Router als extra accespoint gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.330 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjanuz
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-08-2022
Sinds kort heb ik glasvezel van de KPN (Experia box) en wil een extra Wifi punt creëren op een slaapkamer met mijn oude router: een technicolor TC 7200 U. Deze is intussen aangesloten op het netwerk en de wifi doet het prima.

Alleen nu heb ik het volgende probleem: als mijn PC (bedraad aangesloten) opstart maakt hij automatisch contact met de Tecnicolor (denkt blijkbaar dat dat de ethernet verbinding is) en vervolgens heeft mijn PC geen verbinding met het internet. Dat los ik dan op door de technicolor uit te zetten waarna mijn PC verbinding maakt met het KPN modem, en zet ik de technicolor weer aan. Dan gaat het verder goed.
Ik zie het IP adres van de technicolor maar krijg een foutmelding als ik het IP adres invul.

Wat kan ik hier aan doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Door al jouw (bedrade) apparaten op de Technicolor uitsluitend aan te sluiten op de "LAN" poorten (dus eventuele "WAN" poort niet gebruiken) en de DHCP-server op de Technicolor uit te zetten.

Ohja geef jouw Technicolor router even een (fixed) IP buiten de DHCP scope van de experiabox maar wel in hetzelfde subnet. Wel zo makkelijk voor (W)LAN management.

[ Voor 30% gewijzigd door MasterL op 14-01-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:21
Je moet de technicolor in hetzelfde subnet plaatsen. Eventueel de technicolor een ip geven die in het bereik zit van de KPN router. DHCP uitzetten op de technicolor

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

MasterL schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:35:
Door al jouw (bedrade) apparaten op de Technicolor uitsluitend aan te sluiten op de "LAN" poorten (dus eventuele "WAN" poort niet gebruiken) en de DHCP-server op de Technicolor uit te zetten.
losse vraag: geldt dat ook als het een bedraad access point is? Of moet die dan juist wel via de access point's WAN poort naar een LAN aansluiting op de hoofdrouter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57

MasterL

Maakt niks uit, altijd de LAN poort pakken tenzij je wil dat er gerouteerd wordt. In een normaal thuis netwerk wil je dat alles in één broadcast domain zit. Met andere woorden aansluiten op de LAN poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:21
Soms kan je de WAN software matig toe laten wijzen als LAN poort, maar als je enkel de LAN poorten gebruikt weet je zekerder dat het goed is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 16:15
Yucon schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:15:
[...]

losse vraag: geldt dat ook als het een bedraad access point is? Of moet die dan juist wel via de access point's WAN poort naar een LAN aansluiting op de hoofdrouter?
een dedicated AP heeft geen WAN poort maar een gewone lan poort. Een AP die ook als router kan functioneren heeft ook een Lan poort maar wordt er via deze poort wan functies geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

ikbenjanuz schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:27:
Sinds kort heb ik glasvezel van de KPN (Experia box) en wil een extra Wifi punt creëren op een slaapkamer met mijn oude router: een technicolor TC 7200 U.
Je topic titel lijkt op enkele woorden na op een topic dat al sinds 2007 loopt:
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Daarin staat het haarfijn uitgelegd.

Lang verhaal kort:
- sommige routers kun je softwarematig omzetten naar een access point stand, dat is het makkelijkste
- alternatief is om de WAN poort te vermijden en DHCP server uit te schakelen, dat werk vaak, maar niet altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 1225620 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:43:
[...]

- alternatief is om de WAN poort te vermijden en DHCP server uit te schakelen, dat werk vaak, maar niet altijd
Yup, maar afaik is de technicolor TC 7200 U een kabelmodem, waar de WAN-poort een coax aansluiting is ;o)
...
Ik zie het IP adres van de technicolor maar krijg een foutmelding als ik het IP adres invul...
Euh, waar zie je dat adres van de technicolor?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Ik zie het IP adres van de technicolor maar krijg een foutmelding als ik het IP adres invul.

Wat kan ik hier aan doen?
Welk adres exact? En welke foutmelding?

Default LAN IP van dat ding is 192.168.0.1

Als je DHCP uitzet zou het moeten doen wat je wilt. Maar...

1) dit is een kabelmodem+router. Het kabelmodemgedeelte is ingesteld om contact te maken met het netwerk van Ziggo/UPC. Als dat niet lukt zal het na enige tijd rebooten om het nogmaals te proberen. Dan gaat ook je WiFi-netwerk plat, steeds weer. Geen goed idee,
2) de WiFi van dit apparaat is niet van deze tijd, single-radio 2.4GHz of 5GHz WiFi-n (maar niet tegelijk!) met niet al te optimale antennes. Word je waarschijnlijk niet blij van.
3) dat ding is niet eens van jou maar in bruikleen van Ziggo. Je zou het dus moeten inleveren als je het niet meer gebruikt. Goede kans dat je dan borg terug krijgt. Met dat geld kun je iets moderners en geschikters voor wat je ermee wilt doen aanschaffen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 19:21

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

dion_b schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:05:
[...]

Welk adres exact? En welke foutmelding?

Default LAN IP van dat ding is 192.168.0.1

Als je DHCP uitzet zou het moeten doen wat je wilt. Maar...

1) dit is een kabelmodem+router. Het kabelmodemgedeelte is ingesteld om contact te maken met het netwerk van Ziggo/UPC. Als dat niet lukt zal het na enige tijd rebooten om het nogmaals te proberen. Dan gaat ook je WiFi-netwerk plat, steeds weer. Geen goed idee,
2) de WiFi van dit apparaat is niet van deze tijd, single-radio 2.4GHz of 5GHz WiFi-n (maar niet tegelijk!) met niet al te optimale antennes. Word je waarschijnlijk niet blij van.
3) dat ding is niet eens van jou maar in bruikleen van Ziggo. Je zou het dus moeten inleveren als je het niet meer gebruikt. Goede kans dat je dan borg terug krijgt. Met dat geld kun je iets moderners en geschikters voor wat je ermee wilt doen aanschaffen.
Meer valt hier niet aan toe te voegen :).

Verdere discussie kan prima verder in [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.