Afzien van voorbehoud van financiering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
De huizenmarkt is een gekkenhuis en ik wil daar niet al teveel in mee gaan, maar af en toe moet je... :/

We zijn rustig aan het rondloeren en doen bezichtigingen. Echter, bij elke is het zo dat je op een bepaalde dag een voorstel moet inleveren met eventuele situatie.

Dat voorstel verschilt een beetje, maar over het algemeen is het iets als:
- eenmalig bod
- eventuele eigen woning die nog te verkopen is. In ons geval niet, we huren.
- voorbehoud van financiering
- voorbehoud van bouwkundige keuring

Nu snap ik dat het voor de verkopers natuurlijk handig is als ze een koper hebben met weinig voorbehoud.

Onze situatie is als volgt:
- Vrij veel spaargeld (ong. 110k)
- Huur, maandelijks opzegbaar
- Vast contract van mijzelf
- Geen schulden of BKR registratie van wat ik weet
- Gezond

Onze startpositie is dus niet ongunstig. Ik zou bij een voorstel dus graag van die 'voorbehoud van financiering' afwillen om ons meer 'kans' te geven. De voorbehoud van bouwkundige keuring is sterk afhankelijk van het soort woning of ik dat wel of niet zou doen.

Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van het bod. Ik wil sowieso een groot deel van het spaargeld aanwenden om onder de 80% te komen van de hypotheekwaarde en ongeveer 30k overhouden minimaal van onze spaarcenten.

- Maximale inleg: 80k
- Maximale bod + k.k.: 400k
- Veiligheidsmarge a 5% -> maximaal bod + k.k.: 380k.
- Bruto jaarinkomen van mij is: 61k

We willen niet afhankelijk zijn van 2 inkomens voor een hypotheek, dus we gaan uit van alleen mijn inkomen.
Gezien alle berekeningen online moet ik ongeveer een hypotheek kunnen krijgen van 320k, dus ik kom best goed uit wat dat betreft. Overigens, dit is echt mijn max en totaal niet wenselijk, maar het geeft aan wat de mogelijkheden zijn.

Dus, de vraag:
Gezien deze kennis, hoe reeel is het dat ik af kan zien van 'voorbehoud van financiering' in een bod van 380k of minder? Zie ik risico's over het hoofd?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eventuele BKR of andere zaken?
mogelijk is het handig om eens te zitten met een hypotheek verstrekker om ook hun te laten checken of alles ok is, zo weet je wat je maximaal kan lenen en hoeveel tegen welke rente.

Met die informatie zou je een bod zonder voorbehoud van financiering kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:47
Viper® schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:23:
Eventuele BKR of andere zaken?
mogelijk is het handig om eens te zitten met een hypotheek verstrekker om ook hun te laten checken of alles ok is, zo weet je wat je maximaal kan lenen en hoeveel tegen welke rente.

Met die informatie zou je een bod zonder voorbehoud van financiering kunnen doen.
Dit lijkt me inderdaad een goede eerste stap,

Wel vraag ik me de laatste tijd af hoe het precies zit met een situatie waarin een taxateur een lager bedrag taxeert dan waar jij voor hebt gekocht. De bank zou daar in mee moeten gaan en dan dus ook (gezien 100% woningwaarde als max hypotheek) je eventueel een lagere hypotheek geven dan die jij wenst. Naar mijn idee is dus alles wat je over-bied wat niet gerechtvaardigd is, voor je eigen rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 16:57

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

- Vraag BKR rapport op van jou en je vrouw/vriendin/man/vriend;
- Banken zijn vrij soepel als je met 110k eigen vermogen aan komt zetten (= minder risico voor de bank, ook al zou je maar 20k inzetten);
- Bespreek van tevoren je mogelijkheden met een adviseur, dan weet je wat je kunt en vooral wat je niet kunt;
- Er kleeft altijd een risico aan, In het ergste geval ben jij 38.000 euro armer en heb je geen huis.

Mag ik vragen waarom jullie geen gezamenlijke aanvraag doen? Is dat een stukje risico-indekking van jouw kant met betrekking tot eventuele uitkoop als de relatie voorbij is?

[ Voor 32% gewijzigd door Tjebakka op 15-01-2020 11:30 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Tjebakka schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:26:
- Vraag BKR rapport op van jou en je vrouw/vriendin/man/vriend;
- Banken zijn vrij soepel als je met 110k eigen vermogen aan komt zetten (= minder risico voor de bank, ook al zou je maar 20k inzetten);
- Bespreek van tevoren je mogelijkheden met een adviseur, dan weet je wat je kunt en vooral wat je niet kunt;
- Er kleeft altijd een risico aan, In het ergste geval ben jij 38.000 euro armer en heb je geen huis.
Dank, BKR rapport gaan we doen dan.
Maar mijn vrouw gaat geen onderdeel zijn van de hypotheek, dus is dat relevant? Overigens vermoed ik niet dat we überhaubt iets bij BKR hebben staan.
kizke schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:26:
[...]

Dit lijkt me inderdaad een goede eerste stap,

Wel vraag ik me de laatste tijd af hoe het precies zit met een situatie waarin een taxateur een lager bedrag taxeert dan waar jij voor hebt gekocht. De bank zou daar in mee moeten gaan en dan dus ook (gezien 100% woningwaarde als max hypotheek) je eventueel een lagere hypotheek geven dan die jij wenst. Naar mijn idee is dus alles wat je over-bied wat niet gerechtvaardigd is, voor je eigen rekening.
Klopt. Ik geef ook het extreme aan. Sowieso is elke vorm van overbieden voor eigen rekening. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

armageddon_2k1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:29:
[...]

Dank, BKR rapport gaan we doen dan.
Maar mijn vrouw gaat geen onderdeel zijn van de hypotheek, dus is dat relevant? Overigens vermoed ik niet dat we überhaubt iets bij BKR hebben staan.

[...]

Klopt. Ik geef ook het extreme aan. Sowieso is elke vorm van overbieden voor eigen rekening. :)
Telefoons die gratis bij je abonnement zitten, die duurder zijn dan €250 = BKR Notering. Positieve notering wordt ook in mindering gebracht, want telt als krediet.

Private lease, als je dat zou hebben, telt ook mee. Rood staan ook. Credit card in bepaalde gevallen ook, tenzij je bijvoorbeeld iedere maand je CC netjes aanvult tot €0.

Al denk ik niet dat bovenstaande zaken in jullie geval reden zijn tot enige zorg. Ik had al lang een huis gekocht zonder voorbehoud van financiering met €110.000 op de bank :P

[ Voor 9% gewijzigd door Tjebakka op 15-01-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 10:33
Ik zou hem er wel in houden, maar expliciet vermelden dat je weinig problemen verwacht omdat je een bedrag van 50/75/100k uit eigen middelen kan en wil inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Pizza_Boom schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:32:
Ik zou hem er wel in houden, maar expliciet vermelden dat je weinig problemen verwacht omdat je een bedrag van 50/75/100k uit eigen middelen kan en wil inzetten.
Is wel het verstandigste. Je kan ook je hypotheekadviseur vragen om een verklaring dat hij geen problemen voorziet zodra je een bod doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Tjebakka schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:31:
[...]

Telefoons die gratis bij je abonnement zitten, die duurder zijn dan €250 = BKR Notering. Positieve notering wordt ook in mindering gebracht, want telt als krediet.

Private lease, als je dat zou hebben, telt ook mee. Rood staan ook. Credit card in bepaalde gevallen ook, tenzij je bijvoorbeeld iedere maand je CC netjes aanvult tot €0.
Geen telefoons bij abonnementen, geen private lease, credit card altijd tot 0 elke maand. Wat ben ik toch een brave borst 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 15:31
Ik zou je adviseren (gratis advies ;-)) om een voorbehoud op te nemen tot aan een bepaald bedrag. Zo laat je aan een verkopende partij zien dat je serieus bent. Stel dat je een bod doet van 400k neem je een voorbehoud op van 350k.

In je bod kan je ook wat andere dingen vermelden, zoals het feit dat je een eventuele verbouwing uit eigen middelen kan voldoen, dat je je hebt laten adviseren door een erkend financieel adviseur etc.

Overigens is het doen van een bod zonder voorbehoud in veel situaties echt overrated (als iemand 10 of 15k meer biedt met voorbehoud kiest een verkoper daar bijna altijd voor), en vind ik het ongewenst gedrag aanwakkeren van huizenzoekers die zich niet goed hebben laten voorlichten en uit wanhoop dit soort dingen doen zonder zich te verdiepen in de consequenties.

Btw, bouwkundige keuring altijd opnemen in je voorwaarden.

[ Voor 3% gewijzigd door Biohazzard21 op 15-01-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 15:09
Stel je krijgt je financiering niet rond, dan moet je van de koop afzien.
In dat geval betaal je een boete van 10% (uit mijn hoofd) van de aankoopsom (dit percentage weet je, als je het voorlopige koopcontract tekent).

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 15-01-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
CappieL schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:39:
Stel je krijgt je financiering niet rond, dan moet je van de koop afzien.
In dat geval betaal je 10% (uit mijn hoofd) van de aankoopsom (dit percentage weet je, als je het voorlopige koopcontract tekent).
Ja dat weet ik, daarom ook dit topic ;)
Het is een afweging van risico's.

Anyway, zojuist BKR gecheckt en mijn vrouw en ik staan allebei niet geregistreerd.
Biohazzard21 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:38:
Ik zou je adviseren (gratis advies ;-)) om een voorbehoud op te nemen tot aan een bepaald bedrag. Zo laat je aan een verkopende partij zien dat je serieus bent. Stel dat je een bod doet van 400k neem je een voorbehoud op van 350k.

In je bod kan je ook wat andere dingen vermelden, zoals het feit dat je een eventuele verbouwing uit eigen middelen kan voldoen, dat je je hebt laten adviseren door een erkend financieel adviseur etc.

Overigens is het doen van een bod zonder voorbehoud in veel situaties echt overrated (als iemand 10 of 15k meer biedt met voorbehoud kiest een verkoper daar bijna altijd voor), en vind ik het ongewenst gedrag aanwakkeren van huizenzoekers die zich niet goed hebben laten voorlichten en uit wanhoop dit soort dingen doen zonder zich te verdiepen in de consequenties.

Btw, bouwkundige keuring altijd opnemen in je voorwaarden.
Bedankt! Goede adviezen.

[ Voor 51% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-01-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-07 14:12
Volgens mij zijn er ook banken die je willen pre approven, dan is het enige risico dat de taxatie van het huis te laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:31
armageddon_2k1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:40:
[...]

Ja dat weet ik, daarom ook dit topic ;)
Het is een afweging van risico's.

Anyway, zojuist BKR gecheckt en mijn vrouw en ik staan allebei niet geregistreerd.

[...]

Bedankt! Goede adviezen.
Dit is inderdaad het reeele risico.

Stel dat jij je baan verliest tussen het uitbrengen van het bod, en de acceptatie van de hypotheek door de verstrekker, kun je dan alsnog de hypotheek krijgen op basis van het spaargeld en inkomen buiten jouw baan?

Het is waarschijnlijk een klein risico, maar je hangt wel voor 10% van de koopprijs als dit fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:14
Maar zit er daadwerkelijk een voordeel aan om dit te doen? Wellicht bij een gelijk bod. Maar persoonlijk zou ik (als verkoper) eerder voor 5K meer gaan dan voor het schrappen van dit voorbehoud.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ja, ik heb geen idee hoe het als verkoper is, ik heb niet in die schoenen gestaan. Ik kan me voorstellen dat een voorbehoud op verkoop vorige huis veel meer impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:08
VidaR-9 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:48:
Maar zit er daadwerkelijk een voordeel aan om dit te doen? Wellicht bij een gelijk bod. Maar persoonlijk zou ik (als verkoper) eerder voor 5K meer gaan dan voor het schrappen van dit voorbehoud.
Ik denk dat de meeste verkopers voor 5k inleveren direct kiezen voor een koper zonder voorbehoud... ik wel in ieder geval :+ :+ (bij een huis van 250-350k)

Tenzij je een krot verkoopt van 90k euro waar iemand met een krantenwijk ook nog een hypotheek voor kan krijgen dan heeft het weinig meerwaarde natuurlijk :P

[ Voor 6% gewijzigd door Lollercopter op 15-01-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat kan er mis gaan:
je krijgt de hypotheek niet omdat je nèt te weinig kan lenen volgens de bank. Dan kun je:
- meer eigen geld inleggen (50k marge die je hebt genomen is dan opeens best veel)
- toch je vrouw betrekken voor dat kleine beetje (wil je niet, maar het is dat of 38k boete betalen en geen huis hebben)

In jou geval, mocht alles misgaan dan heb je dus een hypotheek nodig van 270k die je op 2 salarissen moet kunnen betalen. Dan baal je flink natuurlijk, maar heb je wel het huis en kun je door met je leven.

Ik zou ervoor gaan.

Overigs bouwkundige keuring:
Altijd een bouwkundige keuring laten doen. Dit geldt namelijk voor de wet als 'de koper doet zijn plicht in het onderzoeken van de staat van de woning' (of hoe het ook precies heet). Met andere woorden: kom je een verborgen gebrek tegen, dan sta je erg zwak als je geen bouwkundige keuring hebt laten doen. Je kunt na tekenen van het contract binnen 3 dagen van de koop afzien zonder opgaaf van reden. dus opties om de bouwkundige keuring minder hard te laten voelen:
- voorwaarde om binnen een dag na tekenen toegang te krijgen voor een bouwkundige keuring. (geeft dus de mogelijkheid om te ontbinden zonder opgaaf van reden, maar is geen voorbehoud)
- voorwaarde om binnen een dag de keuring te doen. Alle gevonden mankementen onder 10k€ zijn akkoord, daarboven in overleg/van de vraagprijs af etc.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14

Honesty

kattenneus!

Ik hou er zelf niet van maar met zo'n bedrag als spaargeld(bijna 30%) kan je je wel wat zekerder voelen om te kopen zonder voorbehoud, toen wij ons huis verkochten werd het door de aankoopmakelaar echt als een heel erg groot pluspunt 'verkocht' dat de koper zonder voorbehoud kon kopen. voor ons maakte het niks uit omdat we toen pas(was nog geen krapte) verder gingen kijken als het huis verkocht was. Ik kan me inderdaad ook niet voorstellen in deze tijd van krapte en je betaald niet de hoofdprijs dat er een verkoper er onder de indruk van is. Voor jullie tien andere bij wijze van spreken, je verliest alleen wat tijd als je een maand bezig ben met kopers en het ketst af.

Bespreek het eens met een adviseur en schrijf de risico's op zodat je voor jezelf een goede calculatie kan maken.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

armageddon_2k1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:34:
Geen telefoons bij abonnementen, geen private lease, credit card altijd tot 0 elke maand. Wat ben ik toch een brave borst 8)
Is dat omdat je netjes betaald of omdat dat ook zo geregeld is? Bij mijn creditcard liet ik het volledige saldo standaard afschrijven en een jaar ofzo geleden vroegen ze of ik dan ook de kredietfunctie wilde opzeggen.

Maar dat moet dus wel expliciet gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
ACM schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:23:
[...]

Is dat omdat je netjes betaald of omdat dat ook zo geregeld is? Bij mijn creditcard liet ik het volledige saldo standaard afschrijven en een jaar ofzo geleden vroegen ze of ik dan ook de kredietfunctie wilde opzeggen.

Maar dat moet dus wel expliciet gedaan worden.
Het is standaard zo geregeld. Ik heb geen kredietfunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Honesty schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:26:
...je verliest alleen wat tijd als je een maand bezig ben met kopers en het ketst af.
Ik heb pas ook een huis gekocht zonder voorbehoud van financiering. Dit is een heel groot voordeel voor de verkoper, want hij weet zeker dat het niet meer afketst, hij hoeft geen extra maand bezig te zijn met kopers, en weet precies hoeveel geld hij gaat ontvangen. Dit laatste is ook weer belangrijk als er een nieuw huis gekocht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je kunt een bouwkundige keuring én de taxatie uit laten voeren in de 3 dagen wettelijke bedenktijd. Als je dan zorgt dat je op woensdag het koopcontract tekent kun je er nog t/m maandag onderuit.

Met jouw situatie zou ik dit (kleine) restrisico persoonlijk wel aandurven (wij hebben het zelf ook gedaan een half jaar geleden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
armageddon_2k1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:29:
Maar mijn vrouw gaat geen onderdeel zijn van de hypotheek, dus is dat relevant?
Als jullie getrouwd zijn denk ik dat je geen hypotheekverstrekker vind die dit accepteert. Dus ja het is relevant.

Het kan prima dat de hypotheek gebaseerd is op slechts 1 van jullie inkomens, maar de verstrekker zal er op staan dat jullie beide tekenen en dus beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het betalen van de hypotheek (ook als/nadat je evt. zou scheiden o.i.d.)

Hoe het eigendom verdeeld is is iets anders, maar als het niet 50/50 moet worden moet je het daar absoluut over hebben met je hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Wilke schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:30:
[...]

Als jullie getrouwd zijn denk ik dat je geen hypotheekverstrekker vind die dit accepteert. Dus ja het is relevant.

Het kan prima dat de hypotheek gebaseerd is op slechts 1 van jullie inkomens, maar de verstrekker zal er op staan dat jullie beide tekenen en dus beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het betalen van de hypotheek (ook als/nadat je evt. zou scheiden o.i.d.)

Hoe het eigendom verdeeld is is iets anders, maar als het niet 50/50 moet worden moet je het daar absoluut over hebben met je hypotheekadviseur.
Uiteraard heb je gelijk. Ik verwoordde me wat onhandig. Ik bedoel dat we de maximale hoogte van de hypotheek alleen op het inkomen van mij gaan baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Ik heb me dat trouwens ook afgevraagd toen wij een aanvraag deden: stel je rekent het hele inkomen van je partner niet mee, maar die heeft nog wel een studieschuld of een BKR registratie of whatever voor andere schuld. Hoe gaat dat dan? Ik zou vermoeden dat omdat je het huis samen koopt de schulden van beide wel mee geteld gaan worden, en dat het daardoor (dus) relevant kan worden dat je beide inkomens ook mee kunt laten tellen als je anders in een zone komt waardoor je de hypotheek niet kunt krijgen.

Maar dit is puur speculatie van mijn kant over hoe het werkt - omdat het logisch klinkt, maar ik heb al gemerkt dat in de wereld van hypotheken niet alles wat logisch lijkt dat volgens verstrekkers ook is.

Als mijn theorie klopt, dan is het antwoord dus sowieso: ja het is relevant, ook al tel je haar inkomen niet mee.

Is er iemand die hierover meer zekerheid heeft?

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 15-01-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

armageddon_2k1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:32:
[...]

Uiteraard heb je gelijk. Ik verwoordde me wat onhandig. Ik bedoel dat we de maximale hoogte van de hypotheek alleen op het inkomen van mij gaan baseren.
Dat wil overigens niet zeggen dat je de bijbehorende last makkelijk in je eentje kunt dragen. Wij zitten samen onder de helft van wat we max kunnen lenen maar de last op 1 salaris dragen wordt lastig.... (als in, dat moeten we onze levensstijl wel drastisch aanpassen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@thejoker80 Zeker dat klopt helemaal en dat is een goed punt.

Echter, mijn vrouw en ik (31 en 34) zijn al jaren bezig met onder onze stand leven. Onze huidige leefstijl kan prima op mijn inkomen. Dat is iets waar we actief op gestuurd hebben een jaar of wat geleden nadat we van dichtbij hebben gezien hoe het leven kan lopen bij ongelukkigheid (ziekte). Ook mede ingegeven door het Financieel Onafhankelijksheidstopic hebben wij het roer omgegooid. We hebben dus niet zoveel nodig, behalve een fijne plek om te wonen. Wat dat betreft maak ik me absoluut geen zorgen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:37
Ik zou eens met een hypotheekadviseur (of je bank) om tafel gaan zitten om te kijken wat je precies kunt krijgen qua hypotheek. In je eentje, maar ook met je partner (just to be sure). Dan weet je iets nauwkeuriger wat er nodig is, de online tools geven een indicatie maar zijn niet altijd even nauwkeurig.

Als je dan voor een woning uit gaat van de voorwaarden die jij noemt (geen max hypotheek, geen woning te verkopen want huur, hypotheek op één inkomen, stevig wat eigen geld inleggen etc.) waarom zou je het voorbehoud van financiering dan laten opnemen?
Een financiering krijg je dan echt wel, in het ergste geval moet het toch op twee inkomens of moet je meer spaargeld inleggen. Is vervelend, maar allemaal wel te overzien lijkt me.

Voorbehoud financiering is er vooral voor mensen die een maximale hypotheek nodig zijn op twee inkomens, met beperkte eigen middelen. Als ze qua financiering dan 5.000eu te kort komen kunnen ze dat zelf niet bijleggen en kunnen ze (mits aantoonbaar) onder de aankoop uit zonder de afkoopsom te hoeven betalen.

Ik zou overigens bij een eventuele koop, bij de bezichtiging, ook de makelaar al laten weten dat je én geen voorbehoud voor financiering wil laten opnemen, je ver onder je max gaat lenen én je een goed gevulde spaarrekening hebt. Dat kan wellicht een voordeel geven (want meer zekerheid voor de verkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:49
B-Real schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:55:
Ik zou overigens bij een eventuele koop, bij de bezichtiging, ook de makelaar al laten weten dat je én geen voorbehoud voor financiering wil laten opnemen, je ver onder je max gaat lenen én je een goed gevulde spaarrekening hebt. Dat kan wellicht een voordeel geven (want meer zekerheid voor de verkoper).
Wij hebben destijds een bod gedaan met voorbehoud van financiering, waarbij we aan de makelaar hebben gemeld dat het financieel makkelijk te doen was maar dat we een dergelijke voorwaarde wel standaard gewoon erin wilden hebben. Daarbij hebben we ook aangegeven dat we qua oplevering flexibel waren! De verkopers hadden al een nieuw huis gezien, maar vooral deze laatste mededeling heeft denk ik wel geholpen! Dan konden zij namelijk ook rustig het proces doorlopen en zat er uiteindelijk een maand of 4 tussen tekenen voorlopig contract en daadwerkelijke oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
De meeste dingen zijn al geschreven.
Als je weet dat het huis niet aan een totaal gekke prijs gaat, en je blijft binnen je budget, dan kan je die clausule wel schrappen. Als jij geen lening krijgt, wie dan wel....

Maar luister ook naar de wensen van de verkoper. Willen ze snel er uit, en snel geld zien, of hebben ze tijd nodig? Daar op in spelen kan een verschil maken bij de toewijzing.
Zorg dat je aan de makelaar kan laten zien dat je dat spaargeld hebt, die heeft er ook alle belang bij dat de verkoop nadien vlot door gaat. (en nee, je hoeft hem geen copie te geven)

Vooraf eens met een immoteker samen zitten ivm de mogelijkheden kan zeker nuttig zijn. Die verkopen ook graag.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:40
armageddon_2k1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:21:
We willen niet afhankelijk zijn van 2 inkomens voor een hypotheek, dus we gaan uit van alleen mijn inkomen.
Ik zou daar niet te secuur naar kijken.

Uiteindelijk wil je de maandlasten kunnen betalen van 1 inkomen, dat ben ik met je eens. Maar in mijn geval heb ik per maand veel meer te besteden, dan wat ik aan maximale hypotheekmaandlast zou mogen dragen van de bank.
Stel de bank zegt dat je tot 1000 hypotheek mag gaan op enkel jouw inkomen. Terwijl je 1100 aan maandlast zou moeten betalen aan je droomwoning. Terwijl je nu >1500 huur betaald. Even wat getallen uit de lucht gegrepen, en ja, kopen brengt meer kosten met zich mee dan enkel de hypotheekmaandlast, maar in een dergelijke situatie is het niet heel gek om het inkomen van je partner ook mee te nemen in de maximale leengrens.

Ander belangrijk detail; als jij het alleen koopt, staat het ook alleen op jouw naam. Wil je partner later meedoen met diezelfde hypotheek, dan moet je opnieuw overdrachtsbelasting afdragen. Dat kan je beter in 1x doen als je het mij vraagt.

Let op je maandlast :)
Niet teveel op de veel te hoge bedragen die je nu toch voor een woning neertelt.

Zorg dat een hypotheekadviseur serieus naar je intentieverklaring heeft kunnen kijken en je heel zeker weet dat het allemaal kan.
Dan kan je zonder voorbehoud van financiering doen... als je het mij vraagt.

Al zou ik zelf niet heel snel zonder voorbehoud van financiering. Je begint je post niet voor niks met 'het is een gekkenhuis en ik wil me niet gek laten maken'. Ik vind bieden zonder voorbehoud van financiering wel echt onderdeel van het gekkenhuis.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 18:25
Maaark schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:45:
Volgens mij zijn er ook banken die je willen pre approven, dan is het enige risico dat de taxatie van het huis te laag is.
2 jaar geleden zelf in een soortgelijke situatie gezeten, waarbij wij ons ook druk maakten over de taxatie. Uiteindelijk aan de taxateur gevraagd hoe zo'n taxatie in zijn werk gaat: in de regel wordt het object getaxeerd aan de marktwaarde, welke voornamelijk gebaseerd wordt op de verkoopprijs van het betreffende object, en vergelijkbare objecten in de buurt.

Oftewel: de getaxeerde waarde is wat de gek er voor geeft. --> jouw bod, mits deze niet significant afwijkt van huizen in dezelfde buurt, zelfde staat. Voor dat laatste: vraag eens een rapport op bij het kadaster, daarin kun je zien voor welke prijs huizen in de buurt zijn weggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:37:
Ik heb me dat trouwens ook afgevraagd toen wij een aanvraag deden: stel je rekent het hele inkomen van je partner niet mee, maar die heeft nog wel een studieschuld of een BKR registratie of whatever voor andere schuld. Hoe gaat dat dan? Ik zou vermoeden dat omdat je het huis samen koopt de schulden van beide wel mee geteld gaan worden, en dat het daardoor (dus) relevant kan worden dat je beide inkomens ook mee kunt laten tellen als je anders in een zone komt waardoor je de hypotheek niet kunt krijgen.

Maar dit is puur speculatie van mijn kant over hoe het werkt - omdat het logisch klinkt, maar ik heb al gemerkt dat in de wereld van hypotheken niet alles wat logisch lijkt dat volgens verstrekkers ook is.

Als mijn theorie klopt, dan is het antwoord dus sowieso: ja het is relevant, ook al tel je haar inkomen niet mee.

Is er iemand die hierover meer zekerheid heeft?
Yep, banken kunnen dit vragen, zeker als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent (haar schulden zijn dan ook jouw probleem). Daarbij werd in mijn geval het eenmensbedrijfje van mijn vrouw ook onderzocht, aangezien daar in de toekomst ook schulden uit kunnen volgen, hoewel de hypotheek alleen op mijn salaris was gebaseerd.

Wat betreft de vraag van TS, er is weinig risico dat er iets fout gaat. Maar bedenk of je jullie er onderuit wilwillen kunnen als het volgende gebeurt als de hypotheek nog niet rond is, maar het koopcontract al wel getekend is:
1) Je raakt je baan kwijt,
2) Je krijgt een ongeluk en bent blijvend arbeidsongeschikt,
3) Je krijgt een ongeluk en overlijdt.
Niet leuk om over na te denken...dat geef ik toe. Maar de impact van dit soort gebeurtenissen is al enorm, laat staan dat je hypotheek en huis er ook vanaf hangen. PM me maar als je een persoonlijk verhaal wilt horen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Richh schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Ik zou daar niet te secuur naar kijken.

Uiteindelijk wil je de maandlasten kunnen betalen van 1 inkomen, dat ben ik met je eens. Maar in mijn geval heb ik per maand veel meer te besteden, dan wat ik aan maximale hypotheekmaandlast zou mogen dragen van de bank.
Stel de bank zegt dat je tot 1000 hypotheek mag gaan op enkel jouw inkomen. Terwijl je 1100 aan maandlast zou moeten betalen aan je droomwoning. Terwijl je nu >1500 huur betaald. Even wat getallen uit de lucht gegrepen, en ja, kopen brengt meer kosten met zich mee dan enkel de hypotheekmaandlast, maar in een dergelijke situatie is het niet heel gek om het inkomen van je partner ook mee te nemen in de maximale leengrens.

Ander belangrijk detail; als jij het alleen koopt, staat het ook alleen op jouw naam.

Al zou ik zelf niet heel snel zonder voorbehoud van financiering. Je begint je post niet voor niks met 'het is een gekkenhuis en ik wil me niet gek laten maken'. Ik vind bieden zonder voorbehoud van financiering wel echt onderdeel van het gekkenhuis.
Nee ik wil het niet alleen op mijn naam. Ik baseer de maximale koopsom op alleen mijn inkomen. M’n vrouw betaalt gewoon mee en is mede eigenaar. Waarom alleen mijn inkomen? 3 redenen: risico spreiding, op 1 inkomen kunnen we naar het blijkt best een mooie woning kopen, en dat we een woning van 6 ton op 2 inkomens kunnen betalen betekent niet dat we het willen. We wonen nu met z’n tweetjes op 62m2. Hebben het goed naar ons zin en kinderen komen er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeFoX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-08-2024
B-Real schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:55:
Dat is geen slimme zit. Je zegt eigenlijk tegen de makelaar: ik heb diepe zakken en ben bereid om te betalen wat de verkoper vraagt. Er gaat zo xxK in rook op.

Er zijn namelijk veel meer manieren om aan een woning te komen. Je kan makelaars benaderen en vragen of zij woningen in de stille verkoop hebben of woningen die binnenkort in de verkoop komen. Mogelijk ben je dan de eerste die de woning kan bezichten. Een andere optie is om te kijken voor 'lelijke' woningen die je mogelijk rond de 280K kan kopen. Stop je eigen geld voor de verbouwing erin en je bent er ook. Een woning uit executieverkoop kan ook nog een mogelijkheid zijn. Als je graag in een bepaalde buurt wil wonen, kan je ook briefjes door de brievenbus duwen. Zo zijn er nog wel mogelijkheden die ik nog niet heb opgenoemd. Ja, het kost iets meer werk/tijd, maar onderaan de streep houd je veel meer over.
Pagina: 1