Itho warmtepomp HP M25i WTW unit HRU ECO 200

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-01-2023
Hoikes,

We zijn bezig met het aankopen van een tussenwoning uit ca.1750. Energieklassen E voor wat het waard is. Woning is ongeveer 400m3 groot. We willen nog isolatie verbetering gaan toepassen zoals glas, gevel isolatie en dakisolatie.

Ik ben opzoek naar een kwalitatief systeem voor energiebesparing welke ik ook kan koppelen aan een home centre (Homey van Athom).

Ik kwam uit bij de warmtepomp HP-M25i samen met de WTW unit HRU ECO 200 beide van het merk Itho. Samen met de Spider thermostaat en een paar extra sensoren lijkt dit een ‘slim’ systeem te zijn.

Ik heb enkele vragen.

1) Is Itho een kwalitatief en betrouwbaar merk voor warmtepompen en WTW?
2) Is de techniek van monoblock warmtepompen voor binnenshuis (dus niet diegene van Panasonic voor buiten) bewezen? En heeft u misschien andere merken als suggestie?
3) valt zo’n systeem te combineren met een oude (2006) Remeha Quinta 28c ketel?
Ik hoor graag van jullie...

Groet P123

[ Voor 96% gewijzigd door P123 op 14-01-2020 19:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoeveel kW is deze warmtepomp? En daar denk jij dat je een huis van 1750 mee te verwarmen.

Edit:

Oh het is een hybride, dus nog de gasketel aanwezig.
https://www.woonwijzerwinkel.nl/product/hp-m251/

Tja, het zal best iets gas schelen maar hoeveel is slecht te meten als je ook gaat isoleren enz.
Hij is 2,5kW

[ Voor 56% gewijzigd door Rol-Co op 14-01-2020 19:42 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Itho staat nou niet echt bekend om makkelijke integratie met domotica. (een gemiste kans vind ik)
Heeft ook zijn eigen protocol.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2020 19:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:47
Heb zelf een Itho water/water warmtepomp. Betrouwbaarheid is goed, maar zou er zelf nooit meer voor kiezen wegens de volgende redenen;
  1. Itho reageert slecht op emails (alleen template reactie en daarna niets meer
  2. Instellingen Itho kunnen niet aangepast worden door gebruiker
  3. Door installateur is er maar weinig in te stellen
  4. Itho warmtepompen zijn relatief luid en vibreren meer dan topmerk zoals Nibe
  5. Veel Itho warmtepompen zijn niet modulerend
  6. Geen API

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Had de hru 200 ook in gebruik hier. Motor is in 2 jaar 3 keer stuk gegaan. 2x motorstoring, 1x is de bypass tegen de motor gelopen, uit balans geraakt en ook gestopt met draaien. Enige remedi, complete motor unit kopen van 400,-. Heeft dus meer geld gekost dan bespaard. Zitten nu 2 losse ventilatie boxen op. Bypass word bedient door een esp. Geen aanrader deze unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P123
Bedankt voor jullie reacties. Is er iemand bekend met het warmtepomp ventilatie? (zoals deze van het merk Inventum).

https://www.cvtotaal.nl/i...ilatiewarmtepomp-50l.html

Type ventilatie van de woning wordt dan volledig anders omdat de WTW komt te vervallen voor lucht roosters boven de ramen. Misschien is dit een betere oplossing voor een woning van 1750.

Ik begrijp zelfs dat Inventum ook nog een WTW-D unit aanbied voor verdere ‘vergroening’ van de woning. Hierover valt niks terug te vinden. Iemand hiermee bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 14:26
Als ik het zo hoor zou ik een onafhankelijk adviseur in de arm nemen. Die kan jou haarfijn helpen met je wensen en eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P123
B-lex schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:27:
Als ik het zo hoor zou ik een onafhankelijk adviseur in de arm nemen. Die kan jou haarfijn helpen met je wensen en eisen.
Ga ik ook zeker doen, maar dat vraag ik niet? Een eerste verkenning is iedereen mee begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 14:26
P123 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:03:
[...]

Ga ik ook zeker doen, maar dat vraag ik niet? Een eerste verkenning is iedereen mee begonnen.
Dat is zeker goed, maar je springt nogal van de hak op de tak in je berichten, bijvoorbeeld ventilatie type C versus type D, dit zijn best wel fundamentele wijzigingen.

Wat is je doel met deze woning? Wat is je budget? Wat vind je belangrijker, financiën of het milieu? Hecht je waarde aan terugverdientijd? Wil je af en toe een raampje open kunnen zetten (van belang voor je keuze omtrent ventilatiesysteem)?

Als je het energetisch goed wilt doen en je budget het toelaat pak je ventilatie type D, een grondgebonden warmtepomp, overal LTV (vloerverwarming), isoleer je de schil van buitenaf, stop je overal triple glas in en zorg je dat het hele huis luchtdicht is.

Ben je bekend met de Trias Energetica? Begin je 'verkenning' op principe niveau, niet op product niveau.

Om je vragen uit de startpost te beantwoorden:
1) Ja
2) Ja, Inventum, Duco, Stiebel Eltron, Nibe, Enzavu, etc...
3) Ja

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 15-01-2020 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
@P123
We hebben een HRU ECO 300 en geen HRU ECO 200
Ik heb ook een motor die vervangen moet worden, dat kost maanden (niet op vooraad, toen geleverd zonder monteur) en is blijkbaar erg moeilijk. Hij draait wel maar maakt veel te veel lawaai.

Verder is het vervangen van Filters een kwelling. Je kunt die HRU-300 op verschillende manieren ophangen. Het filter heeft op 1/3 of 2/3 een knikje (afhankelijk wat je als voorkant neemt) op 1/3 krijg je de filter doorheen, maar op 2/3 lukt niet. Bij ons moet er dus 1 omgedraaid worden of de instalatuer moet het elke keer voor je komen doen (hij moet uit elkaar en dan met filter erin weer in elkaar gezet worden)

De 200 lijkt qua filter plaatsing meer op de 350 dus wellicht valt het niet tegen ze te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 16-01-2020 12:18 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-07 23:56
Ik heb ook de remeha ketel, maar dan gekoppeld aan een itho spider, welke via een co2 sensor de itho mechanische ventilator stuurt.
Dit is een low budget oplossing, mocht je eerst kijken willen wat het huis aan verwarming nodig heeft als zowel ventilatie als verwarmingssysteem optimaal zijn ingeregeld.
Dan beginnen met isoleren, en dan glasvervanging, en na elke fase checken of je met een cv watertemperatuur van 55 graden het gewenste comfort in de ruimtes behaalt. Zo niet, meer isoleren of het radiator oppervlak vergroten, zo ja kun je over op wp verwarming. Hierbij kun je het benodigde verwarmingsvermogen afleiden uit het geleverde vermogen van de cv ketel, want deze zal moduleren op het benodigde vermogen.
Pagina: 1