma's en 3D-programma's. Dat laatste heeft niet de grootste prioriteit, maar is wel mooi meegenomen.

Ik hoop dat jullie wat feedback kunnen geven op mijn concept. Laat me alsjeblieft weten wanneer je opmerkt dat dingen niet passen of bottlenecken met elkaar. Ook als je opmerkt dat er een betere keuze is in product X, let me know!

Thanks! XXX

[ Voor 42% gewijzigd door keira op 15-01-2020 23:04 ]

Beste antwoord (via keira op 16-01-2020 15:08)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

keira schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:02:
[...]

Ik had niet door dat ik de mini-variant had voor in deze kast. Dank voor het wijzen hierop! @Hackus @Wintervacht

Verder vraag ik mij af wat je bedoelt dat ik sites als Partpicker moet negeren? Want ik kan geen informatie elders halen? Is de info onjuist? Wat bedoel je hiermee?
Sites als PCpartpicker generaliseren de boel. Elke mogelijk denkbare mismatch wordt daar aangegeven, maar het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Een voorbeeld is BIOS; bij sommige mobo's geeft PCpartpicker aan dat een Ryzen 3xxx cpu misschien niet werkt door een verkeerde BIOS, terwijl webshops deze wel updaten of de BIOS vanuit de fabriek over de loop van tijd ook geüpdated wordt, zodat alles wel mooi matcht. Dit zijn dingen die PCpartpicker niet opvangt, derhalve geeft hij een waarschuwing.
Het is op zich een prima tool om compatibele onderdelen bij elkaar te sprokkelen maar de waarschuwingen die hij geeft kun je soms beter nog eens ergens anders natrekken :)
Ook vraag ik mij af wat je in je laatste zin bedoelt: X570 is alleen aan te raden bij gebruik van PCI-e 4.0 SSD en GPU, en CPU als 3900/3950X (vanwege betere VRM.- Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Ik ben niet super technisch aangelegd. :) Heb ik de verkeerde SSD en CPU hiervoor?

Verder heb ik wat geupgrade aan mijn lijst. Nieuw moederboard en monitor.

Bedankt alsnog voor de reacties!
De X570 chipset is bedoeld voor powerusers zeg maar, de VRMs (voltage regulation modules) op X570 zijn vaak degelijker dan die van goedkopere boardjes/chipsets, omdat ze bedoeld zijn voor de hele, hele zware Ryzens (3900x/3950x) of voor mensen die graag overclocken en er het maximale uit willen halen. Meer stroom pompen door VRMs die er niet voor gemaakt zijn leidt meestal tot een poef of een boem.

Daarnaast beschikt X570 over PCIe4.0, de nieuwe PCIe standaard. Klinkt leuk en aardig want nieuwer=beter, echter is het zo dat alle hardware anno 2019/2020 nog meer dan genoeg heeft aan de bandbreedte van PCIe3.0. Zelfs een RTX 2080 Ti trekt de hele bandbreedte van een PCIe3.0 x16 slot niet leeg dus dat is voorlopig nog meer dan voldoende.
Er zijn al wel PCIe4.0 SSDs, die een theoretische maximum snelheid van 7GB/s kunnen halen, maar in de praktijk, met een workload die je met dagelijks of zelfs zwaar gebruik zou verwachten, is het verschil tussen een PCIe3 SSD en een PCIe4 SSD nog geen 1%!

Een 3700X vraagt niet bijzonder veel, die kan dus af met een normale VRM setup die niet specifiek is gericht op zwaar gebruik of overclocken.
Van PCIe4.0 ga je ook geen gebruik maken en ik neem maar even aan dat overclocken ook niet jouw ding is, dus je hebt bot gezegd gewoon niks aan de 'extras' die X570 biedt tegenover X470.
Een 3700X kun je overigens ook prima op een degelijk B450 boardje draaien.

Al met al is X570 alleen interessant voor de early adopters, mensen met diepe zakken en wat regelmatig voorbij komt: mensen met meer geld dan verstand :p Onder het mom 'weggooien is zonde': steek de extra centen voor een X570 board lekker in je kontzak of spendeer het aan een leip RGB lichtsnoertje of die ene muis die je ergens zag maar toen niet gehaald hebt ;)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:46
Je kunt het beter even in een wenslijstje zetten, is een stukje overzichtelijker. Lees hier hoe; Handleiding Pricewatch

De voeding kan je veranderen door de pricewatch: Corsair RM650x Zwart . Deze is van betere kwaliteit en 650 watt is meer dan genoeg voor je systeem.
Is er een reden waarom je voor een X570 moederbord kiest i.p.v. een B450?

Voor muizen en toetsenborden zou ik gewoon een fysieke winkel inlopen, kan je wat beter uitproberen dan online bestellen en steeds terugsturen. Vind dat altijd wel een persoonlijke voorkeur namelijk.

Kast is ook een beetje persoonlijk wat je prettig vindt, je hebt ook tegenwoordig kasten met geluiddempend materiaal. Persoonlijk heb ik deze product: Fractal Design Define S al is deze al wat jaren oud en door wat aanpassingen met ventilatoren is die alles behalve stil :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@lamaa1 Deze voeding is prima. wel veel wattage, maar is niet te duur.

@keira Waarom kies je een klein ITX bordje in ruime kast ?

RGB RAM is RGB kast pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZN

Monitor zou ik upgraden naar 144Hz met RTX2070 S

[ Voor 46% gewijzigd door Hackus op 15-01-2020 12:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05
Je moet even bij je wenslijst genereer RML doen en dat selecteren, kopieren en in je post plakken. dat maakt het makkelijker.
Hieronder wat je in je 2020 lijst hebt. Volgens mij is dat dezelfde:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 231,05€ 231,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 593,-€ 593,-
1BehuizingenNZXT H510 Elite Zwart/Wit€ 154,05€ 154,05
1MonitorenPhilips E-line 245E1S Zwart€ 164,17€ 164,17
1ProcessorkoelingThermalright Le Grand Macho RT€ 61,14€ 61,14
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 168,10€ 168,10
1VoedingenGigabyte G750H€ 68,99€ 68,99
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 130,68€ 130,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.896,23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keira
lamaa1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:36:
Je kunt het beter even in een wenslijstje zetten, is een stukje overzichtelijker. Lees hier hoe; Handleiding Pricewatch

De voeding kan je veranderen door de pricewatch: Corsair RM650x Zwart . Deze is van betere kwaliteit en 650 watt is meer dan genoeg voor je systeem.
Is er een reden waarom je voor een X570 moederbord kiest i.p.v. een B450?
@lamaa1 Allereerst bedankt voor je reactie. De voeding die jij mij stuurt is niet meer te koop en kost ruim 90 euro meer. Ik merk zelf vaak dat de voedingen vaak duurder zijn van 550/650 dan 750. Vandaar. Wellicht dat ik nog mijn oude voeding zal hergebruiken.
Motherboard koos ik omdat de B450 wat compartibility issues gaf (volgens PcPartPicker,com)

Warning!Some AMD B450 chipset motherboards may need a BIOS update prior to using Matisse CPUs. Upgrading the BIOS may require a different CPU that is supported by older BIOS revisions.
Note:The Thermalright Le Grand Macho RT 73.6 CFM CPU Cooler may require a separately available mounting adapter to fit the MSI B450 TOMAHAWK ATX AM4 Motherboard.
Note:The motherboard M.2 slot #1 shares bandwidth with SATA 6.0 Gb/s ports. When the M.2 slot is populated, two SATA 6.0 Gb/s ports are disabled.
Note:Some physical dimension restrictions cannot (yet) be automatically checked, such as cpu cooler / RAM clearance with modules using tall heat spreaders.

Ik dacht, och dat is veel te veel gedoe. Laat ik maar wat makkelijkers pakken. Zodoende de x570. Waarom raadt jij B450 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

B450 kan prima oa MAX versie van MSI is direct klaar voor Ryzen 3000. Verder zou ik sites als partpicker negeren aangezien je hier advies vraagt. verder liggen er al veel moederborden met de juiste bios in de winkels. Men zou gek zijn omdat niet te doen, dan verkoop je niks meer en dat geeft alleen negatieve reacties online. vanaf juni 2019 is een nieuwe bios-update. dus de kans dat je nu in jan 2020 een B450/X470 bordje koopt zonder juiste bios wordt steeds kleiner. X570 is alleen aan te raden bij gebruik van PCI-e 4.0 SSD en GPU, en CPU als 3900/3950X (vanwege betere VRM.)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat een huizenblok van een koeler zeg, jemig :p
Die kan best een stukkie kleiner, hij is ook ernstig overkill voor deze CPU.
Wat mobo betreft kan ik wat hierboven staat alleen maar beämen, B450 is voor functinaliteit net zo geschikt als x570 en een mini-ITX boardje in een full size kast ziet er niet uit.

Overigens is de Corsair Rmx lijn er ook in 2018 variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keira
Hackus schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:13:
B450 kan prima oa MAX versie van MSI is direct klaar voor Ryzen 3000. Verder zou ik sites als partpicker negeren aangezien je hier advies vraagt. verder liggen er al veel moederborden met de juiste bios in de winkels. Men zou gek zijn omdat niet te doen, dan verkoop je niks meer en dat geeft alleen negatieve reacties online. vanaf juni 2019 is een nieuwe bios-update. dus de kans dat je nu in jan 2020 een B450/X470 bordje koopt zonder juiste bios wordt steeds kleiner. X570 is alleen aan te raden bij gebruik van PCI-e 4.0 SSD en GPU, en CPU als 3900/3950X (vanwege betere VRM.)
Ik had niet door dat ik de mini-variant had voor in deze kast. Dank voor het wijzen hierop! @Hackus @Wintervacht

Verder vraag ik mij af wat je bedoelt dat ik sites als Partpicker moet negeren? Want ik kan geen informatie elders halen? Is de info onjuist? Wat bedoel je hiermee?
Ook vraag ik mij af wat je in je laatste zin bedoelt: X570 is alleen aan te raden bij gebruik van PCI-e 4.0 SSD en GPU, en CPU als 3900/3950X (vanwege betere VRM.- Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Ik ben niet super technisch aangelegd. :) Heb ik de verkeerde SSD en CPU hiervoor?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

keira schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:02:
[...]

Sites als PCpartpicker generaliseren de boel. Elke mogelijk denkbare mismatch wordt daar aangegeven, maar het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Een voorbeeld is BIOS; bij sommige mobo's geeft PCpartpicker aan dat een Ryzen 3xxx cpu misschien niet werkt door een verkeerde BIOS, terwijl webshops deze wel updaten of de BIOS vanuit de fabriek over de loop van tijd ook geüpdated wordt, zodat alles wel mooi matcht. Dit zijn dingen die PCpartpicker niet opvangt, derhalve geeft hij een waarschuwing.
Het is op zich een prima tool om compatibele onderdelen bij elkaar te sprokkelen maar de waarschuwingen die hij geeft kun je soms beter nog eens ergens anders natrekken :)

De X570 chipset is bedoeld voor powerusers zeg maar, de VRMs (voltage regulation modules) op X570 zijn vaak degelijker dan die van goedkopere boardjes/chipsets, omdat ze bedoeld zijn voor de hele, hele zware Ryzens (3900x/3950x) of voor mensen die graag overclocken en er het maximale uit willen halen. Meer stroom pompen door VRMs die er niet voor gemaakt zijn leidt meestal tot een poef of een boem.

Daarnaast beschikt X570 over PCIe4.0, de nieuwe PCIe standaard. Klinkt leuk en aardig want nieuwer=beter, echter is het zo dat alle hardware anno 2019/2020 nog meer dan genoeg heeft aan de bandbreedte van PCIe3.0. Zelfs een RTX 2080 Ti trekt de hele bandbreedte van een PCIe3.0 x16 slot niet leeg dus dat is voorlopig nog meer dan voldoende.
Er zijn al wel PCIe4.0 SSDs, die een theoretische maximum snelheid van 7GB/s kunnen halen, maar in de praktijk, met een workload die je met dagelijks of zelfs zwaar gebruik zou verwachten, is het verschil tussen een PCIe3 SSD en een PCIe4 SSD nog geen 1%!

Een 3700X vraagt niet bijzonder veel, die kan dus af met een normale VRM setup die niet specifiek is gericht op zwaar gebruik of overclocken.
Van PCIe4.0 ga je ook geen gebruik maken en ik neem maar even aan dat overclocken ook niet jouw ding is, dus je hebt bot gezegd gewoon niks aan de 'extras' die X570 biedt tegenover X470.
Een 3700X kun je overigens ook prima op een degelijk B450 boardje draaien.

Al met al is X570 alleen interessant voor de early adopters, mensen met diepe zakken en wat regelmatig voorbij komt: mensen met meer geld dan verstand :p Onder het mom 'weggooien is zonde': steek de extra centen voor een X570 board lekker in je kontzak of spendeer het aan een leip RGB lichtsnoertje of die ene muis die je ergens zag maar toen niet gehaald hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tntkiller
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:49
Ja ik ben ook bezig voor een nieuwe pc

Dus ik zal een van mijn lijstjes neerzetten

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 495,-€ 495,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 208,-€ 208,-
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2070 Super EX (1-Click OC) Retail€ 495,-€ 495,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 109,05€ 109,05
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 105,95€ 105,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 74,95€ 74,95
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 95,95€ 95,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.648,80

Wat nog in discussie is bij mij wat nog verbeteren dat is oa.
De moederboard: Asus ROG STRIX X570-E GAMING

De koeling waterkoeling/de standaard wraith cooler van de AMD cpu of een goede andere cooler bvb de be quiet! Dark Rock (Pro) 4 (maar dat zijn vaak een flinke baksteen in de pc)

De ram's kunnen best 3200 zijn 3600 levert niet zoveel verschil uit.

En de de computerkast wordt bijna zeker de be quiet! Dark Base 700.

Dan heb nog wat over 4-500 voor een monitor.

Micchien heb je er wat aan, ik denk dat ik zo wel voor een aantal jaar mee kan(ow en de videokaart de goedkoopste die ik kon vinden kan zijn dat ik er een rtx 2060 (super) inzet om er later de nieuwe videokaarten uit komen (zoals die AMD kaart die bijna even snel liep als een rtx 2080ti vandaar ook de 750 watt voeding... Liever teveel dan te weinig 🤣👍)

Iseci

Pagina: 1