Parkeren in de voortuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:12
Een klein jaar geleden hebben we een huis gekocht waar een parkeerplaats bij zit buiten mijn erfafscheiding maar binnen mijn erfgrens. Ik heb de akte van levering en het bestemmingsplan bestudeerd en geconstateerd dat ik deze parkeerplek in feite mag voorzien van een erfafscheiding en bij mijn tuin mag trekken. Zij het dat ik gebonden ben aan een kettingbeding waardoor ik verplicht ben ten minste één parkeerplek op mijn erf te behouden. Dit extra stuk zit precies op het smalste stuk van de tuin en zou achter- en zij veel mooier met elkaar verbinden.

Ik heb een 3,6m diepe voortuin die ik in zijn geheel niet gebruik. Deze heeft netto een breedte van 5,1m en bruto (dus inclusief stuk om een draai te maken) 7m. Ik zou in dit geval in de breedte parkeren. Enfin, ik kan de exacte afmetingen van een parkeerplek volgens de nota parkeren nog niet vinden op de site van de gemeente maar de ambtenaar gaf aan ca. 2,5 x 5,0m voor een (langs)parkeerplek. Daar voldoe ik dus aan. Dat ik verder een uitritvergunning zal moeten aanvragen etc. is me bekend maar daar verwacht ik weinig problemen mee.

Omdat het een hoekhuis betreft èn door de ligging van de stoep hebben wij als enige de optie om dit uit te voeren dus we wijken wel flink af van de rest zeg maar. Wij hebben aan de voorzijde vrij hoge ramen i.v.m. de keuken dus echt directe hinder heb ik er niet van maar ik heb wel het gevoel dat het het beeld van de woning zal verminderen (waarde-vermindering?!). Ik gebruik de voortuin nu helemaal niet (is een leeg vak grind) en het stuk tuin zou ik zeker gebruiken omdat daar nou net de laatste zon van de dag op terecht komt.

Ik twijfel ergens omdat ik niet goed kan inschatten wat dit doet met de kwaliteit van de woning. Ikzelf relateer parkeren in de voortuin snel met een slechtere volksbuurt (waar ik die beleving vandaan haal is mij ook een raadsel). Ik zou graag wat verschillende meningen zien over deze oplossing (op lange termijn).

Afbeelding van het perceel:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/si9n93z2i.png
Links is de voortuin.
Boven de parkeerplaats buiten de erfafscheiding (gehaakte lijn).
Boven is noord.
Dit blok loopt met nog 4 andere huizen door aan de onderzijde. Wij zijn de laatste in het blok.

Ik kan even geen goede foto van de straat vinden omdat Google hier nooit is geweest :+ . Deze houden jullie nog tegoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-07 15:50
Ik zie hier geen enkele moeilijkheid eigenlijk.
Waardevermindering kan ik mij ook niet voorstellen, volksbuurt-achtig ook niet, dus dan blijft het persoonlijke gevoel van jou over. :)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-07 22:32
Je kunt er altijd voor kiezen om honingraatmatten te leggen en daar grind op storten. Ziet er naar mijn mening beter uit dan je voortuin met klinkers bestraten.

Mocht je waarde-vermindering willen voorkomen bij verkoop, zet je je auto alsnog op straat en maak je er weer een voortuin van (door er grasmatten in te leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb een parkeerplek in mijn 'voortuin' (is ook zo in het bestemmingsplan opgenomen) en kijk vanuit mijn keuken direct op de achterkant van mijn auto (toyota auris). Heb er eigenlijk nooit echt nadeel van ondervonden. Mogelijk bij een hoge bus of kleine vracht auto zal het licht wel een ding zijn.

Daarnaast is het heel fijn om altijd een plek te hebben 3 stappen vanaf mijn deur en ook geen gedoe als ik een eigen laadpaal wil in de toekomst.

Waarde vermindering lijkt mij geen issue, zeker als het ook weer ongedaan kan worden gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 14-01-2020 16:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05
Het aanvragen van een uitritvergunning kan gevoelig liggen als er daarmee openbare parkeerplekken (parkeren op straat) komen te vervallen. Zeker als er in de buurt al sprake is van een hoge parkeerdruk. Afhankelijk van het beleid van de gemeente kan het zijn dat je hierdoor geen uitrit kan aanvragen. :X Daarnaast zijn er gemeenten die een actief beleid hebben op voortuin parkeren. Vooral bij tussenwoningen / rijtjeshuis gebeurd dit wel vaker maar is het beleidsmatig vanwege het aanzicht ongewenst. Je gemeente kan je hier vast en zeker verder mee helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 20:15
Bij een parkeerplek met een breedte van 2,5m hoort en diepte a 5,13m. Volgens de nen althans. Het is geen officiële parkeerplek dus kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een ambtenaar hier eisen aan kan stellen.

Het zou wel een welstand dingetje kunnen zijn, aangezien je het straatbeeld veranderd door in de voortuin te parkeren ipv naast je huis. Je kan het doen, maar kans dat iemand er wat gaat vinden en het opeens niet meer mag is aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
Omdat het aan de keuken kant van het huis is en er hoger geplaatste ramen zijn, denk ik dat waardevermindering mee zal vallen. Ik verwacht wel problemen met de welstand en het krijgen van toestemming voor je uitrit.

En hoe wil jij de auto neerzetten? Haaks op de woning lijkt niet te passen, onder een hoek of parallel? Denk hier goed over na, ook over de haalbaarheid (draaicirkel auto etc.)
Het is ook een optie om je parkeerplek naar linksboven op de tekening te verplaatsen...

Iig het gesprek even aangaan met de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost.B
Dank tot dusverre!

De bestaande parkeerplek die ik opoffer is niet openbaar. Dit is mijn eigen privé plek!
Er is ook geen hoge parkeerlast in de buurt.

Heb ook al een eerste gesprek gehad met de gemeente maar zij wijzen we door naar de Omgevingsdienst. Zij zouden we moeten kunnen vertellen of het wel of niet mag in de voortuin. Zij stellen dat o.b.v. de huidige stukken geen reden van bezwaar zien behalve dat het straatbeeld veranderd. Ik weet niet of welstand daar een zegje in heeft? Ik dacht dat zij puur naar gebouwen keken (omdat ze geen stedenbouwkundige zijn zover ik weet).

Ik wil (als je het plaatje bekijkt) vanaf onder aankomen rijden. Mijn neus tot iets voorbij het begin van de heg zetten en achteruit erin draaien.

Ik zal binnenkort wat foto's maken. Dan krijg je een iets eerlijker beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Joost.B schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:46:

Ik wil (als je het plaatje bekijkt) vanaf onder aankomen rijden. Mijn neus tot iets voorbij het begin van de heg zetten en achteruit erin draaien.
Heg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 20:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik weet niet of welstand daar een zegje in heeft? Ik dacht dat zij puur naar gebouwen keken (omdat ze geen stedenbouwkundige zijn zover ik weet).
Die kunnen er ook in zitten (en bv nijmegen vraagt ook stedenbouw en landschaps advies) overegens is het zo dat bij vere weg de meeste architecten urbanism (stedenbouw) ook op het diploma staat en zijn dus stedenbouwkundige. ;)

let even op de kosten van een inrit, die kunnen afhankelijk van de gemeente enorm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
Haha sorry ik bedoel de erfafscheiding aangeduid met de gehaakte lijn. In praktijk is dat een beukenhaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dank tot dusverre!

De bestaande parkeerplek die ik opoffer is niet openbaar. Dit is mijn eigen privé plek!
Er is ook geen hoge parkeerlast in de buurt.

Heb ook al een eerste gesprek gehad met de gemeente maar zij wijzen we door naar de Omgevingsdienst. Zij zouden we moeten kunnen vertellen of het wel of niet mag in de voortuin. Zij stellen dat o.b.v. de huidige stukken geen reden van bezwaar zien behalve dat het straatbeeld veranderd. Ik weet niet of welstand daar een zegje in heeft? Ik dacht dat zij puur naar gebouwen keken (omdat ze geen stedenbouwkundige zijn zover ik weet).

Ik zal binnenkort wat foto's maken. Dan krijg je een iets eerlijker beeld.
Zit de 'heg' direct aan de straat, of zit er een stoep tussen? 'over de stoep' om bij je parkeerplaats te komen is wat anders dan achteruit inparkeren terwijl je op de stoep staat imho :P

Van welke kant je aan komt vliegen lijkt me weinig relevant, aangezien deze vergunning niet alleen voor jou zal gelden (vanuit de gemeente gezien).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
naitsoezn schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:24:
[...]

Zit de 'heg' direct aan de straat, of zit er een stoep tussen? 'over de stoep' om bij je parkeerplaats te komen is wat anders dan achteruit inparkeren terwijl je op de stoep staat imho :P

Van welke kant je aan komt vliegen lijkt me weinig relevant, aangezien deze vergunning niet alleen voor jou zal gelden (vanuit de gemeente gezien).
Heg zit direct aan de straat. Geen stoep.
Heb een oude foto gevonden ten tijde van de aankoop. In feite is de voortuin nog identiek.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wlpr7lj5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-07 12:16

Smurf

Detri

Straat er voor doet een woonerf vermoeden. In dat geval zit je parkeren voor het huis inderdaad niet in de weg want daar staat geen parkeervak getekend. Ik zou zeggen: (stukje) hek weg en schuin van links inparkeren.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

invine schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:31:
Bij een parkeerplek met een breedte van 2,5m hoort en diepte a 5,13m. Volgens de nen althans. Het is geen officiële parkeerplek dus kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een ambtenaar hier eisen aan kan stellen.
Die kan een vergunning weigeren.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Laatst online: 16:21
Heel ander idee:
Als je nu je parkeerplaats opneemt binnen je tuin en niet doorzichtig hek plaatst: dan heb je nog steeds je parkeerplaats, kan je daar gewoon je tuinmeubilair opzetten. Blijft de voortuin ook nog behouden?
Althans, kan me niet voorstellen dat de gemeente je verplicht op je eigen parkeerplaats te parkeren en gezien het niet druk is is er genoeg ruimte buiten je tuin..

Kan je bestrating van je 'parkeerplaats' binnen het hek aanpassen dat het er leuk uitziet, maar een auto er op zou kunnen staan.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Cyriel85 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:24:
Heel ander idee:
Als je nu je parkeerplaats opneemt binnen je tuin en niet doorzichtig hek plaatst: dan heb je nog steeds je parkeerplaats, kan je daar gewoon je tuinmeubilair opzetten. Blijft de voortuin ook nog behouden?
Wat dat betreft kan je er ook een "normaal" niet doorzichtig hek plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Laatst online: 16:21
Napo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:27:
[...]

Wat dat betreft kan je er ook een "normaal" niet doorzichtig hek plaatsen ;)
Ik bedoel dan dus wel een hek wat je open kan doen, anders wordt het een ander verhaal met de gemeente..

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:54

Nhz

En als je de bestaande parkeerplek een kwart slag draait?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
kijk wat in je akte van levering staat. als daar op de tekening de parkeerplaats als zodanig is aangegeven bv dmv een stip of arcering, dan moet je bij verkoop de originele staat herstellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:12
Als het goed is, staat er in de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente een artikel over het maken en veranderen van een uitweg. Die zou ik er sowieso even bijpakken. Dat artikel bepaalt namelijk wanneer de omgevingsvergunning geweigerd kan worden.

In Eindhoven kan de omgevingsvergunning bijvoorbeeld worden geweigerd “in het belang van de bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving”. Die bepaling gebruikt de gemeente volgens haar eigen website om parkeren in de voortuin tegen te gaan.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Joost.B schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:29:
[...]

Heg zit direct aan de straat. Geen stoep.
Heb een oude foto gevonden ten tijde van de aankoop. In feite is de voortuin nog identiek.

[Afbeelding]
Dit is wel duidelijk. Pure smaak, maar daar parkeren zou ik geen porum vinden. Dat is verder niet zo relevant voor de toestemmingsvraag, maar je vroeg ook naar de kwaliteit van de woning. Niet dat ik denk dat het serieus invloed daar op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

voske schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:48:
In Eindhoven kan de omgevingsvergunning bijvoorbeeld worden geweigerd “in het belang van de bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving”. Die bepaling gebruikt de gemeente volgens haar eigen website om parkeren in de voortuin tegen te gaan.
Is dat zo? Hier staat altijd een auto in de voortuin.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1