Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn CV zojuist opgemaakt in Photoshop en wil het nu opslaan als PDF. Ik gebruik Adobe Photoshop 2020 en uiteraard lukt het mij om het bestand op te slaan maar het is helaas niet ideaal. Het bestand komt er in principe mooi uit maar is tegen de 20 mb.

Ik vroeg mij af welke instellingen ik hiervoor het best kan gebruiken waardoor mijn PDF bestand in een behapbare grootte (<10 mb) opgeslagen kan worden, en er geen (of nauwelijks) kwaliteit verloren gaat.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Verwijderd Dat is inderdaad lastig, als je een Mac gebruiker bent heb ik een work around.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-09 22:13
Hoe kom je uberhaupt aan 20mb op je cv lol, meer dan a4tje?

Afbeeldingen downscalen naar 300ppi? Of doet photoshop dat automatisch al als je opslaat naar pdf

[ Voor 46% gewijzigd door Jampot007 op 14-01-2020 18:45 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-09 14:52

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Veel plaatjes gebruikt?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je moet geen bitmap (Photoshop) maar vector (Illustrator) gebruiken tenzij je foto's in je CV hebt staan... en zelf die kun dan beter in Illustrator gooien dan andersom proberen werken met vectoren in Photoshop. Gebruik desnoods Indesign als je het hebt...
Greatsword schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:29:
@Verwijderd Dat is inderdaad lastig, als je een Mac gebruiker bent heb ik een work around.
Waarom post je die workaround niet meteen? Al is TS misschien Mac gebruiker, dan is het voor een volgende gebruiker die op dit topic stuit allicht interessant :?

[ Voor 76% gewijzigd door RobIII op 14-01-2020 18:54 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jampot007 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:37:
Hoe kom je uberhaupt aan 20mb op je cv lol, meer dan a4tje?

Afbeeldingen downscalen naar 300ppi? Of doet photoshop dat automatisch al als je opslaat naar pdf
Haha, dat was ook deels mijn vraag inderdaad. Ik geef eerlijk toe dat ik niet een ontzettende design guru ben, maar vanuit mijn vroegere hobby weet ik redelijk hoe Photoshop werkt. Ik heb dus gezocht op een Photoshop template toen ik mijn CV ging updaten omdat ik Word iets te statig vond en niet bedreven genoeg ben in Word om er wat moois van te maken.
Enkel een pasfoto.
RobIII schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:48:
Je moet geen bitmap (Photoshop) maar vector (Illustrator) gebruiken tenzij je foto's in je CV hebt staan... en zelf die kun dan beter in Illustrator gooien dan andersom proberen werken met vectoren in Photoshop. Gebruik desnoods Indesign als je het hebt...

[...]

Waarom post je die workaround niet meteen? Al is TS misschien Mac gebruiker, dan is het voor een volgende gebruiker die op dit topic stuit allicht interessant :?
Nee ik weet het maar ik ben qua design echt alleen ervaren met Photoshop en helaas niet met Illustrator noch InDesign. Ik heb nog geprobeerd om een new layer aan te maken en daarin alle layers te mergen (Ctrl+Shift+E) maar dan eindigt hij ook op 13 mb.

Is er een mogelijkheid om dit bestand alsnog in Illustrator op te maken? Of zijn er wellicht andere mogelijkheden?

Ik heb vrij veel tijd in dit bestand zitten dus het zou top zijn als iemand me hierbij zou kunnen helpen.

Ik heb overigens Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:58
Ik weet niet hoe groot je template is? Wellicht groter dan een A4? Kan wellicht ook nog het hoge aantal MB’s verklaren..

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:16:
Is er een mogelijkheid om dit bestand alsnog in Illustrator op te maken?
Ja, waarom niet :? Maar als je daar niet heel handig in bent... tja, dan wordt 't lastig...

Op hoeveel DPI exporteer je 't bestand? Dat zou je eventueel nog van (zeg) 300 naar 75 terug kunnen brengen ofzo, maar dat gaat natuurlijk (behoorlijk) ten koste van de kwaliteit.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 14-01-2020 22:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
harm12nl schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:19:
Ik weet niet hoe groot je template is? Wellicht groter dan een A4? Kan wellicht ook nog het hoge aantal MB’s verklaren..
https://www.freepik.com/f...cv%20template&position=43

Dit is hem.
RobIII schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:21:
[...]

Ja, waarom niet :? Maar als je daar niet heel handig in bent... tja, dan wordt 't lastig...

Op hoeveel DPI exporteer je 't bestand? Dat zou je eventueel nog van (zeg) 300 naar 75 terug kunnen brengen ofzo, maar dat gaat natuurlijk (behoorlijk) ten koste van de kwaliteit.
Ja ik bedoelde eigenlijk meer of het mogelijk was om een PS bestand om te zetten in Illustrator, maar geen idee of dat een logische denkwijze is.

Het is overigens inderdaad 300 dpi. Bij het verlagen zie je dat bijna direct terug in mijn pasfoto. Bedankt in elk geval voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hoe dan ook is 10+Mb voor zo'n pagina klinkklare onzin. Zo'n pasfoto'tje, zelfs op 300DPI zal de meeste ruimte beslaan maar ook daar is een hele MB al fors. Als je complete PDF groter wordt dan een MB doe je ergens iets niet goed.

Je weet 't verschil tussen vector en bitmap?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:41:
Hoe dan ook is 10+Mb voor zo'n pagina klinkklare onzin. Zo'n pasfoto'tje, zelfs op 300DPI zal de meeste ruimte beslaan maar ook daar is een hele MB al fors. Als je complete PDF groter wordt dan een MB doe je ergens iets niet goed.

Je weet 't verschil tussen vector en bitmap?
Nee ik ben het helemaal met je eens, maar wat ik eraan kan doen weet ik dus niet. Ik ken inderdaad het verschil! Maar heb je enig idee wat ik hier nu aan kan doen? Is het wellicht nuttig als ik even wat screenshots maak van de opslaan instellingen die standaard verschijnen als ik mijn bestand wil opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:46:
Maar heb je enig idee wat ik hier nu aan kan doen?
Nog niet direct nee. Ik heb die template eens gedownload, opgeslagen als PDF, in Illustrator geopend, alles geselecteerd, alles verwijderd en toen weer opgeslagen. De "lege" CV is dan nog steeds 7.7Mb.... dus daar is echt iets gaar... Ik kijk nog heel even verder...
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:46:
Is het wellicht nuttig als ik even wat screenshots maak van de opslaan instellingen die standaard verschijnen als ik mijn bestand wil opslaan?
Nee, niet echt.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de moeite, Rob!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-09 14:52

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Mrm, in Affinity Photo, als ik die template open en 'as is' bewaar als PDF op 300, is het slechts 780KB. Dus ja, zo groot hoort het idd niet te zijn.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Er zit aleen al bijna 5MB aan metadata in die template :X WTF... Open voor de gein die template PSD maar eens in notepad... en zie zelf; tot voorbij de helft van 't bestand is alleen maar metadata.

Hier staat er wat over..

Ik zou eens een nieuw bestand maken met dezelfde afmeting / resolutie / DPI / kleurinstellingen etc en dan uit 't oude bestand een select-all doen, copy en dan in 't nieuwe bestand paste. Vervolgens het nieuwe bestand opslaan. Kijken wat dat doet. Dan ben je in ieder geval een hele bult metadata kwijt. Ik ging zo (zonder aanpassing aan de template uiteraard, en met een oude versie van Illustrator die de PSD niet van harte opende) van 6.2MB naar 1.2MB.

[ Voor 134% gewijzigd door RobIII op 14-01-2020 23:23 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:07:
Er zit aleen al bijna 5MB aan metadata in die template :X WTF... Open voor de gein die template PSD maar eens in notepad... en zie zelf; tot voorbij de helft van 't bestand is alleen maar metadata.

Hier staat er wat over..

Ik zou eens een nieuw bestand maken met dezelfde afmeting / resolutie / DPI / kleurinstellingen etc en dan uit 't oude bestand een select-all doen, copy en dan in 't nieuwe bestand paste. Vervolgens het nieuwe bestand opslaan. Kijken wat dat doet. Dan ben je in ieder geval een hele bult metadata kwijt. Ik ging zo (zonder aanpassing aan de template uiteraard, en met een oude versie van Illustrator die de PSD niet van harte opende) van 6.2MB naar 1.2MB.
Dat laatste trucje had ik zelf kunnen bedenken maar werkt inderdaad goed. Ik kan hier zelfs nog een beetje in kloten met de DPI etc. om hem nóg kleiner te krijgen. Ik denk dat dit de beste oplossing zal zijn.

Ik wil je hartelijk danken voor de moeite, ik ben relatief tevreden met de uitkomst (mijn bestand is nu <10mb :) ) maar de wijste les voor mij is denk ik dat ik gewoon een kut template heb uitgekozen.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:34

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:34:
[...]

Dat laatste trucje had ik zelf kunnen bedenken maar werkt inderdaad goed. Ik kan hier zelfs nog een beetje in kloten met de DPI etc. om hem nóg kleiner te krijgen. Ik denk dat dit de beste oplossing zal zijn.

Ik wil je hartelijk danken voor de moeite, ik ben relatief tevreden met de uitkomst (mijn bestand is nu <10mb :) ) maar de wijste les voor mij is denk ik dat ik gewoon een kut template heb uitgekozen.

Bedankt allen!
Bij het opslaan van pdfs in Photoshop zet ik in de opties 'Preserve Photoshop Editing Capabilities' uit en 'Image Quality' op medium of high. Mocht je dat nog niet hebben gedaan dan kan het weer zo een paar MB schelen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1