Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HatseKlats
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-04-2020
Een aantal maanden geleden heb ik een LG OLED65c8pla aangeschaft en om mooier geluid te krijgen de Samsung HW-Q80R.
Nu heb ik niet verder gekeken en was ik in de veronderstelling dat ik Dolby Atmos uitsturing zou hebben vanaf de tv naar de soundbar.
Na veel te hebben gelezen op internet blijkt nu dat de genoemde tv geen Dolby Atmos signaal uit kan sturen, omdat het geen HDMI 2.1 heeft en ook geen earc en naar wat ik heb begrepen is dit een must om het Dolby Atmos signaal uit te sturen. Daarnaast heeft de soundbar ook geen earc om dit signaal te ontvangen. Samsung zegt wel dat dit binnenkort met een software update zal worden ge-upgrade, maar mijn verwachtingen dat zij dit werkelijk gaan doen zijn minimaal.
Nu heb ik dus voor mijn doen best veel euro's geinvesteerd en ja, ik heb mooi beeld en goed geluid, maar ik haal er niet uit wat ik had verwacht, namelijk Dolby Atmos.
Is er een oplossing om toch dit signaal te ontvangen en uit te sturen, converters ofzo, of heb ik gewoon pech?

Ik hoop dat er hier iemand is die mij op weg kan helpen na 2 weken het internet afgestruind te hebben :S

Beste antwoord (via HatseKlats op 15-01-2020 18:52)

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-05 22:38
HatseKlats schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:07:
Via de ingebouwde Netflix app met 4k abo, tevens via Youtube wat geprobeerd, ook via app op de tv. Het schijnt dat HDMI 2.0 geen Atmos signaal naar de soundbar kan sturen.
Dat is op zich dezelfde set-up en je krijgt ook Dolby Atmos te zien in de soundbar?
Met een recente update heeft LG iets gesloopt waardoor je een kleine workaround nodig hebt om atmos werkende te krijgen in Netflix.

Ga naar je geluidsinstellingen>verander de geluidsbron naar de ingebouwde TV speakers> zet de Dolby Atmos knop aan> wijzig de input terug naar HDMI ARC en check of hij op Auto staat een niet PCM. Anders even aanpassen naar Auto.

Hierna zou het moeten werken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X2X2X
Vanaf welke bron kijk je Atmos materiaal? Via de interne mediaplayer? een aangesloten Bluray speler/media player? Ingebouwde Netflix app?

Ikzelf heb ook de LG C8 in combinatie met de Samsung HW-Q90R wat in principe dezelfde soundbar is maar dan met rearspeakers.
Via de ingebouwde Netflix app speelt de soundbar gewoon Atmos af.
Dit werkt ook met bestanden die ik via de interne mediaplayer afspeel die een Dolby Digital Plus codec hebben met Atmos.

Atmos werkt gewoon via HDMI ARC zolang het lossy is, verpakt in een DD+ codec.

[ Voor 59% gewijzigd door X2X2X op 14-01-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HatseKlats
Via de ingebouwde Netflix app met 4k abo, tevens via Youtube wat geprobeerd, ook via app op de tv. Het schijnt dat HDMI 2.0 geen Atmos signaal naar de soundbar kan sturen.
Dat is op zich dezelfde set-up en je krijgt ook Dolby Atmos te zien in de soundbar?

[ Voor 19% gewijzigd door HatseKlats op 14-01-2020 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrLeon
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-11-2023
Hier op de LG C8 alleen dan met een LG sj9 soundbar via Hdmi kabel op de ARC aangesloten en de tv stuurt netjes Dolby atmos door naar de soundbar, want de sounbar geeft aan dat hij dolby atmos afspeelt. Kijk op
Netflix naar films die dit ook ondersteunen als je bij zoeken dolby atmos invoert vind je genoeg titels. Ook met externe bronnen met dolby atmos films op bijv een usb stick werken prima bij mij.

Youtube ondersteund geen dolby atmos dus daar kan je zoeken wat je wilt maar ga je niks vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• X2X2X
HatseKlats schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:07:
Met een recente update heeft LG iets gesloopt waardoor je een kleine workaround nodig hebt om atmos werkende te krijgen in Netflix.

Ga naar je geluidsinstellingen>verander de geluidsbron naar de ingebouwde TV speakers> zet de Dolby Atmos knop aan> wijzig de input terug naar HDMI ARC en check of hij op Auto staat een niet PCM. Anders even aanpassen naar Auto.

Hierna zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HatseKlats
Top, ik ga het straks gelijk even proberen 👍

Update :
Geprobeerd en het werkt!!! 😁
Soundbar geeft nu Dolby Atmos aan en het geluid is geweldig.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de oplossing 👍

[ Voor 64% gewijzigd door HatseKlats op 15-01-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:09
Even een klein vraagje: ik heb een Samsung Q80R en ben ook op zoek naar goeie betaalbare soundbar en kwam op de 80R uit :)

Ben je er tevreden van? Is de atmos een toevoeging? Mooi geluid?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HatseKlats
Hi, Ik ben er redelijk tevreden mee, mis nog wel wat geluid van achteren. Ik had misschien liever voor de Q90R gegaan achteraf. Maar geluid is mooi en vol, goede bass. Atmos is heel mooi, zeker met de demo's van Dolby zelf. Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hij staat hier ondertussen :)
Geluid is inderdaad wel heel erg mooi.
Geluid achteraan, ja.. mss dat ik het mis, maar niet zo dat ik echt satelites al wil :)

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Maar nog een vraag:

Waar sluit ik best mijn toestellen nu op aan, zoals de Telenet Digicoder, de Xbox etc..? Op de TV of op de Soundbar?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutant2400HD
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-05 23:28
Ik heb ook een vraag.
Ik ben ook in het bezit van de Q80R.
Maar als ik deze op automatisch heb staan inplaats van PCM , dan merk ik dat als ik overzap naar een andere zender dar er dan soms een harde geknisper of gekraak hoor, kort en vel.
Hoe kan dat .
En ik heb ook gemerkt dat als is zoms de tv aan zet dat er inplaats van hdmi arc , in kont te staan .. din
Hoe kan dat?
Hier voor had ik een kleine soundbar van samsung , die gaf nooit een ander invoer aan als hdmi arc.
Ik heb dit wel op de oled lg55c9 aangesloten.
En ik heb ook soms dat de soundbar uitgeschakeld word en dan tv dan zelf terug schakeld naar tv speaker.
Weet iemand hier iets van .
Ik heb ook al de soundbar van nieuwe firmware voorzien. Maar niks veranderd.
De tv heeft ook de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemstrak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05-2021
Mutant2400HD schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:21:
Ik heb ook een vraag.
Ik ben ook in het bezit van de Q80R.
Maar als ik deze op automatisch heb staan inplaats van PCM , dan merk ik dat als ik overzap naar een andere zender dar er dan soms een harde geknisper of gekraak hoor, kort en vel.
Hoe kan dat .
En ik heb ook gemerkt dat als is zoms de tv aan zet dat er inplaats van hdmi arc , in kont te staan .. din
Hoe kan dat?
Hier voor had ik een kleine soundbar van samsung , die gaf nooit een ander invoer aan als hdmi arc.
Ik heb dit wel op de oled lg55c9 aangesloten.
En ik heb ook soms dat de soundbar uitgeschakeld word en dan tv dan zelf terug schakeld naar tv speaker.
Weet iemand hier iets van .
Ik heb ook al de soundbar van nieuwe firmware voorzien. Maar niks veranderd.
De tv heeft ook de laatste firmware.
Gewoon op auto laten staan is mijn tip. D.IN is heel normaal in de weergave. Dit geeft al aan dat hij automatisch de ARC als invoer gebruikt voor je geluidsweergave.

Wanneer de soundbar automatisch uitschakelt, dan kun je proberen de soundbar te resetten door deze minimaal 20 minuten van de stroom te halen en de eerste minuut daarvan helpen te ontladen door op de knopjes op het voorpaneel te drukken? Misschien is dan dat probleem verholpen. Zo niet, dan zou je eens kunnen bellen met het Samsung service center: 088 909 0100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutant2400HD
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-05 23:28
Oke .
Ga ik proberen.
Bedankt voor de info.
En ik heb ook al gemerkt dat als er een film op Netflix staat met dolby athmos audio, dat het ook in de display van de soudbar word weergegeven. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATR1450
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-12-2020
Ik zit eigelijk met het zelfde probleem als ts. Ik heb een LG B8 oled met dolby atmos en een Samsung HW Q80R soundbar. Heb bovenstaande tips geprobeerd maar geen succes.
Ik heb het via Dinsney+ app geprobeerd, de film geeft aan dat deze dolby atmos heeft maar zie dit niet verschijnen op de soundbar.
Heb alles aangesloten via ARC en alles voorzien van laatste firmware. Heeft dit te maken dar de LG t.v geen eARC heeft of kan het iets anders zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATR1450
Ik zit eigelijk met het zelfde probleem als ts. Ik heb een LG B8 oled met dolby atmos en een Samsung HW Q80R soundbar. Heb bovenstaande tips geprobeerd maar geen succes.
Ik heb het via Dinsney+ app geprobeerd, de film geeft aan dat deze dolby atmos heeft maar zie dit niet verschijnen op de soundbar.
Heb alles aangesloten via ARC en alles voorzien van laatste firmware. Heeft dit te maken dar de LG t.v geen eARC heeft of kan het iets anders zijn??

[ Voor 13% gewijzigd door ATR1450 op 08-06-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATR1450
ATR1450 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:08:
Probleem is opgelost , met netflix 4K abonnement werkt dolby atmos wel. Dan zal het wel aan de aan de Disney+ app liggen dat atmos niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wgerber63
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-03 21:45
Hallo allen,
Ik zit er aan te denken om de Sonos Arc te kopen.
Uiteraard ook vanwege de mogelijkheid om Atmos geluid te ervaren (later misschien 2 achter speakers toevoegen ook)
Maar mij huidige (LG) tv is al wat ouder en ik kijk Netflix via de KPN setop box.
Dus voordat ik zo maar een nieuwe tv koop zou ik graag willen weten welke LG telvisie Atmos ondersteunt en of ik via de KPN setop box ook wel Netflix kan kijken met Atmos.
Alvast bedankt
W
Pagina: 1