Firefox Sync - nieuw wachtwoord, wat gaat dan verloren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Ik heb een laptop met daarin een te kleine SSD die ik wil gaan vervangen door eentje met een veel grotere capaciteit. Op die nieuwe SSD wil ik straks uiteraard mijn vaste browser Firefox weer installeren inclusief alle bookmarks, openstaande tabs, etc. Als ik het goed begrijp zou dit mogelijk moeten zijn met de functie Firefox Sync.

Ik heb vijf jaar jaren geleden waarschijnlijk al een keer een Firefox-account aangemaakt, maar het paswoord daarvan ben ik vergeten. (Ik ben dus ook niet standaard ingelogd met FF Sync). Om nu die Sync functie te kunnen gebruiken moet ik dus inloggen met een opnieuw in te stellen paswoord. Maar dan laat FF echter de volgende waarschuwing zien:

Noot: wanneer u uw wachtwoord opnieuw instelt, stelt u uw account opnieuw in. Bepaalde persoonlijke gegevens (waaronder geschiedenis, bladwijzers en wachtwoorden) kunnen verloren gaan. Dit komt doordat we uw gegevens met uw wachtwoord versleutelen om u privacy te beschermen.

Nu is voor mij niet duidelijk wat er gebeurt wanneer ik mijn wachtwoord opnieuw instel:
1) sync ik dan mijn huidige bookmarks richting de Firefox cloud, of:
2) krijg ik mijn toenmalige bookmarks uit 2015 teruggestuurd naar mijn computer, waarbij ik dan de huidige kwijtraak?

Ik heb trouwens naast die laptop ook nog een desktop tot mijn beschikking, maar mijn Firefox account is ooit aangemaakt op de laptop. Eigenlijk wil ik al mijn Firefox bookmarks en open tabs eerst even exporteren naar de desktop, en dan weer terug naar de "nieuwe-SSD-laptop", maar ik twijfel daarbij over de juiste volgorde. Ik wil niets kwijtraken (of dubbel importeren). Het besturingssysteem op mijn laptop is nu nog Windows 7, maar ga ik zeer spoedig (gratis) upgraden naar Windows 10. Mijn desktop heeft al Windows 10.

[ Voor 5% gewijzigd door choogen op 14-01-2020 12:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

choogen schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:57:
Ik heb vijf jaar jaren geleden waarschijnlijk al een keer een Firefox-account aangemaakt,
[...]
Noot: wanneer u uw wachtwoord opnieuw instelt, stelt u uw account opnieuw in. Bepaalde persoonlijke gegevens (waaronder geschiedenis, bladwijzers en wachtwoorden) kunnen verloren gaan. Dit komt doordat we uw gegevens met uw wachtwoord versleutelen om u privacy te beschermen.
Als FireFox op de laptop nu alle gegevens / bookmarks / passwords / ..... heeft die je nodig hebt zou ik een nieuw sync account aanmaken.
FF zal dan alles opslaan in dat account zodat je het straks weer terug kunt syncen.

Maar je hoeft de sync niet te gebruiken.
Je kan ook de profielen van FireFox bewaren voordat je de schijf vervangt en ze terug zetten als de boel op nieuw geïnstalleerd is, zie hier

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is m.i. logisch dat de gegevens die nu 'in de cloud' zijn opgeslagen verloren gaan na password reset. En dat de lokale instellingen de waarheid worden. (Edit: heb ik niet getest trouwens. Ik kan alleen zeggen dat achteraf inschakelen prima gaat, ondanks dat het op ander Firefox al draaide met dezelfde sync account)

Als je Mozilla vertrouwt dan is sync inschakelen alsnog wel prima te doen. Maar maak dan eerst een backup van je bookmarks (https://support.mozilla.o...-from-backup-or-move-them). Wachtwoorden heb je als het goed is :P toch al in een losse password manager zoals Keepass of zo.

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 14-01-2020 13:47 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties @F_J_K @hp-got

Zojuist heb ik mijn Firefox wachtwoord maar opnieuw ingesteld. Het goede nieuws is dat mijn bookmarks etc niet zijn vervangen door die uit 2015. Maar het syncen werkt vooralsnog niet goed. Op mijn laptop ben ik nu aangemeld in mijn Firefox account. Ook op mijn desktop ben ik aangemeld. Maar wanneer ik "Nu synchroniseren" aanklik, dan draait het blauwe sync-symbooltje enkele seconden, maar dat is ook het enige. Er worden geen open tabs, bookmarks etc gesynchroniseerd tussen laptop en desktop. Opnieuw opstarten van de browsers op beide apparaten maakt geen verschil. [Edit: bookmarks zijn inmiddels kennelijk toch succesvol gesynct, maar de open tabs niet].

Wanneer ik zowel op laptop als desktop tegelijk ben ingelogd ziet Firefox dat gewoon correct.
Het rare is dat wanneer ik op mijn desktop op de Accountknop klik en daarna op Gesynchroniseerde tabbladen, dan staat er onder het lichtgrijze kopje "Firefox van [gebruikersnaam] op [Laptop_zusenzo]" wel een lange lijst met openstaande tabbladen uit mijn laptop. [Edit 2: de open tabs blijken dus weliswaar te bestaan in de cloud, maar zijn alleen individueel aanklikbaar. In tegenstelling tot wat ik verwachtte is het niet zo dat de open tabs na synchronisatie als het ware allemaal automatisch ook openen op het andere apparaat (laptop/desktop). Aangezien ik meer dan 1000 tabs open heb staan op mijn laptop is dit jammer genoeg niet helemaal de oplossing die ik zocht].

Firefox heeft een troubleshoot pagina voor Sync problemen, maar die is erg kort: https://support.mozilla.o...-troubleshooting-and-tips
Voorheen (d.w.z. tot september 2015) werkte Firefox met "Sync Old", dus misschien dat daar het probleem ligt, want in dat jaar heb ik voor het eerst mijn account aangemaakt. Maar de voorgestelde oplossing die ze geven is volgens mij niet mogelijk: https://support.mozilla.o...devices-from-the-old-sync
Om mijn laptop te unlinken van "Sync Old" moet ik drukken op "Unlink this device", maar die optie zie ik niet staan...

[ Voor 31% gewijzigd door choogen op 16-01-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Wat houdt je nu tegen om een nieuw account aan te maken?

Als je een machine hebt die "up to date" is met alle gegevens die je wil syncen zou ik die als "master" gebruiken, uitloggen uit het oude account, een nieuw account aanmaken en laten syncen. Die "master" zal dan alles in de cloud parkeren.

Vervolgens doe je hetzelfde op de andere machine(s) en je bent klaar.

Als je het niet helemaal vertrouwt kan je van te voren de profielen van de "master" ergens bewaren zodat je een backup hebt die je in geval van nood terug kan zetten.

Als alles klaar is kan je het oude account opheffen.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe