Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 18:18
Ik vroeg mij af of er een makkelijk stukje software is om foto's te categoriseren.

Momenteel dump ik mijn geheugenkaartje op mijn NAS en wil de foto's in de juiste mapjes doen.
Als voorbeeld dat ik 3 submapjes heb met "kind1", "kind2" en "kind1en2"
Als ik de foto zie dat ik bijvoorbeeld op toets 1 druk, wat de foto verplaatst naar mapje1, druk ik op 2, gaat de foto naar mapje 2 enz.

Onder Windows / mijn Mac kan je wel vrij snel door de foto's scrollen, maar wil je de foto verplaatsen dan moet je het nummer van de foto onthouden en verplaatsen en weer de preview mode aan zetten om de volgende foto te beoordelen.

Ik zoek echt iets om de foto's fysiek te verplaatsen in mapjes, op zich kan taggen misschien, als ik dan daarna de getagde foto's kan oproepen en als groep kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:20
Misschien een beetje overdreven, maar theoretisch kan dit met Lightroom. De library module is geloof ik gratis te gebruiken.

Mogelijke werkwijze zou dan zijn is alles importeren, gezichtsherkenning draaien om alles te taggen, op basis van tags selectie te maken en deze foto’s vervolgens binnen lightroom in de gewenste map te kopiëren.

Lightroom is wel een wat zwaarder software pakket, zeker het importeren van al je foto’s zal wat tijd gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De module van LR is niet los te gebruiken voor zover ik weet.

Je zou kunnen kijken naar programma's als Photo Mechanic. Geen ervaring mee maar hoor er goede verhalen over.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mag het geld kosten --> kijk naar payware/aboware zoals Adobe s/w of andere s/w producten
OpenSource (gratis) --> kijk naar alternatieven zoals DigiKam

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 00:21
Wellicht is Irfan View handig voor je. Freeware. F7 opent het Move-menu waar je 14 eigen mappen kunt instellen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IxcPCvS.png
Met 1-0 en b-e kun je de mappen met je toetsen bedienen. Je hebt er wel elke keer de F7 bij nodig, dus dan wordt het in de praktijk

F7 - 1
F7 - 4
F7 - 1
etc

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
Ik heb de opensource Digikam geprobeerd, maar de gezichtsherkenning is niet al te best. Mijn twee dochters en vrouw komen vaak in dezelfde tag voor. Voor mijn dochters die twee jaar schelen twijfel ik, maar mijn vrouw.. die is blij 😉

Ik ga die Irfan eens kijken. Weet niet precies hoe dat onder Mac draait en zeker daar met functietoetsen, omdat die standaard niet aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

joostman schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:18:
Ik heb de opensource Digikam geprobeerd, maar de gezichtsherkenning is niet al te best. Mijn twee dochters en vrouw komen vaak in dezelfde tag voor. Voor mijn dochters die twee jaar schelen twijfel ik, maar mijn vrouw.. die is blij 😉

Ik ga die Irfan eens kijken. Weet niet precies hoe dat onder Mac draait en zeker daar met functietoetsen, omdat die standaard niet aan staan.
Irfanview is Windows-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 27-09 17:31
Weet je zeker dat dat de manier is waarop je je foto's wilt indelen? Wat ga je dan doen met foto's waar meer kinderen op staan, kopieen maken? Of foto's van een vakantie of andere gebeurtenis?

Foto's categoriseren is hopeloos. Je ontkomt niet aan een soort van database met bijbehorend onderhoud. Zoals aangeven wie op welke foto's staat, of wat de gelegenheid was. Ik heb er uiteindelijk zelf iets voor geschreven in php, omdat ik niet vast wilde zitten aan een bepaalde leverancier. Maar ook dat loopt weer tegen z'n grenzen aan, nu er wensen als gezichtsherkenning ontstaan, dingen die ik niet zelf kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
Nu gebruik ik een mappenstructuur op de NAS.
2020/vakantie-blah
2020/kind1
2020/kind2
2020/natuurwandeling

enz.
Uiteraard geen waterdicht systeem, want wat als kind1 en kind2 beide op een foto staan of opa en oma erbij?
Ook bij een vakantie/gelegenheid waar kind1/kind2 opstaat wil ik onder die vakantie laten staan.

Ik zag met gezichtsherkenning dat ik "de gezichten" zien, maar zonder context van de foto. In mijn geval dus minder bruikbaar.
Nu dump ik de inhoud van mijn geheugenkaart op de NAS en heb het meeste los thuis geschoten van mijn kinderen. Die wil ik in hun mapje stoppen, mogelijk zelfs submapjes met "januari" "februari" enz om de groei goed te zien.
Als ik onder de Mac een preview doe, dan moet ik echt onthouden, "foto 1234 moet naar mapje1" Of ik moet in de thumnail mode werken, maar Mac vind ik bijzonder slecht met bestanden omgaan. Het opbouwen van thumbs duurt tig maal langer dan Windows en soms bouwt hij delen niet op. Daarnaast is ook de kronkel van Mac dat je niet mag knippen-en-plakken (appeltje+x) werkt niet.
De gedachte van die Irfan dat je een preview hebt en dan toets 1 voor mapje1 en toets 2 voor mapje 2 klinkt super handig. Anders misschien maar via een VM proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

Waarom wil je de kinderen in losse mappen? Volgens mij is dat deel van het probleem, een indeling met "gezin" en "vakantie" is logischer. Bij twijfel waar een foto thuishoort (vakantiefoto's van het gezin..) gebruik je de meest specifieke map. In dit geval dus vakantie. Ik heb er ook lang naar gezocht maar deze aanpak werkt voor mij tot nu toe het beste. Vooral als je bij aparte onderwerpen nog wat zoekwoorden in de filenaam zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik snap eigenlijk nog steeds niet zo goed het probleem van de TS...? :?

Gebruik zelf al 30 jaar (!) een /[jaartal]/ddmmyyyy[onderwerp]/ indeling. In z'n totaliteit zijn dat op het moment ca. 75000 bestanden. En die indeling werkt gewoon prima. Die hele collectie is, tijdens de laatste 30 jaar, al diverse keren van het ene opslagmedium naar het andere verhuisd. Maar ik heb nog nooit de behoefte gehad er iets aan te veranderen.
Hooguit verfijning; af en toe pas ik de metadata [onderwerp] eens wat aan en synchroniseer dat opnieuw richting de backup NAS.
En verplaatsen (maar dat doe ik zelden, want ik houd consequent foto's van een specifieke datum, ook in die betreffende directory met die datum aanduiding), dan is het een kwestie van [Ctrl][X], [Ctrl][V].

Ik ben ook niet afhankelijk van een database tool van welk software pakket dan ook. Het is gewoon de inrichting in mijn filesysteem. Dat begon ooit onder Windows 3.11 :+ en die indeling hanteer ik anno nu, nog steeds onder Win10.

Ik weet uiteraard niet hoe iemand anders z'n geheugen werkt, maar als ik bedenk; goh, die foto van dat feestje, in 2005, dan zit ik toch binnen een paar seconden op de goede plek. :Y
En als je de discipline kunt opbrengen om bij het aanmaken van je foto's/directory gelijk de juiste omschrijvingen/keywords, in de vorm van EXIF metatags toe te voegen, dan is het tot in lengte van jaren doorzoekbaar. Of, wat ik ook wel eens doe, af en toe door wat oude bestanden te bladeren en her en der wat nieuwe/aangepaste keywords toe te voegen. Alles naar gelang voortschrijdend inzicht. :)

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2020 10:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
Ik gebruik een soortgelijke indeling als ehtweak, dit werkt ook prima.
Waar mijn "probleem" zit is de overheveling van mijn geheugenkaart (waar alles van de afgelopen periode door elkaar op staat, soms van 2 maanden tijd omdat ik een 32 GB echt niet zomaar vol krijg) naar de NAS.

Het kopiëren van A (sdcard) naar B (NAS) is het probleem niet. Het uitzoeken van de foto's en daarna verplaatsen naar het juiste submapje is nu een monnikenwerk en daar zoek ik iets intelligenters / handigers

Nu staat er op een SD gemiddeld veel foto's van twee kinderen, maar ook van wat mooiigheden die ik ergens zie (natuur, stad) maar her en der genomen. Alles staat dus door elkaar heen.
voor dan als voorbeeld: de foto1 die ik zie in (sub)mapje1 te stoppen, foto2 tot en met 4 in mapje2.
Ik wil als ik een foto zie (open op het scherm) met een druk op de knop die naar een map kunnen verplaatsen van mijn keuze.
Als ik een vakantie heb gehad is het vrij eenvoudig, dan kijk in naar begindatumvakantie tot einddatumvakantie en knip en plak dat in de map vakantieblah.
Maar met mijn kinderen maak ik vrij regelmatig thuis, door de week / in het weekend ergens een snapshot en wil die in een mapje met hun naam zetten. Het is immers geen vakantiefoto, geen dierentuinbezoek of andere noemenswaardige plek.
Ik gebruik nu helemaal niets van EXIF metatags, want het staat allemaal in mapjes met een (vrij)logische naam. Mocht ik dit wel gaan doen, zit ik met exact hetzelfde probleem. Ik moet dan namelijk weer door alle foto's heen en zeggen dat foto1 mijn jongste kind is, foto2 mijn oudste kind is en foto drie beide kinderen. Ook dit is monnikenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

joostman schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:28:
Waar mijn "probleem" zit is de overheveling van mijn geheugenkaart (waar alles van de afgelopen periode door elkaar op staat, soms van 2 maanden tijd omdat ik een 32 GB echt niet zomaar vol krijg) naar de NAS.

Het kopiëren van A (sdcard) naar B (NAS) is het probleem niet. Het uitzoeken van de foto's en daarna verplaatsen naar het juiste submapje is nu een monnikenwerk en daar zoek ik iets intelligenters / handigers

Nu staat er op een SD gemiddeld veel foto's van twee kinderen, maar ook van wat mooiigheden die ik ergens zie (natuur, stad) maar her en der genomen. Alles staat dus door elkaar heen.
voor dan als voorbeeld: de foto1 die ik zie in (sub)mapje1 te stoppen, foto2 tot en met 4 in mapje2.
Ik wil als ik een foto zie (open op het scherm) met een druk op de knop die naar een map kunnen verplaatsen van mijn keuze.
Als ik een vakantie heb gehad is het vrij eenvoudig, dan kijk in naar begindatumvakantie tot einddatumvakantie en knip en plak dat in de map vakantieblah.
Maar met mijn kinderen maak ik vrij regelmatig thuis, door de week / in het weekend ergens een snapshot en wil die in een mapje met hun naam zetten. Het is immers geen vakantiefoto, geen dierentuinbezoek of andere noemenswaardige plek.
Ik gebruik nu helemaal niets van EXIF metatags, want het staat allemaal in mapjes met een (vrij)logische naam. Mocht ik dit wel gaan doen, zit ik met exact hetzelfde probleem. Ik moet dan namelijk weer door alle foto's heen en zeggen dat foto1 mijn jongste kind is, foto2 mijn oudste kind is en foto drie beide kinderen. Ook dit is monnikenwerk.
Of je zoekt gewoon software die het kopieren op basis van de structuur van ehtweak automatisch doet op basis van metadata. Zelf gebruik ik hiervoor PhotoMechanic maar dat is misschien iets te veel van het goeie op dit moment.

Ik gebruik in PhotoMechanic vaak de job name als toevoeging aan de map naam. Je kan dan of een heel kaartje importeren (bijv. Vakantie Kroatië) en dan gooit hij het in de juiste mappen bijv. 2019/2019-02-04 - Kroatië en noemt dan de foto's ook correct zodat er geen botsingen ontstaan bijv. 20190204-164310-0001 Kroatië.cr2

In plaats van een heel kaartje in een keer te doen kun je ook de foto's weergeven en selecteren om vervolgens het zelfde te doen maar dan alleen voor die foto's met een aparte job name (en dus map/bestandsnaam).

Verder, als je er niet veel werk aan wil hebben. Waarom dan je hele kaartje vol schieten over een lange periode en waarom niet iedere keer gewoon direct even importeren en kaartje leeg gooien? :?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:49
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:03:
Of, wat ik ook wel eens doe, af en toe door wat oude bestanden te bladeren en her en der wat nieuwe/aangepaste keywords toe te voegen. Alles naar gelang voortschrijdend inzicht. :)
Of zoeken naar "vriendin" vervangen door "ex" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

joostman schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:28:

Net zolang doorschieten tot je kaartje vol is en dan pas overzetten klinkt als het ideale recept om foto's kwijt te raken. Beschadiging, diefstal, verlies of corruptie zijn niet ondenkbaar.

Na elke fotosessie importeer ik mijn foto's in Lightroom en vanaf daar backup naar NAS en remote storage. Ik zou toch wat zenuwachtig worden als mijn foto's zo lang enkel en alleen op mijn SD kaartje zouden staan.

Nou zeg ik niet dat je LR moet gebruiken (ik gaf eerder al tip van PhotoMechanic) maar iets van een workflow waarbij je na elke "shoot" je foto's overzet, lijkt me toch een aanrader.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:26:
[...]

... maar iets van een workflow waarbij je na elke "shoot" je foto's overzet, lijkt me toch een aanrader.
Zo werk ik al 20 jaar...
Zelfs toen m'n foto's nog op IBM Microdrives stonden. :Y

Per sessie/onderwerp op een geheugenmedium en dat zo snel mogelijk kopiëren naar m'n werkstation (en backup uiteraard).
Dat scheelt ook veel uitzoekerij (en uitstelgedrag) achteraf. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:51

bobcom

Dedicated dabbler

@joostman Afgezien van de dingen die je beter had kunnen doen - hier kun je nog altijd het gratis programma Picasa downloaden. Daarmee kun je je foto's in elk geval op datum rangschikken, bekijken en van tags voorzien voor het geval je ze makkelijker terug wilt vinden.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman
Ik ga Picasa eens proberen 😊

Dank voor alle reacties en tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik heb ook mijn foto's allemaal op datum gesorteerd staan. Althans in mappen per jaar 2000, 2001, ... 2019, 2020. Een tijdje geprobeerd submapjes te maken, maar als snel werd het juist lastig om de goede foto's te vinden. De enige submappen die ik nog heb, zijn voor de vakanties (zijn er niet veel).

Taggen lijkt me de uitgerekende oplossing (gezichtherkenning buiten beschouwing gelaten).
Mocht je NAS het ondersteunen dan is PiWiGo een optie. Feitelijk een website voor je foto's op je NAS.

Ook het open source Fast Photo tagger vind ik een aanrader voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 09:46
Ook gratis: Adobe Bridge.

Trefwoorden toevoegen, sorteren, voorzien van rating of "afwijzen". Afbeelding openen in bewerkingsprogramma, dat kan ook Affinity Photo zijn of een ander niet Adobe-product.

Toevallig net zelf "ontdekt" en uitgreprobeerd als oplossing voor iemand in de familie en lijkt me best een aardig en degelijk product.

En inderdaad: verplaatsen naar een mapje per onderwerp is nie handig; trefwoord per onderwerp (naamkind/dier/auto) en dus ook meerdere trefwoorden per foto mogelijk, is een veel meer aan te raden werkwijze

[ Voor 23% gewijzigd door mikekiwi op 25-01-2020 08:28 ]

Pagina: 1