Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrincessLuna
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-07 10:42

PrincessLuna

CompliantSec IT Compliance

Topicstarter
Ik heb een Ziggo Connectbox op de kabel en daaraan zit een verdiepinkje hoger een AC87U aangesloten van ASUS. Ik had voorheen de TP-Link Archer C2600. Deze wilde wel roamen met de Connectbox, maar heeft het probleem dat er geen Access Point mode op zit en dus eigenlijk 2 verschillende netwerken onder hetzelfde SSID zaten.

Ik heb de optie nog om een AC87U te kopen en de Ziggo Connectbox in Bridgemodus te laten zetten en daarna een AC87U in de meterkast te zetten ernaast

Of de AC87U te verkopen en dan een AC88U of AC86U te kopen die wel AIMesh ondersteund, want gek genoeg ondersteund deze dat niet :P

Samenvatting:

1 netwerk, 1 SSID, 1 password, 1 modem van ziggo op de begaande grond en 1 ASUS AC87U op de 1e verdieping. Roaming assistant geprobeerd, maar hij pakt het niet over.

Misschien kunnen jullie mij op weg helpen om wat settings te veranderen of misschien moet ik de custom firmware erop zetten.

Ik hoor het graag.

~ Leonardo

Beste antwoord (via PrincessLuna op 15-01-2020 18:02)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PrincessLuna schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:47:
[...]

Dat is het leuke. Hij wordt er ook niet afgeschopt wel toen ik de roaming van beide had aangezet zag ik dat ze switchen tussen elkaar, omdat hij geen andere client kan vinden of het protocol/instellingen zijn anders,waardoor geen communicatie mogelijk is. Ik ga straks nog een keer de Connectbox instellingen nalopen en dan ga ik kijken of het wel werkt.

Wat raar is, is dat de C2600 wel werkt met roamen en die heeft de standaard instellingen. Dus ik heb wel een back-up ingesteld, mocht de AC87U niet zijn werk doen.

:)
Kan goed zijn dat de 'standaard instellingen' van TP-Link's C2600 anders zijn dan die van de Asus AC87U.

Best-practice is iig WPA2-only icm AES(CCMP)-only op alles.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:28
Elke router kan als AP ingesteld worden...

1. DHCP uitzetten op router
2. LAN-IP in zelfde range als Connectbox
3. UTP-kabel vanuit Connectbox in LAN-poort C2600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrincessLuna

PrincessLuna

Topicstarter
Ik ga het proberen dan. Weet je het ook over de AC87U waarom die niet goed roamt tussen de connectbox wifi en haar eigen wifi?

~ Leonardo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrincessLuna

PrincessLuna

Topicstarter
mad-dog schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:32:
Elke router kan als AP ingesteld worden...

1. DHCP uitzetten op router
2. LAN-IP in zelfde range als Connectbox
3. UTP-kabel vanuit Connectbox in LAN-poort C2600
Betekend dit dat ik maar 3 poorten kan gebruiken of kan ik de WAN poort ook gewoon als LAN gebruiken? :p

~ Leonardo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56

lier

MikroTik nerd

Roamen is een keuze van de client (of van hele dure apparatuur). De reden voor een client om te roamen is omdat het signaal te laag wordt. Dit vershcilt per fabrikant, maar alle apparatuur doet het.

Veel fabrinkanten implementeren een oplossing waarbij clients van de AP geschopt worden zodra het signaal te laag wordt (RSSI). Maar dan is het alsnog aan de client om te beslissen met welk AP verbinding opgebouwd wordt.

Als dit niet lekker werkt dan kan het een gevolg zijn van dat het zendvermogen (zeker van je 2G radio) te hoog staat ingesteld.Daarnaast is het noodzakelijk dat je alle WiFi instellingen (op kanaal na) op de AP identiek houdt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:28
PrincessLuna schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 00:07:
[...]

Betekend dit dat ik maar 3 poorten kan gebruiken of kan ik de WAN poort ook gewoon als LAN gebruiken? :p
Correct. Sommige routers hebben de mogelijkheid om dit in te stellen, maar dit kun je in de webinterface vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PrincessLuna schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:22:
[...]

Samenvatting:

1 netwerk, 1 SSID, 1 password, 1 modem van ziggo op de begaande grond en 1 ASUS AC87U op de 1e verdieping.
Ik mis in dit lijstje Security en Encryption. Die moeten ook identiek zijn. Op de Ziggo Connectbox heb je maar een setting (WPA2 of WPA/WPA2), die verandert automatisch ook de encryption (AES of TKIP/AES) mee. Als die niet exact identiek zijn tussen AP's wordt er niet geroamed. En WPA/WPA2 is iets anders dan WPA2. Zorg er dus voor dat deze wel exact zelfde zijn als dat nu niet het geval is.
Roaming assistant geprobeerd, maar hij pakt het niet over.
Wordt hij er wel af geschopt? "Roaming assistent" is niets anders dan verbinding verbreken onder een gegeven RSSI waarde. Welke waarde heb je ingevuld? Je zou het minimaal op -75dBm moeten instellen, afhankelijk van hoe goed je dekking/hoeveel overlap er is zou je het nog hoger kunnen instellen op -70dBm of -65dBm.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrincessLuna

PrincessLuna

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:21:
[...]

Ik mis in dit lijstje Security en Encryption. Die moeten ook identiek zijn. Op de Ziggo Connectbox heb je maar een setting (WPA2 of WPA/WPA2), die verandert automatisch ook de encryption (AES of TKIP/AES) mee. Als die niet exact identiek zijn tussen AP's wordt er niet geroamed. En WPA/WPA2 is iets anders dan WPA2. Zorg er dus voor dat deze wel exact zelfde zijn als dat nu niet het geval is.

[...]

Wordt hij er wel af geschopt? "Roaming assistent" is niets anders dan verbinding verbreken onder een gegeven RSSI waarde. Welke waarde heb je ingevuld? Je zou het minimaal op -75dBm moeten instellen, afhankelijk van hoe goed je dekking/hoeveel overlap er is zou je het nog hoger kunnen instellen op -70dBm of -65dBm.
Dat is het leuke. Hij wordt er ook niet afgeschopt wel toen ik de roaming van beide had aangezet zag ik dat ze switchen tussen elkaar, omdat hij geen andere client kan vinden of het protocol/instellingen zijn anders,waardoor geen communicatie mogelijk is. Ik ga straks nog een keer de Connectbox instellingen nalopen en dan ga ik kijken of het wel werkt.

Wat raar is, is dat de C2600 wel werkt met roamen en die heeft de standaard instellingen. Dus ik heb wel een back-up ingesteld, mocht de AC87U niet zijn werk doen.

~ Leonardo

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PrincessLuna schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:47:
[...]

Kan goed zijn dat de 'standaard instellingen' van TP-Link's C2600 anders zijn dan die van de Asus AC87U.

Best-practice is iig WPA2-only icm AES(CCMP)-only op alles.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrincessLuna

PrincessLuna

Topicstarter
Er was een bug in de Ziggo Connect Box waardoor hij wel op WPA2 stond maar TKIP en AES uitzond. Dit heb ik bij beide gefixt en nu roamt hij wel. De TP-Link deed het al vanwege dezelfde instellingen.

Alleen moet even de settings misschien finetunen met de roaminassistant, omdat hij soms pas laat verbinding maakt.

~ Leonardo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:00
PrincessLuna schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:01:
Er was een bug in de Ziggo Connect Box waardoor hij wel op WPA2 stond maar TKIP en AES uitzond. Dit heb ik bij beide gefixt en nu roamt hij wel. De TP-Link deed het al vanwege dezelfde instellingen.

Alleen moet even de settings misschien finetunen met de roaminassistant, omdat hij soms pas laat verbinding maakt.
Hoe heb je het probleem dat is TKIP en AES uitzond gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrincessLuna

PrincessLuna

Topicstarter
Er is een instelling waarbij je alleen AES kan instellen in plaats van TKIP waardoor hij hem wel overpakt.

~ Leonardo

Pagina: 1