Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-05 21:37
Beste tweakers

In de zomer is ons nieuwbouwappartement klaar, waardoor ik al aan het kijken ben hoe ik best mijn eigen "domotica" kan maken.

Momenteel woon ik thuis en heb ik al als testopstelling ikea/hue hulbs gekoppeld aan een USB Deconz stick waarna ik deze data gebruik in home-assistant. Dit werkt goed, buiten het feit dat de "oude" lichtschakelaars natuurlijk een boosdoener zijn als iemand de lichten uitschakelt via deze schakelaars en NIET de schakelaars van philips/ikea.

Aangezien ik in dit appartement zelf de schakelaars kan aanpassen/voorzien, geef ik de voorkeur aan de hard-wired schakelaars te vervangen en niet met draadloze schakelaars te werken. Ik heb tot nu toe al volgende gevonden;

- Een shelly aansluiten achteraan de lichtschakelaars die worden voorzien door de bouwheer
- De "ouderwetse" lichtschakelaars zelf vervangen door Aqara zigbee schakelaars

Persoonlijke voorkeur is tot nu toe de aqara schakelaars, echter is het bij deze niet mogelijk om te dimmen via de schakelaar. Enig ervaring/voorstellen hierrond?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Ik heb vorig jaar twee Livolo Zigbee schakelaars gekocht om te testen. Door tijdgebrek is het me nog niet gelukt om ze aan te sturen via een Raspberry Pi met Home Assistant, maar uiteindelijk wil ik daar wel naartoe.

Livolo heeft diverse soorten schakelaars, ook dimmers. Een Zigbee dimmer zit nog niet in het assortiment, maar staat volgens de importeur wel op de planning.

Er zijn overigens meerdere fabrikanten die dergelijke schakelaars verkopen, maar die hebben allemaal een blauwe draad nodig (en die is vaak niet aanwezig achter een schakelaar). Livolo schakelaars hebben dit niet nodig en kunnen dus zonder problemen meteen ingebouwd worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Hulkkonen op 14-01-2020 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:06

Tjark

DON'T PANIC

Er zijn ook zigbee schakelaars die je kan inbouwen in je oude schakelaars (of bedoel je die met shelly - want die zijn wifi)

Tjark in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"

https://www.amazon.de/gp/...smid=A1KLS26SU9YSD7&psc=1

[ Voor 9% gewijzigd door Tjark op 14-01-2020 12:15 ]

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:56
Ik gebruik de Aqara in de slaapkamers. Oude schakelaar weghalen, stroomdraadjes doorverbinden dmv lasklem (altijd stroom) en de Aqara er overheen (gaatjes in de behuizing maken, oude schroevjes er door heen, geen probleem.

Dimmen doe ik door 2x snel te drukken. 1x drukken = aan/uit, 2x drukken gaat hij door een lijstje (dimmen, normaal, vol, normaal). Werkt goed genoeg voor slaapkamers, voor woonkamer/keuken is het wellicht wat lastiger. Ik gebruik verder Google Assistant om te dimmen in de woonkamer "hee Google, zet woonkamer op 40%".

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
daxy schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:49:
Ik gebruik de Aqara in de slaapkamers. Oude schakelaar weghalen, stroomdraadjes doorverbinden dmv lasklem (altijd stroom) en de Aqara er overheen (gaatjes in de behuizing maken, oude schroevjes er door heen, geen probleem.

Dimmen doe ik door 2x snel te drukken. 1x drukken = aan/uit, 2x drukken gaat hij door een lijstje (dimmen, normaal, vol, normaal). Werkt goed genoeg voor slaapkamers, voor woonkamer/keuken is het wellicht wat lastiger. Ik gebruik verder Google Assistant om te dimmen in de woonkamer "hee Google, zet woonkamer op 40%".
Welke Aqara gebruik je hiervoor? De enigste mogelijke aqara die ik kan vinden die overeenkomt met wat je zegt is de aqara opple, klopt dat?

Hoezo bedoel je ook dat dit voor woonkamer/keuken moeilijker is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij gebruiken naar alle tevredenheid de Busch Jaeger oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
Ik heb deze: WXKG03LM
Deze heb je overigens ook in een dubbele schakelaar uitvoering...

Met de methode die ik beschreef (dubbel klikken voor dimmen) kan je niet makkelijk fijn dimmen, het zijn maar 2 of 3 dim-stappen die je kan instellen zegmaar. Dus van 88% naar 85% dimmen kan niet zomaar (ouderwets met een draai-dimmer). Vandaar dat we Google Assistant gebruiken (via Sonos, gekoppeld aan Home-Assistant). Gelukkig heb ik een vrouw en kinderen die niet aan de schakelaars zitten, anders had ik blind-panels moeten kopen 😀

[ Voor 6% gewijzigd door daxy op 14-01-2020 14:07 ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
daxy schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:07:
Ik heb deze: WXKG03LM
Deze heb je overigens ook in een dubbele schakelaar uitvoering...

Met de methode die ik beschreef (dubbel klikken voor dimmen) kan je niet makkelijk fijn dimmen, het zijn maar 2 of 3 dim-stappen die je kan instellen zegmaar. Dus van 88% naar 85% dimmen kan niet zomaar (ouderwets met een draai-dimmer). Vandaar dat we Google Assistant gebruiken (via Sonos, gekoppeld aan Home-Assistant). Gelukkig heb ik een vrouw en kinderen die niet aan de schakelaars zitten, anders had ik blind-panels moeten kopen 😀
Nu begrijp ik het, ik had voor dat dit een schakelaar is waarvan "boven = aan, onder = uit". Maar als ik het nu begrijp is dit dus drukknop die met een veertje telkens terug naar "boven" komt te staan? Hierdoor dacht ik dus ook dat je deze niet kon gebruiken voor te dimmen, maar in dat geval gaat dit dus wel. Waarschijnlijk kan ik via deconz op die manier, zoals jij, dimming instellingen aanmaken op basis van het aantal keer drukken.

Dat is al een hele stap verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
Correct 😀 Hij veert iedere keer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 15:42
Michiel95 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:13:
[...]

Nu begrijp ik het, ik had voor dat dit een schakelaar is waarvan "boven = aan, onder = uit". Maar als ik het nu begrijp is dit dus drukknop die met een veertje telkens terug naar "boven" komt te staan? Hierdoor dacht ik dus ook dat je deze niet kon gebruiken voor te dimmen, maar in dat geval gaat dit dus wel. Waarschijnlijk kan ik via deconz op die manier, zoals jij, dimming instellingen aanmaken op basis van het aantal keer drukken.

Dat is al een hele stap verder!
Zo'n ding heet een pulsschakelaar :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
pagani schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:03:
Wij gebruiken naar alle tevredenheid de Busch Jaeger oplossing.
Deze schakelaars zien er op eerste zicht inderdaad ook interessant uit, deze avond eens wat meer over opzoeken.
TheFes schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:22:
[...]

Zo'n ding heet een pulsschakelaar :)
O-) , is het al duidelijk dat ik de installatie van deze schakelaars zal overlaten aan een kameraad die hier meer verstand van heeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:27
Michiel95 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:33:
[...]

Deze schakelaars zien er op eerste zicht inderdaad ook interessant uit, deze avond eens wat meer over opzoeken.

[...]

O-) , is het al duidelijk dat ik de installatie van deze schakelaars zal overlaten aan een kameraad die hier meer verstand van heeft? :)
Even een bump.

Was me aan het inlezen over hoe ik onze schakelaars met "klassieke elektriciteit" slimmer kon maken met een fibaro/shelly module er achter te plaatsen.

Vroeg me af hoe je dit uiteindelijk hebt aangepakt.

Kan je zomaar een wipschakelaar vervangen door een pulsdrukker?
En hier dan de module achter plaatsen?

Bedankt! _/-\o_

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 16:19
vanpeers schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:10:
[...]

Even een bump.

Was me aan het inlezen over hoe ik onze schakelaars met "klassieke elektriciteit" slimmer kon maken met een fibaro/shelly module er achter te plaatsen.

Bedankt! _/-\o_
Ja dat kan, let wel op de aansluitwijze.
Vaak moet je de bruine en zwarte draad (fase en schakeldraad) aansluiten op de dimmodule.
De pulsdrukker sluit je op zijn beurt ook weer aan op de dimmodule.
Sommige modules hebben ook een blauwe (nul) draad nodig, als je geluk hebt zit deze al bij de schakelaar. Als deze er niet zit moet je deze vanaf de centraaldoos erbi trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Of de module in de centraaldoos plaatsen, dat is vaak eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
vanpeers schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:10:
[...]

Even een bump.

Bedankt! _/-\o_
Hoi!

Ik ben voor shelly dimmers gegaan en de wipschakelaars vervangen door pulsdrukkers en dat werkt goed!

Enkel op letten dat je inbouwdoosjes diep genoeg zijn. In mijn appartement zijn ze dat niet waardoor ik enkel de lichtschakelaars heb kunnen vervangen die ingebouwd zijn in een mdf wand (kasten, valse wand tv...).

Voor de overige lichtschakelaars heb ik vorige week een Aqara lichtschakelaar gekocht, die moet nog aankomen. Even testen als in deze kan gebruiken voor de overige lichtschakelaars slim te maken.

Enkele sfeerbeelden: (de aardedraad draden zijn enkel eventjes gebruikt om te kijken als de shelly werkt, hierna de juiste kleur draad op lengte afgesneden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lcd6GJYG8qItDgHBPM1Ce02pmdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FWmmHZFqFGdKmRXHuNDB4Q0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Michiel95 op 18-05-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik moet je teleurstellen: in de praktijk bestaat er nog niet zoiets als een "standaard Zigbee schakelaar".

Als het werkt, dan is dat altijd een kwestie van een bepaald merk/type schakelaar die (min of meer met toeval) werkt op de meest recente softwareversies van een bepaald merk bridge. Je kunt dus beter even een kijkje gaan nemen in het verzameltopic voor de bridge waar je de schakelaar op wilt gaan gebruiken.

Overigens kan je ook de ingebouwde schakelaars laten zitten en met een stukje draad overbruggen: dan heb je aan de buitenkant gewoon die vintage/rustieke look, maar ze kunnen er de lamp niet meer mee uitschakelen. Dat gebeurt dan automatisch met de bewegingsmelder.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• janderijck
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 19:37
Is er ondertussen iemand in geslaagd om de livolo switches te laten werken met home assistant?

• Elgrafoon
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-12-2020
De livolo switches kun je laten werken met Home assistant.
Dit kan alleen met mqtt node red en mosquito.
En in home assitant een koppeling maken die verwijst naar je mqtt server.
Het blijk dat de Koenkk software prima stabiel werkt.

Mijn mqtt server draaid nu op een aparte raspbery pi dus niet waar home assistant draait

Als je domoticz gebruikt werkt het zonder problemen.

In home assistant zit een bug waardoor de livalo switches crashen.
Ze gebruiken overigens de zelfde koenkk software.
Ik wil nog een test doen met home assistant met mqtt en mosquito.
En kijken of alles op een raspberry pi kan draaien maar vrees dat het niet gaat lukken.
Pagina: 1