Al langere (jaar) tijd viel mij op dat mijn internet verbinding zo nu en dan volledig wegviel. De frequentie hiervan varieerde, een periode 1x per maand.. vervolgens een periode 1-3x per week.
Echter, sinds zo'n 2 week is dit een dagelijks tafereel geworden waarbij het modem zo'n 10x per dag kan uitvallen en rebooten.
Vanochtend was het zover, de ziggo monteur kwam langs. Weinig kunnen vinden en meten, modem uit voorzorg vervangen, de hand geschud en weer verder.
De uren hierna waren drama, het nieuwe modem herstart om de 10 a 15 minuten.
Na een goede anderhalf uur frustratie heb ik mijn thuisserver uit mijn switch getrokken.. En warempel, geen problemen meer.
Na wat internetten doet mij vermoeden dat ik wellicht te maken heb met Nat Loopback / hairpinning issues. De standaard ziggo connectbox schijnt hier niet mee overweg te kunnen.
Hoe ziet mijn netwerk eruit:
1. Ziggo modem (Bridged)
2. Edgerouter X (Laatste firmware)
3. Generieke D-Link gigabit switch
4.1 Ubiquity Unify Access point
4.2 Desktop PC (2 stuks)
4.3 Home server
Op de home server draaien verschillende applicaties:
- Teamspeak server (50% van de dag gevuld met een usertje of 10)
- Nextcloud Fileserver
- Discord bot die 24/7 actief is met van alles en nog wat.
- Plex Media server
Mijn vragen:
1. Kan nat loopback door een device wat dit niet support voor problemen zorgen, ook als dit device niet als router functioneert.
2. Is nat loopback te voorkomen vanuit een centraal punt (mijn edgerouter ? en zo ja. kan iemand me hier uitleg bij geven of naar een heldere bron verwijzen waar ik wat van opsteek).
3. Iemand vermoedens of andere ideeen waar ik wellicht naar kan kijken ?
4. Heeft iemand een korte (ELI-10 oid) uitleg voor me over nat loopback. Ik begrijp het probleem voor mijn gevoel maar half en zou graag een duidelijk beeld willen vormen over wat dit nou precies is om zeker te weten dat dit inderdaad verantwoordelijk kan zijn voor mijn problemen.
Echter, sinds zo'n 2 week is dit een dagelijks tafereel geworden waarbij het modem zo'n 10x per dag kan uitvallen en rebooten.
Vanochtend was het zover, de ziggo monteur kwam langs. Weinig kunnen vinden en meten, modem uit voorzorg vervangen, de hand geschud en weer verder.
De uren hierna waren drama, het nieuwe modem herstart om de 10 a 15 minuten.
Na een goede anderhalf uur frustratie heb ik mijn thuisserver uit mijn switch getrokken.. En warempel, geen problemen meer.
Na wat internetten doet mij vermoeden dat ik wellicht te maken heb met Nat Loopback / hairpinning issues. De standaard ziggo connectbox schijnt hier niet mee overweg te kunnen.
Hoe ziet mijn netwerk eruit:
1. Ziggo modem (Bridged)
2. Edgerouter X (Laatste firmware)
3. Generieke D-Link gigabit switch
4.1 Ubiquity Unify Access point
4.2 Desktop PC (2 stuks)
4.3 Home server
Op de home server draaien verschillende applicaties:
- Teamspeak server (50% van de dag gevuld met een usertje of 10)
- Nextcloud Fileserver
- Discord bot die 24/7 actief is met van alles en nog wat.
- Plex Media server
Mijn vragen:
1. Kan nat loopback door een device wat dit niet support voor problemen zorgen, ook als dit device niet als router functioneert.
2. Is nat loopback te voorkomen vanuit een centraal punt (mijn edgerouter ? en zo ja. kan iemand me hier uitleg bij geven of naar een heldere bron verwijzen waar ik wat van opsteek).
3. Iemand vermoedens of andere ideeen waar ik wellicht naar kan kijken ?
4. Heeft iemand een korte (ELI-10 oid) uitleg voor me over nat loopback. Ik begrijp het probleem voor mijn gevoel maar half en zou graag een duidelijk beeld willen vormen over wat dit nou precies is om zeker te weten dat dit inderdaad verantwoordelijk kan zijn voor mijn problemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Temujin op 14-01-2020 15:39 ]