Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• HatseKlats
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 07-02 17:40
Een aantal maanden geleden heb ik een LG OLED65c8pla aangeschaft en om mooier geluid te krijgen de Samsung HW-Q80R.
Nu heb ik niet verder gekeken en was ik in de veronderstelling dat ik Dolby Atmos uitsturing zou hebben vanaf de tv naar de soundbar.
Na veel te hebben gelezen op internet blijkt nu dat de genoemde tv geen Dolby Atmos signaal uit kan sturen, omdat het geen HDMI 2.1 heeft en ook geen earc en naar wat ik heb begrepen is dit een must om het Dolby Atmos signaal uit te sturen. Daarnaast heeft de soundbar ook geen earc om dit signaal te ontvangen. Samsung zegt wel dat dit binnenkort met een software update zal worden ge-upgrade, maar mijn verwachtingen dat zij dit werkelijk gaan doen zijn minimaal.
Nu heb ik dus voor mijn doen best veel euro's geinvesteerd en ja, ik heb mooi beeld en goed geluid, maar ik haal er niet uit wat ik had verwacht, namelijk Dolby Atmos.
Is er een oplossing om toch dit signaal te ontvangen en uit te sturen, converters ofzo, of heb ik gewoon pech?

Ik hoop dat er hier iemand is die mij op weg kan helpen na 2 weken het internet afgestruind te hebben :S

Beste antwoord (via HatseKlats op 15-01-2020 18:52)

• X2X2X
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 13:26
HatseKlats schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:07:
Via de ingebouwde Netflix app met 4k abo, tevens via Youtube wat geprobeerd, ook via app op de tv. Het schijnt dat HDMI 2.0 geen Atmos signaal naar de soundbar kan sturen.
Dat is op zich dezelfde set-up en je krijgt ook Dolby Atmos te zien in de soundbar?
Met een recente update heeft LG iets gesloopt waardoor je een kleine workaround nodig hebt om atmos werkende te krijgen in Netflix.

Ga naar je geluidsinstellingen>verander de geluidsbron naar de ingebouwde TV speakers> zet de Dolby Atmos knop aan> wijzig de input terug naar HDMI ARC en check of hij op Auto staat een niet PCM. Anders even aanpassen naar Auto.

Hierna zou het moeten werken.

Alle reacties

• X2X2X
Vanaf welke bron kijk je Atmos materiaal? Via de interne mediaplayer? een aangesloten Bluray speler/media player? Ingebouwde Netflix app?

Ikzelf heb ook de LG C8 in combinatie met de Samsung HW-Q90R wat in principe dezelfde soundbar is maar dan met rearspeakers.
Via de ingebouwde Netflix app speelt de soundbar gewoon Atmos af.
Dit werkt ook met bestanden die ik via de interne mediaplayer afspeel die een Dolby Digital Plus codec hebben met Atmos.

Atmos werkt gewoon via HDMI ARC zolang het lossy is, verpakt in een DD+ codec.

X2X2X wijzigde deze reactie 14-01-2020 21:05 (59%)

• HatseKlats
Via de ingebouwde Netflix app met 4k abo, tevens via Youtube wat geprobeerd, ook via app op de tv. Het schijnt dat HDMI 2.0 geen Atmos signaal naar de soundbar kan sturen.
Dat is op zich dezelfde set-up en je krijgt ook Dolby Atmos te zien in de soundbar?

HatseKlats wijzigde deze reactie 14-01-2020 21:09 (19%)

• MrLeon
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 25-02 15:06
Hier op de LG C8 alleen dan met een LG sj9 soundbar via Hdmi kabel op de ARC aangesloten en de tv stuurt netjes Dolby atmos door naar de soundbar, want de sounbar geeft aan dat hij dolby atmos afspeelt. Kijk op
Netflix naar films die dit ook ondersteunen als je bij zoeken dolby atmos invoert vind je genoeg titels. Ook met externe bronnen met dolby atmos films op bijv een usb stick werken prima bij mij.

Youtube ondersteund geen dolby atmos dus daar kan je zoeken wat je wilt maar ga je niks vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• X2X2X
HatseKlats schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:07:
Met een recente update heeft LG iets gesloopt waardoor je een kleine workaround nodig hebt om atmos werkende te krijgen in Netflix.

Ga naar je geluidsinstellingen>verander de geluidsbron naar de ingebouwde TV speakers> zet de Dolby Atmos knop aan> wijzig de input terug naar HDMI ARC en check of hij op Auto staat een niet PCM. Anders even aanpassen naar Auto.

Hierna zou het moeten werken.

• HatseKlats
Top, ik ga het straks gelijk even proberen 👍

Update :
Geprobeerd en het werkt!!! 😁
Soundbar geeft nu Dolby Atmos aan en het geluid is geweldig.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de oplossing 👍

HatseKlats wijzigde deze reactie 15-01-2020 18:56 (64%)

• kazzzdafke
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:49
Even een klein vraagje: ik heb een Samsung Q80R en ben ook op zoek naar goeie betaalbare soundbar en kwam op de 80R uit :)

Ben je er tevreden van? Is de atmos een toevoeging? Mooi geluid?

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• HatseKlats
Hi, Ik ben er redelijk tevreden mee, mis nog wel wat geluid van achteren. Ik had misschien liever voor de Q90R gegaan achteraf. Maar geluid is mooi en vol, goede bass. Atmos is heel mooi, zeker met de demo's van Dolby zelf. Succes met je zoektocht!

• kazzzdafke
Hij staat hier ondertussen :)
Geluid is inderdaad wel heel erg mooi.
Geluid achteraan, ja.. mss dat ik het mis, maar niet zo dat ik echt satelites al wil :)

• kazzzdafke
Maar nog een vraag:

Waar sluit ik best mijn toestellen nu op aan, zoals de Telenet Digicoder, de Xbox etc..? Op de TV of op de Soundbar?

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True