Macbook Pro 2015 SSD wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:50
Hardeschijf van MacBook Pro Retina 2015 is stuk.

Heb een nieuwe SSD gekocht, de Apacer M.2 PCIe SSD AS2280P4. Daartussen zit een converter.

Als ik boot met een bootable USB (Sierra) kan ik via diskutil de disk zien bij Internal. Ik heb hem ook geformatteerd naar een GUID - APFS. Als ik hem overigens opnieuw probeer te wissen krijg ik de foutmelding 'apparaat kan niet worden geopend'.

Als ik naar de internet recovery ga en ik probeer te installeren via die internet recovery dan krijg ik de schijf niet te zien. Als ik dan naar schijfhulpprogramma ga zie ik de SSD ook niet.

Ik zie daar alleen disk0 - OS X Base System.

Heb een USB die ik kan booten waar Sierra daadwerkelijk op geinstalleerd is. Die kan ik niet opgraden naar High Sierra. Maar op deze wijze kan ik wel in OSX komen, waar de interne SSD ook niet herkend word..

Ik probeer een bootable USB te maken van Mojave en High Sierra, maar die werken allemaal niet. Ik snap er niks van. Het lijkt alsof Sierra gewoon het hoogste is wat de laptop momenteel kan hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door KaiseRRuby op 15-01-2020 13:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32
Welke convertor heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
magideal 12 + 16pin te M.2 ngff m-Key SSD omvormer converteren Adapter voor MacBook Pro Retina a1398 a1502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:27
Waarschijnlijk werkt je converter niet goed. Er zijn 2 varianten in omloop en 1 maakt sluiting bij het plaatsen. Dit kun je oplossen door een stukje plakband over de pinnen te plakken die sluiting maken met de SSD.

Zie voor meer informatie de TS van deze post: https://forums.macrumors....-ssd-to-m-2-nvme.2034976/
Hier laten ze ook de 2 verschillende varianten zien. Het kan ook zijn dat je SSD niet geschikt is. Je kan dan beter 1 van de geteste uit de lijst nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
BlackMonkey schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:45:
Waarschijnlijk werkt je converter niet goed. Er zijn 2 varianten in omloop en 1 maakt sluiting bij het plaatsen. Dit kun je oplossen door een stukje plakband over de pinnen te plakken die sluiting maken met de SSD.

Zie voor meer informatie de TS van deze post: https://forums.macrumors....-ssd-to-m-2-nvme.2034976/
Hier laten ze ook de 2 verschillende varianten zien. Het kan ook zijn dat je SSD niet geschikt is. Je kan dan beter 1 van de geteste uit de lijst nemen.
Als ik dan zo vrij mag zijn om een stukje commentaar te geven. De schijf is wel zichtbaar als ik boot via een USB stickje, dan staat hij als Internal Disk weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:27
KaiseRRuby schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Als ik dan zo vrij mag zijn om een stukje commentaar te geven. De schijf is wel zichtbaar als ik boot via een USB stickje, dan staat hij als Internal Disk weergegeven.
Dat had ik gelezen. Echter kunnen dan nog steeds beide onderdelen het probleem zijn.
Zo resulteerde de samsung EVO plus destijds in het vastlopen tijdens installatie doordat de firmware van de SSD nog een update moest krijgen. Een slechte adapter die deels sluiting maakt resulteert vaak in random kernel panics. Als je het topic doorleest zul je wel meer vage problemen ontdekken. Zo heb je gelukkig dat je een 2015 model hebt, anders zou je slaapstand niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik kan mezelf echt wel voor mijn kop slaan, ben twee volle avonden bezig geweest met downloaden van allerlei dmg's, allerlei sticks geprobeerd, rare upgrades via sticks.

Eindelijk een fatsoenlijke Mojave bootable USB gemaakt en hop, werkt meteen. Was ook al genoemd door iemand anders.

Pff....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Ja, in principe is het voor nieuwere MacBooks niet ingewikkeld :):
1) Je moet een goede converter hebben van Apple proprietary naar M2.
2) OSx High Sierra+ moet eerder minimaal 1x geïnstalleerd zijn op je MacBook om het booten van NVMe schijven mogelijk te maken (firmware wordt hierdoor geüpdatet).

Voor oudere MacBooks moet je ook de BIOS aanpassen om dit mogelijk te maken, dat is wat bewerkelijker.
Pagina: 1