Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC upgraden of nieuw systeem samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CanTroll
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12-02 17:21
Hoi allemaal, tot een paar dagen geleden heb ik 6 jaar lang enorm veel plezier gehad van een redelijke budget PC, echter krijg ik momenteel het gevoel dat mijn GPU het heeft opgegeven (BSOD's etc) .. Mocht dit inderdaad het geval zijn twijfel ik flink of het nog zin heeft om mijn huidige GPU te vervangen of dat ik toe ben aan een geheel nieuw systeem..

Dit is mijn huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD FX-6300 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus M5A97 R2.0€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon HD 7850 2GB OC GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 2TB€ 148,83€ 148,83
1BehuizingenInter-Tech Eterno K-five Demon Hunter Black€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingAlpenföhn Civetta€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internTeam Elite RAM 8 GB DDR3€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 630W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 56,89€ 56,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,72

Mocht ik voor enkel een nieuwe GPU gaan lijkt een GTX 1060 6gb een redelijke optie met mijn MoBo, echter is mijn CPU dan natuurlijk al snel een bottleneck, daarom weet ik niet of het de moeite waard is om enkel mijn GPU te vervangen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen, wat gebruik voor school (niets extreem zwaars) en wat foto bewerken. Kwa games speel ik ook zeker niet gelijk de nieuwste/zwaarste games (Ik ben bijvoorbeeld nu pas The Witcher 3 gaan spelen). Als ik voor een nieuw systeem zou gaan zou ik het het belangrijkste vinden dat ik de komende jaren in staat zal zijn om redelijk mee te komen. (net als mijn huidige PC heeft gedaan)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mocht ik een geheel nieuw systeem willen zal mijn budget rond de 800 eu liggen en waarschijnlijk gewoon voor de setup uit de BBG gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik weet niet of het de moeite waard zou zijn om nog dingen uit mijn huidige PC mee te nemen, als bijvoorbeeld het moederbord alles nog ondersteunt/voldoende is neem ik dat natuurlijk graag mee. Daarnaast heb ik gewoon een muis, toetsenbord en monitor staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet perse een voorkeur voor een bepaald merk, wel was ik erg tevreden met mijn huidige AMD setup en deed deze nog steeds alles waarvoor ik hem gebruikte. (totdat mijn GPU er mee stopte dan)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau en energieverbruik maakt niet uit. vanuit kostenbesparing zou het natuurlijk ideaal zijn als ik zoveel mogelijk kan meenemen vanuit mijn huidige PC maar ik begrijp ook dat bijvoorbeeld mijn voeding waarschijnlijk niet meer voldoende zal zijn.

Ga je overklokken?
Overklokken is totaal geen must maar als het mogelijk is is de kans wel erg aanwezig dat ik dit ooit weer ga doen. (ik denk dat mijn GPU is overleden omdat ik hem teveel had overclocked..)

Wat verwacht je van ons?[i]
Het liefst zou ik natuurlijk van jullie horen dat ik met een kleine vervanging van GPU weer jaren door zou kunnen, ik ben echter ook niet compleet gek en begrijp ook dat mijn huidige pc waarschijnlijk sowieso niet zo lang meer mee zou komen. Ik zou dus graag horen of jullie denken dat een upgrade van 1 of enkele componenten nog de moeite waard is of dat ik eigenlijk net zo goed een geheel nieuwe PC kan samenstellen/bouwen.

Ik hoop jullie zo voldoende info te hebben gegeven maar als jullie nog iets nodig hebben/willen weten hoor ik het natuurlijk graag en alvast enorm bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Beste antwoord (via CanTroll op 17-01-2020 15:10)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:50
In heel veel games komt een FX6300 schromelijk tekort. Het is een feit dat AM3 cpu's relatief traag zijn, al vanaf de introductie. Intel 2xxx uit 2011 ging er al aan alle kanten overheen, kan je nagaan wat recente cpu's doen. Singlecore is een Ryzen 3 3600 al bijna 2x zo snel.
De voeding is aan het einde van zijn betrouwbare levensduur dus die gaat geen jaren meer mee. Voor een nieuw systeem is die sws niet geschikt.
Voor huidige maatstaven is de ssd aan de kleine kant en een hdd not done.
8GB werkgeheugen is krap. Uitbreiden is het niet waard in zo'n oud systeem.
Al met al lijkt een upgrade het mij niet waard.
Rond je budget is een uitstekend systeem samen te stellen die vele malen sneller is dan wat je nu hebt.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 74,05€ 74,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 245,-€ 245,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 48,90€ 48,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 43,50€ 43,50
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Pro 1TB€ 123,10€ 123,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,50

Alle reacties

• Zdevam
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 19:14
Je zou een 2e hands rx470/570 kunnen overwegen als vervanging (~80 euro). Meer zou ik niet investeren.

• Uszka
Doe alles nieuw. Met een RX 570 is de cpu al een bottlekneck.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:00
Volgens mij heb je een redelijke basis staan. 16 GB geheugen, een SSD en een 6-core CPU. Ik zou als ik jou was eerst een nieuwe of tweedehands videokaart kopen.
Dan kijken of je nog er mee kan gamen, wat volgens mij prima moet kunnen.
Als dat niet gaat kan je alsnog de rest vervangen.

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Heatonme

Nick not weather related

CanTroll schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:01:
echter krijg ik momenteel het gevoel dat mijn GPU het heeft opgegeven (BSOD's etc) .. Mocht dit inderdaad het geval zijn -knip-
Maar wat wil je nu weten van ons? Wil je gewoon een nieuwe GPU of wil je eerst uitzoeken wat nu het probleem is voordat je een andere GPU koopt en dan nog dezelfde problemen ervaart?
Hele simpele inkopper, wat zijn je temperaturen en wanneer heb je je computer voor het laatst van binnen goed gereinigd?

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• CanTroll
Heatonme schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:16:
[...]

Maar wat wil je nu weten van ons? Wil je gewoon een nieuwe GPU of wil je eerst uitzoeken wat nu het probleem is voordat je een andere GPU koopt en dan nog dezelfde problemen ervaart?
Hele simpele inkopper, wat zijn je temperaturen en wanneer heb je je computer voor het laatst van binnen goed gereinigd?
Ik kwam hier inderdaad voor advies mbt of enkel een nieuwe GPU of een compleet nieuwe computer (en of jullie dan denken dat ik überhaupt iets kan meenemen al is het maar voeding/fan/Moederbord.

Om op m'n GPU in te gaan; van de een op de andere dag kreeg ik bij opstarten binnen 5 seconden in windows al een BSOD, na een paar keer deze BSOD en ook in veilige modus opstarten (ook de BSOD) kwam ik heel windows niet meer in, automatisch herstel en terug naar een systeem herstel punt heeft er ook niet voor gezorgd dat ik windows wel in kwam. In de BIOS wordt heel mijn GPU ondertussen niet meer herkend (wat volgens mij wel zou moeten) temperaturen kan ik dus ook nergens terugvinden. In de afgelopen twee maanden heb ik tussen de 5 en 10 keer een vastloper gehad waarbij ik na het opstarten een melding kreeg van radeon over de clocksnelheid of temperatuur, deze heb ik dom genoeg destijds niet serieus genoeg genomen om naar te kijken omdat ik toch al een jaar of 3 niets gewijzigd had en het wel geloofde... Ik heb ook de windows diagnostic tool geprobeerd te runnen vanaf een usb maar deze liep echter ook vast. Ik moet helaas ook bekennen dat ik mijn pc denk ik bijna een jaar niet meer had schoongemaakt maar dat heb ik ondertussen wel gedaan.
Maar goed, voor bovenstaande stukje zit ik hier niet in het goede gedeelte van het forum ;)

Maar doordat ik heel mijn GPU niet meer terugvindt en de meldingen van Radeon die ik gehad heb denk ik vrij zeker te weten dat het mijn GPU is. Ik ben echter nog wel aan het uitsluiten of het echt niets anders kan zijn.

Omdat ik de hoop een beetje aan het verliezen was ben ik dus maar gaan kijken of het het nog waard zou zijn om een nieuwe (of tweedehands) GPU te kopen of dat gezien mijn gehele relatief oude computer het wellicht efficienter zou zijn om een nieuwe te bouwen. Ik weet echter totaal niet in hoeverre de rest van mijn huidige computer nog maar een beetje toekomst proef is dus ik heb niet het gevoel dat ik een onderbouwde keuze kan maken.
Ik kwam hier dus voornamelijk om jullie mening te horen over deze kwestie en dan eventueel advies over wat ik nog kan houden en wat ik zou moeten aanschaffen. Maar zoals uit de berichten hierboven blijkt; ook jullie zijn het hier niet 100% met elkaar overeens ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
In heel veel games komt een FX6300 schromelijk tekort. Het is een feit dat AM3 cpu's relatief traag zijn, al vanaf de introductie. Intel 2xxx uit 2011 ging er al aan alle kanten overheen, kan je nagaan wat recente cpu's doen. Singlecore is een Ryzen 3 3600 al bijna 2x zo snel.
De voeding is aan het einde van zijn betrouwbare levensduur dus die gaat geen jaren meer mee. Voor een nieuw systeem is die sws niet geschikt.
Voor huidige maatstaven is de ssd aan de kleine kant en een hdd not done.
8GB werkgeheugen is krap. Uitbreiden is het niet waard in zo'n oud systeem.
Al met al lijkt een upgrade het mij niet waard.
Rond je budget is een uitstekend systeem samen te stellen die vele malen sneller is dan wat je nu hebt.
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 48,90€ 48,90
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Pro 1TB€ 123,10€ 123,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,50

• CanTroll
Dankjewel voor je advies, ik heb inderdaad besloten om voor een compleet nieuw systeem te gaan maar ik heb nog wel een aantal vragen over bepaalde keuzes uit jouw lijstje.

Allereerst over het moederbord:
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,99€ 74,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,04

Ondanks dat bovenstaande vgm praktisch hetzelfde zijn zie ik dat de ASRock variant nieuwere USB3 opties heeft en ook verschilt er wat met PCIE (maar ik weet niet wat deze verschillen inhouden..). Waarom heb je in jouw build gekozen voor de MSI en niet voor de ASRock?

De videokaart:

1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 325,-€ 325,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,-

De RX 5700 is dan wel 80 euro duurder maar ik zie onder andere 2 gb meer werkgeheugen en deze komt ook een stuk sneller uit benchmarks als ik het zo zie. Is dit een upgrade die het geld waard zou zijn?

Ik zou die 80 euro extra evt kunnen besparen op de SSD aangezien ik met mijn huidige combo van SSD en HDD eigenlijk nergens last van heb en het naar mijn gevoel snel zat werkt. Wel zie ik dat de Adata al 3x zo snel schrijft en 4x zo snel leest als mijn huidige SSD, is dit een merkbaar verschil tussen de twee SSD's? Zou het misschien beter zijn om nu iets extra's uit te geven aan de GPU en hierop te bezuinigen of zou ik er inderdaad beter aan doen om dat geld gewoon aan een nieuwe SSD uit te geven?

RAM (Dit is een beetje vragen naar de bekende weg ben ik bang):
Ik heb momenteel al 2 stripjes van 8gb (dus ook 16 gb), dit is echter nog DDR3 en geclockt op 1,6 Ghz ipv 3,2 Ghz. Dit lijkt mij inderdaad wel de moeite waard om opnieuw in te investeren toch? (en ik weet niet eens of DDR3 überhaupt past?)

De voeding:
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 104,50

In een paar BBG's ben ik nu de BitFenix tegengekomen, deze is dan wel € 17 duurder, zou het de moeite waard zijn om dit extra te investeren of ontloopt dat elkaar uiteindelijk niet zoveel?

Verder heb ik nog een paar keer een losse processorkoeler langs zien komen, is dat inderdaad niet nodig met deze processor?

Als laatste; Ik vind deze case wel erg tof en wil dus inderdaad voor µATX gaan, volgens mij passen ook al mijn alternatieven daar gewoon in toch?

• CanTroll
Na een beetje wikken en wegen heb ik besloten om mijn budget iets te verhogen zodat ik de RX 5700 kan kopen en een nieuwe SSD, ik kom dan uit op de volgende setup:
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 325,-€ 325,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 81,90€ 81,90
1Solid state drivesAdata XPG SX6000 Pro 1TB€ 135,18€ 135,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 854,53

Hierin mist nog een moederbord maar ik merk dat ik niet genoeg kennis heb om een keuze tussen 1 van deze 2 te maken:
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,99€ 74,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,04

Is bijv bij allebei de BIOS al klaar voor de Ryzen 5 of zou ik die nog moeten laten upgraden? En zijn er verder wezenlijke verschillen op de iet wat nieuwere usb 3 poortjes na?

Verder twijfel ik of dit inderdaad de beste SSD is die ik kan nemen of dat ik makkelijk 20 euro kan besparen door voor de https://tweakers.net/pricewatch/1233359/intel-660p-1tb.html of de https://tweakers.net/pricewatch/1256433/crucial-p1-1tb.html te gaan.

Als jullie verder nog iets geks in mijn build zien wat niet zou passen of jullie anders zouden doen hoor ik het natuurlijk ook graag!

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:54

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

De MSI is een Max-versie, oftewel die werkt out-of-the-box met een 3600. De nieuwere USB-poorten en 2x M.2 slot zijn wel een mooie plus voor het Asrock bord, maar zou kunnen dat deze (bij oude voorraad) niet meteen met een 3600 CPU werkt.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• CanTroll
Thanks, ik heb uiteindelijk gekozen voor de MSI omdat ik niet het risico wou lopen dat ik op een of andere manier de BIOS moest updaten.

Ik heb gisteravond m'n hele build bij Megekko besteld en die komt ieder moment al binnen! :9~

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:54

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

CanTroll schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:09:

Ik heb gisteravond m'n hele build bij Megekko besteld en die komt ieder moment al binnen! :9~
Alles al binnen en begonnen met ‘t bouwen? Natuurlijk wel een beetje nieuwsgierig naar het eindresultaat. :)

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True