Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Ik heb een Netatmo Presence camera in de tuin hangen. Deze heeft 3 van de 4 streepjes verbinding met de modem via Wifi. In de modem heb ik met behulp van Netatmo de juiste poorten geopend en geforward en de camera heeft een vast IP adres. Schijnbaar is het signaal toch nog niet sterk genoeg, want om de paar dagen verliest de camera de verbinding (vaak maar voor enkele minuten). Het advies vanuit Netatmo is vooral om ervoor te zorgen dat de camera een sterker signaal ontvangt en daardoor een betere en stabielere verbinding heeft met het internet.

Ik zoek een?
Ik zoek een apparaat dat het Wifi signaal van mijn modem kan versterken zodat mijn camera een betere verbinding met internet heeft. Momenteel staan de poorten geopend op de modem, wat een klein beetje helpt. Maar ik zou dit graag nog verder willen verbeteren. Mocht het bij toeval mogelijk zijn om ditzelfde Wifi signaal te gebruiken op een tablet/laptop/telefoon wanneer wij buiten zitten, dan is dat een mooie extra.
De voorkeur zou ernaaruit gaan wanneer het Wifi signaal naadloos overgenomen kan worden. Dus dat de gebruiker er niets van merkt en ook niets hoeft te doen om over te schakelen tussen de Wifi van de modem (wanneer we in de keuken zitten bijvoorbeeld) en de Wifi in de tuin (wanneer we buiten zitten).
Het meest belangrijke punt is dat de camera een zo sterk mogelijke verbinding heeft met het internet.

Wat is je budget?
Ik hoop dit probleem op te kunnen lossen voor een bedrag onder de 50 euro. Ik weet niet zo goed wat voor apparaat ik precies nodig heb, dus ik sta ervoor open dat ik het budget moet bijstellen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik ben niet heel erg thuis in deze producten en weet er niet bijzonder veel van. Ik heb weleens goede verhalen gehoord over Ubiquiti, maar meer ook niet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De modem hangt in de meterkast bij de voordeur. Net naast de voordeur (haaks) zit de garagedeur. De garage is ongeveer 8 meter lang. Op de muur van de garage naar de tuin hangt de Netatmo Presence camera die de tuin "filmt". Hemelsbreed is de afstand tussen de modem en de camera ongeveer 9 meter, waarbij een paar muren in de weg zitten. De modem is een Draytek Vigor2132F die wij van T-Mobile gehad hebben. Ik vermoed dat het Wifi-apparaat waar ik naar zoek tussen de modem en de camera gehangen zal moeten worden. Ik heb eventueel een stopcontact in de woonkamer dat ongeveer in het midden zit, en anders is er een stopcontact in de garage dat op 1/3de zit van de modem naar de camera.
De camera kan niet bedraad aangesloten worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Helaas nog geen reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 10:35
@supervinnie40 Kan je de modem niet buiten de meterkast hangen? dat zal al behoorlijk wat schelen qua signaalsterkte.

[ Voor 7% gewijzigd door PEBKAC op 21-01-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dat zou heel lastig worden. De glasvezel box zit in de meterkast. Voor de modem zou dan nog een flinke kabel gelegd moeten worden wat in onze gang lastig en vrij opzichtelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

probeer dit op je wifi camera .. . kosten = het drinken van blikje (bier/frisdrank oid)

Afbeeldingslocatie: https://www.awesomeinventions.com/wp-content/uploads/2016/02/beer-can-wifi.jpg

Als dit werkt weet je of het aan je signaal ligt, je zou de antenne kunnen vervangen door een richt model/grotere antenne oid als dit kan teminste ..

voorbeeldje
Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2018/08/ESP32-Directional-WiFi-Antenna.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dat met het blikje is makkelijk zat getest. Die versterker is iets lastiger. Zo'n aansluiting zit er niet op de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
De test met het blikje is nu 2 dagen aan de gang... Helaas geen zichtbare verandering. Van de 4 streepjes staat de ontvangst nog steeds op 3 streepjes.

Ik zat eigenlijk te denken aan zo'n soort "Extender". 1 unit in de meterkast op de modem aansluiten en dan 1 unit in de garage (ofzoiets...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Je zegt dat poorten op de modem openstaan en dat helpt? Zend je modem soms ook wifi uit?

Het mooiste is om wat meer te investeren en bijvoorbeeld deze set te halen. Dan heb je 3 units die je door je huis plaatst die draadloos contact met elkaar hebben, maar ook via het stroomnetwerk:
pricewatch: TP-Link Deco P7 (3-pack) (stuk goedkoper dan Unifi/Ubiquiti dus, ook makkelijker in te stellen).
Nu onder de 150 euro :).

[ Voor 7% gewijzigd door Kecin op 25-01-2020 07:02 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Poorten open zetten helpt wel. Niet zozeer voor betere ontvangst, maar wel minder meldingen over verloren verbinding.

Ik zal jouw tip over die producten eens goed doorlezen, klinkt wel een beetje naar wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-04 21:15
Werkt de camera wel goed als je hem in de buurt van de modem plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Wifi is nou niet typisch iets wat bij uitstek geschikt is voor langdurige stabiele verbindingen. Bluetooth, magnetrons en afstandbestuurbare auto's zijn voorbeelden van bronnen die het signaal kunnen verstoren. Ook zou de oorzaak wel eens elders kunnen liggen, bijvoorbeeld in brakke firmware van de modem of camera. Als je 3/4 streepjes hebt is het niet direct voor de hand liggend dat de signaalsterkte het probleem is.

Maar is het zo'n ramp als je eens in de paar dagen een paar minuten verbinding verliest? Als hij daarna de verbinding goed oppakt zou ik mij er niet zo'n zorgen om maken.

Als je het echt wilt uitsluiten moet je doen wat @barfieldmv voorstelt. Doet hij het dan wel goed, pas dan is een investering in een beter wifi netwerk (zoals @Kecin voorstelt) zinnig.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Sorry voor de late reactie. Drukke week gehad.
barfieldmv schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:55:
Werkt de camera wel goed als je hem in de buurt van de modem plaatst?
Dat weet ik niet 100% zeker. De camera is vast gemonteerd aan de muur, hierdoor kan ik hem zomaar even losmaken en naast de router leggen.
EMP schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:11:
Wifi is nou niet typisch iets wat bij uitstek geschikt is voor langdurige stabiele verbindingen. Bluetooth, magnetrons en afstandbestuurbare auto's zijn voorbeelden van bronnen die het signaal kunnen verstoren. Ook zou de oorzaak wel eens elders kunnen liggen, bijvoorbeeld in brakke firmware van de modem of camera. Als je 3/4 streepjes hebt is het niet direct voor de hand liggend dat de signaalsterkte het probleem is.

Maar is het zo'n ramp als je eens in de paar dagen een paar minuten verbinding verliest? Als hij daarna de verbinding goed oppakt zou ik mij er niet zo'n zorgen om maken.

Als je het echt wilt uitsluiten moet je doen wat @barfieldmv voorstelt. Doet hij het dan wel goed, pas dan is een investering in een beter wifi netwerk (zoals @Kecin voorstelt) zinnig.
Ik kan helaas niet uitsluiten of er andere bronnen zijn. Wel heb ik zelf geen bluetooth apparaten in huis, geen radiografisch bestuurbare voertuigen en de magnetron wordt zeer zelden gebruikt (misschien 1x per week). Wat betreft firmware kan ik helaas ook niet veel nuttigs zeggen. Ik kan alleen hopen dat zowel Draytek als Netatmo hun apparatuur up to date houdt. Vandaar ook mijn aanname dat het Wifi signaal niet sterk genoeg is. Iets wat ik wel kan beamen wanneer ik met mijn smartphone in de tuin ga staan. Ik verlies dan ook minimaal 1 streepje op de ontvangst.
Die extender op Bol.com ziet er wel goed uit. En zou wellicht mijn probleem op kunnen lossen. Omdat deze toch wat buiten mijn budget ligt ga ik er toch even goed over nadenken. De vraag is of het "probleem" met de camera groot genoeg is om 160 euro aan apparatuur te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:59
Ondersteund je Camera 5Ghz ?

Misschien dat je die niet als optie gezien hebt omdat deze het toch niet zal redden op de huidige afstand, maar het gaat uiteindelijk niet om signaal sterkte maar signaal tot ruis / storings verhouding en die is zelfs met een minder signaal toch soms beter op 5Ghz.

Misschien dat dat nu een optie wordt nu je toch naar een repeater kijkt.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Goed idee. Na wat speurwerk blijkt dat de Netatmo camera 2.4 GHz nodig heeft. Daar komt bij dat mijn draytek vigor geen 5 GHz ondersteund. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polle1951
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-08-2020
Mijn Netatmo Presence camera is bevestigd buiten aan de voordeur . Afstand tussen de camera en telenet router 12 meter. WiFi verbinding was een ramp. Ik heb een WR06 wifi repaeter aangeschaft zodat de fysieke afstand verdeeld wordt in 8 en 4 meter. Dit gaat beter...maar de verbinding valt soms nog weg. Soms 2 X dag en soms 2 dagen ok.
Het vervelende is dat je niet weet/melding krijgt als de verbinding verbroken is..... :( . Op de camera is zelfs bij geen beeld nochtans de wifi verbinding volledig 100 %. Dan de router effen spanningsloos maken (met een stekker op afstand bediend met mijn smartphone) en hup daar gaat ie weer...Wifi is toch nog niet geschikt voor zulke toepassingen volgens mij...teveel onbekende stoorsignalen.
Enfin ik kan er mee leven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Mijn mening is dat het niet aan Wifi ligt, maar aan het apparaat. De Netatmo Presence is lang niet zo goed als de prijs doet geloven. Het is geen slechte camera, maar wel zeer optimistisch geprijsd.
Pagina: 1