Sfp+ backbone

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Voor de op handen zijnde verbouwing wil ik graag ook mijn netwerkplannen klaar hebben omdat ik ten tijde van de verbouwing overal bij kan.
Op dit moment hebben we een ziggo internetverbinding maar binnen 3-6 maanden wss glasvezel, dit ter info.

Ik speel met het idee om vanaf de pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router een sfp+ backbone op te zetten. Als volgt
USG-Pro 4-->MikroTik 4p SFP+ switch-->2 a 3x Unifi 8p switch
Tot zover de sfp+ connecties. Vanaf de 8p switches komen dan de clients, denk aan:
  • 2-3 unifi camera's (POE),
  • 2 desktops
  • 2x Unifi Nano-HD AP
  • XBOX/PS4/Nvidia Shield/Decoder TV (op dit moment nog ziggo)
  • NAS
  • Omvormer
  • Links/rechts wat raspberry's voor domotica.
Met het oog op de toekomst en installatiegemak is dit een goed keuze t.o.v. bijvoorbeeld CAT6 aanleggen? Of is dit overkill en daarmee kapitaalvernietiging.

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2020 14:48 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 17:38
De 8ports switches hebben geen SFP+, een SFP+ backbone gaat het sowieso niet worden dus met deze apparatuur.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:45

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik zou dan "gewoon" 1 switch kopen en de router uplinken met een DAC kabel (als ze dicht bij elkaar staan).
Ik heb bijvoorbeeld thuis een TP-link T1700G-28TQ op deze manier aangesloten op mijn CCR1009-7G-1C-1S+. Daarnaast heb je dan genoeg poorten om je end-devices aan te sluiten en ben je
goedkoper uit als de 2 switches die jij noemt. Je houdt dan nog 3 SFP+ poorten over om eventuele andere switches aan te sluiten met 10Gbit. Ik heb thuis nog twee 10Gbit switches (via optics) aangesloten op de T1700G-28TQ.

Je hebt het over 2 a 3 switches, hoe wil je deze aansluiten op de Mikrotik switch? Deze heeft SFP+ poorten dus of je moet met DAC's aan de gang maar deze hebben een beperkte lengte (paar meter) of je moet optics kopen en glasvezel trekken in jouw huis (dat laatste heb ik gedaan).

[ Voor 21% gewijzigd door MasterL op 14-01-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
@MewBie
Oei dat had ik helemaal niet gezien. Op zich heb ik er voor de switches geen moeite mee om buiten unifi om te gaan. Ik heb unifi meer voor de usg, camera’s en de ap’s.

@MasterL
Ik zat zelf aan 2 a 3 optische verbindingen naar de 8p switches toe te denken. Ik heb op 3-4 plekken hoopjes netwerkapparaten staan.
1.Meterkast, hue, tado, raspberry, somfy
2.Kantoor op circa 20mtr(door de grond/mantelbuis, vlakbij de omvormers langs, lees heel veel elektra). Hier staan wat desktops/laptops/AP/printer/raspberry/nas
3. Tv meubel(>20mtr) tv/decoder/ps4/xbox/nvidia shield/camera/sonos

Wanneer ik alles centraliseer met 1 grote switch gaan er hompen lan kabels heen en achter de tv kast kan ik dan 8 lan aansluitingen afmonteren. Daarom had ik die glasvezel backbone maar bedacht. Paar goede switches met optical aan elkaar knopen. Weinig kabels, geen interference(+bliksem beveiliging), lagere latency(?) 10gbit bandbreedte tussen de switches ipv 1gbit.

Vraag is alleen of de voordelen merkbaar, betaalbaar en haalbaar zijn. Of is het ook met cat kabel te behalen? Of is het geen probleem om maar 1Gb uplinks via cat6 te hebben tussen de switches? Uiteraard met het oog op de toekomst, 4k tv kijken over ethernet, online gaming ed

[ Voor 17% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2020 19:00 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:45

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
10Gbit over CAT is nog redelijk prijzig. Of het in jouw situatie zin heeft weet ik niet, ik persoonlijk heb 10Gbit aangelegd omdat ik een (server) homelab heb en mijn workstation ook met 10Gbit is aangesloten. 1Gbit was dus echt een beperking. Puur voor "internet" had ik het niet gedaan. 10Gbit is wel redelijk te betalen vind ik, een 326-24G-2S+RM switch koop je voor 140 euro en deze heeft 2 SFP+ poorten en 24 "normale" 1gbit RJ45 poorten. Als je deze uplinkt met de 4P SFP+ switch is dit redelijk te doen. voor 20 euro p/s koop je op fs.com een LR 10Gbit optic.