• ZombieRofl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 09:50
Deze maand heb ik een nieuwe computer samengesteld. Ik weet dat RAM geheugen altijd even via de vendor list gekeken moet worden voor compatibiliteit. Volgens de website van het moederbord moet het geheugen werken, echter werkt het niet op de aangegeven 3600MHZ, maar op slechts 2132MHZ volgens CPU-Z.

Nu dacht ik, dit ligt aan mijn bios. Deze heb ik geflashed en het standaard overklokprofiel (D.O.C.P.) geselecteerd. Helaas start de computer met deze instellingen niet op. en moet ik de bios dan weer terugzetten.

Ik lees veel verschillende informatie op internet, maar ik kan niet goed vinden wat nu het probleem kan zijn :|

Processor: AMD Ryzen 7 3700X Boxed
Moederbord: Asus Prime x470-Pro
Geheugen: 2x8 G.Skill DDR4 Trident-Z 3600MHz CL18 RGB (F4 3600C18D-16GTZRX)

Op mijn werk staat ook een AM4 socket pc, en ook die laat het geheugen niet correct zien. Echter kan ik hier in de bios een X.M.P. profiel selecteren, die de correcte snelheid doorvoert, en daarna ook mooi opstart.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[Voor 4% gewijzigd door ZombieRofl op 14-01-2020 11:30]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 09:56

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Welke CPU gebruik je? Die is bij Ryzen de beperkende factor.

Grote kans dat de IMC op je CPU niet blij wordt van 3600MT/s. In het geval van Ryzen 1xxx en 2xxx is dat al helemaal niet ondenkbaar aangezien de meeste exemplaren niet voorbij de 3200MT/s komen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• ZombieRofl
Blaat schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:15:
Welke CPU gebruik je? Die is bij Ryzen de beperkende factor.

Grote kans dat de IMC op je CPU niet blij wordt van 3600MT/s. In het geval van Ryzen 1xxx en 2xxx is dat al helemaal niet ondenkbaar aangezien de meeste exemplaren niet voorbij de 3200MT/s komen.
Sorry die had ik niet vermeld staan: AMD Ryzen 7 3700X Boxed

• ZombieRofl
Wauw als ik nu Google zie ik dat deze tot de 3200MHz kan hebben...(rly AMD?)

Ik lees wel dat mensen dit kunnen overklocken met een succesvolle boot. En dat op een oudere serie Ryzen.

[Voor 40% gewijzigd door ZombieRofl op 14-01-2020 11:44]

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:19
Kun je in de BIOS onder 'AI tweaker' de frequentie niet handmatig instellen op 3600MHz?

• ZombieRofl
Phaeston schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:48:
Kun je in de BIOS onder 'AI tweaker' de frequentie niet handmatig instellen op 3600MHz?
Jazeker, maar dan start hij niet op :)

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:19
Dan zou ik een lagere frequentie, en/of andere ram timings testen. Met deze calculator kun je uit de voeten: https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

• ZombieRofl
Bedankt! Ik ga kijken of met de kennis die ik heb, deze lijst dan invullen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:21
Heb je de DIMMs in de juiste sloten gezet? Kijk in de manual van je bord, volgens mij is het A2 en B2:

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZombieRofl schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:23:
Deze maand heb ik een nieuwe computer samengesteld. Ik weet dat RAM geheugen altijd even via de vendor list gekeken moet worden voor compatibiliteit. Volgens de website van het moederbord moet het geheugen werken, echter werkt het niet op de aangegeven 3600MHZ, maar op slechts 2132MHZ volgens CPU-Z.

Nu dacht ik, dit ligt aan mijn bios. Deze heb ik geflashed en het standaard overklokprofiel (D.O.C.P.) geselecteerd. Helaas start de computer met deze instellingen niet op. en moet ik de bios dan weer terugzetten.

Ik lees veel verschillende informatie op internet, maar ik kan niet goed vinden wat nu het probleem kan zijn :|

Processor: AMD Ryzen 7 3700X Boxed
Moederbord: Asus Prime x470-Pro
Geheugen: 2x8 G.Skill DDR4 Trident-Z 3600MHz CL18 RGB (F4 3600C18D-16GTZRX)

Op mijn werk staat ook een AM4 socket pc, en ook die laat het geheugen niet correct zien. Echter kan ik hier in de bios een X.M.P. profiel selecteren, die de correcte snelheid doorvoert, en daarna ook mooi opstart.

Alvast bedankt voor het meedenken!
RAM in de grijze bankjes drukken en de handleiding van het moederbord volgen. (ook online op de site van Asus)

edit: voor Ryzen alleen Ryzen Master gebruiken https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 14-01-2020 18:01]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Moet de FCLK frequentie dan ook niet op 1800Mhz draaien? Misschien vind het Infinity Fabric dat wel niet fijn. Probeer eens een wat lagere frequentie.

1700 FCLK met 3400MT/s (Mhz) Geheugen of 1600 bij 3200MT/s.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:38
Misschien ook even naar het voltage van het geheugen kijken.

• ZombieRofl
Abbadon schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:51:
Heb je de DIMMs in de juiste sloten gezet? Kijk in de manual van je bord, volgens mij is het A2 en B2:

[Afbeelding]
Ja ze zitten in de goede slots.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:06
ZombieRofl schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:33:
Wauw als ik nu Google zie ik dat deze tot de 3200MHz kan hebben...(rly AMD?)

Ik lees wel dat mensen dit kunnen overklocken met een succesvolle boot. En dat op een oudere serie Ryzen.
Die kan toch gewoon meer dan 3200MHz hebben?

https://www.guru3d.com/ar...zen-7-3800x-review,3.html
DDR4 memory support
AMD’s DDR4 support is good these days, and with Ryzen 3000 it's expected to become great - pretty much all brands are supported, with an increase in frequency support as well as a drop in latency. For Ryzen 3000 the memory is set up in a dual-channel configuration. All processors support standard DDR4 memory with clock speeds of 3200MT/s (JEDEC).

Please note this: As soon as you go higher than DDR4-3733, a 2:1 multiplier will kick in and Infinity Fabric starts working at half the memory clock frequency. The 2:1 multiplier switches on at DDR4-3733 so do keep in mind that it will have an effect on the speed at which the various core complexes within the CPU can communicate with each other. For the best overall system performance, AMD, therefore, recommends DDR4-3600 speed. If you're an overclocker then the result is that you can tweak the memory much further than you're used too. We heard AMD mentioning that DDR4-4200 is very doable. We’ve seen announcements with support for up-to 5100 MHz (OC). Memory latency has been further reduced by 33ns, and that can drive up game performance. Obviously, always check with your mainboard manufacturer if the DDR4 modules are supported, they often offer a QVL list.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF

• ZombieRofl
Ja ik vind het zelf ook een beetje vreemd, maar ik las het hier

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 19:10

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik heb zelf een setje G.Skill 3600Mhz CL17 draaien met mijn 3700X. Tijdens de launch van Ryzen 3000 zijn er wat problemen geweest met RAM voltages die niet aangepast werden bij het instellen van D.O.C.P./XMP.

Heb je de laatste BIOS al geïnstalleerd op je moederbord? Anders moet je dit eerst even doen. Als het daarna niet werkt (of je hebt de laatste BIOS al), dan kan je ook proberen eerst het voltage van je RAM op 1,35v te zetten en te rebooten. Als dat werkt dan kan handmatig de timings instellen volgens de specs van de leverancier.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• ZombieRofl
The GUI schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:27:
Ik heb zelf een setje G.Skill 3600Mhz CL17 draaien met mijn 3700X. Tijdens de launch van Ryzen 3000 zijn er wat problemen geweest met RAM voltages die niet aangepast werden bij het instellen van D.O.C.P./XMP.

Heb je de laatste BIOS al geïnstalleerd op je moederbord? Anders moet je dit eerst even doen. Als het daarna niet werkt (of je hebt de laatste BIOS al), dan kan je ook proberen eerst het voltage van je RAM op 1,35v te zetten en te rebooten. Als dat werkt dan kan handmatig de timings instellen volgens de specs van de leverancier.
Bedankt voor het meedenken! De bios heb ik geupdate naar de laatste versie. Hoe heb jij dit probleem aangepakt?

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 19:10

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

ZombieRofl schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:30:
[...]

Bedankt voor het meedenken! De bios heb ik geupdate naar de laatste versie. Hoe heb jij dit probleem aangepakt?
Mijn situatie is anders omdat ik een X570 moederbord heb. Ik heb gewoon het D.O.C.P./XMP profile ingesteld, settings opgeslagen en herstart. Toen werkte het gelijk :X

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:18
Bij mij moest het geheugen in de 2e en 4e slot (vanaf de cpu gezien) voor het op snelheid wou lopen.

Als het daar al in zit zou ik het xmp profiel laden en dan de snelheid ietsje verlagen, 3400 of 3200 oid. Ook even handmatig het ram op het juiste voltage zetten, misschien nog een tikje hoger.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• ZombieRofl
Bedankt voor al jullie reacties!

Alle feedback opgevolgd, maar helaas zonder gewenst resultaat. Wat ik ook doe of aanpas, hij wil gewoon niet booten. Ook niet wanneer ik een lagere snelheid selecteer.

Ik heb daarom een paar andere RAM dimmetjes erin gedaan: Kingston HyperX 2x 16GB DDR-4 3200MHz. Deze werken zonder problemen. Jammer, want je koopt toch iets met een gedachte in je hoofd...

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:45:
Misschien ook even naar het voltage van het geheugen kijken.
Misschien wel ja. ;)
@ZombieRofl In veel ASUS biossen zat/potentieel zit een bug die DRAM voltage op 1,2v hield, ook al activeerde je een XMP profiel. Stel eens handmatig 1,35v voor DRAM, reboot en activeer dan het XMP profiel. Een 3700X zou geen probleem moeten hebben met 3600 C18 en dat moederbord zou ook niet de limiterende factor moeten zijn. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• ZombieRofl
DaniëlWW2 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:01:
[...]

Misschien wel ja. ;)
@ZombieRofl In veel ASUS biossen zat/potentieel zit een bug die DRAM voltage op 1,2v hield, ook al activeerde je een XMP profiel. Stel eens handmatig 1,35v voor DRAM, reboot en activeer dan het XMP profiel. Een 3700X zou geen probleem moeten hebben met 3600 C18 en dat moederbord zou ook niet de limiterende factor moeten zijn. :)
Gedaan, maar hij wil dan alsnog niet booten :'(

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ZombieRofl schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:02:
[...]

Gedaan, maar hij wil dan alsnog niet booten :'(
Vreemd want dit zou niet heel erg zwaar moeten zijn voor een 3700X. Ook al eens XMP geactiveerd en daarna handmatig naar 3200MHz? Als dat ook niet werkt, dan zou het wel eens kunnen dat de RAM DIMM's zelf niet goed zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:15
Heb je die 3600 mhz echt nodig? Als ik jou was zou ik eens kijken naar G skill X Flare 3200 mhz. Deze lopen op CL14 (je huidige 3600 heeft CL18). De X Flare zijn specifiek gemaakt voor AMD (AMD heeft nog wel eens problemen met het juist herkennen van memory). Werken overigens ook prima op Intel.

Daarnaast is de X Flare high end B-die van Samsung die je makkelijk naar 4000 mhz kunt overclocken als je wilt. 3600 mhz op CL16 is dan ook een optie en dus nog beter dan wat je nu hebt.

Heb alleen geen idee wat de kosten zijn van je huidige setje. De X Flare 16 gb kost op dit moment 150 euro.

[Voor 6% gewijzigd door biggydeen2 op 21-01-2020 08:47]

• ZombieRofl
biggydeen2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:46:
Heb je die 3600 mhz echt nodig? Als ik jou was zou ik eens kijken naar G skill X Flare 3200 mhz. Deze lopen op CL14 (je huidige 3600 heeft CL18). De X Flare zijn specifiek gemaakt voor AMD (AMD heeft nog wel eens problemen met het juist herkennen van memory). Werken overigens ook prima op Intel.

Daarnaast is de X Flare high end B-die van Samsung die je makkelijk naar 4000 mhz kunt overclocken als je wilt. 3600 mhz op CL16 is dan ook een optie en dus nog beter dan wat je nu hebt.

Heb alleen geen idee wat de kosten zijn van je huidige setje. De X Flare 16 gb kost op dit moment 150 euro.
Bedankt voor het meedenken.

Nodig misschien niet, maar ik heb hem wel gekocht met de gedachte te halen wat er wordt aangegeven (logisch toch?) Ook omdat het er strak uitziet samen met RGB.

Ik heb mijn moederbord en videokaart teruggestuurd naar Megekko, want niet lang na mijn vraag hier, wilde de pc helemaal niet meer posten. Ander geheugen geprobeerd, andere videokaart, maar niets hielp.

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:15
ZombieRofl schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:15:
[...]

Bedankt voor het meedenken.

Nodig misschien niet, maar ik heb hem wel gekocht met de gedachte te halen wat er wordt aangegeven (logisch toch?) Ook omdat het er strak uitziet samen met RGB.

Ik heb mijn moederbord en videokaart teruggestuurd naar Megekko, want niet lang na mijn vraag hier, wilde de pc helemaal niet meer posten. Ander geheugen geprobeerd, andere videokaart, maar niets hielp.
Uiteraard. Maar als ik zo snel even kijk ondersteund je mobo geen 3600 mhz. Dit gaat tot max 3466:

https://www.asus.com/nl/M...-X470-PRO/specifications/

Zie ik op meerdere sites terugkomen. Wellicht kijk ik verkeerd maar dat kan goed de reden zijn dat je niet op 3600mhz kan draaien. En wel op lagere mhz. De CPU kan het prima hebben maar het moederbord moet het ook ondersteunen. Daar lijkt het iig niet op. Wellicht was dat het probleem?

• ZombieRofl
Oef! Net opnieuw in de vendor list gekeken en daar staat mijn geheugen wel tussen, maar ook 'Supported Speed* with 3rd Gen AMD Ryzen™ Processors'

Is een 3700x geen 3rd Gen?

Wat ik nu na wat extra zoeken begrijp is dat AMD tot 3200MHz onsteund, maar dat je via je moederbord het geheugen kunt overklokken (Daarom staat er dan bij hogere snelheden ook achter OC) Echter wilde mijn moederbord door onbekende reden dit gewoon niet doen.

[Voor 55% gewijzigd door ZombieRofl op 21-01-2020 15:44]

• ZombieRofl
Goed om even het volgende te vermelden:

(Ik heb de luxe dat ik meerdere hardware componenten zoals moederbord's en ram dims heb liggen)

De RAM dims draaien alleen wanneer

1: Ze standaard op 2133MHz blijven staan
2. Singel channel slots zitten (In singel channel kan je ze overklokken tot 3200MHz)

Wanneer ik deze in de dual channel slots steek en de settings verander, dan post de computer niet meer.

Zo heb ik er nog een computer naast staan en deze werkt perfect op dual channel op de 3600MHz. Zo kon ik concluderen dat de memory controller van de processor niet goed meer is. Op internet kom ik het probleem af en toe tegen en dan wordt er vaak gekeken naar het moederbord, maar in dit geval heb ik dit kunnen uitsluiten door meerdere moederbord's te testen :/
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee