De huizenmarkt is een gekkenhuis en ik wil daar niet al teveel in mee gaan, maar af en toe moet je...
We zijn rustig aan het rondloeren en doen bezichtigingen. Echter, bij elke is het zo dat je op een bepaalde dag een voorstel moet inleveren met eventuele situatie.
Dat voorstel verschilt een beetje, maar over het algemeen is het iets als:
- eenmalig bod
- eventuele eigen woning die nog te verkopen is. In ons geval niet, we huren.
- voorbehoud van financiering
- voorbehoud van bouwkundige keuring
Nu snap ik dat het voor de verkopers natuurlijk handig is als ze een koper hebben met weinig voorbehoud.
Onze situatie is als volgt:
- Vrij veel spaargeld (ong. 110k)
- Huur, maandelijks opzegbaar
- Vast contract van mijzelf
- Geen schulden of BKR registratie van wat ik weet
- Gezond
Onze startpositie is dus niet ongunstig. Ik zou bij een voorstel dus graag van die 'voorbehoud van financiering' afwillen om ons meer 'kans' te geven. De voorbehoud van bouwkundige keuring is sterk afhankelijk van het soort woning of ik dat wel of niet zou doen.
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van het bod. Ik wil sowieso een groot deel van het spaargeld aanwenden om onder de 80% te komen van de hypotheekwaarde en ongeveer 30k overhouden minimaal van onze spaarcenten.
- Maximale inleg: 80k
- Maximale bod + k.k.: 400k
- Veiligheidsmarge a 5% -> maximaal bod + k.k.: 380k.
- Bruto jaarinkomen van mij is: 61k
We willen niet afhankelijk zijn van 2 inkomens voor een hypotheek, dus we gaan uit van alleen mijn inkomen.
Gezien alle berekeningen online moet ik ongeveer een hypotheek kunnen krijgen van 320k, dus ik kom best goed uit wat dat betreft. Overigens, dit is echt mijn max en totaal niet wenselijk, maar het geeft aan wat de mogelijkheden zijn.
Dus, de vraag:
Gezien deze kennis, hoe reeel is het dat ik af kan zien van 'voorbehoud van financiering' in een bod van 380k of minder? Zie ik risico's over het hoofd?

We zijn rustig aan het rondloeren en doen bezichtigingen. Echter, bij elke is het zo dat je op een bepaalde dag een voorstel moet inleveren met eventuele situatie.
Dat voorstel verschilt een beetje, maar over het algemeen is het iets als:
- eenmalig bod
- eventuele eigen woning die nog te verkopen is. In ons geval niet, we huren.
- voorbehoud van financiering
- voorbehoud van bouwkundige keuring
Nu snap ik dat het voor de verkopers natuurlijk handig is als ze een koper hebben met weinig voorbehoud.
Onze situatie is als volgt:
- Vrij veel spaargeld (ong. 110k)
- Huur, maandelijks opzegbaar
- Vast contract van mijzelf
- Geen schulden of BKR registratie van wat ik weet
- Gezond
Onze startpositie is dus niet ongunstig. Ik zou bij een voorstel dus graag van die 'voorbehoud van financiering' afwillen om ons meer 'kans' te geven. De voorbehoud van bouwkundige keuring is sterk afhankelijk van het soort woning of ik dat wel of niet zou doen.
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van het bod. Ik wil sowieso een groot deel van het spaargeld aanwenden om onder de 80% te komen van de hypotheekwaarde en ongeveer 30k overhouden minimaal van onze spaarcenten.
- Maximale inleg: 80k
- Maximale bod + k.k.: 400k
- Veiligheidsmarge a 5% -> maximaal bod + k.k.: 380k.
- Bruto jaarinkomen van mij is: 61k
We willen niet afhankelijk zijn van 2 inkomens voor een hypotheek, dus we gaan uit van alleen mijn inkomen.
Gezien alle berekeningen online moet ik ongeveer een hypotheek kunnen krijgen van 320k, dus ik kom best goed uit wat dat betreft. Overigens, dit is echt mijn max en totaal niet wenselijk, maar het geeft aan wat de mogelijkheden zijn.
Dus, de vraag:
Gezien deze kennis, hoe reeel is het dat ik af kan zien van 'voorbehoud van financiering' in een bod van 380k of minder? Zie ik risico's over het hoofd?
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.