Geluid van straat opvangen en 50 meter verder beluisteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-06 17:15
Mijn vraag
Ik heb geen flauw idee waar ik zou moeten beginnen met zoeken naar een oplossing, vandaar mijn algemene vraag:

Hier (niet Nederland) wordt er aan de poort/op straat "Ayo" geroepen als men de bewoner wil spreken. De postbode hanteert dezelfde leuke gewoonte. Uiteraard reageert men ook op het geluid voor de buren, in deze kent men het woord "privacy" niet.

In mijn situatie zijn er drie mogelijkheden:

1) De bewoner is in het hoofdgebouw aanwezig, (+/- 10 meter van de straat) hoogstwaarschijnlijk hoort hij/zij het signaal en kan reageren. Maar we worden wat ouder, dus een lichte versterking van het signaal is best wel interessant. >:) Lichtsignaal en/of luidspreker.

2) De bewoner is in de bijkeuken aanwezig. +/- 40 meter van de straat. Zo jong zijn we niet meer, dat horen we echt niet. Versterking is een must.

3) De bewoner is in de achtertuin (50 meter vanaf de straat) achter de gebouwen. Een licht-signaal zou leuk zijn. (Rode lamp o.i.d.) Maar we kunnen leven met "helaas pindakaas".

Ik heb beveiligingcamera's die op een smartphone (if wifi is available) zichtbaar zijn. Dus we kunnen zie wie er aanbelt. En een (extra) monitor in de bijkeuken (beeld en internet over IP-kabels). Maar geen geluid. Merk beveiligingscamera is ruk, zoals alles hier, maar wel (naar lokale maatstaf) van top-kwaliteit, met up-to-date chinese gebruiksaanwijzingen (niet dat ik ze kan lezen, maar men beweert dat ze up-to-date zijn).

Voor situatie 2 zoek ik een oplossing. De andere situatie's zijn mooi meegenomen.

De voortuin is ongeveer 7 meter, en dus is elektra minimaal 7 meter van de geluidsbron verwijderd :( Een microfoon moet die afstand kunnen overbruggen.

Draadloze deurbellen/intercoms begrijpen ze hier niet (de jeugd wellicht wel, maar die gaan geheid belletje trekken).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een herdershond geprobeerd, lief beest, maar die blaft naar voorbijgaande scooters en niet naar mensen die aan de deur staan.

Ik heb een raspberry pi (pi-hole) en een homey (maar die trekt die afstanden niet). Dus een hobby-project schrikt me niet af.

Ik heb nog contacten in Nederland, dus een Nederlands product ( of bedrijf ) is geen probleem. En anders kan ik altijd nog iets via AliBaba o.i.d. bestellen.

Uiteraard mag e.e.a. wat kosten. Denk aan een budget van 300 euro. Maar indien nodig, kan dat hoger.

Dragons are not extinct. I only have learned to hide very well.

Beste antwoord (via Het.Draakje op 15-01-2020 03:02)

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-06 10:39

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

In de voortuin een soort Efteling-paddestoel met een microfoon erin. Dan 7 meter kabel, dan een AYO-herkenningsmodule en dan weer veel kabel, een versterker en een luidspreker.

Zoiets?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Een bordje met "Druk op de bel"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
Helaas, dat is leuk voor de jeugd, maar de ouderen (en alle officiële instanties zoals postbode, gas, water en licht) gaan zich daar echt niet aan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:56
Het.Draakje schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:44:
Helaas, dat is leuk voor de jeugd, maar de ouderen (en alle officiële instanties zoals postbode, gas, water en licht) gaan zich daar echt niet aan houden.
Ik zou dat eerder andersom verwachten. Waar woon jij? Ik heb nog nooit gehoord dat de jeugd zich aan "de regels" houdt, maar de ouderen en de instanties juist niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 21:29
O, geweldig! Niet dat ik 123 een oplossing voor je weet te verzinnen, maar het is een prachtig probleem!
Ik begin direct te denken aan een oplossing met spraakherkenning: detecteer 'ayo!' en iets met 2 ver uiteengeplaatste microfoons om te kunnen berekenen of positie van de uitroep voor het huis was. Misschien nog iets van een camera met beeldherkenning erbij om te kijken of er iemand stil staat voor je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Wat je vraagt is te onzinnig voor woorden imho.
Een IR sensortje lijkt me al overkill.

Maar als iedereen in jouw land "Ayo" roept, dan moet je misschien spraakherkenning toepassen om iets te doen als er "Ayo" komt. Lijkt me alleen heel moeilijk om dat in een openbare omgeving te doen, daar er altijd geluiden zijn.

Soms moet je je ook eens afvragen of "de manier van doen of leven" niet aangepast moet worden ipv een technische oplossing te verzinnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Een megafoon bij de poort?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Hebben meestal nog wel een push-to-talk.

Wel handig. Sluit je daar de deurbel op aan, hoeft de rest helemaal niet te werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
Het land staat niet bekend om zijn technische vooruitstrevendheid. Het geldend principe is "als het goed genoeg was voor mijn opa, dan is het goed genoeg voor mij en mijn kleinkinderen". Men gaat niet op knopjes drukken, Men blijft net zolang roepen totdat er iemand, al is het zes huizen verderop, reageert.

Uiteraard zou het leuk zijn als "de manier van leven" enigszins aangepast wordt aan de tijd. Waarschijnlijk gaat dat ooit in de komende honderd jaar wel eens gebeuren. Maar voor nu zoek ik alleen maar een geluidsverplaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Komaan zeg...
Ik zou toch eerst eens die deurbel proberen. Kost geen drol, en je kan ze misschien nog iets leren.

Die weten toch ook dat je niet kan roepen tot in een gebouw van 40 m verder.

Je kan ook ludiek het woordje AYO op je deurbel kleven. Misschien snappen ze het dan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
@Tommie12 Men weet niet dat de bewoners 40/50 meter verderop zitten. Het hoofdgebouw zit in de weg.

Uiteraard kan ik een bordje op de poort plakken: druk op de bel om de bewoner te spreken. En net zoals in Nederland zal de jeugd het heerlijk vinden om de hele dag op dat belletje te drukken, terwijl de de anderen (inclusief de meteropnemers voor gas, water en licht) nauwelijks kunnen lezen, laat staan snappen dat ze op dat knopje moeten drukken.

Inderdaad we praten hier over het platteland van Azië. Minimaal 50% heeft de lagere school niet afgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het.Draakje schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:14:
@Tommie12 Men weet niet dat de bewoners 40/50 meter verderop zitten. Het hoofdgebouw zit in de weg.

Uiteraard kan ik een bordje op de poort plakken: druk op de bel om de bewoner te spreken. En net zoals in Nederland zal de jeugd het heerlijk vinden om de hele dag op dat belletje te drukken, terwijl de de anderen (inclusief de meteropnemers voor gas, water en licht) nauwelijks kunnen lezen, laat staan snappen dat ze op dat knopje moeten drukken.

Inderdaad we praten hier over het platteland van Azië. Minimaal 50% heeft de lagere school niet afgemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IBJsssnFlqumvlbcfnLGadEX/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar zeg ik nou iets geks? :?

De postbode, of meteropnemer moet toch kunnen lezen? Hoe doen ze anders hun werk?
(ja, ook op de Filipijnen)
Want als je niet kunt lezen, kun je toch geen post bezorgen c.q. meters opnemen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
https://www.opritverklikk...ze-bel-sensor-beldrukker/Misschien een poort/oprit verkikker een idee.
Dit is een draadloze sensor met een bel tot 200 meter afstand in vrije ruimte.
Geen ervaring mee met bovenstaande maar gaat om het principe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
Natuurlijk moeten ze dat niet kunnen. Ze krijgen van hun baas de opdracht om een brief naar een persoon te brengen. (Adressen kennen ze hier niet). En vragen net zolang in de buurt tot ze de juiste persoon gevonden hebben.

Een meter opnemen is ook een gezamelijke actie: je kijkt samen met de opnemer naar de meter en controleert of hij de juiste cijfers bij het juiste klantnummer invult. Dan rolt de nota er vanzelf uit.

Lezen is van ondergeschikt belang; wie je kent is veel belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het.Draakje
Thanks fantasma7988. Maar dankzij de hond, blijven de mensen voor de poort staan, ze komen niet binnen. Een bewegingsdetector op straat richten is niet bepaald wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het.Draakje schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:29:
Lezen is van ondergeschikt belang; wie je kent is veel belangrijker.
Kun je geen kennis bij de poort zetten die de boodschap even door kan geven :+

Maar zonder gekheid; het wordt steeds onduidelijker wat de bedoeling nu is.. Je ziet een hobbyproject wel zitten zeg je en stroom is 7m van de poort vandaan. Een kabeltje naar de poort trekken lijkt me niet zo moeilijk. Dan wil je aan de slag met arduino/rpi? Maar niemand die aan de poort komt kan lezen of snapt hoe knopjes werken en je geeft hierboven aan dat zelfs de meest basale taken met knopjes, letters en cijfers werk is voor meerdere mensen, vermoedelijk één voor elke vaardigheid :p

Dan lijkt een high tech oplossing me de verkeerde kant in te gaan, heb je al eens nagedacht over een ouderwetse metalen bel met een lang ouw aan de klepel die naar de poort loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
Ik zit zelf, normaal gesproken, binnen de straal van 10 meter van de poort. En mag dan naar achter lopen om de mensen te waarschuwen dat er iemand voor ze is. (Krijg dan als antwoord (terwijl ze vlak voor de monitor zitten te lunchen), ja maar wij hebben het niet gehoord.

Niet dat ik te beroerd ben om die vijftig meter (en terug) te lopen, maar omdat ik te liever games spel, denk ik aan een technische oplossing om het geluid even richting de bijkeuken te sturen.

Op het platteland werkt men niet met bellen en dergelijke. Ik heb het geprobeerd. Een prachtige scheepsbel. Werkt niet. De enige die op dat soort geluiden reageert is de hond.

Ik zou kunnen proberen om een stel vastgeroeste dames van 60+ nieuwe trucjes te leren. Raad eens: werkt niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

In de voortuin een soort Efteling-paddestoel met een microfoon erin. Dan 7 meter kabel, dan een AYO-herkenningsmodule en dan weer veel kabel, een versterker en een luidspreker.

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
Klinkt als een werkbare oplossing. Weet jij hoe ik een efteling paddestoel bouw ?Herkenning hoeft niet, gewoon doorsturen naar een luidspreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Al neem je een blok gasbeton (past wellicht in het straatbeeld :+) waar je de microfoon in maakt. Gewoon rechttoe-rechtaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
Als ik het goed begrijp, neem je een willekeurige microfoon (scherm hem af voor weer en wind door een overkapping) en verbind hem via een voorversterker rechtstreeks met een luidspreker en ik ben klaar ?

Yes, eindelijk ongestoord gamen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Yep, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Je krijgt natuurlijk wel ook alle andere geluiden vd straat mee. Weet niet of je dat wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Twiek-San schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:44:
Je krijgt natuurlijk wel ook alle andere geluiden vd straat mee.
En daarom ga je even kijken of je ergens een iets van een "noise gate" tussen de mic en versterker kunt plaatsen. Daarmee filter je een heleboel zachte geluiden weg en komt alleen geluid boven een bepaalde drempelwaarde door. Wikipedia: Noise gate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:30
Waarom niet gewoon een automatische bel? Sensortje in de voortuin of bij de deur/poort en dan de bel laten gaan als die iets detecteert. Je kan ook een ouderwetse klopper pakken ipv een bel, misschien snappen ze dat wel :p

Deze vond ik wel leuk

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een herdershond geprobeerd

[ Voor 13% gewijzigd door Jampot007 op 14-01-2020 18:52 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Als ze altijd iig maar ayo roepen is er nog iets op te bedenken. Beter dan wanneer er 5 verschillende woorden zijn. Maar hebben ze geen uniform aan? Dat zou beeldherkenning geweldig veel eenvoudiger maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
Die noisegate lijkt me ook wel wat. Automatische detectoren gaan niet werken; het is een gewone straat met verkeer en de mensen staan ergens op straat, soms vlak bij de poort en soms aan de overkant van de weg. Het kunnen gewone bezoekers zijn en meter-opnemers. Maar ook die zijn in burgerkleding.

Maar volgens mij is wat ik verder moet doen redelijk duidelijk. Microfoon in de tuin, kabel verlengen naar binnen. Daar de noisegate en versterker en doorlussen naar een luidspreker in de bijkeuken.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Het.Draakje schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 03:02:
Die noisegate lijkt me ook wel wat. Automatische detectoren gaan niet werken; het is een gewone straat met verkeer en de mensen staan ergens op straat, soms vlak bij de poort en soms aan de overkant van de weg. Het kunnen gewone bezoekers zijn en meter-opnemers. Maar ook die zijn in burgerkleding.

Maar volgens mij is wat ik verder moet doen redelijk duidelijk. Microfoon in de tuin, kabel verlengen naar binnen. Daar de noisegate en versterker en doorlussen naar een luidspreker in de bijkeuken.

Bedankt.
Yep, en elke auto die voorbijkomt ga je in je keuken horen.

Kan je je hond niet trainen op het woordje AYO. Als hij dan blaft is het probleem opgelost.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het.Draakje
Het is een dorpstraatje. Niet de doorgaande weg. Per dag komen hier wel 3 a 4 auto's langs (en ik ken iedere eigenaar). Scooters zijn er meer, misschien wel een stuk of 25 per dag en daar blaft de hond al naar. Maar dat is meestal redelijk vroeg als iedereen naar zijn werk gaat en laat als iedereen terugkomt.

Ik wil juist overdag de signalering en dan is het meestal gewoon urenlang stil.

Pagina: 1