Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ziggo] Modem crashed/reboot regelmatig uit zichzelf

Pagina: 1
Acties:

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 27-01 20:47

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

Topicstarter
Al langere (jaar) tijd viel mij op dat mijn internet verbinding zo nu en dan volledig wegviel. De frequentie hiervan varieerde, een periode 1x per maand.. vervolgens een periode 1-3x per week.

Echter, sinds zo'n 2 week is dit een dagelijks tafereel geworden waarbij het modem zo'n 10x per dag kan uitvallen en rebooten.

Vanochtend was het zover, de ziggo monteur kwam langs. Weinig kunnen vinden en meten, modem uit voorzorg vervangen, de hand geschud en weer verder.

De uren hierna waren drama, het nieuwe modem herstart om de 10 a 15 minuten.

Na een goede anderhalf uur frustratie heb ik mijn thuisserver uit mijn switch getrokken.. En warempel, geen problemen meer.

Na wat internetten doet mij vermoeden dat ik wellicht te maken heb met Nat Loopback / hairpinning issues. De standaard ziggo connectbox schijnt hier niet mee overweg te kunnen.

Hoe ziet mijn netwerk eruit:
1. Ziggo modem (Bridged)
2. Edgerouter X (Laatste firmware)
3. Generieke D-Link gigabit switch
4.1 Ubiquity Unify Access point
4.2 Desktop PC (2 stuks)
4.3 Home server

Op de home server draaien verschillende applicaties:
- Teamspeak server (50% van de dag gevuld met een usertje of 10)
- Nextcloud Fileserver
- Discord bot die 24/7 actief is met van alles en nog wat.
- Plex Media server

Mijn vragen:
1. Kan nat loopback door een device wat dit niet support voor problemen zorgen, ook als dit device niet als router functioneert.
2. Is nat loopback te voorkomen vanuit een centraal punt (mijn edgerouter ? en zo ja. kan iemand me hier uitleg bij geven of naar een heldere bron verwijzen waar ik wat van opsteek).
3. Iemand vermoedens of andere ideeen waar ik wellicht naar kan kijken ?
4. Heeft iemand een korte (ELI-10 oid) uitleg voor me over nat loopback. Ik begrijp het probleem voor mijn gevoel maar half en zou graag een duidelijk beeld willen vormen over wat dit nou precies is om zeker te weten dat dit inderdaad verantwoordelijk kan zijn voor mijn problemen.

Ghanghis wijzigde deze reactie 14-01-2020 15:39 (7%)

R5 2600x / Vega 56

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ghanghis schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:29:
Na wat internetten doet mij vermoeden dat ik wellicht te maken heb met Nat Loopback / hairpinning issues. De standaard ziggo connectbox schijnt hier niet mee overweg te kunnen.
Is het dan niet handig om dat uit te sluiten ? Als je veel verbindingen maakt op DNS dan dat tijdelijk via een de hosts file direct naar het interne IP van je server laten verlopen i.p.v. via je ziggo modem.

DukeBox wijzigde deze reactie 14-01-2020 15:32 (3%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MasterL
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 10:10
Nee NAT-loopback kan het probleem eigenlijk niet zijn je moet het in een ander hoek zoeken.
NAT-loopback is een "feature" in een device die daadwerkelijk NAT doet, een modem in bridge doet uitsluitend routing en geen NAT. Mocht dit het probleem zijn (wat ik niet denk) zit die 100% in je Edgerouter en niet in de Ziggo modem. Hoe zit het met je "home server" welke poorten staan open? Wellicht staat er iets open (Plex?) waardoor je upload gewoon dicht getrokken wordt en je packetloss ervaart. Met andere woorden check/log je verkeer en check of daar eventueel iets tussen zit wat jouw lijn kan dichttrekken.

Sowieso hoe ben je tot de conlusie gekomen dat de modem herstart?

MasterL wijzigde deze reactie 14-01-2020 20:32 (5%)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Brahiewahiewa

boelkloedig

MasterL schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:30:
Nee NAT-loopback kan het probleem eigenlijk niet zijn je moet het in een ander hoek zoeken...
Ik denk dat het zeer goed mogelijk is dat daar het probleem zit
https://community.ziggo.n...r-slecht-bereikbaar-39734
nextcloud zal de boosdoener zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• GoldenBatt
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:11
Ken nat-loopback geheel niet, wel ervaring met ziggo modem in bridge, een eigen router (pfSense) en daar verschillende servers achter, waaronder Nextcloud. Benader jij je Nextcloud server op het externe ip adres of dns? Dat werkte bij mij ook slecht/niet.

Wat ik doe (al ben ik al tijdje over naar KPN Glas) is de server open naar het inet gooien en binnen pfSense in de DNS Resolver handmatig een adres toevoegen. Nextcloud."mijndomein".nl verwijst door naar 192.168.x.x. Een Laptop die elders verbonden is functioneerd prima via het internet, en éénmaal aan de wifi thuis drukt pfsense hem direct door intern. Dat werkt echt prima.

Ik heb verder zelf niks hoeven te doen met nat-loopback, maar heb geen ervaring met edgerouters. Maar wellicht kan je zoiets ook doen met de edgerouter?

Specs!

• JJ16v
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:32
Brahiewahiewa schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 01:05:
[...]

Ik denk dat het zeer goed mogelijk is dat daar het probleem zit
https://community.ziggo.n...r-slecht-bereikbaar-39734
nextcloud zal de boosdoener zijn
Ik had dezelfde problemen, in dat topic om een Arris modem vragen (waarschijnlijk heb een Compal) en alles werkt weer.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True