Dolby Atmos wisselende kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Dag Tweakers,

Ik heb sinds enkele weken een 7.1.4 Dolby Atmos opstelling. Het valt mij echter op dat de kwaliteit tussen verschillende Atmos tracks nogal te wensen over laat. Ik ben er van bewust dat goed gebruik van Atmos afhankelijk is van de filmmaker. Maar ik merk ook kwaliteit verschil in geluid.

Zo kan ik bij de ene Atmos track het geluid flink hoger zetten maar klinkt het wat duf (Full blueray kwaliteit a 70GB). Vervolgens speel ik een Dolby Atmos test track af en klinkt alles veel beter (meer helder/gedetailleerd). Tussen films zit daar behoorlijk verschil in.

Ligt dat alleen aan de kwaliteit van de track en dus de filmmaker? Ik gebruik voor alles dezelfde mediaspeler. In alle gevallen detecteerd mijn receiver automatisch de dolby atmos track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
het eenvoudige antwoord is, Ja.. Elke filmmaker mixed de soundtrack anders af. De ene kiest voor een hele agressieve mix, de andere weer voor een matige.

En als het over een MKV van 70GB hebt, is het waarschijnlijk een 4K rip. Maar van niet alle films is er een atmos mix beschikbaar. Dus wordt ook best vaak de bestaande mix naar Atmos opgewaardeerd en dit gebeurt helaas vaak, met niet veel liefde en aandacht. Zelfde telt ook vaak voor de 4K video, want veel films zijn helemaal niet in 4K bron beschikbaar dus wordt de boel naar 4K geconverteerd. Maar zoals zo vaak, als de bron rommel is, is de uitkomst ook rommel.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:17
Die demo tracks zijn bedoeld om atmos prachtig en vooral duidelijk weer te geven, niet echt een real life situatie.(misschien bij een Michael Bay film)

Daarin tegen merk ik bij mijn eigen setup dat de sounds bubbel prachtig is 8)

[ Voor 36% gewijzigd door LuisjeNL op 14-01-2020 13:08 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 13:12
Draai hier al bijna 2 jaar 5.1.4, en ja er zit heel veel verschil in.
Er zijn echt juweeltjes te vinden, maar en zijn er een hoop die een stuk minder zijn ook.

Maar het is over het algemeen nog steeds beter dan zonder.
Het mooie aan een goed afgestelde Atmos opstelling is dat het niet overheersend is.
JE gaat echt op in de belefenis, en pas als je het uit zet ga je het echt missen.
En zo hoort het vind ik, het is een toevoeging en niet een gimmick.

Belangrijkste is wel dat je Atmos / DTS:X audio hebt wat over een THD / MA audio track ligt.
Niet die onzin van Netflix over een DD+ kanaal.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Malignant schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:30:
Draai hier al bijna 2 jaar 5.1.4, en ja er zit heel veel verschil in.
Er zijn echt juweeltjes te vinden, maar en zijn er een hoop die een stuk minder zijn ook.

Maar het is over het algemeen nog steeds beter dan zonder.
Het mooie aan een goed afgestelde Atmos opstelling is dat het niet overheersend is.
JE gaat echt op in de belefenis, en pas als je het uit zet ga je het echt missen.
En zo hoort het vind ik, het is een toevoeging en niet een gimmick.

Belangrijkste is wel dat je Atmos / DTS:X audio hebt wat over een THD / MA audio track ligt.
Niet die onzin van Netflix over een DD+ kanaal.
Kun je dat verschil van te voren ook opzoeken? Want zoals je zegt noemen sommige partijen het gewoon doodleuk atmos terwijl dat het niet is. YouTube is ook een leuke..

Heb je nog een tip voor een aantal atmos juweeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
Verschil is redelijk makkelijk te achterhalen.

Als het een streaming dienst is, betreft het altijd Atmos over een DD+ audio laag.
Disc versie is 99,9% van de gevallen altijd superieur.
Dat is ook de reden waarom ik geen fan ban van streaming diensten.
Met name het dynamisch bereik word bij DD+Atmos zeer beperkt t.o.v. een THD stream.

Qua films zijn er veel mooie te vinden, maar een van mijn favorieten blijft toch echt Hacksaw Ridge.
Je hebt echter wel een goede sub nodig om hier van te genieten ( en het liefst als de buren niet thuis zijn :) )

En de John Wick films hebben ook zeker een lekkere audio track vind ik.

En eventueel hier kijken voor nog wat andere mooie films ( ook met HDR / 4K tips ) : https://www.techradar.com...hd-blu-ray-movies-1329414

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke apparatuur gebruik je (receiver merk en type), en met welke equalizer instellingen?
Mijn ervaring met Denon is dat zaken als Dymanic EQ hier behoorlijk van invloed op kunnen zijn. Dat zal bij andere fabrikanten niet anders zijn verwacht ik, maar ik ken die technieken minder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
*

[ Voor 100% gewijzigd door Malignant op 15-01-2020 11:54 . Reden: Post removed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Malignant schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:48:
Verschil is redelijk makkelijk te achterhalen.

Als het een streaming dienst is, betreft het altijd Atmos over een DD+ audio laag.
Disc versie is 99,9% van de gevallen altijd superieur.
Dat is ook de reden waarom ik geen fan ban van streaming diensten.
Met name het dynamisch bereik word bij DD+Atmos zeer beperkt t.o.v. een THD stream.

Qua films zijn er veel mooie te vinden, maar een van mijn favorieten blijft toch echt Hacksaw Ridge.
Je hebt echter wel een goede sub nodig om hier van te genieten ( en het liefst als de buren niet thuis zijn :) )

En de John Wick films hebben ook zeker een lekkere audio track vind ik.

En eventueel hier kijken voor nog wat andere mooie films ( ook met HDR / 4K tips ) : https://www.techradar.com...hd-blu-ray-movies-1329414
Top, ga ik even bekijken!

Wat betreft de sub komt wel goed. Heb net een nieuwe PB2000 PRO staan _/-\o_
The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:10:
Welke apparatuur gebruik je (receiver merk en type), en met welke equalizer instellingen?
Mijn ervaring met Denon is dat zaken als Dymanic EQ hier behoorlijk van invloed op kunnen zijn. Dat zal bij andere fabrikanten niet anders zijn verwacht ik, maar ik ken die technieken minder.
Ik heb een Denon x3600H. Gefinetuned met audyssey. Er zitten ook hele mooie tracks tussen dus dan kan het niet aan andere instellingen liggen. Het verschilt per source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gecomprimeerd geluid kan een dingetje zijn, maar ik ga er even vanuit dat dat hier niet speelt.
Je geeft aan dat het per bron verschilt. Dat doet mij denken aan referentievolume en de combi daarvan met Dynamic EQ. Zet de Dynamic EQ eens uit (gaat per bron) en speel eens met de referentievolumes (ook die gaan per bron). Kijken of het dan beter is.

Wat je ook nog kunt doen om te testen: zet de bronnen die je vergelijkt op Direct mode. Dan pakt ie echt het pure signaal, en verder geen poespas. Zo sluit je uit dat er toch iets in de bron zit. Kan wel zijn dat je je referentievolume dan alsnog even aan moet passen om het geluid gelijk te krijgen, maar dat merk je dan vanzelf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:22:
Gecomprimeerd geluid kan een dingetje zijn, maar ik ga er even vanuit dat dat hier niet speelt.
Je geeft aan dat het per bron verschilt. Dat doet mij denken aan referentievolume en de combi daarvan met Dynamic EQ. Zet de Dynamic EQ eens uit (gaat per bron) en speel eens met de referentievolumes (ook die gaan per bron). Kijken of het dan beter is.

Wat je ook nog kunt doen om te testen: zet de bronnen die je vergelijkt op Direct mode. Dan pakt ie echt het pure signaal, en verder geen poespas. Zo sluit je uit dat er toch iets in de bron zit. Kan wel zijn dat je je referentievolume dan alsnog even aan moet passen om het geluid gelijk te krijgen, maar dat merk je dan vanzelf.
Goede tip. Ik zal het eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13

Dark Angel

Corvette LS Power

The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:22:

Even een domme vraag maar wat is ene referentievolume?

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De correcte term is reference level geloof ik, maar feitelijk komt het op het zelfde neer: een AV apparaat heeft een bepaald geluidsniveau dat ie naar de receiver stuurt. Dat verschilt nogal eens per apparaat. Daarom kun je bij Denon (en vast ook bij andere merken) het reference level aanpassen, waardoor je dus effectief het geluid standaard al wat harder of zachter zet.
Verder zie ik net dat Audissey Dynamic EQ tegenwoordig ook een reference offset level in kan stellen (bron: http://manuals.denon.com/avrx4100w/NA/EN/GFNFSYphwaueoj.php ergens onderaan).

En bedenk met op basis van diezelfde manual ook dat @biggydeen2 Dynamic Volume voor die bronnen eens uit moet zetten, dat kan ook schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

@The Eagle wat bedoel je precies met "dit kan per bron verschillen", bedoel je dan per input van de receiver?

@biggydeen2 ervaar jij het verschil in geluid doordat je op een andere input van je receiver luistert? Of ervaar je het grote verschil per film ook ook als je die 2 films vanaf hetzelfde apparaat speelt?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Een AV apparaat hangt aan een input, dus ja :)
Dat reference level gaat per input, en vervolgens kan Dynamic EQ zelf ook nog een reference offset hebben dus das een beetje dubbelop. Omdat de Dynamic EQ instelling ook per input bewaard wordt.

@JvS Goede opmerking van die twee films vanaf het zelfde apparaat / input, niet eens bij stilgestaan.

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 15-01-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:52:
De correcte term is reference level geloof ik, maar feitelijk komt het op het zelfde neer: een AV apparaat heeft een bepaald geluidsniveau dat ie naar de receiver stuurt. Dat verschilt nogal eens per apparaat. Daarom kun je bij Denon (en vast ook bij andere merken) het reference level aanpassen, waardoor je dus effectief het geluid standaard al wat harder of zachter zet.
Verder zie ik net dat Audissey Dynamic EQ tegenwoordig ook een reference offset level in kan stellen (bron: http://manuals.denon.com/avrx4100w/NA/EN/GFNFSYphwaueoj.php ergens onderaan).

En bedenk met op basis van diezelfde manual ook dat @biggydeen2 Dynamic Volume voor die bronnen eens uit moet zetten, dat kan ook schelen :)
Ik heb audyssey alleen gebruikt voor de initiele setup. Dynamic Volume staat uit. EQ staat wel aan. Voor zover ik weet zet Audyssey xt32 de reference levels voor alle speakers op basis van de metingen die gedaan worden. Daarnaast worden bepaalde tonen equalized op basis van de reflecties van muren etc. Gezien dit allemaal statische instellingen zijn (maw, deze veranderen nooit) denk ik niet dat hier het probleem zit.

Het lijkt puur aan de bron te liggen. Beetje hetzelfde als een lage kwaliteit mp3 vergelijken met een lossless flac file.
JvS schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:23:

@biggydeen2 ervaar jij het verschil in geluid doordat je op een andere input van je receiver luistert? Of ervaar je het grote verschil per film ook ook als je die 2 films vanaf hetzelfde apparaat speelt?
Ik heb maar 1 input (mijn pc). Het verschilt echt per film. Mad Max heeft bijvoorbeeld een geweldige Atmos track, daarna Star Wars met Atmos track afgespeeld maar dat komt niet in de buurt. Ik kan zelfs het volume +5 - +10 zetten en dan is het geluid een beetje op hetzelfde niveau van madmax. Maar als ik dan vervolgens Mad Max draai op +10 volume van mijn normale stand is het veel te luid.

Gister Terminator Dark Fate gezien met een standaard DD track maar dat knalt ook mn speakers uit. Dat gevoel had ik bij de twee Star Wars films die ik bekeken heb helemaal niet. Terwijl de Star Wars films juist UHB blueray waren.

Wat mij daarnaast ook heel erg opvalt is dat UHD bluerays enorm last hebben van filmgrain. Dat is gewoon bijna niet te kijken. Met andere formaten heb ik daar geen last van.

Ik speel alles af via MPV. Maar qua geluid maakt het niks uit of ik MPV of bijvoorbeeld VLC gebruik. Beide spelers staan op HDMI passtrough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja er is wat spraakverwarring. @The Eagle bedoelt met "per bron" de "per input" van je versterker en jij gebruikt dus helemaal geen verschillende inputs (alles komt van de HTPC). Volgens mij is al zijn advies daarop gebaseerd, maar dat kan-ie beter zelf even toelichten.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 16-01-2020 10:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JvS schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:18:
Ja er is wat spraakverwarring. @The Eagle bedoelt met "per bron" de "per input" van je versterker en jij gebruikt dus helemaal geen verschillende inputs (alles komt van de HTPC). Volgens mij is al zijn advies daarop gebaseerd, maar dat kan-ie beter zelf even toelichten.
Spijker, kop ;)

OK, conclusie: jij gebruikt 1 apparaat om af te spelen (je HTPC), en een voor versterking (je receiver). Ik ga er vanuit dat je niet met settings klooit op je HTPC of receiver als je een ander filmbestand afspeelt en alles dus gelijk blijft. En toch ervaar je verschil. Zou het een relatief klein verschil zijn dan zou de Dynamische EQ van invloed kunnen zijn, maar jij hebt het over een groot verschil. Dat kan maar een ding betekenen, en dat is dat het in je bronbestanden (films) zelf zit.

Kun je bevestigen dat je echt alleen files gebruikt en geen fysieke BR discs?
Er zou een verschil kunnen zitten in de decoding van je bestanden. Je zou eens kunnen testen of het bijvoorbeeld uitmaakt of je een mpg, avi of mkv gebruikt. Gezien je opmerkingen dat de Starwars films juist een issue hebben zou ik nieuwsgierig zijn naar wat dat dan voor type is, en of je MPV of VLC dan een bepaalde (wellicht zelfs een specifieke) codec gebruikt of niet. Als dat overal de zelffde codec met de zelfde instellingen is, zit het gewoon in je bronbestanden en kun je er verder weinig mee, maar anders valt er wellicht nog wat te tweaken aan je codec instellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
The Eagle schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:50:
[...]

Spijker, kop ;)

OK, conclusie: jij gebruikt 1 apparaat om af te spelen (je HTPC), en een voor versterking (je receiver). Ik ga er vanuit dat je niet met settings klooit op je HTPC of receiver als je een ander filmbestand afspeelt en alles dus gelijk blijft. En toch ervaar je verschil. Zou het een relatief klein verschil zijn dan zou de Dynamische EQ van invloed kunnen zijn, maar jij hebt het over een groot verschil. Dat kan maar een ding betekenen, en dat is dat het in je bronbestanden (films) zelf zit.

Kun je bevestigen dat je echt alleen files gebruikt en geen fysieke BR discs?
Er zou een verschil kunnen zitten in de decoding van je bestanden. Je zou eens kunnen testen of het bijvoorbeeld uitmaakt of je een mpg, avi of mkv gebruikt. Gezien je opmerkingen dat de Starwars films juist een issue hebben zou ik nieuwsgierig zijn naar wat dat dan voor type is, en of je MPV of VLC dan een bepaalde (wellicht zelfs een specifieke) codec gebruikt of niet. Als dat overal de zelffde codec met de zelfde instellingen is, zit het gewoon in je bronbestanden en kun je er verder weinig mee, maar anders valt er wellicht nog wat te tweaken aan je codec instellingen :)
Duidelijk :)

Het zijn allemaal .mkv files. En ik pas verder qua instellingen niks aan. Ben bang dat het in de bron zit. Hoewel ik er van bewust ben dat een atmos track bij de ene film niet hetzelfde is als een atmos track bij een andere film. Dat is maar net hoeveel tijd en energie de maker er aan besteed.

Zo had Terminator Dark fate een betere DD track dan de Atmos van Star Wars naar mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamatronCleric
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 14:03
Over Disney films klagen de atmos liefhebbers wel vaker dat die maar aan de matige kant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

biggydeen2 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Duidelijk :)

Het zijn allemaal .mkv files. En ik pas verder qua instellingen niks aan. Ben bang dat het in de bron zit. Hoewel ik er van bewust ben dat een atmos track bij de ene film niet hetzelfde is als een atmos track bij een andere film. Dat is maar net hoeveel tijd en energie de maker er aan besteed.

Zo had Terminator Dark fate een betere DD track dan de Atmos van Star Wars naar mijn gevoel.
Dan zit het dus idd in wat jij de bron noemt. klinkt als: jij was niet degene die de bron gemaakt hebt en dus gedownload. Daar mogen we binnen de regels van GoT alleen over praten als je zelf de bron ook in bezit hebt (thuiskopie mag), dus daar gaan we dan maar van uit. Iets met voordeel van de twijfel en je hebt nu toch al je antwoord ;)

Pagina: 1