Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Warning: Dit gaat niet over het oplossen van computerproblemen op afstand met Teamviewer of iets anders.
(Een bewuste clickbait flamewar titel, tot ik een betere topictitel kan verzinnen)

TLTR: Ideeen gevraagd om ouderen op afstand hulp te bieden met alledaagse apparatuur.

De situatie is als volgt. Mijn ouders worden steeds vergeetachtiger. Laatst lieten ze me weten dat ze hun tv al een paar weken niet meer hebben gebruikt omdat het niet meer werkt. Ik ben dus langsgegaan, en toen bleek dat deze op een andere HDMI-source is gezet en ze weten niet hoe dit weer goed te zetten.
Nou is de afstandsbediening van hun Samsung decoder ook kapot, dus naast het terugzetten moest ik ook uitleggen hoe ze de Chnl-knoppen op de decoder moesten gebruiken.

Ik zag de bui al hangen en inderdaad, een weekje later zeggen ze dat ze de TV weer niet gebruikt hebben omdat het niet lukt.

(gelukkig hebben ze nog een iPad en iPhone zodat ze daar filmpjes op kunnen kijken. Hoewel ze deze vaak in Airplane mode hebben gezet en het "niet meer werkt")

Ik ga van de week wel een Humax decoder bij hun plaatsen met een nieuwe afstandsbediening (of kijken of hun oude LG led tv CI+ is, zodat er geen decoder meer nodig is).

Maar ik wil ook nadenken om te kijken hoe ik deze (waarschijnlijk erger wordende) situatie robuuster kan oplossen (zonder dat ze een nieuwe tv of ander apparatuur nodig hebben).

Ik zat aan het volgende denken:
Op korte termijn
Een strategisch geplaatste webcam zodat ik de media-apparatuur kan zien. ("richt de facetimetelefoon naar de tv" is niet gelukt)
Een simpele universele afstandsbediening welke enkel channel/volume/power knoppen heeft. En dan geprogrammeerd op de decoder.
TV+decoder (en ook de webcam/modem/switch) aansluiten op een Sonoff-switch zodat ik deze op afstand aan/uit kan zetten.
Een HDMI splitter met knoppen om HDMI te switchen (met stickers: TV, DVD)

Op deze manier kan ik op afstand instructies geven.

Op langere termijn:
Een Raspberry Pi met touchscreen en IR blaster maken. Touchscreen kan dan voorzien worden van een duidelijke interface met grote knoppen. Deze moet always on en op een vaste plek zitten.
De IR-blaster moet dan een IR receiver bedienen welke het IR signaal repeat op de media-apparatuur. (source aanpassen indien nodig)

Via de Pi kan ik ook remote commando's afvuren indien nodig. Geen instructies meer nodig. Ik kan dan ook de Sonoff-switches op afstand bedienen.
Ook moet deze voorzien zijn van een mic+speaker zodat er een panic (of normale) conversatie mogelijk is.
De Pi voorzien van een RfID lezer zodat er met kaartjes bepaalde acties uitgevoerd kan worden.

Op nog langere termijn
Raspberry Pi als mediaplayer gekoppeld aan een HDD/NAS met tig oude films en NPO. Op afstand bedienbaar zodat er met RFIDkaarten een programma gekozen kan worden.

Paranoide mode:
Smoke + gas detector in woning plaatsen, gekoppeld aan Pi.

De reden van dit topic: hebben jullie ook andere ideeen?

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 14-01-2020 11:01 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

Meest simpele oplossing die ik voor me zie is een stekkerblok met rode verlichte schakelaar en zorgen dat er apparatuur achter hangt die na een power outage terugkeert naar een werkende basis-setting.
Dat laat je ouders ook zelfstandig en in hun waarde.

A'dam PVOutput

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:58

g0tanks

Moderator CSA
kmf schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:54:
Een simpele universele afstandsbediening welke enkel channel/volume/power knoppen heeft. En dan geprogrammeerd op de decoder.
Je kan een afstandsbediening ook afplakken om het simpeler te maken. Bijvoorbeeld: https://www.reddit.com/r/..._dadproofing_his_remotes/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 16:44
Is een Logitech Harmony niet wat?
Is redelijk foolproof te maken, en in te richten met activiteiten.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:15
@ipsec Als je die niet goed richt (je moet daar de moeite voor doen, maar het kan wel zeg maar), dan schakelt niet alles en zit je weer met het probleem dat de televisie bijvoorbeeld op de verkeerde HDMI poort staat.
Alhoewel je dan alles uit kunt zetten en weer aan. Dus dan zou het recht gezet moeten zijn.

Met de hub kun je op afstand waarschijnlijk wel zelf acties uitvoeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 14-01-2020 11:34 ]

• EMP
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Mijn mams is ook niet de handigste met elektronica, maar daarom geven we iets meer uit om het gewoon simpel te houden.

- Kabelabonnement met kaartje in TV zodat er geen extra set top boxen en afstandsbedieningen zijn
- TeamViewer op de PC
- iPhone en iPad met alle iconen op 1 homescreen
- Regelmatig langs gaan en problemen live oplossen. Kost tijd, maar 't zijn toch je ouders hè ;)

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 14-01-2020 11:35 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• kmf
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:23:
Meest simpele oplossing die ik voor me zie is een stekkerblok met rode verlichte schakelaar en zorgen dat er apparatuur achter hangt die na een power outage terugkeert naar een werkende basis-setting.
Dat laat je ouders ook zelfstandig en in hun waarde.
Helaas gaan ze niet naar een basissetting. En een ander kanaal of volume kiezen zal ook wel handig zijn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• EMP
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

kmf schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:41:
[...]
Helaas gaan ze niet naar een basissetting. En een ander kanaal of volume kiezen zal ook wel handig zijn.
Bij aankoop van alle volgende apparatuur het bedieningsgemak op de eerste plaats stellen. Doe ik ook al jaren, maar heb je nu niets aan inderdaad.

Wat dacht je van een universele afstandsbediening met alleen de benodigde knoppen voor pa/ma, en de complexe afstandsbediening in een la waar ze nooit komen?

Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/SRP1001_10-IMS-nl_NL?wid=420&hei=360&$jpglarge$

Zoiets bijvoorbeeld?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Klote situatie en het wordt meestal alleen maar erger (uit eigen ervaring)
Ik zou deze kopen en een TV met CI+ module, daarbij als ze geen andere apparatuur (DVD o.i.d) zou ik de AV knop en Mute knop eraf slopen, teletext misschien ook en wederom pratend uit eigen ervaring.
Camara's ophangen weet ik niet maar uit eigen ervaring ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb want de verhalen die wij achteraf van de (goed helpende) buren hoorden had ik zoveel machteloosheid niet op een camara willen zien.
En voor de lange termijn, sterkte, want waarschijnlij ben je al te laat met alle veranderingen voor je ouders (helaas ook eigen ervaring)
Prachtig land Nederland maar niet voor hulpbehoevende ouderen.

Edit, die hier boven is dezelfde die ik enkele jaren geleden voor mijn moeder gekocht had maar ikkon nergens een voorbeeld vinden, van deze heb ik vele knopjes afgesneden.
Afbeeldingslocatie: https://123afstandsbediening.nl/Files/2/54000/54453/ProductPhotos/1000x525/650327247.jpg
https://123afstandsbediening.nl/Webwinkel-Product-271789007/Senioren-Slechtzienden-afstandsbediening-voor-alle-PHILIPS-TVs.html?gclid=EAIaIQobChMI1MXkyI-D5wIVmOd3Ch2VhgNvEAQYAyABEgJA1_D_BwE

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 14-01-2020 14:39 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1